Gå til innhold

Forebygge herpes

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal... har herpes utbrudd ca hver tredje måned. Får som regel først i ansiktet og så nedentil. Er så kraftig nå at jeg føler meg dårlig. I tillegg er jeg på ferie så alt er vanskelig. Har skrevet melding til legen å håper på zovirax kur (smører med krem nå) 

men kan jeg forebygge herpes? I ansiktet smører jeg meg med solkrem fra april. Utbrudd kommer for det (rundt munnen) 

håper noen har noen tips 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: 10037...ac9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

D og c vitamin motvirker herpes viruset, et sunt kosthold med mye proteiner også, sjokolade, sukker, alkohol, hvetemel er ikke bra når du har utbrudd eller holder på å få, koffein like så. Herpes styres i stor grad av immunforsvaret ditt, når det er godt rustet, feks med d og c vitamin, slår viruset mye sjeldnere ut. 

Jeg måtte lese om dette på engelske nettsider, les litt om lysiner og herpes. 

Anonymkode: cd866...7f3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

D og c vitamin motvirker herpes viruset, et sunt kosthold med mye proteiner også, sjokolade, sukker, alkohol, hvetemel er ikke bra når du har utbrudd eller holder på å få, koffein like så. Herpes styres i stor grad av immunforsvaret ditt, når det er godt rustet, feks med d og c vitamin, slår viruset mye sjeldnere ut. 

Jeg måtte lese om dette på engelske nettsider, les litt om lysiner og herpes. 

Anonymkode: cd866...7f3

Tran og c vitamin+ sink tar jeg hver dag. Dette ble jeg anbefalt av legen for mange år siden, men synes ikke det hjelper. Vet stress er en faktor men ikke alltid jeg kan forhindre det. 

Lysiner skal googles. Og jeg skal være forsiktig med maten du skrevet. 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes gså piller man kan få. Jeg har fått de nå etter å ha hatt munnherpes så lenge jeg kan huske. Pleier å få utbrudd omtrent like ofte som deg, men jeg slipper heldigvis unna med å bare få det på leppene. Har ikke fått testet ut pillene selv enda, men jeg klager ikke akkurat på at jeg ikke har hatt utbrudd på en "stund". 

Anonymkode: a7123...e1b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes gså piller man kan få. Jeg har fått de nå etter å ha hatt munnherpes så lenge jeg kan huske. Pleier å få utbrudd omtrent like ofte som deg, men jeg slipper heldigvis unna med å bare få det på leppene. Har ikke fått testet ut pillene selv enda, men jeg klager ikke akkurat på at jeg ikke har hatt utbrudd på en "stund". 

Hva heter de pillene? Er det piller som skal forebygge? 

AnonymBruker
Skrevet

Valtrex tabletter 500 mg.

Funker fint på meg. Pleide å få utbrudd hele tiden, nå har jeg det nesten aldri.

Anonymkode: 56d93...ae1

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker fint på meg. Pleide å få utbrudd hele tiden, nå har jeg det nesten aldri.

Fikk det av legen i dag. 4 tabletter morgen og kveld, kun 1 dag. Hadde du også denne doseringen? Å hva med resten av tablettene? Har bestilt drøssevis av lysin 😅🙈

AnonymBruker
Skrevet

Den doseringen er bare når jeg merker tendenser til utbrudd.

I perioder med mye stress og dårlig immunforsvar tar jeg 1 om dagen, og så kjører jeg på med doseringen du fikk beskjed om dersom det virker som herpesen er i ferd med å «våkne».

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar også Valtrex tabletter. Det er en livredder, virkelig. Men jeg har skjønt at mange leger er strenge når de gir de ut. Jeg har nesten aldri herpesutbrudd lenger, etter at jeg begynte med de tablettene. 

Anonymkode: 0c915...63c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar også Valtrex tabletter. Det er en livredder, virkelig. Men jeg har skjønt at mange leger er strenge når de gir de ut. Jeg har nesten aldri herpesutbrudd lenger, etter at jeg begynte med de tablettene. 

Anonymkode: 0c915...63c

Hvordan bruker du tablettene? Legen min har gitt meg zovirax i 9 år. Aldri nevnt valtrex for meg. Å jeg mener selv jeg har hyppige utbrudd. Jeg håper dette hjelper 🙏🏻 Jeg blir så sliten sv disse utbrudda. Ansiktet fult av arr og kjøttsår nedentil 😔😔😢

AnonymBruker
Skrevet

Signerer på Valtrex, tror kravet for å få dem på blå resept er mer enn 6 utbrudd i året (men det skjønner jeg ikke hvordan de får kontrollert), ellers er de veldig dyre (på blå resept betalte jeg 160 kr for 42 tabletter sist). Er man mye plaget kan man ta en «kur» med én tablett daglig i 6 mnd. Hos meg fungerer de når jeg får utbrudd nedentil, men ikke så veldig når jeg får det på leppa (som heldigvis er sjelden). 

Anonymkode: 9ce09...673

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer på Valtrex, tror kravet for å få dem på blå resept er mer enn 6 utbrudd i året (men det skjønner jeg ikke hvordan de får kontrollert), ellers er de veldig dyre (på blå resept betalte jeg 160 kr for 42 tabletter sist). Er man mye plaget kan man ta en «kur» med én tablett daglig i 6 mnd. Hos meg fungerer de når jeg får utbrudd nedentil, men ikke så veldig når jeg får det på leppa (som heldigvis er sjelden). 

Hvordan tar du tablettene da?

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse jeg har og, selv om jeg som sagt ikke har fått prøvd de enda. Jeg får utbrudd omtrent annenhver måned, så jeg gikk til legen og sa det som det var "Har slitt med herpes så lenge jeg kan huske. Får det omtrent annenhver måned i året og er dritt lei. Har hørt at det finnes noen piller man kan få, og de vil jeg ha om det lar seg gjøre". Var ikke noe problem å få den resepten, men nå pleier alltid fastlegen min å ta meg alvorlig. Skal også ta 4 av de pillene hvis jeg kjenner at jeg får utbrudd. 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2019 den 16.26, AnonymBruker skrev:

bare si at etter de 8 tablettene i går er jeg mye bedre 🙏🏻

Takk for råd 

AnonymBruker
Skrevet

Valnøtter kan gi utbrudd. Finnes ofte i is og sjokolade og kaker. Vet ikke hvordan, men noe i valnøtter aktiverer viruset. 

Anonymkode: 48d81...c9f

• 3 uker senere...
Skrevet
På 24.7.2019 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Hei igjen. Tok de tablettene. Nå har jeg nytt utbrudd. I ansiktet. Kan jeg ta valterex nå? Å skal jeg ta 4 tabletter 2 ganger denne gangen også?

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 14.8.2019 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Hei igjen. Tok de tablettene. Nå har jeg nytt utbrudd. I ansiktet. Kan jeg ta valterex nå? Å skal jeg ta 4 tabletter 2 ganger denne gangen også?

hvordan har det gått med deg TS? hvordan går det med utbruddene? hatt mange siden du skrev dette innlegget eller har du hatt få?

har selv herpes :( blir bare mer skremt jo mer man leer. 

Anonymkode: 343ef...fa0

• 1 måned senere...
Skrevet

Dytt 

Anonymkode: 66a0c...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...