Gå til innhold

Hva slags insekt klipper hull i huden vår? Jeg var utsatt for dette i Sverige. Det var ikke klegg. Det satt et insekt på hånden min som var

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva slags insekt klipper hull i huden vår? Jeg var utsatt for dette i Sverige. Det var ikke klegg. Det satt et insekt på hånden min som var mye mindre enn en klegg, og jeg ble oppmerksom på den fordi jeg kjente noe på hånden. Jeg viftet den bort, og da så jeg at jeg hadde 3 tynne sprekker i huden som var ca 3 mm lange. Det så nesten ut som om de sprekkene i huden var skjært med en veldig skarp og tynn kniv. Insektet satt på en av disse sprekkene i huden min. Ca et døgn senere fikk jeg utslett (opphovnete små kuler) og kløe på de stedene jeg hadde sprekk i huden.

Anonymkode: d8d8b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Det var nok sikkert en slik :) Finnes de ikke i Norge? Jeg har aldri opplevd noe slikt i  Norge.

På Sørlandet, ja. Jeg har opplevd det i Kristiansand.

Anonymkode: 9fd19...27f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har en spesiell, "mørk", fluelyd. Høres ut som en flue, bare litt mørkere lyd. Du venner deg veldig fort ved lyden. Det er ikke lyden som er skummel, det er når den blir stille at den blir skummel. Den biter skikkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Sørlandet, ja. Jeg har opplevd det i Kristiansand.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har en spesiell, "mørk", fluelyd. Høres ut som en flue, bare litt mørkere lyd. Du venner deg veldig fort ved lyden. Det er ikke lyden som er skummel, det er når den blir stille at den blir skummel. Den biter skikkelig.

Takk for svar og informasjon og råd! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er hestbrems (arten det ble linket til lengre opp i tråden) så er den mest utbredt på Østlandet i Norge, Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus, men er over store deler av landet og registrert så langt nord som Sortland. 
Vi hadde mengder av disse da jeg bodde i trøndelag, og de biter også igjennom klær. Jeg ble bitt igjennom ridebukse på en ridetur, med påfølgende hevelse og hull i buksa. 

Anonymkode: 07841...8b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er hestbrems (arten det ble linket til lengre opp i tråden) så er den mest utbredt på Østlandet i Norge, Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus, men er over store deler av landet og registrert så langt nord som Sortland. 
Vi hadde mengder av disse da jeg bodde i trøndelag, og de biter også igjennom klær. Jeg ble bitt igjennom ridebukse på en ridetur, med påfølgende hevelse og hull i buksa. 

Takk for svar! Klipper den hull i klærne også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, jeg leste litt for fort. Ser nå at den lagde hull i klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.7.2019 den 18.50, AnonymBruker skrev:

Takk! Det var nok sikkert en slik :) Finnes de ikke i Norge? Jeg har aldri opplevd noe slikt i  Norge.

Å joda. I Norge kalles de (som nevnt) hestebrems. 

Du hører dem før du ser dem. Her er en som landet på kattenettet på min balkong tidligere i sommer.

Rutene i nettet er 3x3 cm

Brems.jpg

Anonymkode: 056fe...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å joda. I Norge kalles de (som nevnt) hestebrems. 

Du hører dem før du ser dem. Her er en som landet på kattenettet på min balkong tidligere i sommer.

Rutene i nettet er 3x3 cm

Brems.jpg

Anonymkode: 056fe...a7f

Takk! Er det det samme som klegg? Jeg har i Norge erfart klegg som skjærer biter av huden, men ikke slike som skjærer kun et snitt i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...