Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er en jente på 20 år som jobber i klesbutikk ved siden av å ta opp fag. Jeg jobber i perioder 6 dager per uke, andre uker bare 1-2. Men i løpet av året har jeg jobbet ca 50-60%. Jeg har jobbet i klesbutikk fra jeg var 17.

Jeg får 157kr/t. Det er sinnsykt lite føler jeg, men det går greit ettersom jeg tross alt ikke har veldig høye utgifter. 

Men jeg klarer ikke å forstå hvordan noen kan leve av den lønna. Jeg kunne latt være å ta opp fag f.eks og jobbet 100%, med den samme timelønna... Kan ikke forstå hvordan noen kan leve med den lønna?

Anonymkode: a7e47...8fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lønn varierer av alder, erfaring og utdanning/fagbrev. Men du bør ha minst 160 kr timen når du er over 18 og jobber i butikk. 

Anonymkode: c62a7...53a

AnonymBruker
Skrevet

Har butikken tariff?  Har du fullført videregående?  Hvis du fullført skal du ha lønnstrinn 3 mener det er 161 eller 162kr timen

Anonymkode: 609b3...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sinnsykt lite. Jeg begynte å jobbe i helsevesen nylig og før jeg fikk ordnet med attester for annsinitet så fikk jeg 162kr timen. Jeg er 37 år og fikk da nybegynner lønn. Siden jeg har over 10 års annsinitet så har jeg nå økt til 195kr. Helt enig med deg om at det er lite å leve av, og det er derfor viktig med utdannelse, så anbefaler deg å fortsette med å ta opp fag og få deg utdannelse 😊

Anonymkode: 7be79...da2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 177kr timen og jobber i fastfoodbransjen - har jobbet under et år. 157 er lite.

Anonymkode: e5ce1...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok helt normalt. Har en 18 åring som fikk tilbud om jobb på nattklubb, til 135 kr timen, og det er ingen mulighet for å få tips i den stillingen hun ble tilbudt. Og dette er jo nattarbeid. Dette syntes jeg var hårreisende lite. Jeg har selv jobbet i mange år som ufaglært innen helse, før jeg tok utdannelse. Og lønnen var jo lav, men var jo vant til at jobbet jeg mye natt, helg osv, så ble jo lønnen betraktelig høyere. 

Anonymkode: 3de13...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Kravstor ungdom altså 😂 

Det er bare 3 år siden jeg jobbet i butikk. Hadde da 157 kr timen etter 5 års ansiennitet, med tariff 

Anonymkode: 954a2...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lite. Bli mye eldre så får du høyere lønn. 

Anonymkode: f8901...0f1

AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2019 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Hei! Er en jente på 20 år som jobber i klesbutikk ved siden av å ta opp fag. Jeg jobber i perioder 6 dager per uke, andre uker bare 1-2. Men i løpet av året har jeg jobbet ca 50-60%. Jeg har jobbet i klesbutikk fra jeg var 17.

Jeg får 157kr/t. Det er sinnsykt lite føler jeg, men det går greit ettersom jeg tross alt ikke har veldig høye utgifter. 

Men jeg klarer ikke å forstå hvordan noen kan leve av den lønna. Jeg kunne latt være å ta opp fag f.eks og jobbet 100%, med den samme timelønna... Kan ikke forstå hvordan noen kan leve med den lønna?

Anonymkode: a7e47...8fb

Helt normal lønn for en 20 åring som nettopp er blitt ansatt. Her er grunnlønna på 149,- for dem.  men de stiger til i lønn etter et år, etter 2 år og etter 4 år. Vi har tariff

Anonymkode: eb15e...1d5

• Liker 1
Skrevet

Alle mine jobber i servicebransjen har vært fra 120-160kr, sluttet for 2 år siden. Syntes det virker helt normalt for alderen din/års ansennietet. At servicebransjen ikke er godt betalt er ikke noe nytt.

• Liker 1
Skrevet
På 25.7.2019 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Kravstor ungdom altså 😂 

Det er bare 3 år siden jeg jobbet i butikk. Hadde da 157 kr timen etter 5 års ansiennitet, med tariff 

Anonymkode: 954a2...e7e

Da jeg sluttet på bensinstasjon i 2016, etter 5 års ansennietet, hadde jeg 144 kroner eller noe sånt. Så syntes ikke 162 kr/t er noe å skrike over akkurat 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Det er da en helt normal lønn for en jobb som ikke krever utdanning? Jeg har hatt alt fra 140 til 169kr/t i de siste årene, og 169kr/t fikk jeg først etter to lønnsøkninger. 

Anonymkode: 0db40...9ba

AnonymBruker
Skrevet

Helt normal lønn for en 20-åring i butikk. 

Anonymkode: 682a3...46c

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha mer i lønn? Hvis du slutter, så tar de bare inn en annen en.

Anonymkode: c7860...450

Skrevet

folk som har lav inntekt og høye boutgifter har som regel rett til bostøtte fra husbanken.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber også i butikk får 240 kr i timen.

Anonymkode: e43c2...60e

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Bjørnedyr skrev:

folk som har lav inntekt og høye boutgifter har som regel rett til bostøtte fra husbanken.

De må finne seg rimeligere sted å bo først, før de "stjeler" penger fra husbanken.

Anonymkode: e43c2...60e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Bjørnedyr skrev:

Du skal ha temmelig lav inntekt for å få bostøtte. Har man 248 000 i året, og er alene med 2 barn, så får man ikke bostøtte. 

Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal ha temmelig lav inntekt for å få bostøtte. Har man 248 000 i året, og er alene med 2 barn, så får man ikke bostøtte. 

Du skal i utgangspunktet ha rett til det om dere er 3 i husstanden og 20.5k brutto i mnd. Ifølge https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html ihvertfall.

Endret av Bjørnedyr
AnonymBruker
Skrevet

Tjente også 157,- i timen når jeg jobbet som frisør med fagbrev...... det er jævlig lite

Anonymkode: 7dfca...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...