AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Jeg har søkt universitetet og står på venteliste på alle, fra nr 70 til 120. Har ganske greie karakterer egentlig (4,2 i snitt). Men de er fortsatt ikke bra nok. Det er sykepleie som er min nr 1. Har også søkt restplasser, men har ikke fått plass på noenting.. Er mamma til ei som skal i barnehage nå, så da blir det ekstra utgift der, og samboeren min tjener ikke så bra at vi klarer oss på en inntekt. Jeg er gravid med termin i desember. Planen var å starte å studere og ta permisjon, for da ville jeg også hatt foreldrestipend fra fødsel til permisjonen er over. Nå ser det ut som at jeg må ta engangsstønad, og finne en jobb (noe som allerede er umulig her, og hvem vil ansette en gravid som kan bli sykemeldt?😔) har skrevet og levert personlig ca 100 CV. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Noe som helst? 😭 Eneste jeg kommer til å ha nå er barnetrygd, eller har jeg rett på mer av nav? 😔 Anonymkode: cbd0e...60f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #2 Skrevet 24. juli 2019 Meld deg opp til enkeltemner. Da er du student og kan få stipend. Anonymkode: aeadf...828 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #3 Skrevet 24. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld deg opp til enkeltemner. Da er du student og kan få stipend. Anonymkode: aeadf...828 Hvordan gjør jeg det?? Anonymkode: cbd0e...60f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 Du får prøve å finne en privat høyskole som har opptak utenom SO og kvalifiserer til studielån. Du kan jo ikke si at du har hatt noen plan når du har lavt snitt og har søkt et av landets mest populære studium. 4,2 er langt unna snittet for å komme inn på sykepleien, det eneste du kunne klart i år er 4,1 i Hammerfest, alt annet er godt over. Og så forventer du at staten skal sponse gildet fordi du ikke gidder å gjøre skikkelig research og starte ungeproduksjon i fullskala uten jobb? Du har rett på engangsstønad og barnetrygd, er det for lite penger kan dere søke sosialhjelp. Anonymkode: e195c...8a9 11
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #5 Skrevet 24. juli 2019 Velg et av studiene det er restplasser på. Anonymkode: 9f5d5...ee3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #6 Skrevet 24. juli 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får prøve å finne en privat høyskole som har opptak utenom SO og kvalifiserer til studielån. Du kan jo ikke si at du har hatt noen plan når du har lavt snitt og har søkt et av landets mest populære studium. 4,2 er langt unna snittet for å komme inn på sykepleien, det eneste du kunne klart i år er 4,1 i Hammerfest, alt annet er godt over. Og så forventer du at staten skal sponse gildet fordi du ikke gidder å gjøre skikkelig research og starte ungeproduksjon i fullskala uten jobb? Du har rett på engangsstønad og barnetrygd, er det for lite penger kan dere søke sosialhjelp. Anonymkode: e195c...8a9 4,1 er vel ikke så lavt? Hadde kun 5ere og 6ere tredje året. Men 1 året av vgs trekker meg kraftig ned, og jeg får ikke tatt opp mange av de karakterene heller.. Av rundt 1000 på venteliste på sykepleie der jeg har søkt er jeg nr 71.. Jeg er bare 1,5 poeng eller noe fra poenggrensen, så vet ikke helt hvor du får fra at det er så høyt snitt overalt på sykepleie 🙊 Anonymkode: cbd0e...60f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #7 Skrevet 24. juli 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velg et av studiene det er restplasser på. Anonymkode: 9f5d5...ee3 Har valgt 10.. Men ser ikke ut som noe er ledig her nå 😧😧 Anonymkode: cbd0e...60f
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt universitetet og står på venteliste på alle, fra nr 70 til 120. Har ganske greie karakterer egentlig (4,2 i snitt). Men de er fortsatt ikke bra nok. Det er sykepleie som er min nr 1. Har også søkt restplasser, men har ikke fått plass på noenting.. Er mamma til ei som skal i barnehage nå, så da blir det ekstra utgift der, og samboeren min tjener ikke så bra at vi klarer oss på en inntekt. Jeg er gravid med termin i desember. Planen var å starte å studere og ta permisjon, for da ville jeg også hatt foreldrestipend fra fødsel til permisjonen er over. Nå ser det ut som at jeg må ta engangsstønad, og finne en jobb (noe som allerede er umulig her, og hvem vil ansette en gravid som kan bli sykemeldt?😔) har skrevet og levert personlig ca 100 CV. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Noe som helst? 😭 Eneste jeg kommer til å ha nå er barnetrygd, eller har jeg rett på mer av nav? 😔 Anonymkode: cbd0e...60f Hva forventer du at NAV skal støtte deg med ? Blir helt matt av disse som skriver hva har jeg krav på, hva kan jeg får av Nav. Du burde tenkt på hva du skulle leve av før du skulle ha barn nummer 2. Aner ikke hvor du bor, men 4,2 i snitt er ikke bra og spesielt ikke om du vil inn på sykepleie. Du er jo ikke flyttbar med samboer eller barn heller så da burde du tenkt annerledes. Men hva har du gjort i mellomtiden etter VGS siden du ikke har bedre snitt og ikke tatt opp fag. Om du ikke får bedre snitt vil du mest sansynlig aldri komme inn på sykepleien Anonymkode: 1bb8b...98e 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 Støtter kommentaren over. Skjønner ikke hvordan du kan tenke at dette er et bra snitt? Er jo lite relevant at du hadde 5 og 6 på et gitt tidspunkt, snitt er snitt. Er lov å tenke med hodet før livmoren. Kjenner blir helt matt 😳 Anonymkode: 120f1...c08 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 Nei, hvis du ikke har opptjent rett til foreldrepenger, er det ikke noe annet å hente enn sosialpenger og engangsstønad. Du må søke på absolutt hva som helst på restetorget. Du vil alltids komme inn på et eller annet. Anonymkode: 592bd...e5e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 4,1 er vel ikke så lavt? Hadde kun 5ere og 6ere tredje året. Men 1 året av vgs trekker meg kraftig ned, og jeg får ikke tatt opp mange av de karakterene heller.. Av rundt 1000 på venteliste på sykepleie der jeg har søkt er jeg nr 71.. Jeg er bare 1,5 poeng eller noe fra poenggrensen, så vet ikke helt hvor du får fra at det er så høyt snitt overalt på sykepleie 🙊 Anonymkode: cbd0e...60f 1,5 poeng er jo ganske mye. Anonymkode: 6854b...7e5 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1,5 poeng er jo ganske mye. Anonymkode: 6854b...7e5 Ja, enig 😳 Anonymkode: 120f1...c08 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #13 Skrevet 25. juli 2019 Finn et privat nettstudie eller noe sånt som støttes av lånekassen. Kanskje koster det 20 000 kr for et semester, men du får i alle fall noe å gjøre. Lånekassen låner ut skolepenger så du betaler ikke fra egen lomme. Kanskje du kan finne noe helserelatert? Anonymkode: b1f42...c75
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Finn et privat nettstudie eller noe sånt som støttes av lånekassen. Kanskje koster det 20 000 kr for et semester, men du får i alle fall noe å gjøre. Lånekassen låner ut skolepenger så du betaler ikke fra egen lomme. Kanskje du kan finne noe helserelatert? Anonymkode: b1f42...c75 Selvsagt er det fra egen lomme, det skal jo betales tilbake. Anonymkode: 38c6c...732 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 Uff. Jeg blir helt matt. Ønsker du virkelig P bli sykepleier eller søkte du bare for å få permisjon og penger? Nei, vettu hva. Blir engangsstønad på deg! Anonymkode: 25cc3...586 1
Miss moneypenny Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 Herregud slutt å vær så harde mot TS! Håper dere aldri tar et valg som kanskje ikke fremstår som så veldig gjennomtenkt, da får man vist høre det!! Ts. Meld deg opp til hva som helst. Støtter forslaget om noe helserelatert, nettbasert. Lykke til med studie og baby 😊 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 4,1 er vel ikke så lavt? Hadde kun 5ere og 6ere tredje året. Men 1 året av vgs trekker meg kraftig ned, og jeg får ikke tatt opp mange av de karakterene heller.. Av rundt 1000 på venteliste på sykepleie der jeg har søkt er jeg nr 71.. Jeg er bare 1,5 poeng eller noe fra poenggrensen, så vet ikke helt hvor du får fra at det er så høyt snitt overalt på sykepleie 🙊 Anonymkode: cbd0e...60f Jo 4,1 er lavt, i alle fall når man søker sykepleien (du skrev at du hadde 4,2 i startinnlegget?). De skolene med lavest snitt i år er, foruten Hammerfest, Førde, Molde og Mo i Rana (og de eneste som stemmer med 1,5 unna din poengsum). Molde har gitt 262 tilbud på 120 plasser mot 174 i fjor, og tok inn 8 fra venteliste i fjor. Mo i Rana har gitt 146 tilbud på 60 plasser mot 80 i fjor (da var det vel 50 studieplasser) og tok inn 30 fra venteliste i fjor. Førde har gitt 176 tilbud på 84 plasser mot 116 i fjor, og tok inn 6 fra venteliste. Den laveste poengsummen for å komme inn i fjor var 44,4 i Mo i Rana, det er fremdeles godt over det du har og sånn sett burde du ikke forvente å komme inn i år. Mange steder både i år og i fjor er snittet 48 og oppover for å komme inn, i alle fall på de mest annerkjente studiestedene. Skal du gamble sånn som du har gjort må du ha så gode karakterer at du er sikker på å komme inn, noe som ikke er realistisk i det hele tatt for deg. Basert på antall tilbud gitt i år kontra i fjor, samt hvor mange som tas inn fra venteliste, så er sjansen for at du kommer inn mikroskopisk. Forørig kjenner jeg flere som har flyttet hele familien for å få tatt den utdanningen de ønsker, det kan bli det du også må gjøre når du ikke vil ta opp igjen fag. Evt må du vente til du har alderspoengene i boks, og satse på å komme inn da. Anonymkode: e195c...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 Finn hva-som-helst på restplass eller meld deg opp til enkeltemner. Anonymkode: f9cd2...aa2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #19 Skrevet 25. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Finn hva-som-helst på restplass eller meld deg opp til enkeltemner. Anonymkode: f9cd2...aa2 Tror det er for sent å melde seg til enkeltemner nå? Vær uansett obs på at ett emne er for lite til å få studielån, du må ha minimum to. Anonymkode: a761b...ef9
MammaMums Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 Så flytt til Hammerfest da vel? Det er et superfint, lite sted med masse natur og rolige omgivelser. Prisene er lave på hus til leie, du får studert! Dermed legger du ned det som skal til for grunnlaget for resten av livet som foreldre med to små barn👍 Dette er fullt gjennomførbar- og kanskje viser det seg å være den klokeste avgjørelsen hittil i livet.. Lykke til👍 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå