AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Hei. Jeg lurer på hva jeg kan forvente av voldsoffererstatning. Rettsaken har ikke vært enda, men han har blitt pågrepet hos meg tre ganger og jeg ble sendt direkte til sykehus den ene gangen, så det er ikke så stor tvil om at det blir dom. Kan beskrive kort hva som har skjedd for å gi en pekepinn. Den kvelden volden skjedde; Først la han meg i bakken og tok kvelertak på meg og holdt meg under munnen. Han slapp etter sånn ti sekunder. Det var for å få meg til å bli stille da jeg var redd han fordi han oppførte seg truende. Når han gikk inn i stua for å ordne dop han mente jeg skulle ha så la jeg på sprang ut i fellesgang og prøvde å nå brannalarmen for det var min eneste mulighet til å tilkalle hjelp. Han sprang etter meg og tok tak i håret mitt og drog meg etter seg inn i leiligheten min igjen. Han slengte meg i sofaen, satte seg over meg og slo løs i ansikter mitt til jeg ble hengende med hodet og holdt på å besvime. Så snudde han meg rundt på alle 4 og drog ned trusen min. Skulle til å voldta meg. Men så ombestemte han seg og gikk og hentet dopet han hadde fikset. Jeg var omtåket etter slagene, men strittet i mot i forhold til å innta dop. Han tok da tak i armen min og holdt den fast og satte en sprøyte i meg. Samtidig som han sa at hvis jeg sa dette til noen så skulle han drepe moren min. Jeg vet ikke hva det var i sprøyten, men det var mer enn jeg tålte. Jeg sa til han at noe var galt, at det var overdose og jeg tryglet han om å dra slik at jeg kunne ringe 113. Jeg tryglet han om livet mitt. Han nektet. Så mistet jeg bevisstheten min. Vi var her i stuen. Det neste jeg husker er at politiet stormer inn på soverommet. Jeg aner ikke om han har forgrepet seg på meg mens jeg var ute, men dette er umulig å finne ut av. Han ble pågrepet og jeg ble hentet av ambulanse, tatt til fastlegen min og videre sendt til sykehuset for jeg var så neddopet at jeg klarte ikke uttale navnet mitt en gang. I tillegg måtte jeg ta CT av hodet da jeg hadde noe hevelse etter slagene. Jeg var inn og ut av våken tilstand da undersøkelsene var gjort og så lå jeg i 12 timer før jeg våknet ordentlig. Etter dette fikk jeg voldsalarm. Klarte etter hvert å gjøre det slutt med han. En natt da jeg lå og sov begynte han å ringe meg, sende melding og kaste snøball på vinduet. Jeg lå og skalv i sengen. Så hørte jeg voldsomt bråk og skjønte at han holdt på å bryte opp verandadøra. Jeg utløste voldsalarmen og låste soveromsdøra. Han pirket den fort opp og kom inn og la seg oppå meg. Jeg var livredd. Politiet kom innen 5 min etter alarmen var utløst og pågrep han. Døra og dør-rammen var helt ødelagt. Så jeg lukket den, men den kunne ikke låses. Dermed barrikaderte jeg den med en minst 80 kg tung spinningsykkel, stoler og en benk. Mest for å kunne høre han hvis han kom på nytt. Han slapp ut av glattcella hos politiet og det tok ikke mange timene før han kom tilbake. Han ringte først på. Jeg sa i dørtelefonen at han skulle holde seg vekk. Løp deretter inn på soverommet og låste soveromsdøra på nytt. Denne gangen holdt jeg fast i nøkkelen. Jeg utløste voldsalarmen og var igjen livredd. De kom fort denne gangen også. Denne gangen ble han satt i varetekt i 8 uker. Allerede samme dagen han slå på ut brøt han kontaktforbudet for første gang ved å kontakte meg på Facebook. Dette skjedde totalt 5 ganger på ulike måter. Hver gang varslet jeg politiet og fikk det anmeldt. Jeg det er snart 1,5 år siden alt dette skjedde. Jeg har blitt traumatisert og levd i frukt. Hver gang vi går på hverandre på gata kommer han bort til meg. Jeg må varsle politiet hver gang. Har ikke besøksforbud lenger, men har voldsalarm og at de ønsker å registrere hvert forsøk på kontakt. Jeg har ligget med kniv under hodeputa om natten, jeg har gått i søvne og så deiset i bakken for å sjekke at soveromsdøra mi er låst, for den har jeg fått tvangstanker mot å holde låst. Han har direkte forårsaket at jeg hadde et tilbakefall på rusen etter 8 uker rusfrihet fordi han terroriserte meg sånn og jeg klarte ikke håndtere angsten. Har for øvrig vært rusfri i ti måneder nå og jeg var ikke ruset den kvelden han banket meg. Hver gang jeg hører noen gå bak meg blir jeg anspent og redd det er han. Jeg har regelmessig mareritt og er rett og slett redd han. Søvnparalyse har jeg også slitt med. Og at jeg bråvåkner og hyler av full hals fordi jeg drømmer at han bryter seg inn igjen. Så det er ikke bare det fysiske han har gjort og skadet. Han har skadet meg psykisk også. Han tok fra meg trygghetsfølelsen i eget hjem. Det er ganske ille synes jeg. Jeg kommer ikke til å føle meg trygg før han kommer i fengsel. Og igjen utrygg når han slipper ut. Så...Hvor mye kan jeg egentlig forvente meg av oppreisning her? Man kan trygt si at han satte livet mitt i fare og at jeg var fullstendig forsvarsløs mot han. Og han har påført meg traumer og redsel i ettertid. Han har dessuten sagt til meg at det nytter ikke å rømme fra han. Han blir å finne meg og voldta meg. Beklager hvis det ble langt. Dette er bare noe jeg tenker en del på. Jeg blir kvalm av å tenke på å skulle møte han i retten og forklare meg om alt dette, men jeg vil jo få han dømt og jeg ønsker oppreisning for det han har påført meg. Anonymkode: 8d53b...a66
The Kitten Skrevet 24. juli 2019 #2 Skrevet 24. juli 2019 Jeg kan dessverre ikke si noe om forventet erstatning. Bistandsadvokaten din bør kunne svare på hva du kan forvente. Selve rettssaken kommer til å gå helt fint. Du kan be om at han flytter seg under forklaringen din eller går ut av rommet. I min sak sa aktor til meg at han helst ville ha ham i salen under forklaringen min fordi da får retten mulighet til å se hans reaksjoner og oppførsel på ting som blir sagt.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #3 Skrevet 24. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg lurer på hva jeg kan forvente av voldsoffererstatning. Rettsaken har ikke vært enda, men han har blitt pågrepet hos meg tre ganger og jeg ble sendt direkte til sykehus den ene gangen, så det er ikke så stor tvil om at det blir dom. Kan beskrive kort hva som har skjedd for å gi en pekepinn. Den kvelden volden skjedde; Først la han meg i bakken og tok kvelertak på meg og holdt meg under munnen. Han slapp etter sånn ti sekunder. Det var for å få meg til å bli stille da jeg var redd han fordi han oppførte seg truende. Når han gikk inn i stua for å ordne dop han mente jeg skulle ha så la jeg på sprang ut i fellesgang og prøvde å nå brannalarmen for det var min eneste mulighet til å tilkalle hjelp. Han sprang etter meg og tok tak i håret mitt og drog meg etter seg inn i leiligheten min igjen. Han slengte meg i sofaen, satte seg over meg og slo løs i ansikter mitt til jeg ble hengende med hodet og holdt på å besvime. Så snudde han meg rundt på alle 4 og drog ned trusen min. Skulle til å voldta meg. Men så ombestemte han seg og gikk og hentet dopet han hadde fikset. Jeg var omtåket etter slagene, men strittet i mot i forhold til å innta dop. Han tok da tak i armen min og holdt den fast og satte en sprøyte i meg. Samtidig som han sa at hvis jeg sa dette til noen så skulle han drepe moren min. Jeg vet ikke hva det var i sprøyten, men det var mer enn jeg tålte. Jeg sa til han at noe var galt, at det var overdose og jeg tryglet han om å dra slik at jeg kunne ringe 113. Jeg tryglet han om livet mitt. Han nektet. Så mistet jeg bevisstheten min. Vi var her i stuen. Det neste jeg husker er at politiet stormer inn på soverommet. Jeg aner ikke om han har forgrepet seg på meg mens jeg var ute, men dette er umulig å finne ut av. Han ble pågrepet og jeg ble hentet av ambulanse, tatt til fastlegen min og videre sendt til sykehuset for jeg var så neddopet at jeg klarte ikke uttale navnet mitt en gang. I tillegg måtte jeg ta CT av hodet da jeg hadde noe hevelse etter slagene. Jeg var inn og ut av våken tilstand da undersøkelsene var gjort og så lå jeg i 12 timer før jeg våknet ordentlig. Etter dette fikk jeg voldsalarm. Klarte etter hvert å gjøre det slutt med han. En natt da jeg lå og sov begynte han å ringe meg, sende melding og kaste snøball på vinduet. Jeg lå og skalv i sengen. Så hørte jeg voldsomt bråk og skjønte at han holdt på å bryte opp verandadøra. Jeg utløste voldsalarmen og låste soveromsdøra. Han pirket den fort opp og kom inn og la seg oppå meg. Jeg var livredd. Politiet kom innen 5 min etter alarmen var utløst og pågrep han. Døra og dør-rammen var helt ødelagt. Så jeg lukket den, men den kunne ikke låses. Dermed barrikaderte jeg den med en minst 80 kg tung spinningsykkel, stoler og en benk. Mest for å kunne høre han hvis han kom på nytt. Han slapp ut av glattcella hos politiet og det tok ikke mange timene før han kom tilbake. Han ringte først på. Jeg sa i dørtelefonen at han skulle holde seg vekk. Løp deretter inn på soverommet og låste soveromsdøra på nytt. Denne gangen holdt jeg fast i nøkkelen. Jeg utløste voldsalarmen og var igjen livredd. De kom fort denne gangen også. Denne gangen ble han satt i varetekt i 8 uker. Allerede samme dagen han slå på ut brøt han kontaktforbudet for første gang ved å kontakte meg på Facebook. Dette skjedde totalt 5 ganger på ulike måter. Hver gang varslet jeg politiet og fikk det anmeldt. Jeg det er snart 1,5 år siden alt dette skjedde. Jeg har blitt traumatisert og levd i frukt. Hver gang vi går på hverandre på gata kommer han bort til meg. Jeg må varsle politiet hver gang. Har ikke besøksforbud lenger, men har voldsalarm og at de ønsker å registrere hvert forsøk på kontakt. Jeg har ligget med kniv under hodeputa om natten, jeg har gått i søvne og så deiset i bakken for å sjekke at soveromsdøra mi er låst, for den har jeg fått tvangstanker mot å holde låst. Han har direkte forårsaket at jeg hadde et tilbakefall på rusen etter 8 uker rusfrihet fordi han terroriserte meg sånn og jeg klarte ikke håndtere angsten. Har for øvrig vært rusfri i ti måneder nå og jeg var ikke ruset den kvelden han banket meg. Hver gang jeg hører noen gå bak meg blir jeg anspent og redd det er han. Jeg har regelmessig mareritt og er rett og slett redd han. Søvnparalyse har jeg også slitt med. Og at jeg bråvåkner og hyler av full hals fordi jeg drømmer at han bryter seg inn igjen. Så det er ikke bare det fysiske han har gjort og skadet. Han har skadet meg psykisk også. Han tok fra meg trygghetsfølelsen i eget hjem. Det er ganske ille synes jeg. Jeg kommer ikke til å føle meg trygg før han kommer i fengsel. Og igjen utrygg når han slipper ut. Så...Hvor mye kan jeg egentlig forvente meg av oppreisning her? Man kan trygt si at han satte livet mitt i fare og at jeg var fullstendig forsvarsløs mot han. Og han har påført meg traumer og redsel i ettertid. Han har dessuten sagt til meg at det nytter ikke å rømme fra han. Han blir å finne meg og voldta meg. Beklager hvis det ble langt. Dette er bare noe jeg tenker en del på. Jeg blir kvalm av å tenke på å skulle møte han i retten og forklare meg om alt dette, men jeg vil jo få han dømt og jeg ønsker oppreisning for det han har påført meg. Anonymkode: 8d53b...a66 Vi er flere med post traumatisk stress syndrom her etter livet delt med sånne menn dessverre, og føler virkelig med deg!♥️ Etter to års ventetid fikk jeg avslag på voldsoffererstatning i dag, men jeg ble bare voldtatt. De fleste som blir bare voldtatt får aldri erstatning. Siden du har vært utsatt for vold også er det mer sannsynlig at du får erstatning. Maks voldsoffererstatning er vel 150 000,- nå. Lykke til og ønsker deg alt godt videre!!♥️ Anonymkode: c909d...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 Jeg fikk 40000kr, men dette er noen år siden nå. I 2007. Han ble dømt for grov vold og ubetinget fengsel, men jeg fikk avkorting i erstatning på grunn av at jeg ikke hadde varige men. Jeg klarte meg visst for bra etterpå. Var i jobb, og fungerte tilsynelatende bra. Burde kanskje ha klaget på det, for klart man får varige men av å bli banket opp og tatt kvelertak på til man tror siste minutt er kommet. Det gjør noe med trygghetsfølelsen generelt. Viste seg også senere at dette hadde gitt meg en nakkeskade, for han presset med ned mot et armlene i hard skinnsofa med nakken min i en slik vinkel at jeg fikk prolaps. Så langt oppe at det ikke kan opereres. På den tiden trodde jeg imidlertid at smertene kom av stress, så det tok tid før det ble oppdaget og satt i sammenheng med angrepet. Smertene ved dette har jeg måttet lære meg å leve med. Viktig at dere poengterer hvilke konsekvenser dette har fått for deg. Jeg hadde nok fått mer dersom jeg ikke var så stolt og tøff at jeg ikke ville innrømme hvordan det hadde påvirket meg. Anonymkode: 9b855...a86
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #5 Skrevet 24. juli 2019 19 minutter siden, The Kitten skrev: Jeg kan dessverre ikke si noe om forventet erstatning. Bistandsadvokaten din bør kunne svare på hva du kan forvente. Selve rettssaken kommer til å gå helt fint. Du kan be om at han flytter seg under forklaringen din eller går ut av rommet. I min sak sa aktor til meg at han helst ville ha ham i salen under forklaringen min fordi da får retten mulighet til å se hans reaksjoner og oppførsel på ting som blir sagt. Ja, har tenkt det samme at det kanskje er lurt at han er der. Og helt ærlig jo mer jeg sliter under forklaringen min jo bedre er det vel. Håper rettsaken skal gå greit. Jeg er bare så redd for å bli så trigget at jeg mister styrken min og sprekker på rusen, men jeg har en plan og det er å få en planlagt innleggelse i psykiatrien da. Det vet jeg at jeg får med tanke på historikken min og hvor farlig det kan bli for meg selv når jeg overbelastes. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er flere med post traumatisk stress syndrom her etter livet delt med sånne menn dessverre, og føler virkelig med deg!♥️ Etter to års ventetid fikk jeg avslag på voldsoffererstatning i dag, men jeg ble bare voldtatt. De fleste som blir bare voldtatt får aldri erstatning. Siden du har vært utsatt for vold også er det mer sannsynlig at du får erstatning. Maks voldsoffererstatning er vel 150 000,- nå. Lykke til og ønsker deg alt godt videre!!♥️ Anonymkode: c909d...8c4 Uff. Så dumt at du fikk avslag. Det burde være en selvfølge. Helt ærlig trodde jeg at det var det. Er det maks? Jeg hørte om ei som fikk en million for noe ganske grove greier. Mye verre enn det jeg opplevde da. Hun ble helt ødelagt nedentil. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk 40000kr, men dette er noen år siden nå. I 2007. Han ble dømt for grov vold og ubetinget fengsel, men jeg fikk avkorting i erstatning på grunn av at jeg ikke hadde varige men. Jeg klarte meg visst for bra etterpå. Var i jobb, og fungerte tilsynelatende bra. Burde kanskje ha klaget på det, for klart man får varige men av å bli banket opp og tatt kvelertak på til man tror siste minutt er kommet. Det gjør noe med trygghetsfølelsen generelt. Viste seg også senere at dette hadde gitt meg en nakkeskade, for han presset med ned mot et armlene i hard skinnsofa med nakken min i en slik vinkel at jeg fikk prolaps. Så langt oppe at det ikke kan opereres. På den tiden trodde jeg imidlertid at smertene kom av stress, så det tok tid før det ble oppdaget og satt i sammenheng med angrepet. Smertene ved dette har jeg måttet lære meg å leve med. Viktig at dere poengterer hvilke konsekvenser dette har fått for deg. Jeg hadde nok fått mer dersom jeg ikke var så stolt og tøff at jeg ikke ville innrømme hvordan det hadde påvirket meg. Anonymkode: 9b855...a86 40 K var ikke mye nei. Føler det nesten er hånlig å skulle få en så liten sum når en har blitt skadet og traumatisert. Det burde svi så mye mer for den skal skal betale det. Anonymkode: 8d53b...a66
The Kitten Skrevet 24. juli 2019 #6 Skrevet 24. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, har tenkt det samme at det kanskje er lurt at han er der. Og helt ærlig jo mer jeg sliter under forklaringen min jo bedre er det vel. Håper rettsaken skal gå greit. Jeg er bare så redd for å bli så trigget at jeg mister styrken min og sprekker på rusen, men jeg har en plan og det er å få en planlagt innleggelse i psykiatrien da. Det vet jeg at jeg får med tanke på historikken min og hvor farlig det kan bli for meg selv når jeg overbelastes. Uff. Så dumt at du fikk avslag. Det burde være en selvfølge. Helt ærlig trodde jeg at det var det. Er det maks? Jeg hørte om ei som fikk en million for noe ganske grove greier. Mye verre enn det jeg opplevde da. Hun ble helt ødelagt nedentil. 40 K var ikke mye nei. Føler det nesten er hånlig å skulle få en så liten sum når en har blitt skadet og traumatisert. Det burde svi så mye mer for den skal skal betale det. Anonymkode: 8d53b...a66 150 000 er ikke maks du kan få. Hvor vedkommende har det fra aner jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #7 Skrevet 24. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på hva jeg kan forvente av voldsoffererstatning. Rettsaken har ikke vært enda, men han har blitt pågrepet hos meg tre ganger og jeg ble sendt direkte til sykehus den ene gangen, så det er ikke så stor tvil om at det blir dom. Kan beskrive kort hva som har skjedd for å gi en pekepinn. Den kvelden volden skjedde; Først la han meg i bakken og tok kvelertak på meg og holdt meg under munnen. Han slapp etter sånn ti sekunder. Det var for å få meg til å bli stille da jeg var redd han fordi han oppførte seg truende. Når han gikk inn i stua for å ordne dop han mente jeg skulle ha så la jeg på sprang ut i fellesgang og prøvde å nå brannalarmen for det var min eneste mulighet til å tilkalle hjelp. Han sprang etter meg og tok tak i håret mitt og drog meg etter seg inn i leiligheten min igjen. Han slengte meg i sofaen, satte seg over meg og slo løs i ansikter mitt til jeg ble hengende med hodet og holdt på å besvime. Så snudde han meg rundt på alle 4 og drog ned trusen min. Skulle til å voldta meg. Men så ombestemte han seg og gikk og hentet dopet han hadde fikset. Jeg var omtåket etter slagene, men strittet i mot i forhold til å innta dop. Han tok da tak i armen min og holdt den fast og satte en sprøyte i meg. Samtidig som han sa at hvis jeg sa dette til noen så skulle han drepe moren min. Jeg vet ikke hva det var i sprøyten, men det var mer enn jeg tålte. Jeg sa til han at noe var galt, at det var overdose og jeg tryglet han om å dra slik at jeg kunne ringe 113. Jeg tryglet han om livet mitt. Han nektet. Så mistet jeg bevisstheten min. Vi var her i stuen. Det neste jeg husker er at politiet stormer inn på soverommet. Jeg aner ikke om han har forgrepet seg på meg mens jeg var ute, men dette er umulig å finne ut av. Han ble pågrepet og jeg ble hentet av ambulanse, tatt til fastlegen min og videre sendt til sykehuset for jeg var så neddopet at jeg klarte ikke uttale navnet mitt en gang. I tillegg måtte jeg ta CT av hodet da jeg hadde noe hevelse etter slagene. Jeg var inn og ut av våken tilstand da undersøkelsene var gjort og så lå jeg i 12 timer før jeg våknet ordentlig. Etter dette fikk jeg voldsalarm. Klarte etter hvert å gjøre det slutt med han. En natt da jeg lå og sov begynte han å ringe meg, sende melding og kaste snøball på vinduet. Jeg lå og skalv i sengen. Så hørte jeg voldsomt bråk og skjønte at han holdt på å bryte opp verandadøra. Jeg utløste voldsalarmen og låste soveromsdøra. Han pirket den fort opp og kom inn og la seg oppå meg. Jeg var livredd. Politiet kom innen 5 min etter alarmen var utløst og pågrep han. Døra og dør-rammen var helt ødelagt. Så jeg lukket den, men den kunne ikke låses. Dermed barrikaderte jeg den med en minst 80 kg tung spinningsykkel, stoler og en benk. Mest for å kunne høre han hvis han kom på nytt. Han slapp ut av glattcella hos politiet og det tok ikke mange timene før han kom tilbake. Han ringte først på. Jeg sa i dørtelefonen at han skulle holde seg vekk. Løp deretter inn på soverommet og låste soveromsdøra på nytt. Denne gangen holdt jeg fast i nøkkelen. Jeg utløste voldsalarmen og var igjen livredd. De kom fort denne gangen også. Denne gangen ble han satt i varetekt i 8 uker. Allerede samme dagen han slå på ut brøt han kontaktforbudet for første gang ved å kontakte meg på Facebook. Dette skjedde totalt 5 ganger på ulike måter. Hver gang varslet jeg politiet og fikk det anmeldt. Jeg det er snart 1,5 år siden alt dette skjedde. Jeg har blitt traumatisert og levd i frukt. Hver gang vi går på hverandre på gata kommer han bort til meg. Jeg må varsle politiet hver gang. Har ikke besøksforbud lenger, men har voldsalarm og at de ønsker å registrere hvert forsøk på kontakt. Jeg har ligget med kniv under hodeputa om natten, jeg har gått i søvne og så deiset i bakken for å sjekke at soveromsdøra mi er låst, for den har jeg fått tvangstanker mot å holde låst. Han har direkte forårsaket at jeg hadde et tilbakefall på rusen etter 8 uker rusfrihet fordi han terroriserte meg sånn og jeg klarte ikke håndtere angsten. Har for øvrig vært rusfri i ti måneder nå og jeg var ikke ruset den kvelden han banket meg. Hver gang jeg hører noen gå bak meg blir jeg anspent og redd det er han. Jeg har regelmessig mareritt og er rett og slett redd han. Søvnparalyse har jeg også slitt med. Og at jeg bråvåkner og hyler av full hals fordi jeg drømmer at han bryter seg inn igjen. Så det er ikke bare det fysiske han har gjort og skadet. Han har skadet meg psykisk også. Han tok fra meg trygghetsfølelsen i eget hjem. Det er ganske ille synes jeg. Jeg kommer ikke til å føle meg trygg før han kommer i fengsel. Og igjen utrygg når han slipper ut. Så...Hvor mye kan jeg egentlig forvente meg av oppreisning her? Man kan trygt si at han satte livet mitt i fare og at jeg var fullstendig forsvarsløs mot han. Og han har påført meg traumer og redsel i ettertid. Han har dessuten sagt til meg at det nytter ikke å rømme fra han. Han blir å finne meg og voldta meg. Beklager hvis det ble langt. Dette er bare noe jeg tenker en del på. Jeg blir kvalm av å tenke på å skulle møte han i retten og forklare meg om alt dette, men jeg vil jo få han dømt og jeg ønsker oppreisning for det han har påført meg. Anonymkode: 8d53b...a66 Jeg fikk 427.000kr etter en hel oppvekst med vold. Faren min var voldelig. Sitter med flere diagnoser i dag, og ble syk som ungdom så alle år hittil er tapt. Det er menerstatning og oppreisning. Det er helt latterlig lave summer desverre. Syns det er lite når det er snakk om et helt liv led vold, og alt som er tapt. Håper det ordner seg for deg Men ikke forvent deg så mye.. Anonymkode: 73b8e...efa
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #8 Skrevet 24. juli 2019 10 minutter siden, The Kitten skrev: 150 000 er ikke maks du kan få. Hvor vedkommende har det fra aner jeg ikke. Ja jeg hadde i hvert fall inntrykk av at det var mer enn som så man kunne få. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk 427.000kr etter en hel oppvekst med vold. Faren min var voldelig. Sitter med flere diagnoser i dag, og ble syk som ungdom så alle år hittil er tapt. Det er menerstatning og oppreisning. Det er helt latterlig lave summer desverre. Syns det er lite når det er snakk om et helt liv led vold, og alt som er tapt. Håper det ordner seg for deg Men ikke forvent deg så mye.. Anonymkode: 73b8e...efa Trist å høre at du måtte oppleve alt det. Nei jeg aner rett og slett ikke hva jeg kan forvente. Dessverre er jeg fornærmede i en annen sak også. Snakk om 9 år med psykisk vold og trusler. Her har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal kreve erstatning på grunn av noen omstendigheter jeg ikke vil nevne, og det er enda ikke avgjort om den blir henlagt eller om det blir rettsak. Dessverre er det dette som har ødelagt meg helt. Det gjorde meg alvorlig syk med flere diagnoser her også og jeg har ikke klart å være i arbeid etter bruddet. For å si det sånn jeg hadde ikke et rusproblem før alle traumereaksjonene mine kom i etterkant av bruddet. Det er vondt å være offer i to fæle saker. Blir redd for hva folk tenker om meg, men jeg kan ikke akkurat noe for at jeg har blitt utsatt for disse tingene. Anonymkode: 8d53b...a66
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #9 Skrevet 24. juli 2019 14 minutter siden, The Kitten said: 150 000 er ikke maks du kan få. Hvor vedkommende har det fra aner jeg ikke. 150 000, er maks i voldsoffererstatning. Men det er også mulighet for å få menerstatning etterhvert dersom det foreligger medisinsk invaliditet, dekning av utgifter til lege osv.. Anonymkode: c909d...8c4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #10 Skrevet 24. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja jeg hadde i hvert fall inntrykk av at det var mer enn som så man kunne få. Trist å høre at du måtte oppleve alt det. Nei jeg aner rett og slett ikke hva jeg kan forvente. Dessverre er jeg fornærmede i en annen sak også. Snakk om 9 år med psykisk vold og trusler. Her har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal kreve erstatning på grunn av noen omstendigheter jeg ikke vil nevne, og det er enda ikke avgjort om den blir henlagt eller om det blir rettsak. Dessverre er det dette som har ødelagt meg helt. Det gjorde meg alvorlig syk med flere diagnoser her også og jeg har ikke klart å være i arbeid etter bruddet. For å si det sånn jeg hadde ikke et rusproblem før alle traumereaksjonene mine kom i etterkant av bruddet. Det er vondt å være offer i to fæle saker. Blir redd for hva folk tenker om meg, men jeg kan ikke akkurat noe for at jeg har blitt utsatt for disse tingene. Anonymkode: 8d53b...a66 Ja vet hvordan du har det!! Har vært utsatt for to voldtekter gjennom livet, fikk erstatning for den første som var en ren overfallsvoldtekt men ikke den siste nå. Holdt i tillegg på å blir drept av en eks kjæreste, noe jeg ikke engang vurderte å anmelde pga faren for å bli drept som hevn for anmeldelse. Vokste opp med seksuelle overgrep og omsorgssvikt, det ene følger gjerne med det andre osv.. Men du skal aldri engang vurdere å tenke at noe av det som har skjedd er din skyld, det er aldri din skyld, men overgripers skyld, utelukkende, og alltid!!♥️ Anonymkode: c909d...8c4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #11 Skrevet 24. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på hva jeg kan forvente av voldsoffererstatning. Rettsaken har ikke vært enda, men han har blitt pågrepet hos meg tre ganger og jeg ble sendt direkte til sykehus den ene gangen, så det er ikke så stor tvil om at det blir dom. Kan beskrive kort hva som har skjedd for å gi en pekepinn. Den kvelden volden skjedde; Først la han meg i bakken og tok kvelertak på meg og holdt meg under munnen. Han slapp etter sånn ti sekunder. Det var for å få meg til å bli stille da jeg var redd han fordi han oppførte seg truende. Når han gikk inn i stua for å ordne dop han mente jeg skulle ha så la jeg på sprang ut i fellesgang og prøvde å nå brannalarmen for det var min eneste mulighet til å tilkalle hjelp. Han sprang etter meg og tok tak i håret mitt og drog meg etter seg inn i leiligheten min igjen. Han slengte meg i sofaen, satte seg over meg og slo løs i ansikter mitt til jeg ble hengende med hodet og holdt på å besvime. Så snudde han meg rundt på alle 4 og drog ned trusen min. Skulle til å voldta meg. Men så ombestemte han seg og gikk og hentet dopet han hadde fikset. Jeg var omtåket etter slagene, men strittet i mot i forhold til å innta dop. Han tok da tak i armen min og holdt den fast og satte en sprøyte i meg. Samtidig som han sa at hvis jeg sa dette til noen så skulle han drepe moren min. Jeg vet ikke hva det var i sprøyten, men det var mer enn jeg tålte. Jeg sa til han at noe var galt, at det var overdose og jeg tryglet han om å dra slik at jeg kunne ringe 113. Jeg tryglet han om livet mitt. Han nektet. Så mistet jeg bevisstheten min. Vi var her i stuen. Det neste jeg husker er at politiet stormer inn på soverommet. Jeg aner ikke om han har forgrepet seg på meg mens jeg var ute, men dette er umulig å finne ut av. Han ble pågrepet og jeg ble hentet av ambulanse, tatt til fastlegen min og videre sendt til sykehuset for jeg var så neddopet at jeg klarte ikke uttale navnet mitt en gang. I tillegg måtte jeg ta CT av hodet da jeg hadde noe hevelse etter slagene. Jeg var inn og ut av våken tilstand da undersøkelsene var gjort og så lå jeg i 12 timer før jeg våknet ordentlig. Etter dette fikk jeg voldsalarm. Klarte etter hvert å gjøre det slutt med han. En natt da jeg lå og sov begynte han å ringe meg, sende melding og kaste snøball på vinduet. Jeg lå og skalv i sengen. Så hørte jeg voldsomt bråk og skjønte at han holdt på å bryte opp verandadøra. Jeg utløste voldsalarmen og låste soveromsdøra. Han pirket den fort opp og kom inn og la seg oppå meg. Jeg var livredd. Politiet kom innen 5 min etter alarmen var utløst og pågrep han. Døra og dør-rammen var helt ødelagt. Så jeg lukket den, men den kunne ikke låses. Dermed barrikaderte jeg den med en minst 80 kg tung spinningsykkel, stoler og en benk. Mest for å kunne høre han hvis han kom på nytt. Han slapp ut av glattcella hos politiet og det tok ikke mange timene før han kom tilbake. Han ringte først på. Jeg sa i dørtelefonen at han skulle holde seg vekk. Løp deretter inn på soverommet og låste soveromsdøra på nytt. Denne gangen holdt jeg fast i nøkkelen. Jeg utløste voldsalarmen og var igjen livredd. De kom fort denne gangen også. Denne gangen ble han satt i varetekt i 8 uker. Allerede samme dagen han slå på ut brøt han kontaktforbudet for første gang ved å kontakte meg på Facebook. Dette skjedde totalt 5 ganger på ulike måter. Hver gang varslet jeg politiet og fikk det anmeldt. Jeg det er snart 1,5 år siden alt dette skjedde. Jeg har blitt traumatisert og levd i frukt. Hver gang vi går på hverandre på gata kommer han bort til meg. Jeg må varsle politiet hver gang. Har ikke besøksforbud lenger, men har voldsalarm og at de ønsker å registrere hvert forsøk på kontakt. Jeg har ligget med kniv under hodeputa om natten, jeg har gått i søvne og så deiset i bakken for å sjekke at soveromsdøra mi er låst, for den har jeg fått tvangstanker mot å holde låst. Han har direkte forårsaket at jeg hadde et tilbakefall på rusen etter 8 uker rusfrihet fordi han terroriserte meg sånn og jeg klarte ikke håndtere angsten. Har for øvrig vært rusfri i ti måneder nå og jeg var ikke ruset den kvelden han banket meg. Hver gang jeg hører noen gå bak meg blir jeg anspent og redd det er han. Jeg har regelmessig mareritt og er rett og slett redd han. Søvnparalyse har jeg også slitt med. Og at jeg bråvåkner og hyler av full hals fordi jeg drømmer at han bryter seg inn igjen. Så det er ikke bare det fysiske han har gjort og skadet. Han har skadet meg psykisk også. Han tok fra meg trygghetsfølelsen i eget hjem. Det er ganske ille synes jeg. Jeg kommer ikke til å føle meg trygg før han kommer i fengsel. Og igjen utrygg når han slipper ut. Så...Hvor mye kan jeg egentlig forvente meg av oppreisning her? Man kan trygt si at han satte livet mitt i fare og at jeg var fullstendig forsvarsløs mot han. Og han har påført meg traumer og redsel i ettertid. Han har dessuten sagt til meg at det nytter ikke å rømme fra han. Han blir å finne meg og voldta meg. Beklager hvis det ble langt. Dette er bare noe jeg tenker en del på. Jeg blir kvalm av å tenke på å skulle møte han i retten og forklare meg om alt dette, men jeg vil jo få han dømt og jeg ønsker oppreisning for det han har påført meg. Anonymkode: 8d53b...a66 Kjære ts, forstår du konsekvensene at innlegget ditt? Å legge ut og prosedere saken din på nett kan slå veldig negativt ut for deg i en rettsakdersom innlegget ditt her blir kjent for dommeren og eller motparten din sin forsvarer. Å forhåndsprosedere en sak på nett er aldri klokt, særlig når du synes å være opptatt av penger. Snakk med advokaten din og send en melding til mod og be om å få innlegget slettet for ditt eget beste. Jeg har og rapportert innlegget av hensyn til deg og saken din. Anonymkode: e823e...e95 3
duplexx Skrevet 24. juli 2019 #12 Skrevet 24. juli 2019 Jeg fikk 200.000kr for en grov voldtekt, vanlige er 150.000kr. Antagelig vil du få noe rundt der. Tidsperspektivet avhenger om de kan kreve regress av han. Noe de trolig ikke helt kan, da han ikke fremstår som en rik og suksessfull type med stabil og god inntekt...?
The Kitten Skrevet 24. juli 2019 #13 Skrevet 24. juli 2019 TS: Du må skille mellom erstatning idømt av retten og hva kontoret for voldsoffererstatningen gir. Vær også klar over at du faktisk kan tape rettssaken, selv om du mener saken er avgjort allerede. Det er forøvrig ikke nødvendigvis slik at jo mer du sliter under forklaringen din dess mer ble du trodd.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #14 Skrevet 24. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Kjære ts, forstår du konsekvensene at innlegget ditt? Å legge ut og prosedere saken din på nett kan slå veldig negativt ut for deg i en rettsakdersom innlegget ditt her blir kjent for dommeren og eller motparten din sin forsvarer. Å forhåndsprosedere en sak på nett er aldri klokt, særlig når du synes å være opptatt av penger. Snakk med advokaten din og send en melding til mod og be om å få innlegget slettet for ditt eget beste. Jeg har og rapportert innlegget av hensyn til deg og saken din. Anonymkode: e823e...e95 Hva feiler det deg egentlig?! Opptatt av penger? Alle kan og har lov til å søke hjelp og råd her anonymt! Og dette er overhodet ikke å forhåndsprosedere en sak! Anonymkode: c909d...8c4 1
Girlygirl9 Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 3 timer siden, The Kitten skrev: TS: Du må skille mellom erstatning idømt av retten og hva kontoret for voldsoffererstatningen gir. Vær også klar over at du faktisk kan tape rettssaken, selv om du mener saken er avgjort allerede. Det er forøvrig ikke nødvendigvis slik at jo mer du sliter under forklaringen din dess mer ble du trodd. Husk at fornærmede bare er et vitne og ikke part i saken. Det er ikke hun som taper, men påtalemyndighetene!
The Kitten Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 29 minutter siden, Girlygirl9 skrev: Husk at fornærmede bare er et vitne og ikke part i saken. Det er ikke hun som taper, men påtalemyndighetene! 29 minutter siden, Girlygirl9 skrev: Husk at fornærmede bare er et vitne og ikke part i saken. Det er ikke hun som taper, men påtalemyndighetene! Sorry dobbeltsitering... Det er helt riktig, men som offer i en slik sak føler man seg likevel som part i saken. Det gjorde i hvert fall jeg. Jeg var mye mer nervøs og stresset i lagmannsretten enn i tingretten. Selvfølgelig håpet jeg på at han kom til å bli dømt i tingretten (noe han ble), men jeg visste at siden det var påstand-mot-påstand var sjansene mine små. Jeg gikk inn med den innstillingen at om han ikke blir dømt, så har jeg i hvert fall gjort mitt. I lagmannsretten var jeg mer stresset og nervøs fordi jeg følte jeg hadde noe å tape. Ikke verken straffeutmålng eller erstatningen er viktig, men jeg unnet ham ikke følelsen av å bli frikjent for hva han gjorde mot meg.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 Takker for svar. Jeg tørr dessverre ikke svare mer i tråden her etter den som skrev om at det kunne få så store konsekvenser å skrive om dette. Uten at jeg forstår hva forhåndsprossesering betyr. - TS Anonymkode: 8d53b...a66
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg tørr dessverre ikke svare mer i tråden her etter den som skrev om at det kunne få så store konsekvenser å skrive om dette. Uten at jeg forstår hva forhåndsprossesering betyr. - TS Anonymkode: 8d53b...a66 Snakk med advokaten din og vis hva du har skrevet her, slik at hun kan hjelpe deg. Anonymkode: e823e...e95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå