Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et kvinnelig familiemedlem av meg har fått varsel fra namsmannen om at utleggsforretning da hun har en del ubetalt gjeld som hun ikke har klart å håndtere. Dette brevet kom før vedkommende visste at hun var gravid. (hvorfor hun har valgt å bli gravid nå, vet jeg ikke, men dette er heller ikke spørsmålet - det trengs derfor ikke kommenteres)  Hun har lest om livsopphold som hun skal beholde til seg selv, + barn (når barnet er født selvfølgelig) Hun har ikke funnet noe informasjon om hun feks får litt høyere livsopphold nå som hun er gravid, og hun har bedt meg om hjelp til å se om jeg kan finne noen informasjon om dette.

Av alt jeg leser så får man ikke noe utenom livsopphold dersom hun er gravid. Vi begge finner dette noe merkelig, da en graviditet krever feks at du kjøper feks mammaklær, at du spiser noe ekstra, samt at babyen trenger evt utstyr og  noe klær før den kommer. Det er jo ikke snakk om å kjøpe dyre ting, (mye kan jo kjøpes brukt eller fåes), men noe må nok kjøpes. Vi finner det merkelig at livsoppholdsatsene ikke hensyntar graviditet.

Er det noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tas ikke hensyn til graviditet i livsoppholdssatsene. Det tas for øvrig heller ikke hensyn til medisinske diagnoser som krever høyere medisinske utgifter enn vanlig. Alt i alt er det mange livssituasjoner livsoppholdssatsene ikke tar hensyn til.

Det er derimot ikke noe i veien for at hun sender inn stipulert kostnader i forbindelse med graviditet til namsmannen før det fattes vedtak om trekk. Så får namsmannen avgjøre om disse ekstrautgiftene skal tas med eller ikke.

Anonymkode: 50d8d...ff9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Klær og utstyr til barnet regnes vel med etter at barnet er født? Eller mente du det slik at hun burde få noe for å kjøpe inn utstyr til barnet før det blir født?

Vi skjønte forresten at det er en kvinne siden hun er gravid...

Anonymkode: f70d0...a70

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klær og utstyr til barnet regnes vel med etter at barnet er født? Eller mente du det slik at hun burde få noe for å kjøpe inn utstyr til barnet før det blir født?

Vi skjønte forresten at det er en kvinne siden hun er gravid...

Anonymkode: f70d0...a70

Jeg vil anta at hun burde ha noe babyklær og utstyr klare før babyen blir født. Feks vogn og seng med tilbehør, babykluter, smokk, tåteflaske evt. Uansett brukt eller ikke, så er det ikke gitt at alle tingene blir helt gratis.

Samtidig så må hun jo også kunne ha mulighet til å kunne kjøpe seg mamma klær under graviditeten på et vis. Buksene hun har nå passer jo ikke om noen mnd. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tas ikke hensyn til graviditet i livsoppholdssatsene. Det tas for øvrig heller ikke hensyn til medisinske diagnoser som krever høyere medisinske utgifter enn vanlig. Alt i alt er det mange livssituasjoner livsoppholdssatsene ikke tar hensyn til.

Det er derimot ikke noe i veien for at hun sender inn stipulert kostnader i forbindelse med graviditet til namsmannen før det fattes vedtak om trekk. Så får namsmannen avgjøre om disse ekstrautgiftene skal tas med eller ikke.

Anonymkode: 50d8d...ff9

Synes det er noe merkelig at ikke enkelte livsituasjoner hensyntas, men er jo ikke jeg som bestemmer reglene.

Forsåvidt så synes jeg ikke synd på min kusine som har satt seg i denne økonomiske situasjonen, men barnet er uskyldig og fortjener det beste. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kreves ikke innkjøp av mammaklær. Man trenger ikke mye mer penger som gravid kontra ikke.

Hun kan søke engangsstønad et stykke ut i svangerskapet. Noe av denne skal gå til livsopphold og noe til innkjøp til baby. Hvor mange måneder den skal støtte livsopphold er opp til det enkelte nav-kontor. 

Hvis hun nylig er gravid, bør hun gjerne prøve få seg en jobb. Da får hun også permisjon med baby. På sosialstønad og engangsstønad må hun være klar for aktivitet i regi av nav 6 uker etter fødsel og far mister sin kvote. For alle under 30 er det aktivitetsPLIKT på sosialstønad. Også de over 30 kan bli satt i rimelig aktivitet. 

Anonymkode: baf14...f8a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke mammaklær, det finnes mye vanlige klær som kan passe en gravid. Det er heller ikke nødvendig med mer enn et par brødskiver ekstra i tredje trimester. Men enig i at hun burde ha noen få ting klart. Seng, vogn, klær og bleier. Ellers klarer de seg lenge.

Anonymkode: c21e0...695

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan sende inn dokumentasjon på nødvendige utgifter, som da regnes utenfor livsoppholdet. Da jeg var i samme situasjon, fikk jeg fratrekk for medisiner (sendte inn kostnader jeg hadde i løpet av ett år, delt på 12), tannregulering til barnet mitt, bil (fordi jeg er funksjonshemmet så måtte ha bil, der fikk jeg fratrekk for alle utgifter, inkludert bensin og stipulerte reperasjonskostnader) og økt strøm (pga gammelt, uisolert hus). Alt dette ble godkjent uten noe spørsmål. 

Hun kan gå inn på sifo sitt budsjett, og legge ved det, der står både spebarnsutstyr samt økt matkostnad for gravide. Det verste som skjer er at namsmannen sier nei, så hun må bare forsøke. 

Anonymkode: b7c78...6d9

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kreves ikke innkjøp av mammaklær. Man trenger ikke mye mer penger som gravid kontra ikke.

Hun kan søke engangsstønad et stykke ut i svangerskapet. Noe av denne skal gå til livsopphold og noe til innkjøp til baby. Hvor mange måneder den skal støtte livsopphold er opp til det enkelte nav-kontor. 

Hvis hun nylig er gravid, bør hun gjerne prøve få seg en jobb. Da får hun også permisjon med baby. På sosialstønad og engangsstønad må hun være klar for aktivitet i regi av nav 6 uker etter fødsel og far mister sin kvote. For alle under 30 er det aktivitetsPLIKT på sosialstønad. Også de over 30 kan bli satt i rimelig aktivitet. 

Hun er i jobb, så hun får ikke engangsstønad. 

Det du skriver om aktivitets plikt når du er nybakt mor finner jeg merkelig. En så liten baby er jo veldig avhenging av mor de første mnd. 

• Liker 1
Skrevet

Hun kan sende inn dokumentasjon på nødvendige utgifter, som da regnes utenfor livsoppholdet. Da jeg var i samme situasjon, fikk jeg fratrekk for medisiner (sendte inn kostnader jeg hadde i løpet av ett år, delt på 12), tannregulering til barnet mitt, bil (fordi jeg er funksjonshemmet så måtte ha bil, der fikk jeg fratrekk for alle utgifter, inkludert bensin og stipulerte reperasjonskostnader) og økt strøm (pga gammelt, uisolert hus). Alt dette ble godkjent uten noe spørsmål. 

Hun kan gå inn på sifo sitt budsjett, og legge ved det, der står både spebarnsutstyr samt økt matkostnad for gravide. Det verste som skjer er at namsmannen sier nei, så hun må bare forsøke. 

Skal be hun gjøre det 

AnonymBruker
Skrevet

For noe tull, dette stemmer overhode ikke. Hvorfor spre løgn på denne måten?? 

• Liker 5
Skrevet

Man trenger ikke mammaklær, det finnes mye vanlige klær som kan passe en gravid. Det er heller ikke nødvendig med mer enn et par brødskiver ekstra i tredje trimester. Men enig i at hun burde ha noen få ting klart. Seng, vogn, klær og bleier. Ellers klarer de seg lenge.

Anonymkode: c21e0...695

Jeg er noe usikker rundt dette med mamma klær. Hun er en del overvektig fra starten. Hun er vel en rundt 95 kg, og eneste hun kan bruke når hun begynner å få mage blir vel da kun joggebukser. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, tussi84 skrev:

Et kvinnelig familiemedlem av meg har fått varsel fra namsmannen om at utleggsforretning da hun har en del ubetalt gjeld som hun ikke har klart å håndtere. Dette brevet kom før vedkommende visste at hun var gravid. (hvorfor hun har valgt å bli gravid nå, vet jeg ikke, men dette er heller ikke spørsmålet - det trengs derfor ikke kommenteres)  Hun har lest om livsopphold som hun skal beholde til seg selv, + barn (når barnet er født selvfølgelig) Hun har ikke funnet noe informasjon om hun feks får litt høyere livsopphold nå som hun er gravid, og hun har bedt meg om hjelp til å se om jeg kan finne noen informasjon om dette.

Av alt jeg leser så får man ikke noe utenom livsopphold dersom hun er gravid. Vi begge finner dette noe merkelig, da en graviditet krever feks at du kjøper feks mammaklær, at du spiser noe ekstra, samt at babyen trenger evt utstyr og  noe klær før den kommer. Det er jo ikke snakk om å kjøpe dyre ting, (mye kan jo kjøpes brukt eller fåes), men noe må nok kjøpes. Vi finner det merkelig at livsoppholdsatsene ikke hensyntar graviditet.

Dette handler vel mer om å gjøre sitt ytterste for ikke å komme i situasjoner man ikke har økonomi til å håndtere enn å få ekstra penger? Men situasjonen er nå slik den er og hun får ta turen til Nav og be om hjelp av gjeldsrådgiver. Eventuelt spørre der om hun kan få noe ekstra? 

Her må forøvrig den som skal uttale seg kjenne og vurdere hele kvinnens historie og gjeldssituasjon. Det er ikke bare kroner og øre man må telle....

Anonymkode: cfd8a...108

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mindre penger nå som jeg er gravid. Sover mye, så bruker lite penger på sosialt samvær, drikker jo ikke og har redusert matlyst. 

Mammaklær kan man få gratis på Finn, det samme med alt av babyutstyr. Jeg har fått alt, med unntak av vogn (som morfar ville kjøpe).

Anonymkode: 92f50...a9c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull, dette stemmer overhode ikke. Hvorfor spre løgn på denne måten?? 

Tull? Javel? Les deg opp da ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, tussi84 skrev:

Hun er i jobb, så hun får ikke engangsstønad. 

Det du skriver om aktivitets plikt når du er nybakt mor finner jeg merkelig. En så liten baby er jo veldig avhenging av mor de første mnd. 

Når man ikke har opptjent rett til foreldrepenger og permisjon, har man heller ikke permisjon. Man kan helt klart være hjemme likevel, men da ulønnet. For å motta ytelser fra det offentlige, følger plikter man må følge. Uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man ikke har opptjent rett til foreldrepenger og permisjon, har man heller ikke permisjon. Man kan helt klart være hjemme likevel, men da ulønnet. For å motta ytelser fra det offentlige, følger plikter man må følge. Uansett. 

TS skriver jo at kvinnen det er snakk om er i jobb!?! 

Anonymkode: 66656...646

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja hun er i jobb..så hun vil få foreldrepenger mens hun er i permisjon. Så saken handler ikke om det. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jada! Rolig! I hi var det snakk om livsopphold. Da gikk jeg ut i fra det var snakk om sosialstønad. Det ble oppklart lenger nede og deretter et svar på en kommentar på siden. 🤦🏼‍♀️

Skrevet
19 timer siden, tussi84 skrev:

Skulle jo heller vært trekk i livsoppholdet da, sparer jo utgifter til bind og prevensjon. Trenger ikke spise ekstra, og utstyr finner hun billig - både til mor og barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...