AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Tror dere John Christian Elden ender opp som høyesterettsdommer? Ingen advokater som har mer erfaring fra Høyesterett enn han. Anonymkode: 35e6a...0a0
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Nei, det tviler jeg sterkt på. Han er alt for glad i å brøle ut i media til at han kan ha en sånn posisjon. Anonymkode: dff12...f85 13
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det tviler jeg sterkt på. Han er alt for glad i å brøle ut i media til at han kan ha en sånn posisjon. Anonymkode: dff12...f85 Kanskje kravene til høyesterettsdommere burde endres slik at dommerne i større grad fikk brøle ut i mediene? Vi tar vel neppe skade av om landets øverste dommere kom mer til orde i mediene. I USA er jo mange av høyesterettsdommerne nærmest kjendiser. I Norge er det bare spesielt interesserte som vet hvem høyesterettsdommerne er. Alle vet hvem Elden er. Anonymkode: 35e6a...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Skrevet 25. juli 2019 Nei, han ville gått kraftig ned i lønn og mistet all medieoppmerksomheten. Det tror jeg sitter veldig kant inne for han. For samfunnet ville det også vært et tap. Det nok av kvalifiserte jurister til å ta jobben som høyesterettsdommer, men advokater som Elden er ekstremt sjeldne. Etter at vi mistet Tor Erling Staff er det i grunn kun Elden igjen til å holde norsk politi i ørene. Anonymkode: 2b829...15f 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dere John Christian Elden ender opp som høyesterettsdommer? Ingen advokater som har mer erfaring fra Høyesterett enn han. Anonymkode: 35e6a...0a0 Hvem som helst slipper ikke inn som dommer i HR. og de må ville søke på stillinger der før de kan jobbe som dommer der. Elden har erfaring i strafferett, som er hans spesialfelt, men han har liten eller ingen erfaring fra andre rettsområder. Ergo vil han neppe få jobb i HR om han skulle finne på.å søke. Han hører vel også til i adv. For. Strafferettsgruppe? Anonymkode: 5a24e...11a
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, han ville gått kraftig ned i lønn og mistet all medieoppmerksomheten. Det tror jeg sitter veldig kant inne for han. For samfunnet ville det også vært et tap. Det nok av kvalifiserte jurister til å ta jobben som høyesterettsdommer, men advokater som Elden er ekstremt sjeldne. Etter at vi mistet Tor Erling Staff er det i grunn kun Elden igjen til å holde norsk politi i ørene. Anonymkode: 2b829...15f Holder ikke de andre advokatene politiet i ørene? Trodde det var jobben til advokater. Anonymkode: 49609...51b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder ikke de andre advokatene politiet i ørene? Trodde det var jobben til advokater. Anonymkode: 49609...51b Det er enorm kvalitetsforskjell. Elden er unik og den siste av hans slag vi vil se på generasjoner. Ikke bare er han viktig for å holde politiet i sjakk, han er minst like viktig som motvekt til mobben. Anonymkode: 2b829...15f 5
Hedersbrukeren Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 Elden er neppe interessert i noe sånt 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 Jeg hadde blitt overrasket om han hadde gode nok karakterer til det. Det er kun de aller beste som skal til Høyesterett av en grunn. Ikke fordi de er linseluser og kjendismateriale, men fordi de er dyktige. Elden er jo en arving, som kunne gli rett inn i bestefaren og farens firma. Han trengte jo ikke spesielt gode karakter, bare å bestå, for å gå til dekket bord. Anonymkode: 32dd1...1a7 5
Pillarguri Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde blitt overrasket om han hadde gode nok karakterer til det. Det er kun de aller beste som skal til Høyesterett av en grunn. Ikke fordi de er linseluser og kjendismateriale, men fordi de er dyktige. Elden er jo en arving, som kunne gli rett inn i bestefaren og farens firma. Han trengte jo ikke spesielt gode karakter, bare å bestå, for å gå til dekket bord. Anonymkode: 32dd1...1a7 Jeg kan ikke vite om dette er sant, men jeg har hørt at Elden har en av de beste juseksamener som noengang er avlagt i Norge. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 6 timer siden, Pillarguri skrev: Jeg kan ikke vite om dette er sant, men jeg har hørt at Elden har en av de beste juseksamener som noengang er avlagt i Norge. Hvordan skulle det vurderes og av hvem? Av en enkelt sensor ved UiO? Er ikke slik at eksamener blir sammenlignet mellom fakultetene, og navngitt, da de er anonymt avlagt. Da må det jo i tilfelle komme fra Elden selv. Anonymkode: 32dd1...1a7 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Skrevet 26. juli 2019 De ryktene som går om han i Oslo, taler ikke for at han kommer til Høyesterett. Anonymkode: 32dd1...1a7 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #14 Skrevet 26. juli 2019 19 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje kravene til høyesterettsdommere burde endres slik at dommerne i større grad fikk brøle ut i mediene? Vi tar vel neppe skade av om landets øverste dommere kom mer til orde i mediene. I USA er jo mange av høyesterettsdommerne nærmest kjendiser. I Norge er det bare spesielt interesserte som vet hvem høyesterettsdommerne er. Alle vet hvem Elden er. Anonymkode: 35e6a...0a0 Ja, for vi vil jo ha det som i USA 🙄 Anonymkode: 0b649...f10 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Skrevet 26. juli 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde blitt overrasket om han hadde gode nok karakterer til det. Det er kun de aller beste som skal til Høyesterett av en grunn. Ikke fordi de er linseluser og kjendismateriale, men fordi de er dyktige. Elden er jo en arving, som kunne gli rett inn i bestefaren og farens firma. Han trengte jo ikke spesielt gode karakter, bare å bestå, for å gå til dekket bord. Anonymkode: 32dd1...1a7 Men har karakterene noe å si når han skal bli høyesterettsdommer? La oss si han fikk elendige karakterer i strafferett. Er det noen som da kommer til å bedømme hans nåværende kompetanse i strafferett på bagrunn av karakterene han fikk for 30 år siden? I tillegg. Er han ikke en av våre beste advokater innen strafferett? Han er i hvert fall den som har prosedert mest i Høyesterett. Anonymkode: 35e6a...0a0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Skrevet 26. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De ryktene som går om han i Oslo, taler ikke for at han kommer til Høyesterett. Anonymkode: 32dd1...1a7 Hvilke er dette ? Hilsen nysgjerrig Anonymkode: fa52c...a84 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #17 Skrevet 26. juli 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Det er enorm kvalitetsforskjell. Elden er unik og den siste av hans slag vi vil se på generasjoner. Ikke bare er han viktig for å holde politiet i sjakk, han er minst like viktig som motvekt til mobben. Anonymkode: 2b829...15f Elden er unikt god på å skaffe seg oppmerksomhet i mediene. Hadde han vært en god forsvarsadvokat, ville ikke klientene hans bli dømt til straff. Det blir de, alle som en. Anonymkode: 16327...566 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje kravene til høyesterettsdommere burde endres slik at dommerne i større grad fikk brøle ut i mediene? Vi tar vel neppe skade av om landets øverste dommere kom mer til orde i mediene. I USA er jo mange av høyesterettsdommerne nærmest kjendiser. I Norge er det bare spesielt interesserte som vet hvem høyesterettsdommerne er. Alle vet hvem Elden er. Anonymkode: 35e6a...0a0 Dommere skal være nøytrale, det er de ikke dersom de skriker i media, så jo det hadde skadet en hel del. I USA velges høyesterettsdommere ut fra meninger, slik er det heldigvis ikke her. I USA kan du velges fordi du syns mørkhudete skal holdes nede, kvinner har sin plass ved kjøkkenbenken og at hvite menn bør slippe straff, heldigvis er det ikke slik i Norge. 8 timer siden, Pillarguri skrev: Jeg kan ikke vite om dette er sant, men jeg har hørt at Elden har en av de beste juseksamener som noengang er avlagt i Norge. Da bør du ikke tro alt du hører. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har karakterene noe å si når han skal bli høyesterettsdommer? La oss si han fikk elendige karakterer i strafferett. Er det noen som da kommer til å bedømme hans nåværende kompetanse i strafferett på bagrunn av karakterene han fikk for 30 år siden? I tillegg. Er han ikke en av våre beste advokater innen strafferett? Han er i hvert fall den som har prosedert mest i Høyesterett. Anonymkode: 35e6a...0a0 Du må ha toppkarakterer for å bli høyesterettsdommer ja, en med C/D i snitt får ikke jobben. Han er ikke en av våre beste advokater innen strafferette, han er bare et navn folk kjenner fordi han skriker mye i media. Å være mye i media betyr hverken at du er flink eller at du har rett. En av grunnene til at folk velger han er jo at han skaper blest om saken, men like fult er det jo stort sett skyldige folk han forsvarer. Anonymkode: dff12...f85 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 Nei. Altfor kontroversiell. Han burde vel allerede gått over til å være i hvert fall Tingrettsdommer hvis han skulle rekke det, alder tatt i betraktning. Anonymkode: 39999...063 1
SansaS Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Elden er unikt god på å skaffe seg oppmerksomhet i mediene. Hadde han vært en god forsvarsadvokat, ville ikke klientene hans bli dømt til straff. Det blir de, alle som en. Anonymkode: 16327...566 Man kan være god advokat selv om klienten dømmes. Det er ikke advokatens jobb å få skyldige fri. Advokatens jobb er å besørge en rettferdig rettergang, herunder at klienten høres og at passende straff utmåles. 9 av 10 dømmes forresten når påtalemyndigheten tar ut tiltale. Jo mer alvorlig sak - jo bedre forarbeid av påtale og større sannsynlighet for dom. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå