AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Jeg har ikke hatt kontakt med barnefaren gjennom svangerskapet, fordi jeg brøt da jeg fant ut at han var gift, og fant ut at jeg var gravid etter at jeg brøt med ham. (Jada, alt er drit og jeg burde tatt abort, men det greide jeg ikke å gjennomføre. Nå er jeg innstilt på å klare dette alene.) Har vurdert å sette «far ukjent», men jeg vet jo faktisk hva han heter, så det blir i tilfelle løgn. Er det likevel bedre å lyve? Hvor/hvordan oppgir man far? Oppgir man bare navn? (Jeg kan ikke fødselsdatoen hans, f.eks.) Får han brev i posten om at han har et barn, eller hva skjer, egentlig? Jeg har ikke tenkt å be om barnebidrag. Regner ikke med at han vil ha noe med oss å gjøre, men ungen har krav på å vite at hun har en far, og faren har vel krav på å vite at han har en unge også. Anonymkode: 98871...589 4
Yrsa Skrevet 24. juli 2019 #2 Skrevet 24. juli 2019 Du oppgir far. Du vil ha behov for å vite at barnet ditt en gang i fremtiden kan få vite om sitt opphav. Barnebidrag ville jeg også bedt om, det er tross alt også hans økonomiske ansvar, selv om han ikke vil/skal ha noe med barnet å gjøre. Jeg vet ikke hvordan du skal gå frem for å oppgi barnefar. Hos meg fikk jeg et papir på sykehuset i forkant av fødsel der jeg fylte inn alt om både meg og far. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med han nå og informert om at han skal bli pappa, og at du kommer til å oppgi hans navn. Da vil han få litt tid til å fordøye det hele - og kanskje reagerer han annerledes enn du tror. I såfall er det ikke noe problem med papirene og den informasjonen du trenger. Om han skulle bli vanskelig så oppgir du likevel navn og adresse, og så blir sikkert han informert om at barnet er født og at han er oppgitt som far. Lykke til videre i svangerskapet og med fødselen! 27
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #3 Skrevet 24. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke hatt kontakt med barnefaren gjennom svangerskapet, fordi jeg brøt da jeg fant ut at han var gift, og fant ut at jeg var gravid etter at jeg brøt med ham. (Jada, alt er drit og jeg burde tatt abort, men det greide jeg ikke å gjennomføre. Nå er jeg innstilt på å klare dette alene.) Har vurdert å sette «far ukjent», men jeg vet jo faktisk hva han heter, så det blir i tilfelle løgn. Er det likevel bedre å lyve? Hvor/hvordan oppgir man far? Oppgir man bare navn? (Jeg kan ikke fødselsdatoen hans, f.eks.) Får han brev i posten om at han har et barn, eller hva skjer, egentlig? Jeg har ikke tenkt å be om barnebidrag. Regner ikke med at han vil ha noe med oss å gjøre, men ungen har krav på å vite at hun har en far, og faren har vel krav på å vite at han har en unge også. Anonymkode: 98871...589 Hvorfor skal du lyve og dermed svindle Norske velferdsgoder ved å ikke opplyse om hvem far er. Sett at du dør under fødselen, og barnet overlever. Tenker du da på at det for barnet kan være ok å vite at barnet har en pappa fremfor at barnet skal bli foreldreløst? Eller at barnet senere trenger noe bare ne pappa kan gi barnet, som eksempel kan nevnes benmarg eller hjelp med stamcellebehandling. Skal du da ved å hemmeligholde hvem far er frata ditt eget barn muligheten til hjelp fra sin far? Ja, du kan finne frem til pappaen dersom noe slikt skjer, men da gil det også bli avslørt at du har øyet og hemmeoigholdt hvem barnets far er. En annen sak er at barnet har arverett etter sin biologiske far. Den muligheten fratar du også barnet ved å lyve. Ett barn har rett til å vite hven hens far er, når mor vet hvem hun har hatt seg med. Jeg har vært med på å prøve å hjelpe en person med å finne sin far, der moren visste hvem faren var men ville ikke fortelle barnet hvem far var. Denne personens søken, fortvilelse, sinne og bitterhet kan aldri beskrives med ord. Personen døde fordi personen ikke fant frem til riktig far og dermed kunne fått den hjelpen faren sannsynligvis kunne gitt personen. Oren var gift med en mann personen trodde var fraren inntil blodprøve avslørte noe annet. Historien er langt lenger enn det jeg kan og vil gjengi her. Det jeg vil frem til er at lyv eller forti aldri hvem ett barns far er når du faktisk vet hvem du har rotet i sengehalmen med. Barnets rett til en pappa er langt sterkere en din rett til å tie og lyve. Om far vil stille opp og være en farsfigur er ikke relevant for spørsmålet om å opplyse om hvem far er. Bare ett nevn er viktigere enn ingenting. Anonymkode: f7b0e...0db 34
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 For det første er det faktisk ikke lov å oppgi far ukjent når du vet hvem som er far. Dessuten kan du få problemer med å få en del støtte fra nav. For det andre. Du er gravid, du skal få en unge. På tide å sette den ungen først. Det er egoistisk av deg om du bestemmer at ungen din ikke skal få vite hvor den kommer fra. Du tar rett og slett fra ungen halve eksistensen dens. Dessuten. Barnekonvensjonen artikkel 7 sier: Alle barn har rett til et navn og til å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem. Barnet har rett på å vite hvem foreldrene er. Anonymkode: 2b0ae...7e6 18
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #5 Skrevet 24. juli 2019 Og praktisk, gi den informasjonen du har til nav så tar de seg av det med dnatest og hele pakka. Det kommer til å ordne seg 😊 Anonymkode: 2b0ae...7e6 5
Gjest theTitanic Skrevet 24. juli 2019 #6 Skrevet 24. juli 2019 Far må navngis. Barnet har rett på å vite hvem far er. Barnet har rett på arv etter far. Det er en del av barns identitet å vite hvor det stammer fra. Men du må forberede deg på fars sinne fordi han ikke ønsket barnet. Fordi hans kone vil bli sint. Det ødelegger kanskje ekteskapet hans. Han vil kanskje ikke ha noe med barnet å gjøre. Han og hans kone vil muligens hate deg sterkt. Du må forberede deg følelsesmessig på å takle dette, så vil det bli enklere. Ikke bli sint tilbake. La de rase fra seg så vil de også venne seg til tanken på at det finnes et barn. Kanskje vil han ta kontakt med barnet om noen år.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #7 Skrevet 24. juli 2019 4 minutter siden, theTitanic skrev: Far må navngis. Barnet har rett på å vite hvem far er. Barnet har rett på arv etter far. Det er en del av barns identitet å vite hvor det stammer fra. Men du må forberede deg på fars sinne fordi han ikke ønsket barnet. Fordi hans kone vil bli sint. Det ødelegger kanskje ekteskapet hans. Han vil kanskje ikke ha noe med barnet å gjøre. Han og hans kone vil muligens hate deg sterkt. Du må forberede deg følelsesmessig på å takle dette, så vil det bli enklere. Ikke bli sint tilbake. La de rase fra seg så vil de også venne seg til tanken på at det finnes et barn. Kanskje vil han ta kontakt med barnet om noen år. Det er ikke sånn at du motiverer ts til å oppgi far når du skriver om alle konsekvensene som kan oppstå. Tror hun allerede er klar over alt dette. Anonymkode: cdd6f...bf4 9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #8 Skrevet 24. juli 2019 Navngi far, start med å fylle inn på helsekort for gravide. Si fra på fødeavdelingen så får du hjelp til å fylle i skjema (der du også ticker for at dere ikke bor sammen) så er det lettere for deg å kunne ha hobedomsorg, sende inn navneregitrering via altinn osv. Snakk med jordmor. For et par år siden, før altinn hadde jeg en venninne i samme sko som deg. Hun meldte far ukjent til hun hadde registrert navn på barnet og deretter oppgav navn, fordi det på den tiden var regler om at foreldre må samtykke, selv om en har foreldreretten. Sånt er unødig stress, og jordmor kan trolig råde deg til å gjøre dette på mest mulig riktig måte, med minst kuig konflikt for deg i det hele. For far bør oppgis, så snart som mulig etter fødsel/papirmølle. Anonymkode: 38c9c...a40 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #9 Skrevet 24. juli 2019 Om det står et fars navn på et papir eller ikke avgjør ikke om barnet får vite hvem far er. I papiret til mitt barn står det far ukjent. Men barnet vet hvem faren er forde. Det er grunner til at han ikke står oppført. Ja jeg ble kallt inn til møte med NAV siden det stod far ukjent, jeg sa jeg visste hvem det var, men at jeg ikke kunne fortelle det, og at barnets behov for å vite ville bli ivaretatt. Fikk ikke noe avslag i stønader og har ikke hørt fra NAV siden. Anonymkode: 3ddf5...ce7 7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #10 Skrevet 24. juli 2019 Oppgi far💗 barnet har rett til å vite hvis du går bort en dag. Er bare til pass for barnefar at han har havnet i denne situasjonen når han med viten og vilje har vært utro mot sin kone. Så du har absolutt ikke noe ansvar for hvordan ekteskapet skal gå om hun får vite dette. selv om far en oppgitt i papirene trenger ikke barnet å få vite det før hun har blitt voksen/gammel nok Anonymkode: 84d6b...dbd 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det står et fars navn på et papir eller ikke avgjør ikke om barnet får vite hvem far er. I papiret til mitt barn står det far ukjent. Men barnet vet hvem faren er forde. Det er grunner til at han ikke står oppført. Ja jeg ble kallt inn til møte med NAV siden det stod far ukjent, jeg sa jeg visste hvem det var, men at jeg ikke kunne fortelle det, og at barnets behov for å vite ville bli ivaretatt. Fikk ikke noe avslag i stønader og har ikke hørt fra NAV siden. Anonymkode: 3ddf5...ce7 Sett at mor dør i fødsel og barnet s far ikke er oppgitt, eller før barnet er stort nok til å vite og å kunne videreformidle hvem far er. Da er barnet foreldreløst, uten at noen, den eneste som vet, kan fortelle. Det er den viktigste grunnen til å oppgi far alt på svangerskapsjjoutnalen. I tillegg dersom man ikke ønsker at far skal ta vare på barnet dersom mor dør, så lager man en viljeserklæring om hva man ønsker for barnet dersom mor dør, eller blir så alvorlig skadet at hun ikke kan gi uttrykk for ønsker eller tanker. Vi har nemlig ingen garanti for livslengde og å sikre barnets beste er giktigere enn noe annet. Å oppfordre til å lyve til offentlige myndigheter når man vet hvem far er, tror jeg i tillegg er regelbrudd på forumet. Uten at jeg har sjekket dette i nattens mulm og mørke. Anonymkode: f7b0e...0db 6
Gjest theTitanic Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn at du motiverer ts til å oppgi far når du skriver om alle konsekvensene som kan oppstå. Tror hun allerede er klar over alt dette. Anonymkode: cdd6f...bf4 Motiverende er det ikke men bedre forberedt enn å få dette overraskende på når hun er mest sårbar. Det tar tid å fordøye slikt.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #13 Skrevet 25. juli 2019 For barnet ditt sin skyld, ikke sett far som ukjent... Det gjorde min mor for 30 år siden. Hun vet hvem min far er, men det gjør ikke jeg. Anonymkode: 6ff2b...bba 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 Oppgi hvem som er far. Ellers mister barnet ditt arverett etter sin far. Anonymkode: 7057e...f5d 7
Carrot Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 død under fødsel skjer heldigvis uhyre sjelden men hva om fars familie har arvelige sykdommer som kan være med på å risikere barnet? Altså jeg skjønner at du helst vil slippe si noe nå siden far ikke har fått delta i avgjørelsen og ikke kjenner til valget ditt - det er dritt og suger og alt det der, folk kommer til å snakke, kona vil såres, kanskje de har unger fra før osv osv alle grunnene du hadde for valget ditt den gang er for så vidt helt greie de men poenget er at både barnet og far fortjener vite og du har fratatt far retten til nå, vil du også frata barnet ditt muligheten til å kjenne hele seg? Selv om barnet og far ikke kommer til å ha et forhold osv..? Å ikke vite hvem man er kan oppleves som vanskelig, og mange barn som ikke kjenner sine foreldre / forelder sie r jo akkurat det, at de føler de ikke er hel osv. før de får svar - jeg som mor ville ikke vært den som fratok barnet mitt noe, tvert imot! 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan oppgir jeg far? Burde jeg lyve? Anonymkode: 98871...589 Bare det at spørsmålet dukker opp skremmer meg. Tenker du sånn, så er det garantert andre som tenker sånn. Og er det noen som tenker sånn, så er det også noen som har gjort det. Stakkars barn og fedre. Anonymkode: bf262...f40 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det står et fars navn på et papir eller ikke avgjør ikke om barnet får vite hvem far er. I papiret til mitt barn står det far ukjent. Men barnet vet hvem faren er forde. Det er grunner til at han ikke står oppført. Ja jeg ble kallt inn til møte med NAV siden det stod far ukjent, jeg sa jeg visste hvem det var, men at jeg ikke kunne fortelle det, og at barnets behov for å vite ville bli ivaretatt. Fikk ikke noe avslag i stønader og har ikke hørt fra NAV siden. Anonymkode: 3ddf5...ce7 Det er ganske urettferdig mot fellesskapet, siden det da er skattebetalerne som betaler barnebidraget for ditt barn i 18 år, mens han som egentlig skulle ha gjort det slipper unna. Oppgir du far ukjent, tar du også fra barnet arverett til far. Å oppgi far ukjent når far er kjent er ikke direkte ulovlig, siden det ikke finnes noen sanksjoner av noe slag (man kan ikke få bot, fengsel e.l.), men det er definitivt moralsk forkastelig på generelt grunnlag. Urettferdig mot barnet, urettferdig mot far og urettferdig mot skattebetalerne. Endret 25. juli 2019 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 På min fødselsattest står ikke far oppført, selv om min mor visste hvem han var. Når jeg var nesten voksen fortalte hun hvem han var. Jeg gjorde ingenting med den informasjonen. Noen år senere tok han selv kontakt med meg. For å si det sånn så forsto jeg da hvorfor min mor ikke oppførte hans navn i fødselsattesten og ikke ville at jeg skulle ha kontakt med han. Anonymkode: c52d7...c9a 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #19 Skrevet 25. juli 2019 2 timer siden, Carrot skrev: død under fødsel skjer heldigvis uhyre sjelden men hva om fars familie har arvelige sykdommer som kan være med på å risikere barnet? Altså jeg skjønner at du helst vil slippe si noe nå siden far ikke har fått delta i avgjørelsen og ikke kjenner til valget ditt - det er dritt og suger og alt det der, folk kommer til å snakke, kona vil såres, kanskje de har unger fra før osv osv alle grunnene du hadde for valget ditt den gang er for så vidt helt greie de men poenget er at både barnet og far fortjener vite og du har fratatt far retten til nå, vil du også frata barnet ditt muligheten til å kjenne hele seg? Selv om barnet og far ikke kommer til å ha et forhold osv..? Å ikke vite hvem man er kan oppleves som vanskelig, og mange barn som ikke kjenner sine foreldre / forelder sie r jo akkurat det, at de føler de ikke er hel osv. før de får svar - jeg som mor ville ikke vært den som fratok barnet mitt noe, tvert imot! Ja, det skjer skjelden at mor dør, eller blir skadet til "grønnsak", men ingen har livsgarant eller forsikring mot at dette ikke skal skje. Derfor og for å dekke over hvem som er far, biologisk far, så lyver man ikke. Ett annet senario i dagens samfunn er at en rekke barn med far som sæddonor, faktisk kan gifte seg uten å vite at de for ekse pel er halvsøsken eller har andre biologiske familerelasjoner . Dette kan og skje med ts sitt barn når barnet ikke vet hvem far er. Barn av søsken og søskenbarn/nære slektninger vet vi har overhyppighet av ulike fysiske og psykiske funksjonshemminger. Så allerede der bør ts tenke seg godt om med det hun planlegger av ulovligheter ved å lyve. Hele tankegangen og spørsmålet til ts er egentlig bare forkastelig og bitner om lite omtanke for barnet. Kanskje hun heller skal vurdere adopsjon, sånn for å kaste inn en brannfakkel? Anonymkode: f7b0e...0db 1
Peter007 Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 Hei TS. Jeg leser det er mest argumenter forå oppgi far. Du vet best selv hvor skoen trykker. Det er mulig og oppgi far i etterkant hvis du ombestemmer deg. Oppgir du ukjent far vil du få pes fra NAV. De er gjennom Barneloven gitt i oppgave å finne ut hvem far er. NAV kan kalle deg inn til samtaler som kan minne om avhør. Der er variasjoner i hvordan NAV kontorene praktiserer dette. Du får ikke noen straffereaksjoner ved å oppgi ukjent far selv om Barneloven sier mor skal opplyse om dette. Hvor gammel er du TS? Jeg tenker det også har betydning om du skal oppgi far. Noen spekulerer også i og oppgi ukjent far ved å enten bo med far uten og oppgi dette. Noen mottar hemlig barnebidrag og aleneforeldre tillegg. Dette blir ansett som trygdesvindel. NAV har også en oppgave i og avdekke dette. Lykke til som mor. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå