Gå til innhold

Barnet på 2,5 kjenner til alle områdene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

* Kjører vi i nærheten av hvor vi vasket bilen en gang dor flere uker/måneder siden(?) så roper hen «vaske bil»

* kjører vi ved grunerløkka så roper hen «gå hjem til farmor?»

* i nærheten av min arbeidsplass roper hen «jeg også jobbe»

* når vi nærmer oss hjemmet «vi er framme»

og i dag toppet det seg ved at far og barnet skulle hente meg fra jobb og så hadde barnet spurt «vi framme om 5 minutter?» så hadde far bare sagt «ja», fordi han ikke trodde ungen forstod hva minutter vil si selv om de var like i «området» til arbeidsplassen min. Det gikk opp for ungen etter et halvt minutt at de var i området og straks framme da brølte ungen «nei pappa, vi framme nå»

pappaen ble overrasket over at ungen på 30 måneder allerede klarer å skille mellom 5 minutter og straks.

jeg synes det er morsomt, men vet ikke om dette er normalt eller ikke? Noen som kjenner seg igjen? Ungen er som sagt akkurat 2,5 år. 

Anonymkode: c7d3a...32f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungen kan ha skjønt at 5 minutter ikke er nå, da. Men ikke hvor lenge 5 minutter er. 

Tror det er ganske vanlig. Nei, du har ingen spesielt begavet unge. 

Anonymkode: c7558...216

• Liker 36
Skrevet

30 måneder..:fnise:

Utenom det, gøy! Men trur ikke det er helt uvanlig. Bortsett fra det med at han skjønte at 5 minutter var lengre enn hva det faktisk ville ta

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sammenligne barnet ditt med andre. La hen få være den hen er!

Anonymkode: 61901...01f

• Liker 1
Skrevet

Noen barn er nok mer interessert i slik enn andre ja. Eldstemann (når han var 3 år) kunne kommentere ting som:

Her var det:traktor/gravemaskin/båt/plattform/ hva som helst før, og det stemte alltid. 

Det ble godt lagt merke til en gang pappaen kjørte feil i rundkjøringen. (Til jobb og ikke mot BHG.)

Lillebror er nå 4 og bryr seg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Trodde det var vanlig å skjønne destinasjoner for barn. Tiden er ikke så lett kanskje, men tror han heller er vant til at dere sier at det er 5min. Og at han skjønte hvor dere var. Barn har ikke tidsperspektiv når man teller så lite. 

Min sønn husker også steder. Og han er ca like gammel som ditt barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min husker også steder, hvem som eier hvilken bil i barnehagen både av ansatte og foreldre. Har tenkt at det er helt normalt? Unger får jo med seg alt 😄

Anonymkode: 647b0...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke si at autisme er åpenbart, men det peker jo litt i den retningen. Har hen oppheng i andre ting også?

Anonymkode: 43519...4d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn har sine egne områder de syns er mer spennede enn andre. Noen er opptatt av alle mulige typer biler og maskiner, noen er opptatt av steder, andre er opptatt av tall, og noen er ikke opptatt av så mye i det hele tatt. 

Da mellomste her var 2år kunne han navnet på alle bilmerker vi passerte på veien, idag (8år) vet han knapt hva slags bil vi kjører. 

Anonymkode: e1cdc...cff

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke si at autisme er åpenbart, men det peker jo litt i den retningen. Har hen oppheng i andre ting også?

Tull. Tid er det mest abstrakte vi har, og er ofte svært vanskelig for autister.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ungen din et et geni! 

Når det er sagt, husker de fleste barn ting til de er 2-4 år. De husker rare ting. Når han blir 6 år kan du spørre om han husker sånn og sånn. Da har han mest sannsynlig glemt det han gjorde i småbarnstadiet. Det skjer noe i de årene. 

Anonymkode: e4d45...f66

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herre... slutt med fjerndiagnostikken. Du er åpenbart ikke lege eller liknende, siden en med slik bakgrunn ikke ville sagt noe slikt på et forum, så du har ingenting å begrunne uttalelsen med egentlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sammenligne barnet ditt med andre. La hen få være den hen er!

Anonymkode: 61901...01f

Er ungen en høne?

Anonymkode: 5a60e...746

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjempefint at du er stolt av barnet ditt, TS. Men det er så vanvittig kleint med sånne "Se så flink ungen min er"-tråder. Bruk heller tiden din på å rose barnet ditt og pønske på hva du kan gjøre for å stimulere videre utvikling. 

Anonymkode: 7be49...207

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at hun eller han er spsielt flink på hukommelse i relasjon til steder. barnet mitt regnet matte i en alder av 3. han er veldig flink nå. (7)

Anonymkode: 5efe9...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempefint at du er stolt av barnet ditt, TS. Men det er så vanvittig kleint med sånne "Se så flink ungen min er"-tråder. Bruk heller tiden din på å rose barnet ditt og pønske på hva du kan gjøre for å stimulere videre utvikling. 

Anonymkode: 7be49...207

Viktigere å stirre i en skjerm vett😅

Anonymkode: ee77a...6af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres da helt normalt ut? Selvfølgelig kjenner barn seg igjen, og vet hvor de har vært. 

Nei, ungen din er ingen geni. 

Anonymkode: 46167...7d5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres da helt normalt ut? Selvfølgelig kjenner barn seg igjen, og vet hvor de har vært. 

Nei, ungen din er ingen geni. 

Anonymkode: 46167...7d5

barnet virker jo som det følger med da.Det er 2,5 og kommenterer støtt og stadig hvor de er. tror ikke mitt barn gjorde dette på den alderen.

Anonymkode: 5efe9...2fd

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

* Kjører vi i nærheten av hvor vi vasket bilen en gang dor flere uker/måneder siden(?) så roper hen «vaske bil»

* kjører vi ved grunerløkka så roper hen «gå hjem til farmor?»

* i nærheten av min arbeidsplass roper hen «jeg også jobbe»

* når vi nærmer oss hjemmet «vi er framme»

og i dag toppet det seg ved at far og barnet skulle hente meg fra jobb og så hadde barnet spurt «vi framme om 5 minutter?» så hadde far bare sagt «ja», fordi han ikke trodde ungen forstod hva minutter vil si selv om de var like i «området» til arbeidsplassen min. Det gikk opp for ungen etter et halvt minutt at de var i området og straks framme da brølte ungen «nei pappa, vi framme nå»

pappaen ble overrasket over at ungen på 30 måneder allerede klarer å skille mellom 5 minutter og straks.

jeg synes det er morsomt, men vet ikke om dette er normalt eller ikke? Noen som kjenner seg igjen? Ungen er som sagt akkurat 2,5 år. 

Anonymkode: c7d3a...32f

Helt normalt. 

Her ropes det, mitt hus, tante sitt hus, farmor sitt hus, pappa sitt jobbe ....når vi nærmer oss de ulike stedene der folk vi besøker bor. 

Eller ved kjøpesenteret/butikken, Oi, kjøpe melk! 

Anonymkode: 84391...c18

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske normalt. Min på 15mnd gjør det samme, ikke like lange setninger selvsagt. Men "pappa jobb", "mommo moffa", osv, når vi nærmer oss disse stedene. Aldri tenkt at det kunne være noe spesielt med det. De suger jo til seg alt mulig når de er så små, så det er bare til å oppmuntre videre, og bruke observasjonene til å ha en samtale med barnet. 

Anonymkode: eb653...9f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...