Gå til innhold

Vanskelig å gå på rulleski?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Elsker å gå klassisk langrenn, bortsett fra nedover. Har lyst til å kjøpe meg rulleski, men har aldri prøvd det. Skal kun gå på flata. Ønsker meg klassiske ski. Hadde rulleskøyter i ungdommen som jeg mestret svært dårlig å gå på. Var livredd. Er det veldig vanskelig å gå på rulleski? Eller er det ikke håp for meg? Tar gjerne imot nybegynner tips:)

Anonymkode: 60190...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er sykt vanskelig. Rulleskøyter er kjempelett i forhold. Svingning, stopping og bremsing på rulleski er fryktelig.

Anonymkode: 50f57...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trente aktivt langrenn når jeg startet å gå på rulleski. Mulig jeg ikke er helt rette personen å svare siden mitt utgangspunkt var litt annerledes.

Klassiske rulleski har brede hjul. Det er ikke vanskelig på flata. Du gjør jo det samme som på vanlig ski når du går, bremser og svinger. Klassiske rulleski var greit å lære seg. Litt uvant i begynnelsen. Tenker at det nok er vanskeligere å starte når man er voksen og mer redd, enn når man er tenåring og uredd 😅

Skøyteski var værre. Hjulene er mye tynnere, og det tok litt tid for min del å finne balansen på de. Men når man har lært det er det ikke noe problem. 

Jeg har sett noen stygge fall og skader på rulleski. Det er viktig å bruke hjelm! Hold deg unna de værste nedoverbakkene i begynnelsen. Mye bedre å øve seg på å bremse i mindre bakker som knapt kan kalles bakke :)

Anonymkode: ae020...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.7.2019 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Jeg trente aktivt langrenn når jeg startet å gå på rulleski. Mulig jeg ikke er helt rette personen å svare siden mitt utgangspunkt var litt annerledes.

Klassiske rulleski har brede hjul. Det er ikke vanskelig på flata. Du gjør jo det samme som på vanlig ski når du går, bremser og svinger. Klassiske rulleski var greit å lære seg. Litt uvant i begynnelsen. Tenker at det nok er vanskeligere å starte når man er voksen og mer redd, enn når man er tenåring og uredd 😅

Skøyteski var værre. Hjulene er mye tynnere, og det tok litt tid for min del å finne balansen på de. Men når man har lært det er det ikke noe problem. 

Jeg har sett noen stygge fall og skader på rulleski. Det er viktig å bruke hjelm! Hold deg unna de værste nedoverbakkene i begynnelsen. Mye bedre å øve seg på å bremse i mindre bakker som knapt kan kalles bakke :)

Anonymkode: ae020...a84

Takk for svar:) Jeg skal kun gå på gang-og sykkelsti hvor det er helt flatt. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt ikke vanskelig å gå på flata. Det som primært skiller klassiske rulleski på asfalt fra klassiske ski på snø er

1. Dårligere balansefølelse. Gjør det vanskeligere å gå godt teknisk, men balansen kommer fort - OG du får nytte av enda bedre balanse når snøen kommer.

2. Mye mindre bremsemuligheter. Du ploger på rulleski også, men med trykk på ytterski i stedet for innerski - veldig ineffektivt i bratt nedoverbakke, men eneste muligheten. Funker helt fint på flata. 

3. 100 % feste. Du vil ikke få et eneste glipptak hele sommeren!

Når du har gått kun på gang- og sykkelsti tre-fire ganger tipper jeg at du allerede er klar for å våge deg ut i mer utfordrende terreng.

Lykke til!

Anonymkode: 3846f...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har tips til hvilke ski jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...