AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Hvordan kan man være til best hjelp for en som har blitt voldtatt?? Vil være så støttende som mulig!! Klarer ikke å tenke på noe annet!! Anonymkode: a335f...d21
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Etter en slik hendelse så reagerer man forskjellig og har behov for forskjellige ting. Det er dermed ikke sagt at de tipsene du får her er de som fungerer best på din venn. For meg så hjalp det mye å bare ha noen der, og det hjalp at folk sa at jeg kunne snakke med dem dersom jeg hadde behov for det. Jeg var ikke klar for å snakke om det og jeg ønsket ikke å få spørsmål om hendelsen, men det å bli minnet på at jeg hadde muligheten til å snakke var til hjelp og en betryggelse. Spør vedkommende om hva hen har behov for - hen kan svare å dette bedre enn vi her på forumet kan. Det er stor sannsynlighet for at hen ikke vet hva hen trenger, og da må du huske at du skal være en venn og ikke en psykolog. Det er ikke din oppgave å grave og behandle. Lykke til❤️ Anonymkode: ed343...40f 1
SoWhat? Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Bare si at du er der om hn vil snakke. Ikke mer som skal til. Men så er man ulike også. Bare vær obs på vennen din. Det du at det går nedover, så si det. Bare vær en venn rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter en slik hendelse så reagerer man forskjellig og har behov for forskjellige ting. Det er dermed ikke sagt at de tipsene du får her er de som fungerer best på din venn. For meg så hjalp det mye å bare ha noen der, og det hjalp at folk sa at jeg kunne snakke med dem dersom jeg hadde behov for det. Jeg var ikke klar for å snakke om det og jeg ønsket ikke å få spørsmål om hendelsen, men det å bli minnet på at jeg hadde muligheten til å snakke var til hjelp og en betryggelse. Spør vedkommende om hva hen har behov for - hen kan svare å dette bedre enn vi her på forumet kan. Det er stor sannsynlighet for at hen ikke vet hva hen trenger, og da må du huske at du skal være en venn og ikke en psykolog. Det er ikke din oppgave å grave og behandle. Lykke til❤️ Anonymkode: ed343...40f Enig. Det jeg hadde trengt å høre etter en voldtekt var at de sa at de var der og at jeg kunne snakke om det (var fint å ha muligheten, men jeg ville ikke snakke så mye om det eller gå inn på detaljer). Det hadde også hjulpet å bli invitert på helt vanlige ting (kino, filmkvelder), og å få forståelse hvis jeg ikke var i form til å bli med. Eller at de kunne tilby seg å komme på besøk til meg for å bare drikke kaffe og slappe av. Dessverre trakk alle seg vekk, jeg tror de ble skremt da jeg i en gruppechat med mine nærmeste venner skrev en kort melding om at jeg ble voldtatt. De svarte at det var leit å høre og at jeg burde dra til legen. Men etter det var det stillhet, ingen "sjekket inn" for å høre hvordan det gikk i ettertid. Faktisk motsatt, de sluttet å invitere meg og jeg fikk snapchats hvor de fant på ting sammen (ting jeg alltid ble invitert på). Det såret meg virkelig mye, følte meg helt alene. Tror ikke de visste hvordan de skulle oppføre seg. Jeg blir glad når jeg hører at du vil hjelpe vennen din. Alle reagerer ulikt, så jeg ville anbefalt å gi beskjed om at du er der om hun vil snakke/finne på ting, og si at du har forståelse hvis hun ikke klarer det eller ikke vil snakke om det. Det kan være naturlig at hun trekker seg unna og at du kanskje ikke hører noe fra henne. Men jeg tror hun ville satt pris på om du sendte noen meldinger i uka hvor du spør hvordan det går og minner henne på at du er der. Så vet hun at hun ikke er glemt Anonymkode: 6076e...cd0
The Kitten Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 (endret) Jeg hadde størst behov for at vennene mine behandlet meg normalt, men dette er veldig forskjellig fra person til person. Det er forresten helt OK om du ikke vet hva du skal si. Bare å være der og lytte hvis hun vil prate kan være nok. Ta henne gjerne med på ting. F.eks kino. Da kommer hun seg ut uten at hun nødvendigvis må snakke så mye. Gå en tur sammen. Er ofte lettere å åpne seg da. En ting som hjalp meg var å fortelle det til noen kamerater. De har begge vært veldig støttende, og har på ingen måte oppført seg som om de synes jeg er ekkel etter det som skjedde. (Ikke at man er ekkel etter en voldtekt, men man føler seg ofte slik). Men jeg skjønner veldig godt om hun ikke er klar for det nå. Jeg anmeldte og ble kastet rett inn i prosessen med avhør og full politietterforskning. Det kan være litt overveldende å orientere seg, men her er noen tips: På voldtektsmottaket kan hun gå til gratis samtaler for å bearbeide det som skjedde. Tror man får 10 samtaler. Dette er gratis og de har taushetsplikt. Hun har rett på 3 timer gratis med advokat for å avgjøre om hun vil anmelde. Anmelder hun har hun rett på bistandsadvokat. I mitt tilfelle var det politiet som kontaktet retten og fikk en oppnevnt, men man kan også velge selv. Politi og voldtektsmottaket har lister over bistandsadvokater, men man må ikke følge listen. Endret 25. juli 2019 av The Kitten 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Tusentakk for svar!❤️ Hun vet nå at jeg er glad i henne og er der for henne uansett hva og at hun kan snakke med meg om hun har behov for det🥰 Anonymkode: a335f...d21
Darkrobin27 Skrevet 26. juli 2019 #7 Skrevet 26. juli 2019 jeg hadde ei vennine som ble voldtatt.. da jeg bodde for langt unna var det vanskelig og dra til henne så jeg holdte kontakt vær dag med henne på skype, dette var i 2015. Du trenger ikke gjøre noe, bare vær der og snakk med henne og prøv og skifte tema til noe annet sånn at hun kan prøve og slappe av litt, prøv og få henne i godt humør. Mange ganger så gikk jeg sakte inn på temaet om hva som skjedde med henne, og begynte og snakke om det, etter mye forståelse så prøvde jeg og si at det ikke var hennes skyld, ba henne ta kontakt med psykolog, hun nektet, men etter en uke så fikk jeg det til. Tok nesten 1 år før hun klarte og roe seg ned og være seg selv igjen, men vi mistet kontakten etter en stund.. nå i 2019 fikk jeg melding fra henne og hun takket meg fordi at jeg var der for henne og ga henne håp om at hun enda kunne finne seg en ny mann og få seg en familie. Nå er hun gift og har allerede unge på vei. Handler bare om å skaffe seg hjelp fortest mulig, dem er der for og hjelpe deg, ikke for og måke på deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå