Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er overklasse for meg? Mennesker av en viss type som jeg aldri kommer til å samtale med. 

Anonymkode: 0b2ad...fad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2019 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tjener et par til sammen for å bli kalt middelklasse og hvor mye tjener man dersom man tilhører overklassen?

Anonymkode: f7026...182

Hvilket syn har du på andre mennesker? 

Penger gjør ikke ett menneske uansett mengde eller beløp. 

Se på en viss perdisient i ett visst stort land. Den presidenten har både penger, makt og ellers rikelig med det meste, unnatt klasse, dannelse og alt annet man kan knytte til definisjonen overklasse. 

Anonymkode: 56184...6f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2019 den 2.10, AnonymBruker skrev:

Nei.

For å ta et banalt eksempel. Kronprins Håkon er helt klart en del av overklassen. Rema-Reitan kan ikke selv velge å bli en del av Kronprins Håkons omgangskrets. Uansett hvor rik han er.

Å bli en del av Håkons omgangskrets krever mer. Klasse avgjøres av en blanding av blant annet kulturell-, økonomisk-, sosial- og familiær kapital.

Anonymkode: fb328...2f5

Og for å følge opp eksemplet..
En alenemor uten altfor stor inntekt, ble en del av Kronprins Håkons omgangskrets ja faktisk gift med ham 
Så det er vel ikke bare økonomi som gir innpass i den kretsen...

Anonymkode: 684b4...74d

• Liker 1
Skrevet

Vi har (heldigvis) ikke dette klasseskillet i Norge. Det som skiller Norge fra en del andre land, er at alle har gode muligheter. Det gir en del «nyrike» mennesker som man ikke ser i samme grad i en del andre land. Der følger penger oftere familier, som igjen kan kjøpe bedre utdanning og muligheter for at generasjoner blir «vellykket». 

Ellers er jeg enig i at dette begrepet i Norge gjerne følger andre ting enn penger. F.eks «kulturell elite». 

AnonymBruker
Skrevet

Graf-det-norske-klassesamfunnet-764x955.jpg

Dette bildet er fra Forskerforum. Den ØKONOMISKE overklassen er de som befinner seg blant de ti % høyest-lønte innen sin yrkesgruppe. De er ikke (nødvendigvis) sammenfallende med den kulturelle overklassen eller profesjonsoverklassen. 

For meg er overklassen de rike med gamle penger, de er ikke nødvendigvis de rikeste, men har veldig høy kulturell kapital. De er det få av i Norge, og man kan finne dem innen alle de tre øverste her. 

Anonymkode: 58fcc...d84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snobber som tror de er bedre enn andre, mens de glemmer at de bare er heldigere, og derfor har større frihet. Bare de som har behov for å sette seg selv i en klasse over «alle andre»

Normale rike mennesker er noe helt annet. De vet at hardt arbeid lønner seg, og at formuen deres på ingen måte er en selvfølge.

Anonymkode: 406f2...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Utifra utdannelse, jobb og ikke minst tabellen vist tidligere i tråden skulle  jeg tilhørt lavere arbeiderklasse. Men sitter med gjeldfri millionvilla og flere biler i den mer ekslusive enden av skalaen, og har betydelige innskudd i bank og aksjer, frekventerer opera og teater så ofte anledningen byr seg og har en omgangskrets som forvalter betydelig sosioøkonomisk kapital... så man kan ikke skjære alle over en kam...

Anonymkode: 05bf7...0c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utifra utdannelse, jobb og ikke minst tabellen vist tidligere i tråden skulle  jeg tilhørt lavere arbeiderklasse. Men sitter med gjeldfri millionvilla og flere biler i den mer ekslusive enden av skalaen, og har betydelige innskudd i bank og aksjer, frekventerer opera og teater så ofte anledningen byr seg og har en omgangskrets som forvalter betydelig sosioøkonomisk kapital... så man kan ikke skjære alle over en kam...

Anonymkode: 05bf7...0c6

Men da er du kanskje i en gruppe med 10% høyest inntekt innen din yrkesgruppe (bønder for eksempel, dette er fra Oslo, ingen formuende storbønder med). Eller du har mer kulturell kapital enn økonomisk, selv om du har det ok økonomisk, er det jo mange rike i Norge, det er jo sett på ALLE, eller du har gjort en klassereise, eller din ektefelle, omgangskrets og familie tilhører en annen klasse. Du høres ut som nedre middelklasse, med god økonomi og kulturell kapital. 

Anonymkode: 58fcc...d84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...