Gå til innhold

AAP og utdanning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg studere mens jeg går på AAP? Det er ikke snakk om en bachelor, men årsstudium for å sjekke om jeg er i stand til å klare å studere. Hva tror dere?

Anonymkode: 96f7f...a80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du snakke med saksbehandleren din om, det er ikke noe fasit på det. Jeg skal studere mens jeg går på aap, men det er fordi at det er dette (pluss operasjon og opptrening) vi har jobbet mot. Men veit om flere som ikke får studere på aap 

Anonymkode: 5a6af...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på. Er studiet av en slik art og omfang at det tilsvarer en jobb så er det vel heller tvilsomt. To timer i uka derimot bør du kunne få inn i aktivitetsplanen din. Men ta en prat med NAV du!

Anonymkode: ed7e9...c69

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du får godkjent det som tiltak så kan du det. Dersom du ikke får det som tiltak kan du heller ikke studere.

Jeg har bachelorstudie og behandling/oppfølging som mine tiltak.

Anonymkode: df63a...e97

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette må du snakke med saksbehandleren din om, det er ikke noe fasit på det. Jeg skal studere mens jeg går på aap, men det er fordi at det er dette (pluss operasjon og opptrening) vi har jobbet mot. Men veit om flere som ikke får studere på aap 

Takk for svar 😁 Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom du får godkjent det som tiltak så kan du det. Dersom du ikke får det som tiltak kan du heller ikke studere.

Jeg har bachelorstudie og behandling/oppfølging som mine tiltak.

Anonymkode: df63a...e97

Takk for svar ☺️

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer nok an på. Er studiet av en slik art og omfang at det tilsvarer en jobb så er det vel heller tvilsomt. To timer i uka derimot bør du kunne få inn i aktivitetsplanen din. Men ta en prat med NAV du!

Anonymkode: ed7e9...c69

Takk for svar, skal gjøre det 😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var halvveis i masteren da jeg fikk innvilget AAP. Jeg hadde flere semestre hvor jeg ikke klarte å ta noen eksamener (altså 0 studiepoeng), andre semestre klarte jeg 10 studiepoeng. Så jeg har vært en deltidsstudent, på maks 33%. Har fått sletta noe av studielånet også. Jeg hadde samtaler med NAV, psykolog og sosionom, hvor jeg sa at å fullføre utdanningen er svært viktig for meg, og at studier er noe jeg kan håndtere siden jeg velger selv akkurat når jeg er i form til å lese. 

Man får ikke studielån og stipend samtidig  som AAP, men det vet du kanskje.

Jeg synes i grunn det er helt tullete at mange blir nektet å studere mens de mottar AAP. For som regel er det lettere å tilpasse hverdagen når man studerer, enn jobb. Når du studerer velger du selv når du klarer å lese. For min del har jeg ikke klart å møte opp på forelesninger, jeg er tom for energi på dagtid men er mer våken på kveldstid. Å ha en fast jobb med gitte dager og tidspunkt nå mens jeg er syk er for min del et mareritt, jeg vet aldri om jeg er i form den eller den dagen. Dette kan du fortelle NAV, jeg tror du får forståelse. Virker som årsstudiumet er et "prosjekt" for deg, for å teste om du håndterer det. Du kan også fortelle at du f.eks trenger å møte nye folk (studenter) og at det sosiale er viktig. Det er jo i alles interesse at du har NOE å gjøre i hverdagen, og at du kan sosialisere deg og få venner. Jeg har f.eks mye angst når det gjelder det sosiale, så studier har vært en fin måte å utfordre meg selv. Man blir faktisk ikke frisk av å sitte hjemme og ikke ha et liv eller noe å gjøre på. Og meningen med AAP er jo at du skal bli forberedt til arbeidslivet. Jeg tror du vil få innvilget dette hvis du legger frem noen gode argumenter. :)

Anonymkode: 84217...b8e

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke studielån og stipend samtidig  som AAP, men det vet du kanskje.

Anonymkode: 84217...b8e

Jo det gjør man. Men på grunn av inntektsgrensene til lånekassen vil man ikke få omgjort lån til stipend. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...