AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Jeg skal kjøpe aktivitetsarmbånd i bursdagsgave til mannen min. Har lest en del tester og søkt på ulike typer, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg tror er best. Pris ca 1500 kr. Han trener en del, men vil også være interessert i at den forteller om ting som søvn o.l. Del gjerne alle slags erfaringer, også armbånd dere ikke anbefaler (og hvorfor). Setter stor pris på svar. Anonymkode: 7855e...e0e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Stor fornøyd med min fitbit (charge 3). Fint design, oversiktlig og nøyaktig. Tåler også vann så en kan svømme med den😊 Anonymkode: d8d59...be1 1
Sandum.PT Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Anbefaler ikke Fitbit basert på den kjente feilen med overestimering av kaloriforbruk for en veldig stor del av brukerne. Typ at man ligger 500 kalorier under på daglig basis og går opp i vekt. Ellers har Fitbit en fin app og mye god data du kan bruke, men om kaloriforbruk er viktig så vil jeg ikke anbefale det.
Tistelblad Skrevet 27. juli 2019 #4 Skrevet 27. juli 2019 Jeg har fitbit 2 og er strålende fornøyd. Men så bruker jeg heller ikke kalorifunksjonen. Den ser jeg blir helt feil. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #6 Skrevet 27. juli 2019 Kjempefornøyd med min fitbit charge 3! 😍 Jeg spiser uansett bare skikkelig mat, og vet selvfølgelig at en kcal ikke er en kcal. Siterer i samme slengen Mari Kroghus på FB (fantastisk kunnskapsrik dame, anbefales! 😍) "Visste du at LIK mengde kalorier, gir ULIK vektnedgang? Studie 1: Ulike grupper fikk spise 1800 kalorier per dag. Den gruppen som spiste kalorier av høyere kvalitet (sunn, ren mat) mistet 86.5% mer kroppsfett enn de andre gruppene, selv om de spiste akkurat samme mengde kalorier (1). Studie 2: Bare ved å bytte ut kvaliteten av maten som ble spist (ingen endring i tallet på kalorier) mistet testpersonene dobbelt så mye fett på bare 10 dager (2). Studie 3: Gruppe 1 gikk på en vanlig lavkalori diett. Gruppe 2 fikk beskjed om at de kunne spise så mange kalorier som de ønsket, men de skulle spise mat av bedre kvalitet, og unngå mye sukker og stivelse. Gruppe 1 la på seg 2,3 kg, mens gruppe 2 mistet i gjennomsnitt 5 kg hver (3). Studie 4: I to uker skulle deltakerne enten legge til et kalorioverskudd i form av godteri, eller i form av peanøtter (men samme mengde kalorier). Dette ble lagt til det vanlige kostholdet til deltakerne. Etter to uker så forskerne at gruppen som hadde spist godteri hadde økt i både vekt og livvidde, og økt insulinnivå. Gruppen som spiste peanøtter så ingen signifikant forskjell, utenom økt forbrenning (4). Studie 5: Studiedeltakerne som spiste fullkorn istedenfor raffinert hvitt mel mistet mer fett rundt magen, selv om kostholdet ellers var helt likt (lurer på hva resultatet hadde vært om de prøvde helt uten korn?) (5). 1) Charlotte et al. (1971). Effect on body composition and other parameters in obese young men of carbohydrate level of reduction diet. (2) Benoit et al. (1965). Changes in Body Composition During Weight Reduction in Obesity: Balance Studies Comparing Effects of Fasting and a Ketogenic Diet. (3) Bailes et al. (2003). Effect of low-carbohydrate, unlimited calorie diet on the treatment of childhood obesity: a prospective controlled study. (4) Claesson et al. (2009). Two weeks of overfeeding with candy, but not peanuts, increases insulin levels and body weight. (5) Katcher et al. (2008). The effects of a whole grain-enriched hypocaloric diet on cardiovascular disease risk factors in men and women with metabolic syndrome." Anonymkode: b5ad1...c91 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #7 Skrevet 27. juli 2019 Garnin vivoactive Anonymkode: 17aa2...45a
boblevann Skrevet 27. juli 2019 #9 Skrevet 27. juli 2019 Er veldig fornøyd med Fitbit charge 2, bortsett fra at den ikke er vanntett (det er jo charge 3) og at pulsen faller ut når jeg blir veldig svett. Vet ikke om charge 3 er bedre på det siste punktet? Kan godt hende. Ellers veldig fornøyd med design, funksjoner og appen - den er veldig oversiktlig og enkel i bruk
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #10 Skrevet 27. juli 2019 Ikke kjøp fitbit charge 3! Remmen, som liksom skulle være så mye bedre enn toeren, ryker etter en stund og det går dessverre ikke som reklamasjon! Den ryker der remmene festes sånn at den mqetaldingsen faller av og i tillegg sprekker remmene på innsiden! Anonymkode: 9e881...1c7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #11 Skrevet 28. juli 2019 Jeg er superfornøyd med min Polar A370 😊 Eneste minus er at den er litt raus på skrittellingen. Anonymkode: 90c10...f97
addict Skrevet 28. juli 2019 #12 Skrevet 28. juli 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjempefornøyd med min fitbit charge 3! 😍 Jeg spiser uansett bare skikkelig mat, og vet selvfølgelig at en kcal ikke er en kcal. Siterer i samme slengen Mari Kroghus på FB (fantastisk kunnskapsrik dame, anbefales! 😍) "Visste du at LIK mengde kalorier, gir ULIK vektnedgang? Studie 1: Ulike grupper fikk spise 1800 kalorier per dag. Den gruppen som spiste kalorier av høyere kvalitet (sunn, ren mat) mistet 86.5% mer kroppsfett enn de andre gruppene, selv om de spiste akkurat samme mengde kalorier (1). Studie 2: Bare ved å bytte ut kvaliteten av maten som ble spist (ingen endring i tallet på kalorier) mistet testpersonene dobbelt så mye fett på bare 10 dager (2). Studie 3: Gruppe 1 gikk på en vanlig lavkalori diett. Gruppe 2 fikk beskjed om at de kunne spise så mange kalorier som de ønsket, men de skulle spise mat av bedre kvalitet, og unngå mye sukker og stivelse. Gruppe 1 la på seg 2,3 kg, mens gruppe 2 mistet i gjennomsnitt 5 kg hver (3). Studie 4: I to uker skulle deltakerne enten legge til et kalorioverskudd i form av godteri, eller i form av peanøtter (men samme mengde kalorier). Dette ble lagt til det vanlige kostholdet til deltakerne. Etter to uker så forskerne at gruppen som hadde spist godteri hadde økt i både vekt og livvidde, og økt insulinnivå. Gruppen som spiste peanøtter så ingen signifikant forskjell, utenom økt forbrenning (4). Studie 5: Studiedeltakerne som spiste fullkorn istedenfor raffinert hvitt mel mistet mer fett rundt magen, selv om kostholdet ellers var helt likt (lurer på hva resultatet hadde vært om de prøvde helt uten korn?) (5). 1) Charlotte et al. (1971). Effect on body composition and other parameters in obese young men of carbohydrate level of reduction diet. (2) Benoit et al. (1965). Changes in Body Composition During Weight Reduction in Obesity: Balance Studies Comparing Effects of Fasting and a Ketogenic Diet. (3) Bailes et al. (2003). Effect of low-carbohydrate, unlimited calorie diet on the treatment of childhood obesity: a prospective controlled study. (4) Claesson et al. (2009). Two weeks of overfeeding with candy, but not peanuts, increases insulin levels and body weight. (5) Katcher et al. (2008). The effects of a whole grain-enriched hypocaloric diet on cardiovascular disease risk factors in men and women with metabolic syndrome." Anonymkode: b5ad1...c91 Veldig interessant og helt nytt for meg. Har du link?
addict Skrevet 28. juli 2019 #13 Skrevet 28. juli 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke kjøp fitbit charge 3! Remmen, som liksom skulle være så mye bedre enn toeren, ryker etter en stund og det går dessverre ikke som reklamasjon! Den ryker der remmene festes sånn at den mqetaldingsen faller av og i tillegg sprekker remmene på innsiden! Anonymkode: 9e881...1c7 Jeg har kjøpt reimer på ebay til 7 kr eller noe. Sitter som støpt. Byttet ut samboeren sin fitbit charge 2 også, god som ny 😊
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #14 Skrevet 28. juli 2019 Sikker på at mannen vil ha aktivitetsarmbånd og ikke en slags klokke? Erfaringen min er at de fleste menn heller liker å ha noe som ser ut som en klokke enn bare det smale «armbåndet». Anonymkode: da22a...e54
Sandum.PT Skrevet 28. juli 2019 #15 Skrevet 28. juli 2019 (endret) [dobbeltpost] Endret 28. juli 2019 av Sandum.PT
Sandum.PT Skrevet 28. juli 2019 #16 Skrevet 28. juli 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjempefornøyd med min fitbit charge 3! 😍 Jeg spiser uansett bare skikkelig mat, og vet selvfølgelig at en kcal ikke er en kcal. Siterer i samme slengen Mari Kroghus på FB (fantastisk kunnskapsrik dame, anbefales! 😍) "Visste du at LIK mengde kalorier, gir ULIK vektnedgang? [...] Anonymkode: b5ad1...c91 Her må jeg få lov til å arrestere deg litt. Det er viktig at vi ikke bare håndplukker studier som viser det vi ønsker at de skal vise. Vi må se på hele litteraturen samlet, og ikke bare enkelte studier. Samtidig er det viktig at vi faktisk rapporterer det samme som studiene når vi omtaler dem. Jeg vil starte med å beklage om dette oppfattes som en hi-jack av denne tråden. Samtidig vil jeg understreke at mesteparten av kostholdet burde være såkalt "sunn mat", og at det vil gjøre at man blir mettere, får mer energi, bedre tarmmiljø osv. Likevel så blir det feil å si at "en kcal ikke er en kcal". Dette er bare en energienhet. Hvis kroppen din absorberer 100 kcal fra sjokolade, og 100 kcal fra kyllingfilet, så er det akkurat det samme energimessig. Med tanke på proteinsyntese eller næringsinnhold blir det selvsagt ikke det samme. Vi vet jo at protein har en større termisk effekt enn for eksempel sukker, så du vil kunne putte flere kcal rent protein inn i munnen enn sjokolade. Likevel er den totale energibalansen akkurat lik etter fordøying om man ser på kaloriene som faktisk absorberes i kroppen. Det kan kanskje virke som flisespikkeri, men det er akkurat denne forenklingen folk bruker når de skal argumentere seg vekk fra at energi inn vs. energi ut er det vesentlige å kontrollere når man skal ned i vekt. Så til studiene som blir sitert: Studie 1 Her skriver du at de ulike gruppene spiste 1800 kalorier per dag, og at gruppen som spiste kalorier av høyere kvalitet, definert som sunn, ren mat, mistet 86,5 % mer kroppsfett enn de andre gruppene – selv om mengden kalorier var lik. Dette er jo ganske utrolige resultater. Problemet er bare at det ikke er riktig. Jeg har sett på studien, og det er jo ikke en riktig gjengivelse av den i det hele tatt. For det første så var ikke dette en sammenligning mellom sunn og usunn mat. Den eneste forskjellen mellom de tre gruppene i studien er at den ene spiste 104 g karbohydrater om dagen, den andre 60 g om dagen og den siste 30 g om dagen. Jeg visste ikke at et kosthold ble definert som sunnere jo lavere innhold av karbohydrater det har? Hele poenget med denne studien var at kostholdet skulle være så likt som mulig, at kun innholdet av karbohydrat skulle skille gruppene. Det var på intet tidspunkt snakk om å sammenligne sunn og usunn mat. I tillegg spesifiserer forfatterne at de ikke kontrollerte for aktivitetsnivået til gruppene, så her har man en feilkilde. Videre var det bare 8 personer med i studien, delt inn i 3 grupper. I den ene gruppen var det bare 2 personer. Dette er en særdeles statistisk svak studie som vi egentlig ikke kan trekke konklusjoner fra. Så til resultatene. Forfatterne rapporterer store individuelle forskjeller i vektnedgang i de forskjellige gruppene. Når det er så få forsøkspersoner, så vil det derfor kunne bety at en annen fordeling hadde gjort at resultatet ble helt annerledes, selv om studien ble gjort på samme måte. I tillegg så rapporterer de en målefeil når de skulle måle fettmasse på en av forsøkspersonene i den gruppen som gikk ned mest, så de tallene er rett og slett bare tatt vekk fra resultatmaterialet. Som om ikke det var nok, så avslutter forfatterne med å anbefale det kostholdet som inneholdt 104 g karbohydrater – som var det som førte til lavest vektnedgang. Så her skjønner jeg ikke hvordan noen som har lest mer enn sammendraget av denne studien kan konkludere med at «gruppen som spiste kalorier av høyere kvalitet mistet 86,5 % mer kroppsfett enn de andre gruppene». Det er regelrett feil og rett og slett villedende å påstå dette! Studie 2 Her skjønner jeg ingenting av hva som påstås! «Bare ved å bytte ut kvaliteten av maten som ble spist (ingen endring i tallet på kalorier) mistet testpersonene dobbelt så mye fett på bare 10 dager». Nei, hæ? Det er ikke det studien handler om i det hele tatt. Dette er en militærstudie som ble gjort på overvektige personer. Den er fra 1965, og er dermed kjempegammel. Den ble gjort for å undersøke hvor mye muskelmasse man mister når man kutter kalorier. Forsøkspersonene skulle gjennom en gitt protokoll. De ble delt i to grupper som gikk gjennom protokollen forlengs og baklengs. Man skulle ikke bare «bytte ut kvaliteten av maten som ble spist». Ikke i det hele tatt. Seks personer ble studert i 24 dager. Først var det 10 dager fasting, deretter 4 dager med 1000 kalorier og til slutt 10 dager med lavkalori, høyfett ketosediett. Halvparten gjorde dette i motsatt rekkefølge. Hvordan i alle dager kan noen som har lest en brøkdel av teksten i denne studien påstå at dette ikke er noen endring i antall kalorier som ble spist? De fastet i 10 dager for deretter å spise bare 1000 kalorier om dagen i 4 dager. Selvsagt ble kaloriene kuttet – DRASTISK. Du skriver at testpersonene mistet «dobbelt så mye fett på bare 10 dager». Sammenlignet med hva? Det er ikke to sammenligningsgrupper her? De prøvde ikke å sammenligne dårlig kvalitet på mat og god kvalitet på mat – ikke i det hele tatt. Kanskje noen merker at jeg begynner å bli irritert nå – beklager det – skal prøve å roe meg ned. Studie 3 Dette er en mye bedre og nyere studie – men den er gjort på barn. Det å si at de gikk opp i vekt på et lavkalorikosthold, men ned i vekt på et lavkarbokosthold – det blir litt feil. Vi vet at rapportering av matinntak hos voksne er helt på trynet. Vi aner ikke hva vi får i oss. Så når vi tror at vi går i kaloriunderskudd, så kan det motsatte være tilfellet. Så, prøv å kontrollere et barn til å spise lavkalori. Selvfølgelig får vi feilkilder. Og det å sidestille «lavkarbo» med «mat av bedre kvalitet» gjør meg litt irritert. Man kan spise mat av god kvalitet selv om man får i seg mye karbohydrater, vel!? Denne studien er mer et bevis på at du må følge et kosthold du trives med, og som du faktisk klarer å gjennomføre. Forfatterne selv skriver at de ikke kontrollerte for om barna fulgte dietten. Målet deres var faktisk å se hva som skjedde når foreldre og barn fikk informasjon om to forskjellige kosthold og IKKE klarte å etterleve kostholdet. Det de fant var at det var lettere for dem å følge et lavkarbokosthold enn et lavkalorikosthold. Det er selvsagt et bra funn, og noe som kan brukes i kliniske settinger, men det betyr absolutt ikke på noen måte at en gruppe som fikk lavkarbo gikk ned i vekt og en gruppe som spiste færre kalorier med dårligere mat gikk opp i vekt. De sammenlignet ikke god og dårlig mat. De sammenlignet hvilke dietter som er lett å følge! Studie 4 Denne studien er interessant og understreker det vi allerede har mistanker om når det gjelder nøtter. Kroppen reagerer ikke helt likt på nøtter som andre typer matvarer. Man kan faktisk spise en hel del kalorier fra nøtter uten at det gir negativt utslag. Teorien er at kroppen ikke absorberer kalorier fra nøtter på samme måte, eller at den kompenserer på et vis. Mest sannsynlig metter også nøtter en hel del mer enn godterier, eller? Da spiser man mindre annen mat gjennom dagen. Ingen overraskelser for så vidt. Dette var en fin og interessant studie – men den er nok ikke så realistisk i det store bildet. De som spiser 1400 kcal ekstra i godterier HVER DAG har nok en jobb å gjøre. Dette er snittet for en 70 kg person basert på tallene fra studien. Dette var en overforingsstudie. Interessant, men ikke realistisk for de fleste. Det vil si: å spise litt godteri en gang i uka når man ellers har et sunt kosthold og er aktiv er helt uproblematisk og er ikke noe du bør få tvangstanker og dårlig samvittighet av. ALT i moderasjon, også sunnhet. Studie 5 Dette er en bedre studie, og egentlig den eneste av disse fem som direkte studere det personen som siterer dem prøver å få frem. Her blir mat mange ser på som usunn (raffinert hvitt mel) sammenlignet med mat mange ser på som sunnere (fullkorn). Likevel skriver forskerne at begrensninger i denne studien er at de hadde få forsøkspersoner og at den var over en relativt kort tidsperiode. I tillegg så mener de at endringer i aktivitetsnivå, livsstil og kosthold som de ikke kunne måle kunne ha påvirket resultatene de fikk. De understreker at vi trenger mer forskning. Likevel – ingen dårlig studie og egentlig et fint argument for å få mer fullkorn inn i kosten din hvis du spiser mye raffinert hvitt mel og sukker! Uansett skinner det gjennom at personen som siterer studiene ser etter visse mønstre når personen skriver «lurer på hva resultatet hadde vært om de prøvde helt uten korn». Som om fullkorn liksom er usunt og farlig. Det jeg sitter igjen med er en følelse av at personen som har kommet med disse argumentene ikke engang har åpnet studiene som blir sitert. Jeg sier IKKE at å spise sunt er dumt, at lavkarbo er djevelen eller at å telle kalorier er eneste måte å gå ned i vekt på. Jeg bare mener at denne måten å «rapportere» vitenskap på undergraver hele poenget med vitenskapen in the first place. Vi prøver jo å bygge opp en stor base litteratur med eksperimenter for å finne ut hvordan kroppen fungerer. Vi kan ikke trekke fram fem studier hvorav en er nesten 100 år gammel, velge å ikke lese noen av dem og si at vi har alle svarene. Folkens – vær kritisk til det dere får servert i sosiale medier. Bare fordi man vifter med studier betyr det ikke at man har forstått innholdet. Studier håndplukkes og misbrukes på det sterkeste bare for å bevise et poeng. Det er ikke til det beste for deg – bare for den personen som prøver å overbevise deg om noe, og som kanskje har noe å tjene på det. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #17 Skrevet 28. juli 2019 34 minutter siden, addict skrev: Jeg har kjøpt reimer på ebay til 7 kr eller noe. Sitter som støpt. Byttet ut samboeren sin fitbit charge 2 også, god som ny 😊 Takk for tipset!😊 men jeg bytter merke, begynner å bli litt lei nå, har hatt fitbit 2 og 3 i to år og ingen av remmene har vart mer enn i 8-9 måneder🙈 Anonymkode: 9e881...1c7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #18 Skrevet 28. juli 2019 46 minutter siden, addict skrev: Veldig interessant og helt nytt for meg. Har du link? Du kan søke opp studiene som står referert nederst på pubmed! Jeg er ikke overrasket, selv når jeg knapt beveger meg kan jeg fint spise 3000 kcal om dagen uten å legge på meg når jeg spiser økologisk Paleomat. Anonymkode: b5ad1...c91 1
addict Skrevet 28. juli 2019 #19 Skrevet 28. juli 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke opp studiene som står referert nederst på pubmed! Jeg er ikke overrasket, selv når jeg knapt beveger meg kan jeg fint spise 3000 kcal om dagen uten å legge på meg når jeg spiser økologisk Paleomat. Anonymkode: b5ad1...c91 Ja så det litt sent og gikk inn på Facebook 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå