Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager langt innlegg.

Ok, her er greia: Jeg har igjen et år av bachelorgraden min, og det siste året har jeg hatt deltidsjobb ved siden av studiene. År to av bachelorgraden min har vært en utfordring, med dalende motivasjon og generelt ekstremt lite lyst til å ville fortsette. Den eneste grunnen til at jeg fortsetter er for å kunne bo i studentboligen jeg bor i nå - tragisk å si det, men det er kun derfor jeg holder ut. Skolen jeg går på er privat, med en semesteravgift på 38500kr.

Semesteravgiften har jeg finansiert via Lånekassen, men grunnet den dårlige motivasjonen var det flere eksamener jeg ikke leverte nå i høst. Jeg vet ikke hvordan Lånekassen har regnet seg fram til det - men i dag tidlig åpnet jeg iallfall brev fra de hvor det står at jeg ikke vil motta støtte lenger fordi jeg er for forsinket i mitt studieløp. Det var et slag i magen.

Jeg ser for meg to mulige løsninger nå: enten at jeg forsøker komme til en enigmet med skolen om å ta de eksamene jeg mangler så fort som mulig (30 studiepoeng) og kunne fortsette og bli ferdig med studieløpet mitt, men da ende opp med enda høyere gjeld (den er nå på 400 000kr) og en bachelorgrad jeg ikke lenger er sikker på at jeg vil ha, fordi mine interesser har endret seg veldig, og slik jeg ser det er det ikke bare lite trolig, men direkte usannsynlig at jeg noen gang skal ville ha et fnugg av lyst til å jobbe innen den retningen jeg vil få en bachelorgrad i om jeg på mirakuløst vis skal få kommet til enigmet med skole og Lånekassen.

Den siste løsningen jeg ser for meg, er at jeg velger å avslutte studiene. Årsaken til dette er jobben min. Det var opprinnelig en deltidsstilling uten ansvar, men sjefen ønsker nå at jeg fortest mulig skal gå over i fulltidsstilling og kunne ha mye ansvar (jeg har allerede fått opplæring til dette, alt jeg mangler er bare tid til å kunne jobbe 100%).

Jeg vet neimen ikke hva jeg skal gjøre. Egentlig vil jeg ikke føle det som et nederlag for min del å avslutte bachelorgraden, det er hovedsakelig min mor og bestemor som er nærmest hysteriske med tanke på at jeg skal slutte på skolen. Jeg vil kunne få en god lønn dersom jeg jobber fulltid, og jeg elsker virkelig jobben min, så det å kunne jobbe 100% hadde vært så utrolig fint.

Hva ville du gjort i en lignende situasjon?

Anonymkode: e963a...ac8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en «god lønn» for deg da? 

Anonymkode: 34dfd...ae1

Skrevet

Liker du jobben din godt nok til at du tror du vil trives hver dag i flere år i den? Vet du grunnen til den dalende motivasjonen?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en «god lønn» for deg da? 

Jeg vil ha utbetalt rundt 27000kr i måneden. For meg som bor alene synes jeg det er en ganske bra lønn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Carrot skrev:

Liker du jobben din godt nok til at du tror du vil trives hver dag i flere år i den? Vet du grunnen til den dalende motivasjonen?

Ja, det tror jeg at jeg vil. Tanken om at jeg måtte finne meg en annen jobb etter studier fordi en deltidsjobb ikke lenger ville være nok var veldig vond, for jeg tenkte på jobben jeg måtte gå fra som jeg stortrives i. Når sjefen for et par uker siden sa han ønsket meg over i fulltidsstilling ble jeg nesten lykkelig. Motivasjonen min er et problem fordi jeg først og fremst tror jeg har valgt feil skole: jeg betaler 70000+ i året for en utdanning som ikke er noe bedre enn på universiteter. Nå føler jeg at hvis jeg fullfører gjør jeg det kun for å unngå krangel og diskusjon, ikke fordi det er noe jeg vil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pauset utdanningen og jobbet jeg. Du har bedre lønn enn jeg med bachelor har, og hvis du trives i jobben er det ingen grunn til at du skal plage deg igjennom studiet. Du kan jo alltids ta opp igjen studiet på et senere tidspunkt.

Anonymkode: ae331...b0d

• Liker 2
Skrevet

Basert på svaret ditt TS vil jeg si du bør ta jobben.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du i fremtiden bruke fagene til å bygge opp resten av en bachelor?

Du kan fint ta en pause og jobbe litt eller lenge tenker jeg, men det spørs kanskje litt på studiet?

En studievenn av meg droppet ut under masteroppgaven fordi han var demotivert.

Motivasjonen kom aldri tilbake, og dermed har han samme jobb nå 10 år etter uten mulighet til å kunne søke noe annet.

Jeg hadde heller ikke stor motivasjon, men jeg fullførte - og kan dermed søke helt andre jobber.

Hvordan han trives vet jeg ikke, men jeg merket han plutselig unngikk meg mye - virket som om det var mindreverdighetsfølelse.

Det er uansett sjeldent at man ikke kan ting igjen eller ikke kan bruke det inn i en selvsammensatt bachelor.

Anonymkode: 93471...edb

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville pauset utdanningen og jobbet jeg. Du har bedre lønn enn jeg med bachelor har, og hvis du trives i jobben er det ingen grunn til at du skal plage deg igjennom studiet. Du kan jo alltids ta opp igjen studiet på et senere tidspunkt.

Oi, såpass. Ja, jeg har tenkt på at jeg kanskje kan ta opp studiene igjen, evt da de resterende fagene jeg mangler som nettstudent om jeg skulle få lyst til det. Kan jeg spørre hvordan bachelorgrad du har? Det er nemlig en annen faktor som gjør at jeg helst vil prioritere den nåværende jobben min, jeg aner ikke lønnsnivået jeg vil ende på, eller om jeg i det hele tatt får en jobb innen fagfeltet det er snakk om. Synes det er så dumt å risikere jobben jeg allerede har da..

AnonymBruker
Skrevet

Kan du avslutte studiene der du går nå og sette sammen en bachelorgrad på et annet studiested som er mer i retning du ønsker og da ta det deltid?

Om du ikke er motivert så vil det være hardt og fullføre også ta opp igjen fag. Jeg hadde nok sterkt vurdert jobben.. Men for all del fullfør en grad. Ikke sikkert du vil trenge det, men en vet ALDRI, plutselig MÅ du søke jobb og det er vanskelig når du er hslvstudert.

Jeg gjorde en middels innsats på BI for mange år siden med strykfag. Når jeg etter noen år ble nedbemannet i jobben jeg hadde så opplevde jeg det som utrolig vanskelig å få jobb. Det ordnet seg til slutt, fikk en jobb som var ikke helt det jeg ønsket. Men betalte jo regninger, etter en stund beit jeg tenna sammen og har nå fått en bachelorgrad. Etterhvert en ny stilling som jeg trives så mye bedre i. For meg er tryggheten, å vite at jeg nå har ordentlige papirer å vise frem, mye kurs innenfor fagfeltet og erfaring som gjør at jeg ikke frykter eventuelle nedbemanninger i fremtiden.

Anonymkode: af76c...698

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du i fremtiden bruke fagene til å bygge opp resten av en bachelor?

Du kan fint ta en pause og jobbe litt eller lenge tenker jeg, men det spørs kanskje litt på studiet?

En studievenn av meg droppet ut under masteroppgaven fordi han var demotivert.

Motivasjonen kom aldri tilbake, og dermed har han samme jobb nå 10 år etter uten mulighet til å kunne søke noe annet.

Jeg hadde heller ikke stor motivasjon, men jeg fullførte - og kan dermed søke helt andre jobber.

Hvordan han trives vet jeg ikke, men jeg merket han plutselig unngikk meg mye - virket som om det var mindreverdighetsfølelse.

Det er uansett sjeldent at man ikke kan ting igjen eller ikke kan bruke det inn i en selvsammensatt bachelor.

Anonymkode: 93471...edb

Det her har jeg også tenkt litt på, altså det med å bruke det inn i en annen bachelor. Bachelorgraden jeg tar nå er innen samfunnsfagene, og jeg tror noen av fagene skal være brukbare dersom jeg f.eks velger områdestudier med språk i fremtiden som jeg har vurdert. Ser at blant annet UiO skriver at det skal være mulig, så tror absolutt det er noe jeg kan bygge videre på.

Jeg burde kanskje sagt det i den opprinnelige tråden, men den opplæringen jeg har fått på jobb er mtp. personalansvar og en generell lederutdanning, så tror at jeg vil kunne søke greie jobber dersom jeg skulle bli lei.

Skrevet

Det med nedbemanning er selvsagt en "trussel" samtidig som det du kan teller mer enn det du har lært i de fleste settinger. En utdannelse på papiret er ikke mer verdt enn realkompetanse - i en nedbemanningssituasjon er det viktig å selge seg selv med kunnskap ikke med papirer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du avslutte studiene der du går nå og sette sammen en bachelorgrad på et annet studiested som er mer i retning du ønsker og da ta det deltid?

Om du ikke er motivert så vil det være hardt og fullføre også ta opp igjen fag. Jeg hadde nok sterkt vurdert jobben.. Men for all del fullfør en grad. Ikke sikkert du vil trenge det, men en vet ALDRI, plutselig MÅ du søke jobb og det er vanskelig når du er hslvstudert.

Jeg gjorde en middels innsats på BI for mange år siden med strykfag. Når jeg etter noen år ble nedbemannet i jobben jeg hadde så opplevde jeg det som utrolig vanskelig å få jobb. Det ordnet seg til slutt, fikk en jobb som var ikke helt det jeg ønsket. Men betalte jo regninger, etter en stund beit jeg tenna sammen og har nå fått en bachelorgrad. Etterhvert en ny stilling som jeg trives så mye bedre i. For meg er tryggheten, å vite at jeg nå har ordentlige papirer å vise frem, mye kurs innenfor fagfeltet og erfaring som gjør at jeg ikke frykter eventuelle nedbemanninger i fremtiden.

Anonymkode: af76c...698

Ja, den ser jeg. Nå er jobben min innen en bransje som ikke akkurat sliter med å måtte nedbemanne folk, jeg jobber også på den avdelingen i landet som går best og har høyest omsetning, så sånn sett tror jeg at jeg sitter ganske trygt også fordi sjefen har sagt han ønsker folk i det lange løp. Ser det med tryggheten, men for meg personlig vil jeg heller ha en god attest enn et papir på en bachelorgrad jeg egentlig ikke interesserer meg for lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du kan ha 27 000,- utbetalt i måneden i en jobb du trives i ser jeg ikke noe poeng i å fullføre en dyr utdannelse innen noe du ikke er sikker på at du vil jobbe med. Sett studiene på pause og Finn ut hva du egentlig vil. Kanskje kan du ta noen kurs via nettstudier ved siden av jobb, eller kanskje du finner ut at du vil noe helt annet på sikt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke automatisk det. Det kan skje fagmessige endringer som kan gjøre dette svært vanskelig. 

Anonymkode: e9d87...24c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke automatisk det. Det kan skje fagmessige endringer som kan gjøre dette svært vanskelig. 

Anonymkode: e9d87...24c

TS her. Jeg er klar over at det ikke er noen automatikk i det, men lener mer mot løsningen om å bruke noen av fagene jeg har for å bygge på en annen bachelorgrad hvis det lar seg gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...