270919 Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Og det skal hun få lov til. Men hun bor i Spania og blir en stund. Hun vil gjerne bestille billetter nå, pga dårlig råd, og spør når hun kan komme. Det skal sies at hun ønsket å komme til fødselen og bli med+ bli værende en ukes tid etterpå. Det fikk jeg avverget, det er uinteressant å ha andre enn min mann med på fødestuen og i dagene etterpå... Hva sier dere som har født før? Når er ville det vært ok å ha gjester i stua noen dager? 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #2 Skrevet 24. juli 2019 Jeg ville nok helst begrenset til noen dager eller en langhelg de første ukene. De første dagene var det greit å være alene hjemme. Siden det er snakk om å kjøpe billetter i forkant, og hun ikke skal være med på fødsel, så ville jeg tenkt maks overtid + 3-4 dager etter, altså rundt to uker etter termin tidligst, og om hun skal bo hos dere så hadde én uke vært nok for meg, og synes en hel uke med bytt barnebarn er greit for farmor også, selv om hun helst ønsker 2-3. Anonymkode: 7005e...259 14
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #3 Skrevet 24. juli 2019 For å si det sånn, siden du skriver en ukes tid i første innlegg, så er det dumt om hun bestiller billett til et par dager før termin og retur etter en uke, for da risikerer hun å reise hjem uten å treffe barnet. Det kan du jo si som et argument for å bestille slik jeg foreslo over. Anonymkode: 7005e...259 17
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 Min mor bestilte for en uker over terminen (bor i utlandet) så gikk jeg 15 dager over med en skikkelig tøft fødsel og var sengeliggende i 2 uker. Anbefaler 1 måned etter terminen. Anonymkode: 34fad...b9b 13
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #5 Skrevet 24. juli 2019 Ville valgt at hun kom minst en uke etter max overtid. Om du går max overtid, og så blir satt i gang tar fødselen fort noen dager. Og så hadde ikke jeg ønsket gjester med én gang, jeg vil komme hjem og få summet meg selv først. Om du føder før/på termin blir det jo uansett bare et par uker før hun får kommet, som uansett er ganske kort tid Kommer jo også an på hvilke forhold dere har. Min nåværende svigermor kunne fint overnattet et par dager etter fødsel - men min eks-svigermor hadde ikke fått være mer enn en times tid på besøk før ungen var minst 6 uker 😛. Anonymkode: a2485...ba1 11
oslojente1980 Skrevet 24. juli 2019 #6 Skrevet 24. juli 2019 Jeg ville hatt etter fødsel og hatt noen dager alene, før hun kom🥴 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #7 Skrevet 24. juli 2019 For å være sikker på at hun faktisk får treffe barnet, så burde hun bestille billetter noen uker etter termin. Jeg tenker man går maks 14 dager over inkl. barselsopphold dersom det ikke oppstår noen komplikasjoner. Så ville jeg virkelig ha hatt en uke eller to hjemme alene med den lille før det kom noe besøk. Helst en måned, men det er meg da Godt å bli kjent med den lille alene uten stresset fra gjester. Vet ikke hvordan din svigermor er eller hvordan forholdet deres er, men det kan være lurt å gjøre det klart på forhånd at det blir ikke noe oppvarting av gjesten mens hun er der - babyen er prioritet nr. 1. Anonymkode: 6073a...854 6
Jytte Skrevet 24. juli 2019 #8 Skrevet 24. juli 2019 16 minutter siden, 270919 skrev: Og det skal hun få lov til. Men hun bor i Spania og blir en stund. Hun vil gjerne bestille billetter nå, pga dårlig råd, og spør når hun kan komme. Det skal sies at hun ønsket å komme til fødselen og bli med+ bli værende en ukes tid etterpå. Det fikk jeg avverget, det er uinteressant å ha andre enn min mann med på fødestuen og i dagene etterpå... Hva sier dere som har født før? Når er ville det vært ok å ha gjester i stua noen dager? Kan hun ikke kjøpe en fleksibel billett? Å være med på fødselen hadde jeg nektet på. Hun er da heller ikke en gjest i stua, du får det til å høres ut som en flue i suppen. Hvordan jeg ville taklet å få gjester? Det vet jeg ikke, men jeg fikk mange, det ble litt slitsomt når både oldemor, osv. kom samme dag som jeg fødte. Min far og hans kone hadde heldigvis folkeskikk til å komme neste dag. Barnets far var den verste, han dro med seg kameratene sine for å hilse på meg og babyen. Hvis svigermor bodde i et annet land og gjerne ville komme og bli en uke, (en uke), ville jeg sagt ja til det. Avhengig av hvilket forhold vi hadde til hverandre. "En masete kjerring hadde jeg ikke giddet." Men om hun bodde i nabobygda hadde jeg ikke sagt ja. Hadde hun tilbydt sine tjenester, hadde jeg takket og sagt at det var snilt sagt og at vi skal si i fra.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #9 Skrevet 24. juli 2019 Tre uker etter termin. Maks overtid, lang fødsel og noen dager på barsel, så er dere på plass hjemme samtidig. Jeg fødte på termin og var da hjemme i over to uker, over den verste ammekneiken, hadde hatt de 14 dagene med bare mini og mannen og følte jeg begynte å få litt teken. For oss var det optimalt (eller så optimalt som det kan bli når svigermor så vidt klarer å lage en kopp te til seg selv og ingenting til meg) Anonymkode: 13f09...265 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #10 Skrevet 24. juli 2019 10 minutter siden, Jytte skrev: Kan hun ikke kjøpe en fleksibel billett? Å være med på fødselen hadde jeg nektet på. Hun er da heller ikke en gjest i stua, du får det til å høres ut som en flue i suppen. Hvordan jeg ville taklet å få gjester? Det vet jeg ikke, men jeg fikk mange, det ble litt slitsomt når både oldemor, osv. kom samme dag som jeg fødte. Min far og hans kone hadde heldigvis folkeskikk til å komme neste dag. Barnets far var den verste, han dro med seg kameratene sine for å hilse på meg og babyen. Hvis svigermor bodde i et annet land og gjerne ville komme og bli en uke, (en uke), ville jeg sagt ja til det. Avhengig av hvilket forhold vi hadde til hverandre. "En masete kjerring hadde jeg ikke giddet." Men om hun bodde i nabobygda hadde jeg ikke sagt ja. Hadde hun tilbydt sine tjenester, hadde jeg takket og sagt at det var snilt sagt og at vi skal si i fra. Jeg tolker gjest i stua som at de ikke har gjesterom, ikke som flue i suppa Mulig det var bare meg? Anonymkode: 7005e...259 12
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #11 Skrevet 24. juli 2019 Jeg har akkurat fått mitt første barn. 2 uker i dag:) Jeg vil råde deg til å være alene med barnet de første ukene. Du vet ikke hvordan det blir og du vet ikke hvordan barnet ditt er. Jeg ville bedt henne bestille billetter slik at barnet er et par uker minst før hun kommer. Og da hadde jeg godtatt en helg besøk, eventuelt lengre besøk men da at hun bor en annen plass og kommer innom noen turer. Denne tiden får du aldri tilbake. Anonymkode: 42b91...dc3 9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #12 Skrevet 24. juli 2019 Her ville egentlig svigermor komme en uke før og bli til et par uker etter, men hun måtte også bestille på forhånd. Fikk overtalt henne til at både hun og babyen ville få mye mer ut av besøket om hun kom i hvert fall to uker etter fødsel. Hun bestilte derfor en måned etter termin. Babyen kom ni dager før. Hun hadde masse tid med barnet, som var mye mer våkent og interessert i omgivelsene (og dermed henne) på den tiden. Anonymkode: 44394...bf4 2
Gjest RødeFare Skrevet 24. juli 2019 #13 Skrevet 24. juli 2019 Jeg synes mannen kan be henne vente et par uker. De to første ukene etter fødsel har mannen din permisjon. Det er en fin tid for dere tre å være sammen og etablere dere som familie. Det er også en grunn til at fedre/medmødre har permisjon den tiden, og det er for å avlaste den som har født. Synes ikke det høres veldig lurt ut å bo trangt. Hyggeligere for dere alle hvis hun kan vente til barnet er 3-4 uker, minst. Alternativt tenker jeg at hun må bo hos noen andre.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #14 Skrevet 24. juli 2019 Jeg var først klar for besøk etter 6 uker, men det er nok bare meg 😂 Var noen kaotiske første uker + mye smerter pga katastrofesnitt. Ble liggende på sykehus en uke etter fødsel og sleit veldig mye med amming. Hadde ikke taklet å ha svigermor boende hjemme hos meg da. Men jeg innser at folk (og fødsler) er forskjellige! Nå venter vi andremann og tenker i utgangspunktet at både mine foreldre og svigers er velkomne noen dager etter fødselen. Nå vet vi liksom hva vi går til. Både mine og mannen sine foreldre bor langt borte og blir værende noen dager når de først kommer. Anonymkode: 6ab5c...833 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #15 Skrevet 24. juli 2019 Ville ikke invitert henne før baby var minst 1 mnd. Den første tiden med baby erkan være utrolig slitsom, og en fin tid for deg og barnefar å starte en familie sammen uten at noen andre bor sammen med dere. Evt bestille biletter til 1 mnd etter termin, tidligst. Anonymkode: ab1a8...513 5
270919 Skrevet 24. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 24. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolker gjest i stua som at de ikke har gjesterom, ikke som flue i suppa Mulig det var bare meg? Anonymkode: 7005e...259 Ja he he, vi har ikke gjesterom. Sist fikk hun rommet vårt men jeg tror at når babyen kommer er det fint å ikke måtte ligge på sofa selv 🙈😊 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #18 Skrevet 24. juli 2019 4 minutter siden, 270919 skrev: Ja he he, vi har ikke gjesterom. Sist fikk hun rommet vårt men jeg tror at når babyen kommer er det fint å ikke måtte ligge på sofa selv 🙈😊 Nei soverommet må dere ha selv. Ikke bare for sovekomfort, men også sånn at du kan trekke deg tilbake og hvile evt sammen med barnet. Kanskje skal dere amme også, da kan det være greit med ro og fred Jeg slet med ammeteknikk i starten, og måtte blotte alt fra navlen til kragebeinet for at han skulle få skikkelig tak. Greit å kunne gå et annet sted å gjøre det synes nå jeg 😅 Anonymkode: a2485...ba1 7
270919 Skrevet 24. juli 2019 Forfatter #19 Skrevet 24. juli 2019 Takk alle. Har kun møtt svigermor tre ganger, hun er kjempesøt og veldig opptatt av det første barnebarnet. Sist hun var her spurte hun om å få ditt og datt hele tiden men jeg tror hun har selvinnsikt til å ikke gjøre det nå, og jeg har i så fall vett til å si ifra 😊. Jeg føder nok ikke mye over termin, er så gæmmal! Satser på at hun kommer fem uker etter termin jeg, etter å ha lest svarene deres 😘 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #20 Skrevet 24. juli 2019 11 minutter siden, 270919 said: Takk alle. Har kun møtt svigermor tre ganger, hun er kjempesøt og veldig opptatt av det første barnebarnet. Sist hun var her spurte hun om å få ditt og datt hele tiden men jeg tror hun har selvinnsikt til å ikke gjøre det nå, og jeg har i så fall vett til å si ifra 😊. Jeg føder nok ikke mye over termin, er så gæmmal! Satser på at hun kommer fem uker etter termin jeg, etter å ha lest svarene deres 😘 Nå ble jeg nysgjerrig, trodde eldre ofte gikk over jeg? Anonymkode: 0c94b...2e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå