AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Jeg har en veldig flat rumpe, vi snakker på grensen til å være konkav.. Dette har ikke plaget meg tidligere ettersom jeg var veldig overvektig og var generelt misfornøyd med hele kroppen. Nå har jeg klart å gå ned 60 kilo og har en normal kropp. At jeg har løs hud, strekkmerker osv plager meg ikke, men den flate rumpa er så utrolig uattraktiv! Jeg må alltid ha på meg lange, løse topper om jeg skal bruke inntilsittende bukser siden jeg skammer meg sånn. Jeg har prøvd å trene opp rumpa, men vanlige rumpeøvelser som squats, utfall og lignende går rett og slett ikke pga veldig vonde knær. Jeg har nok dratt på meg slitasjeskader etter mange år som overvektig desverre. Om jeg f eks prøver å ta squats så klarer jeg bare et par stk før knærne svikter. Jeg kunne gjerne tenke meg å høre om erfaringer med øvelser som ikke går ut over knærne. Noen som har tips? Tilleggs-spørsmål: Har dere tips til bukser med litt løft i rumpa? Slik at jeg kanskje kunne brukt det frem til jeg klarer å bygge opp litt muskler baki der. På forhånd takk. Anonymkode: f03af...5d6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #2 Skrevet 24. juli 2019 Foreslår å ligge på magen og løfte hele benet. Ligge på siden og ta sykkelbevegelser. Styrker korsett og hofte og avlaster knær Anonymkode: 0cd4e...836 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #3 Skrevet 24. juli 2019 Hip thrust er gull verdt. Mange knebøyvarianter tar mest på forside lår uansett Anonymkode: f4f16...2d2 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 Her vil jeg anbefale å kjøpe knestøtte og begynne med å styrke knær. Jeg har genetisk dårlige knær, men de har blitt veldig mye bedre! Utfall, leg press, knebøy og markløft er gode øvelser. Begynn med kun kroppsvekt evt. lav vekt, og øk sakte over tid. Ellers er hip thrust, monster walk og også markløft gode øvelser som ikke belaster knær noe særlig😊 Anonymkode: 7eb26...f2c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 Hei. Jeg har dårlige knær og fikk til fysioterapeut. Trodde alt håp var ute. Hun har gitt meg øvelser som er utvidet eller endret etter hvert som knærne har blitt bedre. Det gikk MYE raskere enn jeg trodde. Få hjelp til å få bygget opp muskulaturen i og rundt knærne. Og angående øvelser, hip thrust (seteløft) er gull! Anonymkode: 2a2e7...ec1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Vet ikke noe særlig om øvelser, men hvis du har så vonde knær og lite muskelmasse tror jeg at jeg ville begynt hos en fysioterapeut som nevnt over her. Men må også få gratulere deg med et fantastisk vekttap. Så utrolig imponerende ! Anonymkode: e80d7...2a3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 Jeg må bare stemme i med flere her og si hip thrusts. Bret Contreras ("The Glute Guy") kan du også prøve å google Anonymkode: b25a0...e19
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 Det er ikke sikkert det er knærne dine som er dårlige. Tren clams for å styrke gluteus medius, som mange er svake i, og gir kneplager. Et par sett med denne før andre rumpeøvelser som knebøy og utfall kan gjøre underverker. Anonymkode: 41a7b...2ff 1
NBA Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hip thrust er gull verdt. Mange knebøyvarianter tar mest på forside lår uansett Anonymkode: f4f16...2d2 Frontbøy tar forside lån. Knebøy tar rumpa.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 En ting til. Vær påpasselig med å kjøre knærne ut til sidene og ha tyngdepunktet på hælene når du tar knebøy. Da blir belastningen mye mindre på knærne. Anonymkode: 41a7b...2ff
Pierre Gynt Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 1 time siden, NBA skrev: Frontbøy tar forside lån. Knebøy tar rumpa. https://www.strongerbyscience.com/how-to-squat/#Should_you_high_bar_squat_low_bar_squat_or_front_squat Som du ser, er det ikke så mye forskjell på vanlig knebøy og frontbøy.
Sandum.PT Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 Rygghev i slikt apparat gjør at du låser knærne og tar dem ut av øvelsen, det kan være noe for deg? 2
Hot mess Skrevet 25. juli 2019 #13 Skrevet 25. juli 2019 33 minutter siden, Sandum.PT skrev: Rygghev i slikt apparat gjør at du låser knærne og tar dem ut av øvelsen, det kan være noe for deg? Sikkert greit å tilføye at man utfører den litt annerledes for å fokus på rumpa? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en veldig flat rumpe, vi snakker på grensen til å være konkav.. Dette har ikke plaget meg tidligere ettersom jeg var veldig overvektig og var generelt misfornøyd med hele kroppen. Nå har jeg klart å gå ned 60 kilo og har en normal kropp. At jeg har løs hud, strekkmerker osv plager meg ikke, men den flate rumpa er så utrolig uattraktiv! Jeg må alltid ha på meg lange, løse topper om jeg skal bruke inntilsittende bukser siden jeg skammer meg sånn. Jeg har prøvd å trene opp rumpa, men vanlige rumpeøvelser som squats, utfall og lignende går rett og slett ikke pga veldig vonde knær. Jeg har nok dratt på meg slitasjeskader etter mange år som overvektig desverre. Om jeg f eks prøver å ta squats så klarer jeg bare et par stk før knærne svikter. Jeg kunne gjerne tenke meg å høre om erfaringer med øvelser som ikke går ut over knærne. Noen som har tips? Tilleggs-spørsmål: Har dere tips til bukser med litt løft i rumpa? Slik at jeg kanskje kunne brukt det frem til jeg klarer å bygge opp litt muskler baki der. På forhånd takk. Anonymkode: f03af...5d6 Sykkel. Anonymkode: d9f72...72a
Sandum.PT Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 2 timer siden, Hot mess skrev: Sikkert greit å tilføye at man utfører den litt annerledes for å fokus på rumpa? Absolutt lurt å ha riktig teknikk for å treffe musklene man ønsker Men jeg er uenig i det han skriver om flere reps, metabolsk stress og sentral tretthet. Det går vel egentlig mot det forskning viser. 1
Sandum.PT Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykkel. Anonymkode: d9f72...72a Her er jo særdeles lite rumpe i bruk?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 3 timer siden, Sandum.PT skrev: Her er jo særdeles lite rumpe i bruk? Hvis man står å tråkker, vil det da trene rompa? Anonymkode: eadf7...fe6
Sandum.PT Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man står å tråkker, vil det da trene rompa? Anonymkode: eadf7...fe6 Du vil nok involvere rumpa mer, men du vil ikke få aktivert type-2 muskelfibrene i stor grad siden motstanden er for lav. Du vil stort sett bruke type-1 fibre. Disse har lite vekstpotensiale da dette allerede stort sett er tatt ut gjennom vanlige hverdagslige aktiviteter. Selv om du velger å sprinte eller gjøre noen form for eksplosiv sykling så er tiden type-2 muskelfibrene er aktivert og kontraherer for lav totalt til at det vil gi særlig utslag på muskelvekst. For å få stort nok mekanisk drag i muskulaturen til å stimulere til muskelvekst må man opp i en motstand som gir utmattelse (task failure, klarer ikke en repetisjon til) innenfor ca. 30 repetisjoner. Når man sykler så har man ikke den motstanden, så man vil ikke få veldig stor muskelvekst av det. Men at det er god trening er det ingen tvil om ;) PS: Jeg sier ikke at man må trene til utmattelse. Jeg sier at motstanden må være tilsvarende en motstand som gjør at man ikke klarer en repetisjon til innenfor ca. 30 repetisjoner. Du kan fint trene et par repetisjoner fra utmattelse så lenge du gjør nok sett :) 1
Pierre Gynt Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 36 minutter siden, Sandum.PT skrev: Du vil nok involvere rumpa mer, men du vil ikke få aktivert type-2 muskelfibrene i stor grad siden motstanden er for lav. Du vil stort sett bruke type-1 fibre. Disse har lite vekstpotensiale da dette allerede stort sett er tatt ut gjennom vanlige hverdagslige aktiviteter. Selv om du velger å sprinte eller gjøre noen form for eksplosiv sykling så er tiden type-2 muskelfibrene er aktivert og kontraherer for lav totalt til at det vil gi særlig utslag på muskelvekst. For å få stort nok mekanisk drag i muskulaturen til å stimulere til muskelvekst må man opp i en motstand som gir utmattelse (task failure, klarer ikke en repetisjon til) innenfor ca. 30 repetisjoner. Når man sykler så har man ikke den motstanden, så man vil ikke få veldig stor muskelvekst av det. Men at det er god trening er det ingen tvil om PS: Jeg sier ikke at man må trene til utmattelse. Jeg sier at motstanden må være tilsvarende en motstand som gjør at man ikke klarer en repetisjon til innenfor ca. 30 repetisjoner. Du kan fint trene et par repetisjoner fra utmattelse så lenge du gjør nok sett På en annen side, som en forlengelse av det at du er uenig i at metabolsk stress er en pådriver til muskelvekst - hvordan forklarer du at syklister som regel har svært velutvikla lår og legg-muskulatur? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 På 25.7.2019 den 15.12, AnonymBruker skrev: Sykkel. Anonymkode: d9f72...72a Jeg får vondt i knærne av å sykle:( ikke Ts Anonymkode: 943c9...e7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå