Gå til innhold

Trappevask, borettslag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi bor i første etasje. 5 trappetrinn opp fra inngangen. Nå har borettslaget sagt opp vaskefirmaet og hengt opp lister. Synes ikke det er riktig at vi skal vaske for alle de etasjene over når vi aldri bruker dem? Vi har hverken loft, eller besøker noen naboer i etasjene over.

kan jeg si ifra? Vil høre andres synspunkter «utenfor boksen», først.

takk for svar på forhånd.

Anonymkode: d859a...755

AnonymBruker
Skrevet

Alt er fellesareal, så tenker du må bare ta det. Du kan foreslå for styret at alle bare vasker sin etg hver uke. Da får du den tyngste jobben hele tiden, siden du bor i 1.etg og alle må gå gjennom den.

Anonymkode: 1dd2f...c22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere får vel betalt for å gjøre jobben. Kanskje du kan høre med en av naboene om dem ønsker å ta din vaskedag i tillegg til sin egen. Blir jo mer penger på dem da. 

Anonymkode: 8b691...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi heldigvis fått vaskefirma i mitt borettslag, men jeg klarer ikke helt å huske hvordan det var før... Det kan da virkelig ikke ha vært sånn at én person hadde ansvar for å vaske hele blokka, det høres jo helt absurd ut. Lurer på om vi ikke bare vaska oss ned til neste etasje?

Anonymkode: 13a08...8fd

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi bor i første etasje. 5 trappetrinn opp fra inngangen. Nå har borettslaget sagt opp vaskefirmaet og hengt opp lister. Synes ikke det er riktig at vi skal vaske for alle de etasjene over når vi aldri bruker dem? Vi har hverken loft, eller besøker noen naboer i etasjene over.

Vanligvis så vasker man fra egen etasje og ned til neste etasje og ut om man bor i 1. Etasje. Slik har det vært overalt fra tidendes morgen. 

Denne typen diskusjoner kommer alltid opp. Også dem som ikke vil betale for vedlikehold av heiser fordi de bor i 1. Etasje og aldri bruker heisen. 

Flytter man inn i et brl.  så aksepterer man reglene og forholder seg solidarisk til både regler og brl sine bestemmelser, eller tar saken opp på ekstraordinær eller ordinær generalforsamling for siskusjon i plenum. Er man ikke interessery i noe av dette så flytter man ut. 

Har du tenkt over eller laget s5øy av at din andel av betalingen til rengjøringsbyrået er like stor som alle naboene dine i de andre etasjene? Når du bare har 5 trappetrinn så skal vel ikke du betale like stor andel til vaskebyrået som dem som har 16. trappetrinn og en platting i tillegg, sånn når vi først skal være nøye på tingene. 

Men brl ditt går ett merkelig skritt tilbake når de fjerner vaskebyrået og alle må vaske selv. 

Anonymkode: 1807f...e5d

Skrevet

Det heter dugnadsånd. De som bor øverst, vasker nederst hos dere. Dere vasker øverst, så drysser det mindre skitt ned til dere, og luften i oppgangen blir renere. Det er mye bedre at dere bytter på det, enn å hyre et firma. Da får dere styrket båndene mellom dere, og plutselig har dere ikke bare en familie, men i tillegg et fellesskap i borettslaget. Ta din tørn, og se hva som skjer. Gratulerer til deg som har et slikt flott borettslag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd begge løsninger,  både å vaske egen etasje + trappen en etasje ned (1. Etg hadde ansvar for gang i egen etasje, inngangsparti, og heis), og at all trappevask gikk på rundgang (begge steder hadde 4 etasjer, 2 leiligheter i hver etasje ).

Personlig foretrakk jeg alle trapper hver 8. uke, i stedet for heis og inngangsparti annenhver uke.

Anonymkode: f22b5...46d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en av ulempene når man bor i 1. etasje. Det har jeg aldri gjort, men vet andre som synes de får ekstra jobb. Kanskje du kan foreslå at dere rullerer med etasje-vask, men er du da villig til å bære vaskebøtta opp til femte? 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Det heter dugnadsånd. De som bor øverst, vasker nederst hos dere. Dere vasker øverst, så drysser det mindre skitt ned til dere, og luften i oppgangen blir renere. Det er mye bedre at dere bytter på det, enn å hyre et firma. Da får dere styrket båndene mellom dere, og plutselig har dere ikke bare en familie, men i tillegg et fellesskap i borettslaget. Ta din tørn, og se hva som skjer. Gratulerer til deg som har et slikt flott borettslag.

Dugnader er noe herk og en plage fra underverdenen. Dugnadsånd likeså 

Anonymkode: 77ffb...3ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...