Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener et par til sammen for å bli kalt middelklasse og hvor mye tjener man dersom man tilhører overklassen?

Anonymkode: f7026...182

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klasse avgjøres ikke av inntekt alene. Rema-Reitan er milliardær, men overhodet ikke en del av overklassen.

Anonymkode: fb328...2f5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Klasse avgjøres ikke av inntekt alene. Rema-Reitan er milliardær, men overhodet ikke en del av overklassen.

Men grunnet penger kan han selv avgjøre om han vil være en aktiv del av overklassen eller ikke. 

Anonymkode: df944...c91

• Liker 1
Skrevet

Tenker mer på hvordan personer oppfører seg/holdninger til økonomi. om de f.eks oppfører seg snobbete og overlegne, eller tydelig skryter av egen inntekt/verdier/eiendeler vil jeg mer definere det som overklasse.

Vet det ikke er riktig definisjon og kun basert på assosiasjoner, men føler det har blitt litt mer sånn.

Som i England hvor etikette er en del, men fler blir dømt kun ut i fra dialekt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men grunnet penger kan han selv avgjøre om han vil være en aktiv del av overklassen eller ikke. 

Anonymkode: df944...c91

Nei.

For å ta et banalt eksempel. Kronprins Håkon er helt klart en del av overklassen. Rema-Reitan kan ikke selv velge å bli en del av Kronprins Håkons omgangskrets. Uansett hvor rik han er.

Å bli en del av Håkons omgangskrets krever mer. Klasse avgjøres av en blanding av blant annet kulturell-, økonomisk-, sosial- og familiær kapital.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tilhører ikke Reitan overklassen?

Skrevet

I Norge har vi egentlig ikke noen overklasse, slik de f.eks. har i England. I hvertfall ikke i ordets rette forstand. Der var, og er, adelsstanden direkte utvalgt av kongehuset, og det er vel dette som kan kalles ekte overklasse. De trengte ikke gjøre stort annet enn å holde styr på sine undersotter som bodde på jorda deres. Man må bli født eller gift inn i overklassen. Det som er litt komisk nå er at veldig mange adelige er nærmest konkurs fordi de sliter med å betale for de enorme eiendomene sine som ikke genererer samme kapital som i storhetstiden for aristokratiet.

Vi har vel en liten adelsstand i Norge også, men det er f.eks. mye mer utbredt i Sverige. Men i moderne forstand vil jeg si at "overklassen" er de som er så rike at de kan leve i luksus uten å ha en jobb.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, dr_zhivago skrev:

I Norge har vi egentlig ikke noen overklasse, slik de f.eks. har i England. I hvertfall ikke i ordets rette forstand. Der var, og er, adelsstanden direkte utvalgt av kongehuset, og det er vel dette som kan kalles ekte overklasse. De trengte ikke gjøre stort annet enn å holde styr på sine undersotter som bodde på jorda deres. Man må bli født eller gift inn i overklassen. Det som er litt komisk nå er at veldig mange adelige er nærmest konkurs fordi de sliter med å betale for de enorme eiendomene sine som ikke genererer samme kapital som i storhetstiden for aristokratiet.

Vi har vel en liten adelsstand i Norge også, men det er f.eks. mye mer utbredt i Sverige. Men i moderne forstand vil jeg si at "overklassen" er de som er så rike at de kan leve i luksus uten å ha en jobb.

Vi har ikke adel i Norge, nei. Men du mente kanskje noe annet med «adelsstand»?

Anonymkode: b5aad...aaa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bakgrunn (kall det gjerne 'stamtavle') er den mest avgjørende faktoren. Porten til den økonomiske overklassen er svært trang, og den er godt voktet. Har du ikke stamtavlen i orden så hjelper det lite med fortreffelige vitnemål. 

Anonymkode: 356d4...178

Skrevet (endret)
9 timer siden, Brusmisbruker skrev:

Tenker mer på hvordan personer oppfører seg/holdninger til økonomi. om de f.eks oppfører seg snobbete og overlegne, eller tydelig skryter av egen inntekt/verdier/eiendeler vil jeg mer definere det som overklasse.

Vet det ikke er riktig definisjon og kun basert på assosiasjoner, men føler det har blitt litt mer sånn.

Som i England hvor etikette er en del, men fler blir dømt kun ut i fra dialekt

Det er ikke mitt inntrykk. Det snakkes gjerne ikke om penger, og har ikke møtt noen som er overlegne eller virker snobbete. De nyrike kan kanskje være det? Det finnes selvfølgelig forskjeller i alle miljøer. 

Når jeg tenker etter ser jeg det litt på Facebook. de som alltid har vært rike legger ikke ut skrytebilder, men de som enten har giftet seg til eller jobbet seg til rikdom gjør det i større grad.

Ikke at det irriterer meg, men bare et eksempel. 

edit. Dette gjelder nordmenn. Vi har det ganske fint her sånn,når man ser på for eksempel kronprinsen og Mette Marit. Hvem som ga mest lyd fra seg når det stormet mest, var nok ikke overklassen? 

Endret av Jytte
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å sette ord på, men for meg har "overklassen" en egen aristokratisk utstråling, kanskje bygget på selvtillit ved å føle seg vellykket (som ofte er et resultat av penger, utdannelse, sosial kapital og slike ting). Skryt og snobberi er derimot ikke overklasse i mine øyne. Tvert imot.

Anonymkode: 10ec0...4a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner bare én jeg ville definert som overklasse. Der har familien hatt penger og posisjoner i generasjoner. Hun er psykiater, faren er lege og moren kunstner. Hun arvet nylig en gigantisk villa på 400kvm. På Vinderen i Oslo av besteforeldrene sine. Til sammen kan hun sikkert vente seg en arv på rundt 50 mill. Det bugner av økonomisk, kulturell og akademisk kapital der å gården. 

Anonymkode: 9e8a4...8c5

• Liker 3
Skrevet (endret)

Overklasse er noe jeg forbinder med Norge i gamle dager, da det var stor forskjell mellom bonde og husmann, og England. 

I Norge føler jeg egentlig at vi har to grupper, der den største er dem som har ressurser til å klare seg bra (ressurser utover økonomiske), og dem som ikke har det (også her ressurser utover økonomiske). Har man god mentalkapital, verdikapital, intellektkapital og sosialkapital er man i den største gruppen, og forskjellen på å være rik og vanlig er bare penger. 

Jeg har venner fra gamle penger, nye penger, venner som har jobbet seg opp fra et miljø der sjansen for å bli arvebelastet naver var større enn at de skulle klare seg godt, og alt mellom. Forskjellen på oss er forunderlig liten. Sorger, gleder, interesser, fokus og verdisyn... det er temmelig likt. Folk er folk i Norge. 

De som faller utenfor, uten at jeg vil kalle det underklasse, er dem som ikke fikk med seg nødvendig kapital (utover økonomisk) fra oppvekst og miljøet de ble utviklet i. 

Jeg er stolt av Norge i dette at hvem du er som person betyr mer enn om du har millioner på konto eller akkurat får det til å gå rundt hver måned. 

Selvfølgelig finnes det noen snobber som bryr seg om hva folk har og eier, og bedømmer andre etter det (spesielt unge menn som lever på foreldres penger, uten å selv ha prestert noe, er mitt inntrykk :)), men jevnt over kan man ikke engang se tydelig hvem som har mye penger og ikke, og det er gjerne ikke dem med mest penger som ikler seg statussymboler.

Der Norge har en jobb å gjøre er å fange opp og gi ekstra støtte (ikke økonomisk, men oppfølging, støtte og motivering) til de barna som vokser opp i miljøer der det er knapphet på de ressursene som medfører at de kan utvikle seg til å bli "en av alle". Ikke falle utenfor dette også som voksen. 

Noen kaller dette med at vi er så like i Norge for "Likhetshysteriet", og mener at det er en uting at man i Norge ikke skal skille seg ut. Man burde ha lov til å flashe at man har gjort det bra, har penger, og få være stolt av det. 

Jeg ser ikke at det er noe hinder for det i Norge. Gjør det om du vil... men her i Norge vil du likevel bli bedømt for hvem du er som person. Er du en drittsekk er du en drittsekk, penger eller ikke, og er du en flott person er du det, penger eller ikke. Status kan bare kjøpes hos noen få, som bryr seg om det. 

Jeg synes dette er helt fantastisk jeg, og helt riktig. Jeg har bodd i land der hva du eier og hvilken familie du er fra betyr alt, iallefall blant dem som kommer fra penger. Det skillet der gjør ikke dem som faktisk har penger lykkeligere. Det er stor angst for å miste status, stor angst for å feile, stor angst for å ta valg andre ikke anerkjenner og svært begrenset hvor man kan gå og reise, og hva man kan oppleve. Man har en fasade som må opprettholdes til enhver pris. Den prisen er mest av alt mental og personlig. Det er stramme rammer rundt dem som har penger og status, og stor redsel for å trå feil. Boblende livsglede er totalt fraværende der det er status man må verne om. 

Den norske mentaliteten er fantastisk! Den er muligheter for alle, og frihet til å være den du vil være. 

Endret av Trolltunge
Dobbelt opp
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tjener et par til sammen for å bli kalt middelklasse og hvor mye tjener man dersom man tilhører overklassen?

Overklasse er folk med etternavn som Wedel Jarlsberg, Stang, Huitfeldt, Løvenskiold osv 😉 

Anonymkode: 7d4e6...9f0

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker "overklasse" tenker jeg den de har i andre europeiske land, kanskje mest markert i Frankrike og England.

Anonymkode: 52fd0...693

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tilhører ikke Reitan overklassen?

Det eneste som skiller Reitan fra en hvilken som helst lastebilsjåfør, er at han har klart å selge noen flere liter melk og pakker med leverpostei. Det gjør han ikke til en del av overklassen.

Andre eksempler er ungdommer som nylig har blitt millionærer på å selge bitcoin. De har på ingen måte tatt steget inn i overklassen, de har bare solgt bitcoins, de er ellers de samme ungdommene som sitter i kjelleren til mor og far og gamer til langt på natt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lønn og klasse henger litt, men ikke helt sammen. Man har milliardærene som aldri blir noen klasse over uansett, man har de som bruker penger på de rette formålene og som dermed skaffer seg et nettverk av viktige personer i viktige posisjoner (sosiale klatrere), og man har de som er født til det, med «gamle penger».

Det handler om sosial og kulturell status, og det er ingen tvil om at det er ulike sosiale klasser i Norge selv om vi ikke har noen adel. Forskjellene er større nå enn på mange mange år.  

I området hvor jeg bor er det helt tydelige forskjeller mellom «bondestanden» og «husmenn/industriarbeidere». Dette til tross for at mange av bøndene har mindre å rutte med enn de som jobber med industri, handel og annen næring. Likevel er det ingen tvil om at bøndene selv i alle fall setter seg selv høyere enn andre. 

Anonymkode: a178d...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bakgrunn (kall det gjerne 'stamtavle') er den mest avgjørende faktoren. Porten til den økonomiske overklassen er svært trang, og den er godt voktet. Har du ikke stamtavlen i orden så hjelper det lite med fortreffelige vitnemål. 

Anonymkode: 356d4...178

Hvis man har stammstavlen i orden, men spiller bort alt og er lutfattig. Er man overklasse da?

Anonymkode: 1c727...d5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klasse kan ikke kjøpes 😉 Og vil påstå at nettopp folk som er veldig opptatt av dette med overklasse, middelklasse og inntekt har veldig mangel på klasse. Inntekten sier ingenting om utgiftene. Du kan sitte på inntekt på 700 000 i året og fremdeles har den digre kredittgjelden og lån over ørene fordi du ikke har styring. Det sier absolutt ingenting. Klasse for meg har med oppførsel å gjøre. 

Anonymkode: 6d10f...b8f

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke adel i Norge, nei. Men du mente kanskje noe annet med «adelsstand»?

Anonymkode: b5aad...aaa

I praksis så har vi ikke det nå nei, men jeg vet om ihvertfall én slekt i Norge som var en del av adelsstanden. Om de fortsatt regnes som adelige vet jeg ikke. I alle fall så har vel ikke slike titler noe å si i praksis, men de er vel en del av de "gamle pengene". Forøvrig var vel også storbøndene en slags overklasse før, med sine husmenn som undersotter.

Jeg vil også klassifisere gamle skipsrederslekter og andre forretningsslekter hvor makt og penger har gått i arv i generasjoner som typisk overklasse. De fødes til penger, makt og nettverk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...