Greta Helen Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Hei! Har en hund på ett år, som bruker å være i buret når han er hjemme alene. Grunnen til dette er at han av og til (tidligere) har tygget på både karm, dør og trappetrinn når han har fått vært løs. Er ikke sikker på om denne adferden fortsatt er tilstedeværende hos han, men nå tørr jeg rett og slett ikke å ha han løs ettersom jeg leier leilighet. Er livredd for at leiligheten skal påføres stor skade. Har også fått hørt at det ikke er så dumt å ha han i bur ettersom han er en voktende rase, og at han slapper mer av i bur siden han ikke føler seg tvunget til å passe på huset. Har også lest en studie som viser at 95,8 % av hundene som er hjemme alene, ligger og sover. De ignorerer leker og tyggebein som eierne har lagt igjen. Føler meg likevel slem som har han i bur (veldig stort bur), så lurer på om noen har tips til hva jeg kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Du kan prøve ha han i et rom uten tilgang til karm, dør eller trapp en kort periode... Kjøp grind til å avstenge et rom f. Eks Anonymkode: 6ad30...c1c 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Hvor lenge er han hjemme alene. Å sitte i bur en hel arbeidsdag på 6-9 timer er ikke greit. Hvor er hunden mens du sover da? Anonymkode: c68a5...eb7 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 Du må jo teste for å se om han fremdeles har denne adferden eller ikke tenker jeg, og heller ha fokus på å trene det bort isåfall. Mine hunder elsker å titte ut av vinduet og strekker seg mye, så jeg kunne aldri tenkt meg å låse dem inne i et bur for så lang tid (jeg forstår strengt tatt ikke hundeeiere som drar på jobb 8-9 timer om dagen og har en hund alene. De er flokkdyr..) Anonymkode: c0df5...02f 1
Tvist Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Kjøp kompostgjerder, og fest dem sammen. Da kan han gå fritt uten å komme til karmer og dører. De kan lett slås sammen når du kommer hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 Det er jo ikke verre enn at du reparerer skaden hunden har gjort før du flytter igjen. Anonymkode: 8920d...865 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 Hvis han er løs mens du sover og du er hjemmeværende og går turer og gir stimuli generelt gjennom dagen så tenker jeg at det er ok om hunden er i bur om du må ut et ærend på en time eller to. Om du derimot jobber fullt blir det veldig mange timer i bur 😕 Anonymkode: c68a5...eb7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 Jeg forstår ikke hvordan vi klarte oss tidligere uten bur... Jeg har aldri hatt bruk for bur og jeg har hatt hunder som spiser, tygger, har separasjonsangst og jeg vet ikke hva. Har aldri brukt bur. Og nei. Bur er ikke greit. Skjønner ikke hvordan man kan stille spørsmålet en gang. Selvfølgelig er det ikke greit for noen vesen som puster og har følelser, å bli innelåst i små bur! Anonymkode: bec35...2e2 13
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvordan vi klarte oss tidligere uten bur... Jeg har aldri hatt bruk for bur og jeg har hatt hunder som spiser, tygger, har separasjonsangst og jeg vet ikke hva. Har aldri brukt bur. Og nei. Bur er ikke greit. Skjønner ikke hvordan man kan stille spørsmålet en gang. Selvfølgelig er det ikke greit for noen vesen som puster og har følelser, å bli innelåst i små bur! Anonymkode: bec35...2e2 Som jeg skulle sagt det selv! Blir dårlig bare av tanken på hunder i bur. Anonymkode: 4caed...aeb 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #11 Skrevet 26. juli 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvordan vi klarte oss tidligere uten bur... Jeg har aldri hatt bruk for bur og jeg har hatt hunder som spiser, tygger, har separasjonsangst og jeg vet ikke hva. Har aldri brukt bur. Og nei. Bur er ikke greit. Skjønner ikke hvordan man kan stille spørsmålet en gang. Selvfølgelig er det ikke greit for noen vesen som puster og har følelser, å bli innelåst i små bur! Anonymkode: bec35...2e2 K Anonymkode: 981ca...e83
Try2 Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 Tror bur er "greit" for mennesker. Men absolutt ikke for hunder.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Skrevet 26. juli 2019 De som setter hunden sin i bur, for så å dra på jobb i 8 timer burde faktisk ikke hatt hund! Tenker det er veldig begrenset hvor lenge det er ok å skulle låse hunden inn i et bur. Anonymkode: 26298...f24 8
Eevee Skrevet 26. juli 2019 #14 Skrevet 26. juli 2019 Nei, ikke greit. Sperr av et egnet område som soverommet, kjøkkenet eller gangen og la buret stå åpent med en kurv og vannskål fremme. Latskap å la han nå stå i bur når du mistenker han har vokst fra uvanene sine. Ta ansvar for dyret du har kjøpt deg og lær han trygge vaner og å bli trygg i omgivelsene sine. Har selv hund som var en jævel som valp, og satte kompostgrinder langs vegger (for å skåne karmer og stikkontakter) og og lot hun få gangen som alenested. kom igjen, jeg tror du vet svaret. Hund er ingen dverghamster i bur... (og unner egentlig ikke hamsteret buret heller). 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Skrevet 26. juli 2019 Vi har hunden i bur om natta, og hvis jeg er pp et ærend på et par timer. Ser virkelig ikle problemet med det! Hvis det er en en arbeidsdag synes jeg det blir noe annet enn om natta da hunden sover uansett. Folk er så hysteriske her som mener at hunden ikke skal i bur i det hele tatt! Ser virkelig ikke problemet med et par timer på dagtid og om natten for å sove på soveplassen sin! Går så klart ut om natta med hunden min om hun måtte si ifra å trenge det! Anonymkode: 006b9...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Skrevet 26. juli 2019 De to hundene jeg hadde tidligere, gjorde vi litt forskjellig med. New Foundlanderen gikk løs hele tiden. Han hadde faktisk ikke bur i det hele tatt, for mamma og pappa slet med å finne et som var stort nok som vi hadde plass til. Om sommeren sto han ofte bindt ute mens vi var en snartur på butikken (da bodde vi i skogen og hadde besteforeldre i kjelleren og fem naboer - to familier på 1 km i den ene retningen og tre familier på 2 km i den andre retningen), og når han var hjemme alene inne, tasset han bare rundt som han følte for. Oftest lå han og sov. Det samme om natta. Det verste han fant på da han var hjemme alene var å sleve rundt, men det gjorde han alltid. Det verste han fant på om natta var å spise en skål med bamsemums. Lagottoen var først i bur både om natta og da han var hjemme alene. Da hadde det blitt bygd ut en god del rundt oss (flere hundre hus bare rett over veien) og han var usikker fordi han hadde for stor plass å passe på. Han ville heller ikke være innesperret på et rom, for da hadde han ikke oversikt. Så han trivdes best i bur. Helt til han ble angrepet av en løs vorster mens han gikk i bånd, og skadet stygt. Da taklet han ikke å være innesperret, annet enn i bilen, og første gangen han var i buret etter angrepet klarte han på få minutter å rive i stykker hele madrassen sin og bite så hardt på gitteret at han blødde fra munnnen. Fra da av gikk han løs i huset om natta og da han var alene hjemme, og da syntes han ikke at det var stressende å passe på hele huset lengre. Det skal sies at det tok to år før han la seg i buret med døra åpen for å slappe av og roe ned, men han kom alltid ut igjen om folk beveget seg i gangen. Jeg er ikke imot å ha hund i bur, så lenge hunden trives med det. For lagottoen vår var det det beste i starten, for han ble stresset av å ha for stor plass å passe på. Men å fortsette med å ha han i bur etter at han begynte å få totalt panikk hadde vært dyremishandling. New Foundlanderen hadde ikke brydd seg om han var i bur eller ikke, for han var så bedagelig og avslappet at det eneste han brydde seg om var å våkne tidsnok til å få møte oss i døra. Anonymkode: 99be4...5ec
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #17 Skrevet 27. juli 2019 På 25.7.2019 den 9.54, Greta Helen skrev: Hei! Har en hund på ett år, som bruker å være i buret når han er hjemme alene. Grunnen til dette er at han av og til (tidligere) har tygget på både karm, dør og trappetrinn når han har fått vært løs. Er ikke sikker på om denne adferden fortsatt er tilstedeværende hos han, men nå tørr jeg rett og slett ikke å ha han løs ettersom jeg leier leilighet. Er livredd for at leiligheten skal påføres stor skade. Har også fått hørt at det ikke er så dumt å ha han i bur ettersom han er en voktende rase, og at han slapper mer av i bur siden han ikke føler seg tvunget til å passe på huset. Har også lest en studie som viser at 95,8 % av hundene som er hjemme alene, ligger og sover. De ignorerer leker og tyggebein som eierne har lagt igjen. Føler meg likevel slem som har han i bur (veldig stort bur), så lurer på om noen har tips til hva jeg kan gjøre? Dette er det folk som har hunder i bur unnskylder seg med. Sikre hjemmet godt, finn et rom/sted hunden kan være uten å få tak i karmer og lignende og prøv noen timer først. Anonymkode: 2dbb0...75f 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #18 Skrevet 27. juli 2019 Vi har store bur med med myke, gode tepper. Hundene løper inn der selv og legger seg. Jeg kan ikke skjønne at det kan skade dem å være der, så lenge de får mye tid med flokken sin, nok mosjon etc. Anonymkode: ec6ec...515
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #19 Skrevet 27. juli 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har store bur med med myke, gode tepper. Hundene løper inn der selv og legger seg. Jeg kan ikke skjønne at det kan skade dem å være der, så lenge de får mye tid med flokken sin, nok mosjon etc. Anonymkode: ec6ec...515 Så lenge de går dit frivillig og døra alltid er åpen er det jo ikke noe problem. Det er i det øyeblikket man tar fra de valget at det ikke er greit lenger. Anonymkode: 4caed...aeb 2
Eevee Skrevet 27. juli 2019 #20 Skrevet 27. juli 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge de går dit frivillig og døra alltid er åpen er det jo ikke noe problem. Det er i det øyeblikket man tar fra de valget at det ikke er greit lenger. Anonymkode: 4caed...aeb Helt korrekt! Har selv bur til hunden hvor døra er åpen. Hun liker buret sitt og går å legger seg der hver natt. Men døra er og forblir åpen 24/7 slik at hun kan strekke på seg, drikke vann, endre liggested hvis det blir for varm ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå