AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Hei, jeg har 2,5 millioner å kjøpe for i Oslo ren investeringsstrategi. Tanken er enkel; kjøpe og leie ut. Ingen utgifter. Om noen år er den nedbetalt og økt i verdi. det jeg ikke klarer å bestemme meg for er: kjøpe 20 kvm i Oslos bedre områder, eller 50 kvm i Oslos dårligere områder? Jeg har allerede fått finansieringsbevis og bor i foreldrene mine sitt hus (de er i utlandet mesteparten av året) hva ville du ha gjort? Anonymkode: 60837...8cb
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Jeg ville ikke kjøpt leilighet for å leie ut i Oslo i det nåværende markedet, med mindre jeg hadde pengene på bok, så jeg ikke trengte å låne. Du kan ikke regne med at leiligheten vil øke i verdi de første fem årene. Anonymkode: 306fa...038 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke kjøpt leilighet for å leie ut i Oslo i det nåværende markedet, med mindre jeg hadde pengene på bok, så jeg ikke trengte å låne. Du kan ikke regne med at leiligheten vil øke i verdi de første fem årene. Anonymkode: 306fa...038 Har du ett eksempel på en bolig som ikke har økt på 5 år? jeg er i den tro om at prisene kommer til å bli så høye at boliger ikke er noe alle kommer til å eie i like stor grad som nå. hilsen TS. Anonymkode: 60837...8cb
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ett eksempel på en bolig som ikke har økt på 5 år? jeg er i den tro om at prisene kommer til å bli så høye at boliger ikke er noe alle kommer til å eie i like stor grad som nå. hilsen TS. Anonymkode: 60837...8cb Da gjør du noen forutsetninger inne i hodet ditt. Kan du opplyse om hvilke forutsetninger du baserer påstanden din på? Anonymkode: 6150f...904
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 Just now, AnonymBruker said: Har du ett eksempel på en bolig som ikke har økt på 5 år? jeg er i den tro om at prisene kommer til å bli så høye at boliger ikke er noe alle kommer til å eie i like stor grad som nå. hilsen TS. Anonymkode: 60837...8cb Fram til for et par år siden var det god butikk å investere i utleieboliger i Oslo. Fra nå av er det sannsynligvis mindre lukrativt. Men for å svare på det egentlige spørsmålet: Skal du først kjøpe, så kjøp noe mindre og supersentralt. Det er veldig begrenset med byggemuligheter innenfor Ring 2, så der kan det fortsatt være et press framover. Anonymkode: 306fa...038 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Lite og sentralt, det øker nok mest og er lettest å leie ut. Anonymkode: c0e29...c8e 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 Du skriver ingen utgifter, men husk at alle leiligheter kommer med fellesutgifter. I tillegg må du skatte av leieinntektene. Og hvis du selger leiligheten uten å ha bodd der selv 1 av de siste 2 årene må du skatte av gevinsten i tillegg. Greit å ha med i regnestykket ditt. Anonymkode: 0f9b4...5e2 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver ingen utgifter, men husk at alle leiligheter kommer med fellesutgifter. I tillegg må du skatte av leieinntektene. Og hvis du selger leiligheten uten å ha bodd der selv 1 av de siste 2 årene må du skatte av gevinsten i tillegg. Greit å ha med i regnestykket ditt. Anonymkode: 0f9b4...5e2 Ja dette visste sikkert ikke ts🙄 Anonymkode: c0e29...c8e 1
Knirke Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 For 2,5 får du en ganske stakkarslig leilighet. Har du regnet på hvor høy leie du må ta for å få det til å gå i null? Altså dekke inn både renter, avdrag, felleskostnader, skatt og vedlikehold? Jeg tipper du kommer opp i en sum som ingen er villig til å betale. Da leier de heller hos en som har nedbetalt leilighet.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 Fellesutgifter, strøm osv. går som fradrag, det samme gjør vedlikehold (og evt. slitasje dersom man leier ut møblert). Anonymkode: 8f4ac...bc7
NBA Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 Og utleieleilighet i Oslo skattes som primærbolig.
KapteinJ Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 4 minutter siden, NBA skrev: Og utleieleilighet i Oslo skattes som primærbolig. Nei? Hvor i alle dager har du dette fra? Om TS ikke bor der er det skattepliktig inntekt ift leie og eventuell salgsgevinst. Formuesberegningen på sekundærboliger er også mindre gunstig.
NBA Skrevet 25. juli 2019 #13 Skrevet 25. juli 2019 18 minutter siden, KapteinJ skrev: Nei? Hvor i alle dager har du dette fra? Om TS ikke bor der er det skattepliktig inntekt ift leie og eventuell salgsgevinst. Formuesberegningen på sekundærboliger er også mindre gunstig. Herregud, mente selvfølgelig sekundær🙄 brainfart! https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/annen-bolig-sekundarbolig/
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 Definitivt 20kvm i sentrum over 50kvm utenfor. Anonymkode: 58df4...92a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 Det er ikke så mye du får for 2,5 mill. I alle fall ikke en bolig. Men det er en del parkeringsplasser du kjøpe for den summen. Vet ikke hvor mye parkeringsplasser drar inn i leie, men kan tenke med at det er i nærheten av en bolig. Problemet med parkeringsplasser er vel at de ikke har like mye pristigning som boliger. Verdt å sjekke ut uansett. Anonymkode: b1156...4bf
NBA Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye du får for 2,5 mill. I alle fall ikke en bolig. Men det er en del parkeringsplasser du kjøpe for den summen. Vet ikke hvor mye parkeringsplasser drar inn i leie, men kan tenke med at det er i nærheten av en bolig. Problemet med parkeringsplasser er vel at de ikke har like mye pristigning som boliger. Verdt å sjekke ut uansett. Anonymkode: b1156...4bf Du får en hybel på 15 kvadrat elno😅
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #17 Skrevet 26. juli 2019 Du får ikke kjøpt hverken 20 eller 50 kvm for 2,5 i Oslo, ikke noe sted. Husk at fellesgjeld må regnes inn i totalen. Og at du ikke reellt får kjøpt boliger for den prisen som er oppgitt, alt går over prisantydning. Du må i tilfelle finne noe som ligger ute for maks 1,9 inkl fellesgjeld. Lykke til. Anonymkode: 955fc...3fc
Million Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 14 kvadrats bøttekott uten skikkelig kjøkken solgt i Nydalen, Oslo, for 2,2 millioner......😳 https://e24.no/naeringsliv/bolig/1-roms-paa-14-kvadratmeter-i-oslo-solgt-med-kvadratmeterpris-paa-157-143-kroner/24662380
Knirke Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 1 hour ago, Million said: 14 kvadrats bøttekott uten skikkelig kjøkken solgt i Nydalen, Oslo, for 2,2 millioner......😳 https://e24.no/naeringsliv/bolig/1-roms-paa-14-kvadratmeter-i-oslo-solgt-med-kvadratmeterpris-paa-157-143-kroner/24662380 Milde himmel... Der ville jeg ikke bodd om jeg så hadde fått betalt for det😝. Ikke engang stekovn, liksom...
Million Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 2 timer siden, Knirke skrev: Milde himmel... Der ville jeg ikke bodd om jeg så hadde fått betalt for det😝. Ikke engang stekovn, liksom... Sannsynligvis en BI-student (BI ligger i nærheten) som har kjøpt den ved hjelp av noen velhavende mor og far.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå