Gå til innhold

Jordmor utdannelse vs Doula Utdannelse erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg i det siste har fundert om jordmor utdannelse kan være noe for meg. Dere som har gått den og var ferdig utdannet siste året eller skal være ferdig utdannet i år kn dere forteller litt om den? 

Jeg lurer på om det kan fungere for meg jeg har bare en liten problem er at jeg ikke vil kunne klare å jobbe tre delt skift og natt. Jeg tåler ikke nattevakter og blir helt utslitt av det i flere dager etterpå og der påvirke humøret mitt. Siden jeg også sliter med vinterdepresjon så troe jeg at det er best å holde seg unna nattevakter. Så lurer jeg på om man kan jobbe privat som jordmor og hvordan fungerer det? Må man ha sin egen klinikk osv? 

Eller vil en Doula utdannelse være også aktuelt? Noen som har noe erfaringer eller kjenner noen som har tatt Doula utdannelse? Er det marked for dette eller kun i store byer som Oslo? Jeg bor også i en stor by på Vestlandet. 

Takk

Anonymkode: 1f6f1...503

AnonymBruker
Skrevet

For å bli jordmor må du i hvert fall først utdanne deg som sykepleier. Deretter må du jobbe som sykepleier i to år (mulig jeg husker feil her), før du kan videreutdanne deg til jordmor. Så du må jo regne med ca 7 års utdannelse. 

En Doula er ikke helt det samme som jordmor, men mer som en medhjelper før, under og etter fødsel. Aner ikke om det finnes marked for det, aldri hørt om noen som har brukt det, mulig det er for nytt her til lands enda. 

Anonymkode: 5f94d...dca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe freelance om du vil være Doula, og markedet er ikke stort i Norge, men det er voksende. Du er nødt til å promotere deg selv, ha stand på babymesser og generelt bare sørge for at folk vet at du fins. Du kan få mye jobb av og til, og av og til lite alt etter som. Du blir ikke ansatt på sykehus som Doula, liksom. 

Anonymkode: 8b20f...6de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allerede utdannet sykepleier. 

Jeg tenker nok at Doula Utdannelse er noe nytt, og at en ikke vil betale for å ha en medhjelper når en får så mye hjelp fra helsevesenet allerede. Men jeg synes at Doula Utdannelse er fin og bare at den er ikke så lett tilgjengelig for ser we en ganske dyr utdannelse. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må jobbe freelance om du vil være Doula, og markedet er ikke stort i Norge, men det er voksende. Du er nødt til å promotere deg selv, ha stand på babymesser og generelt bare sørge for at folk vet at du fins. Du kan få mye jobb av og til, og av og til lite alt etter som. Du blir ikke ansatt på sykehus som Doula, liksom. 

Anonymkode: 8b20f...6de

Er det noe som heter babymesser? Hvor ofte holdes det? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du allerede er sykepleier ville jeg definitivt gått for jordmor. Man kan jo jobbe med svangerskapskontroller i stedet for fødsler? Da jeg var gravid var det i alle fall et alternativ å gå til jordmor fremfor fastlegen, men mulig disse også har vakter på sykehus.

Doula høres ut som noe svada-greier og veldig usikkert.

Anonymkode: ec898...6f7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at babyer blir født på natta selv om du jobber som doula og ikke sykepleier? 

Å bli jordmor er en veldig lang vei å gå, med mindre du allerede er sykepleier. Det er også et enormt stort ansvar. 

Som doula er ansvaret ditt null, men det er et stort spørsmål om du vil tjene nok til å klare deg med det alene. Du vil også være

nødt til å være i vaktberedskap i ukesvis rundt hver fødsel. En helt annen situasjon enn jordmor.

Anonymkode: f3d84...6ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jordmor er vel å foretrekke av de to. Men før du kan forvente å få en ettertraktet "kun dag" stilling så må du regne med å jobbe en del år i turnus. 

Anonymkode: 59f7f...36d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke vil jobbe kveld og natt så syntes jeg du bør legge fra deg både tanken om å bli jordmor og doula, og heller videreutdanne deg til helsesøster. 

Dersom du skal være doula må du være selvstendig næringsdrivende, og tror du da du kommer langt med å svare: «Beklager, jeg jobber ikke kveld eller natt» når en fødende ringer deg med rier? For da kan du i alle fall glemme å få flere oppdrag. Som jordmor er det mulig å få jobb innen kommunehelsetjenesten med kun dagjobbing, men i og med at disse jobbene er ettertraktet må du belage deg på å jobbe som jordmor i turnus i en del år før du i det hele tatt vil ha sjans til å få denne typen jobb (og selv da får du det mest sannsynligvis ikke) 

Anonymkode: a3232...918

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jordmor er jo en mye tryggere jobb, som doula må du være selvstendig næringsdrivende og markedet er ikke kjempestort i Norge. Som jordmor kan du også jobbe dagtid i kommunen med svangerskapsomsorg :) Du kan jo f.eks. Starte en doula-praksis og jobbe litt ved siden av som sykepleier, men jeg ville ikke satset på å leve av å være doula i Norge. 

Anonymkode: 4e22d...326

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom du ikke vil jobbe kveld og natt så syntes jeg du bør legge fra deg både tanken om å bli jordmor og doula, og heller videreutdanne deg til helsesøster. 

Dersom du skal være doula må du være selvstendig næringsdrivende, og tror du da du kommer langt med å svare: «Beklager, jeg jobber ikke kveld eller natt» når en fødende ringer deg med rier? For da kan du i alle fall glemme å få flere oppdrag. Som jordmor er det mulig å få jobb innen kommunehelsetjenesten med kun dagjobbing, men i og med at disse jobbene er ettertraktet må du belage deg på å jobbe som jordmor i turnus i en del år før du i det hele tatt vil ha sjans til å få denne typen jobb (og selv da får du det mest sannsynligvis ikke) 

Anonymkode: a3232...

Helsesøster jobben er nesten umulig å få noe fast jobb. Har selv hatt en kollega som er både utdannet helsesøster og psykiatrisk spl etter flere år fikk hun aldri noe fast. Så da ble det psykiatri på henne. 

Jeg sier ikke at jeg ikke kan jobbe kveld. Det som ikke er bra for den som sliter med depresjon er å jobbe natt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jordmor er jo en mye tryggere jobb, som doula må du være selvstendig næringsdrivende og markedet er ikke kjempestort i Norge. Som jordmor kan du også jobbe dagtid i kommunen med svangerskapsomsorg :) Du kan jo f.eks. Starte en doula-praksis og jobbe litt ved siden av som sykepleier, men jeg ville ikke satset på å leve av å være doula i Norge. 

Anonymkode: 4e22d...326

Det er jo noe. Uansett hvilke alternativ jobb en satse på så vil sykepleie være alltid noe å falle tilbake på. Men jeg blir ganske usikker på det med jordmor utdannelse når det sies det er mangel på jordmødre og samtidig så blir befolkningen eldre og man hører om synkende fødselstall.... 

Forresten takk for en hyggelig og positiv tilbakemelding 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns doula høres ut som oksebæsj. Mitt tips er å droppe hele greiene. Kanskje helsesykepleier er en bedre deal? Tanta mi ble sammen med en mannlig sykepleier for 6-7 måneder siden, og han møtte en doula på byen før de ble sammen. Han fortalte at doulaer får et litt sekt-aktig forhold til arbeidet, og mister naturvitenskapen som hører med ansvaret. Som tidligere nevnt får du nok ikke jobb på sykehus med den utdannelsen, men du kan jo bare jobbe med hønseoppdrett eller ved et fiskemottak samtidig for å få endene til å møtes. Tosk er allright fisk, hvis du noe bryr deg om ben og hvitt kjøtt.

Anonymkode: 302ba...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg syns doula høres ut som oksebæsj. Mitt tips er å droppe hele greiene. Kanskje helsesykepleier er en bedre deal? Tanta mi ble sammen med en mannlig sykepleier for 6-7 måneder siden, og han møtte en doula på byen før de ble sammen. Han fortalte at doulaer får et litt sekt-aktig forhold til arbeidet, og mister naturvitenskapen som hører med ansvaret. Som tidligere nevnt får du nok ikke jobb på sykehus med den utdannelsen, men du kan jo bare jobbe med hønseoppdrett eller ved et fiskemottak samtidig for å få endene til å møtes. Tosk er allright fisk, hvis du noe bryr deg om ben og hvitt kjøtt.

Anonymkode: 302ba...45c

Nå fyller ikke en doula funksjonen til en jordmor, så de trenger ikke å forholde seg til noe naturvitenskap.

Anonymkode: 08a17...2d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøster jobben er nesten umulig å få noe fast jobb. Har selv hatt en kollega som er både utdannet helsesøster og psykiatrisk spl etter flere år fikk hun aldri noe fast. Så da ble det psykiatri på henne. 

Jeg sier ikke at jeg ikke kan jobbe kveld. Det som ikke er bra for den som sliter med depresjon er å jobbe natt. 

Som doula må du jobbe natt. Og når du vet aldri når vakta di begynner eller slutter. 

Anonymkode: f3d84...6ba

AnonymBruker
Skrevet

Doula er et tulle"yrke" med en tulleutdanning. Jordmor er en mastergrad. Vet hva jeg ville valgt...

Anonymkode: 70ea6...ded

• Liker 3
Skrevet

Jeg er jordmor i tredelt turnus på føden. Vi jobber flere netter enn sykepleiere. Mange vil ikke dette og jobber derfor på fødepoliklinikken eller svangerskapsomsorgen, der er det kun arbeid på dagtid. Mange av disse tar ekstravakter på føden i helgene og helligdager, når det passer dem. 

Doula er sjelden med pà fødsler, har opplevd dette kun en gang. Jeg jobber i oslo. 

Skrevet

Det er jo ansatt jordmødre på helsestasjoner som har svangerskapskontroller og holder fødselsforberedende kurs og sånn. Så du må ikke jobbe nattevakter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, minister-mio skrev:

Det er jo ansatt jordmødre på helsestasjoner som har svangerskapskontroller og holder fødselsforberedende kurs og sånn. Så du må ikke jobbe nattevakter.

Joda, men disse stillingene er det ikke altfor mange av (manko i de fleste kommuner..) Og det er heller ikke bare bare å få en slik stilling. Man bør påregne noen års arbeid på føden først med tredelt turnus.

Anonymkode: 1e5fe...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Doula er et tulle"yrke" med en tulleutdanning. Jordmor er en mastergrad. Vet hva jeg ville valgt...

Anonymkode: 70ea6...ded

Hva med kvinner som er alene og som gjerne ville hatt noen hos seg for emosjonell støtte? Ikke alle har en venninne som kan stille opp, slik som jeg gjorde da venninna mi som ikke har familie eller type kom tilbake fra en utenlandsreise og var gravid :P 

Anonymkode: 08a17...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...