Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri følt meg komfortabel med engelsk. Jeg kan se engelske serier, jeg kan lese pensumlitteratur på engelsk, men jeg er ikke komfortabel med å snakke eller skrive på engelsk. 

Vi kan skrive masteroppgaven vår på norsk eller engelsk. Lurte på om jeg kanskje skulle skrive masteren på engelsk nettopp for å jobbe med engelsken min. Noen som har gjort noe lignende? Burde det være overkommelig å skrive master på engelsk når litteraturen jeg må lese uansett er på engelsk?

Anonymkode: d1f74...d5f

AnonymBruker
Skrevet

Oh, da tar du en veldig sjangse.

Hvorfor gjøre det vanskligere for deg selv enn du trenger? En Master oppgave er virkelig ikke ett sted hvor du skal eksperimentere med dine engelsk kunnskaper. Jeg skrev min på engelsk, men det var på grunn av at jeg studerte i England. 

Anonymkode: d1174...919

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å skrive min på norsk, selv om jeg velger å tro at mine engelskkunnskaper er godt over gjennomsnittet. En master er krevende nok i utgangspunktet.

Anonymkode: dd6cb...f32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker godt engelsk, har ingen vansker med å lese både pensum og skjønnlitteratur på engelsk, skriver greit engelsk, og forstår engelsk jeg lytter til godt. Jeg skrev masteren på engelsk (var nødt da veileder ikke snakket norsk), og dersom du har valget uten å være veldig godt vant til å skrive engelsk, så bør du skrive på norsk. Masterjobbing er ikke tiden for å bli bedre i engelsk. Det er mye, mye tyngre å skrive på et fremmedspråk. Det er vanskeligere å få god flyt i språket og finne de presise formuleringene på et annet språk. Ettersom det er begrenset hvor mange ord du kan skrive, trenger du de presise formuleringene for å få sagt det du vil. Vi var to som skrev sammen, og brukte en ublu sum penger på å få oppgaven språkvasket. Dette dekker ikke utdanningsinstitusjonen, du må bekoste det selv. Uten språkvask risikerer du dårligere karakter og mer upresist språk. Skriv på norsk er mitt klare råd. 

Anonymkode: c574e...3e6

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Som de over skriver er master heftig nok om man ikke skal skrive på annet språk enn sitt eget. Jeg skrev masteren min delvis på norsk og delvis på engelsk (artikkel med kappe), og mener jeg er hakket over gjennomsnittet god i engelsk. Det var ekstremt tøft, synes jeg. Søsteren min tok hele masteren sin på engelsk, og er enda bedre i engelsk enn jeg på grunn av det, men hun sa hun brukte altfor mye tid på å skrive godt nok. Vi fikk begge dårlig tid. 

Vi betalte en utvekslingsstudent for å lese korrektur. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev masteroppgave på engelsk uten å ha skrevet særlig mye engelsk før. Akkurat som deg hadde jeg det meste av faglitteraturen på engelsk. For meg gikk det veldig bra, men jeg var i et engelskspråklig miljø og hadde et godt grunnlag med over middels godt engelsk ordforråd og språkforsåelse selv om jeg manglet skrivetrening.

Dette er noen år siden, og selv om jeg har lest mye mer engelsk i dag enn jeg hadde den gangen ville jeg ikke gjort det samme igjen, fordi jeg bruker engelsk mye mindre i hverdagen, så det går ikke så lett å formulere seg riktig nå. 

Anonymkode: 9a433...285

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri følt meg komfortabel med engelsk. Jeg kan se engelske serier, jeg kan lese pensumlitteratur på engelsk, men jeg er ikke komfortabel med å snakke eller skrive på engelsk. 

Vi kan skrive masteroppgaven vår på norsk eller engelsk. Lurte på om jeg kanskje skulle skrive masteren på engelsk nettopp for å jobbe med engelsken min. Noen som har gjort noe lignende? Burde det være overkommelig å skrive master på engelsk når litteraturen jeg må lese uansett er på engelsk?

Anonymkode: d1f74...d5f

Nei herregud. Ikke finn på det. En master er vanskelig nok i utgangspunktet.

Anonymkode: 3c3d6...b04

AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke gjør det...om du er dårlig på praktisk engelsk skal du ikke begynne læringen på master.

Anonymkode: eb2f9...7e4

Skrevet

Jeg skrev selv på et annet språk enn norsk, men jeg kan språket like godt som norsk. Med meg gikk det derfor fint. Likevel har jeg sett andre medstudenter velge fremmedspråk og angre underveis. Det er dumt å måtte bytte språk når man er halvveis, for det har man ikke tid til hvis man skal lykkes.

Det er ikke bare å skrive engelsk. Man må skrive på et akademisk nivå og da skjønner du at det ikke er en fornuftig læringsstrategi for å lære engelsk. Særlig ikke et så viktig prosjekt som masteren hadde jeg risikert for den erfaringen. Jeg anbefaler deg å velge norsk. Lykke til! 😁

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Jeg skrev min på engelsk (hadde engelsk veileder) og det gikk fint, men har alltid vært flink i engelsk.

Masteoppgaven er nok jobb som det er, som noen skrev - ikke gjør det vanskeligere for deg, du kommer til å angre hvis du innser at det blir ekstra stress og i verste fall at du faktisk kunne fått en bedre karakter på norsk, da vil du aldri tilgi deg selv.

Om du vil forbedre engelsken din skriftlig og muntlig er nok løsningen å bruke det, snakk engelsk og skriv på engelske forum eller annet.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke er stødig i engelsk så er IKKE masteroppgaven rette stedet å øve 😛 

Anonymkode: f03ac...825

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev bachelor i ett realfag på engelsk, og var godt vant til å bruke engelsk i oppgavesammenheng etter å ha vært på utveksling. 
Du skal være ganske komfortabel med språket for å skrive en såpass krevende og lang oppgave, og være klar over at ett dårlig språk kan trekke ned karakter. 
Det er på de fleste studier akkurat samme krav til språklig kvalitet, uansett om man skriver på morsmål eller ikke. 
Hos oss trakk det ned å skrive oppgaven på engelsk, da den ikke holdt god nok språklig kvalitet. 

Anonymkode: ba28e...2c9

AnonymBruker
Skrevet

Du lager bare ekstra hindringer for deg selv hvis du skriver den på engelsk uten at du er nødt. 

Anonymkode: 265c1...744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...