Gå til innhold

Har hunden min kreft?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hunden min er 7 år og igår så fant jeg en klump på brystet hennes. Det ser ut som at huden har hovnet opp til en ball. Har noen peiling på hva dette kan være? Vil helst slippe å dra til dyrlegen da hun allerede har hatt livmorkreft. 

Klumpen er ikke stor. Den går 2 eller 3cm opp og er ca en tommellende lang. Hun klør på den men reagerer ikke hvis jeg tar eller klemmer på den. Vi gikk i en blomstereng for 2 dager siden så jeg lurer på om hun bare har blitt stukket av noe. 

Anonymkode: 1a94e...eab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo helt umulig å svare på og hun får jo ikke verken mer eller mindre kreft av at du ikke tar henne med til veterinæren. Hvis det viser seg å være kreft kan det hende at det er på et stadium som gjør at kulen forholdsvis enkelt kan fjernes og hunden ha mange gode år igjen. Venter du, kan kreften spre seg og da er det kanskje ingenting man kan gjøre. Eller så er det et uskyldig insektbitt. 

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Er du bekymret så tar du hunden med til veterinær, ingen her kan vite om hunden din har kreft eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Dra til veterinær, det er umulig å vite hva det er uten undersøkelse og gjerne en prøvetaking av kulen. Hvis hunden har hatt kreft før kan det hende det har blusset opp igjen. 

Anonymkode: b1188...571

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra til veterinær, det er umulig å vite hva det er uten undersøkelse og gjerne en prøvetaking av kulen. Hvis hunden har hatt kreft før kan det hende det har blusset opp igjen. 

Anonymkode: b1188...571

Det var da en annerledes type kreft. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da en annerledes type kreft. 

Ikke for å skremme deg, men kreft kan spre seg og plutselig dukke opp på et nytt sted i kroppen. Jeg har for eksempel hatt en hund som fikk jurkreft og selv om hun ble operert for dette, dukket kreften opp igjen i lungene. Kreft er rett og slett noe jævla dritt uansett om det er snakk om folk eller dyr. 

Jeg forstår også veldig godt at du blir redd og bekymret, men det vil, både for hundens og din del, være bedre å få vite hva dette er og evt. få behandling. Dumt for deg å gå og bekymre seg unødig hvis det viser seg å være et stikk eller en fettkul og dumt for hunden å måtte ha plager lenge hvis det viser seg å være noe mer alvorlig. Dette er dessverre ulempen med å ha dyr og knytte seg sterkt til dem. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hunder får kreft av tørrfor.

Anonymkode: f3cba...879

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hunder får kreft av tørrfor.

For noe tull.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Luna Llena skrev:

For noe tull.

Kreftceller elsker i hvertfall raske karbohydrater, og det er jo stort sett det tørrfor består av.

Anonymkode: 5a5aa...1b6

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kreftceller elsker i hvertfall raske karbohydrater, og det er jo stort sett det tørrfor består av.

Ikke om man kjøper kvalitetsfor vel ?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor tar du det fra? 

Anonymkode: b4803...6c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunder får ikke kreft av tørrfôr. Men hunder som har kreft skal ikke fullfores med tørrfôr av dårlig kvalitet. Akkurat som at mennesker med kreft (eller uten) ikke skal leve på kun pasta og brød. 

Anonymkode: 7a521...e2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei kreftceller elsker ultraprosessert mat av alle slag, ikke bare raffinert sukker som er det eneste karbohydratet de bruker i slike tester laboratorium.

Skrevet

"Vil helst slippe å dra til dyrlegen"!??? Hva slags hundeeier er du egentlig? Tror du at et innlegg på Kvinneguiden skal gjøre at du slipper å ta hunden din til dyrlegen?

Jeg kjenner jeg blir ganske irritert av sånne hundeeiere. Er det noe i veien med hunden, skal den til veterinær.

Når det gjelder den kulen, kan du se det an en uke eller to, i tilfelle det er et harmløst insektsstikk. Går ikke kulen bort på denne tiden, er det veterinær neste.

Min egen hund fikk en stor kul på siden, akkurat over der ribbeina er. Kunne tydelig kjenne den gjennom den tykke pelsen. Tok det opp med dyrlegen, og det ble tatt en celleprøve med nål og sprøyte. Undersøkelsen viste at det kun var fettceller i prøven, så kulen var rett og slett en fettkul, noe som ikke var uvanlig iflg veterinæren. 

Kanskje din hund også har en ufarlig fettkul. Men dette må veterinæren finne ut, dette er ikke noe du skal avgjøre etter å ha lest noen innlegg på et internettforum.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke vi vite. Heldigvis finnes det noe som heter veterinær. Kanskje du kan forsøke en slik en? Har hørt rykte om at de har greie på syke dyr...🙄

Anonymkode: 40764...35d

Skrevet

Du vil ikke dra til dyrelegen fordi hun har hatt kreft før?? 
Det er vel nettopp fordi hun har hatt kreft tidligere at du bør være ekstra påpasselig med nye kuler og få det sjekket av fagfolk! 
Jo raskere det eventuelt oppdages, jo raskere kan man få i gang behandling.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Du vil ikke dra til dyrelegen fordi hun har hatt kreft før?? 
Det er vel nettopp fordi hun har hatt kreft tidligere at du bør være ekstra påpasselig med nye kuler og få det sjekket av fagfolk! 
Jo raskere det eventuelt oppdages, jo raskere kan man få i gang behandling.

Noen tror at en blir friskere ved ikke å kontakte medisinsk hjelp. De forstår egentlig ikke at det er omvendt.

Anonymkode: 40764...35d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er interessert i å dra til veterinær er du sikkert heller ikke interessert i at veterinæren tar prøver av kulen (dette koster endel). Da er neste råd at du bare må følge med kulen selv i tiden fremover. Endrer den størrelse, blir den større eller mindre? Blir den mindre er jo det bare flott. Blir den større er det absolutt grunnlag for å få en time til undersøkelse av kulen. Også dersom den forblir av samme størrelse over tid, er det fint å få den undersøkt.

Anonymkode: 5229c...1da

AnonymBruker
Skrevet

Få den sjekket snarest mulig du, skulle det vise seg å være kreft er prognosene for å få fjernet alle kreftcellene mye bedre jo mindre kulen er. Og plasseringen synes jeg også er ganske skummel - sprer det seg til lungene er det over og ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...