AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Del Skrevet 24. juli 2019 Er det noen eiendomsmeglere her som vil fortelle om jobben sin? Jeg jobber i dag i butikk og trives godt med det. Er også veldig interessert i boliger, interiør og «kontorarbeid». Så jeg syns at eiendomsmegleryrket virker spennende! Hører jo også stadig om at det er hardt å være megler i dag, og at det er et yrke som vil «dø ut» etter hvert. Hva er deres erfaringer med utdannelsen og yrket? 😊 Anonymkode: aa672...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette.94 Skrevet 25. juli 2019 #2 Del Skrevet 25. juli 2019 Jeg har jobbet som eiendomsmegler nå i 1,5 år og elsker det. Det er en utfordrende og varierende hverdag, hvor man har muligheten til å være fleksibel og legge opp dagen selv. Dersom man er flink, har litt flaks og legger ned mye tid, krefter og hard jobbing så kan man nå et godt stykke Det er allikevel ikke noe jeg vil anbefale til alle - det er en bransje som krever veldig mye og det er en grunn til at veldig få ender opp med å pensjonere seg som meglere. De fleste faller fra etter et par år eller når man skal etablere seg med familie osv. Det er veldig lett å komme inn, men når man er inne får man ingenting gratis. Nå om sommeren er det en relativt rolig periode, men ellers er det sjeldent at jeg jobber under 12-timers arbeidsdager for å si det sånn. I høysesongen har det vært opp mot 16 timer dagen. Utenom sommeren jobber jeg vanligvis 6-7 dager i uken, og det blir forventet at man alltid er på og tilgjengelig fra både kjøpere, selgere og interessenter. Veldig ofte passer det ikke for kunder å møtes innenfor normalarbeidstid f.eks så da må man være fleksibel ifht befaringer, verdivurderinger og kundemøter, så det blir alltid en del kveldsarbeid. Noe av det første en kollega sa til meg når jeg startet i bransjen var at man måtte venne seg til at "dersom du tjener mye har du ingen fritid, dersom du har mye fritid tjener du ingenting". Det blir en livsstil Det kan være et stressende yrke; man har mange ting å huske på, mye å sjonglere og et stort ansvar: vi forvalter jo tross alt det dyreste noen eier. Jeg får ofte spørsmål om hvor mye meglere tjener, og helt ærlig så varierer det veldig. De fleste meglere har helt normale lønninger, og det er ikke så mye glamour som man hører om når man ser champagnemeglere som tjener flere millioner året. Som nyutdannet fra BI sitter man gjerne igjen med et studielån på mellom 200-500k som skal betjenes etter endt bachelor og ingen garanti for noe lønn. Jeg var heldig: i mitt firma har vi fastlønn de første fem månedene på 20k før skatt, og den sjette måneden er det utelukkende provisjon fra de fem første månedene. Etter det er det opp til deg: selger du ikke, tjener du ingenting. Her er praksisen forskjellig og mitt firma har en av de bedre startsavtalene jeg har hørt om. Hos mange starter du rett på provisjon, og for de fleste tar det alt fra 2-6 mnd før man har sitt første salg. Worst case så har man da 6 mnd uten lønn, så noen meglere jeg kjenner har faktisk en deltidsjobb på siden for å få alt til å gå rundt. Det kommer an på hvor du jobber, men for de aller fleste vil man være i konkurranse på de fleste oppdrag med alt fra 2-6 andre meglere. Da er det spesielt hardt i starten hvor man er usikker og har null erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Del Skrevet 25. juli 2019 Må bare si meg enig i arbeidstiden som nevnt over her. Nå er ikke jeg megler, men jeg kjøpte huset vårt av en megler som var i pappaperm, vi hadde sendt mail til og fra i et par uker før vi la inn bud, jeg traff han aldri personlig men han måtte likevel jobbe for å få noen andre til å møte oss, skrive under papirer ol. I tillegg kjøpte vi huset på en Søndag, kl 20-21 på kvelden. Og vet han hadde noen andre boliger han og jobbet med i permen sin. Anonymkode: e1853...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå