Gå til innhold

Refundert reiseutgifter ved avbestilling av storbyferie pga beinbrudd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, dette lurer jeg på om noen har erfaring med.

Om en uke skal vi på storbyferie, og jeg har brukket ankelen. Jeg kan gå (på krykker) men det er for å si det forsiktig ganske upraktisk å komme seg rundt. Vi skal fly, og byen baserer seg stort sett på å gå rundt alle steder, svært upraktisk med bil. Unger har vi med også. 

Nå leker jeg med tanken på å avbestille hele greia. Jeg ville jo anse dette som god nok grunn til å avlyse turen og få utgiftene refundert på reiseforsikring, men jeg vet ikke om dere har erfaringer med noe liknende? 

Anonymkode: 14632...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om en uke skal vi på storbyferie, og jeg har brukket ankelen. Jeg kan gå (på krykker) men det er for å si det forsiktig ganske upraktisk å komme seg rundt. Vi skal fly, og byen baserer seg stort sett på å gå rundt alle steder, svært upraktisk med bil. Unger har vi med også. 

Nå leker jeg med tanken på å avbestille hele greia. Jeg ville jo anse dette som god nok grunn til å avlyse turen og få utgiftene refundert på reiseforsikring, men jeg vet ikke om dere har erfaringer med noe liknende? 

Tviler sterkt på at det er god nok grunn. Det er ingenting i veien for å reise med brukket fot, at du ikke får gjort det du hadde tenkt er normalt sett ikke grunn god nok. Jeg har reist på flere opplevelsesreiser (fotturer i høye fjell), og har tegna spesialforsikring som dekker akkurat sånne ting, altså at «reisens formål» ikke kan fullføres, og har fått bruk for det en gang ifbm skade. 

Du må lese forsikringspapirene svært nøye, jeg hadde ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: c7f2e...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får en legeerklæring på at du ikke kan reise pga benbrudd. Denne sendes inn til forsikirngsselskapet og du får refundert. Benbrudd er innenfor kriteriene for å avbestille ferie. Du kan faktisk ikke bare hompe ombod i fly med benbrudd og krykker heller, det skal meldes ifra , har med sikkerhet å gjøre om noe skulle skje.

Anonymkode: a720d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får en legeerklæring på at du ikke kan reise pga benbrudd. Denne sendes inn til forsikirngsselskapet og du får refundert. Benbrudd er innenfor kriteriene for å avbestille ferie. Du kan faktisk ikke bare hompe ombod i fly med benbrudd og krykker heller, det skal meldes ifra , har med sikkerhet å gjøre om noe skulle skje.

Er du virkelig helt sikker på det? Har du personlig erfaring eller er dette synsing? En kamerat av meg fløy ca en uke etter en kneoperasjon og han gikk da selvfølgelig på krykker. Hadde ikke sjans til å trø på beinet på det tidspunktet han tok fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få fly med gips må man ha legeerklæring: fit for flight og gipsen skal være oppskåret slik at den kan brekkes av i luften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Consita said:

For å få fly med gips må man ha legeerklæring: fit for flight og gipsen skal være oppskåret slik at den kan brekkes av i luften. 

Vil tro det har å gjøre med at gipsen kan skade den oppblåsbare sklia, ved en nødevakuering. Høyhælte sko skal jo tas av før man bruker sklia også.

Anonymkode: 4c243...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan folk fly selv om de bruker krykker, dette er da helt normalt. Folk i rullestol flyr også faktisk, fysjda. 

Anonymkode: 7a6c6...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro det har å gjøre med at gipsen kan skade den oppblåsbare sklia, ved en nødevakuering. Høyhælte sko skal jo tas av før man bruker sklia også.

Anonymkode: 4c243...4b9

Tror det er mer for å kunne brekke den av hvis bruddstedet hovner opp. Man får jo ofte opphovnet ben i fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring selskapet du har reiseforsikring hos og spør. De trenger en legeerklæring på at du ikke kan reise, så du må også snakke med legen din hva h*n mener om at du drar. 

Anonymkode: fdca9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legeerklæring. Snakk med fastlege eller andre. 

På flyplasser har du rett på assistanse fra døren inn og til flysetet. Og omvendt. Da kan de komme med rullestol og kjøre deg i den. Er ett alternativ å låne rullestol fra kommunen og å reise med den i tillegg til krykker? Jeg tenker da mest på at resten av fam skal få ferie. 

Reiseforsikringen din avgjør om bare du får dekket avbestilling elle rom hele familien får avbestille. 

Anonymkode: 665b9...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du virkelig helt sikker på det? Har du personlig erfaring eller er dette synsing? En kamerat av meg fløy ca en uke etter en kneoperasjon og han gikk da selvfølgelig på krykker. Hadde ikke sjans til å trø på beinet på det tidspunktet han tok fly.

Ja, det er jeg sikker på. Jobber for det første i reisebyrå og har selv avbestilt tur pga brukket ben og fikk igjen via Europeiske mot legeerklæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...