Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Må jeg fotfølge 7-åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er en veldig snill og rolig jente, men de siste månedene har hun begynt å gjøre ting hun ikke får lov til osv. Hun får beskjed om å legge seg som normalt. Istedetfor å legge seg som jeg tror hun gjør (jeg kan tilogmed sitte der til jeg tror hun sover), så sniker hun seg opp og gjør ting på badet f.eks. Det kan være å kline med tannkrem fordi hun skal lage noe, "sminke" seg med min sminke osv.

Hun kan spørre om å få låne litt leppeomade og hun får beskjed om å ikke kline eller noe, kun ta litt på leppene. Ender med at hun tar det på kinnene osv. fordi den er lys rosa så ser ut som sminke. 

Nå har vi nylig malt huset og et malingsspann med hvitmaling stod utenfor. Da tok hun og malte hvitmaling på den grå veggen! Heldigvis var det ikke tørket så jeg fikk tørket det vekk. 

Jeg spør hvorfor hun gjør slik og hun sier hun ikke vet hvorfor. Hva skal jeg gjøre? Må jeg fotfølge henne hvor enn hun går og er? Jeg kan jo ikke stole på henne lenger :(
Det har ikke skjedd noe i livet hennes, hun gjør det bra på skolen, har gode sosiale antenner, er veldig snill og har pleid å være ansvarlig. 

Jeg blir så trist at hun har blitt slik :(

Anonymkode: e0fcc...13f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en veldig smart jente som kjeder seg. Prøv å aktivisere henne litt mer. 

Anonymkode: 02cd3...665

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan aktivisere mer da? Hun er ute nesten hver dag både i ferier og hverdager. Da er det leking med venner, sykling osv. Hun er også i speideren. Jeg sykler tur med henne flere ganger hver uke også

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til foreldreklubben. Ja- du må følge etter. Høres ut som hun kjeder seg - det er sommer. Finner på noe gøy slik at hun ikke maler huset med maling dere har ikke sikret. 

Det på kvelden er kampen hver foreldrer har med ungen. Hvor tidlig legger du henne? 

Anonymkode: 7d8ec...fbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan aktivisere mer da? Hun er ute nesten hver dag både i ferier og hverdager. Da er det leking med venner, sykling osv. Hun er også i speideren. Jeg sykler tur med henne flere ganger hver uke også

Hvor var du når hun malte huset? 

Anonymkode: 7d8ec...fbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var inne, hun var ute sammen venninner! Selvom det er sommer så bør hun kunne aktivisere seg litt alene også? Vi har vært på stranda flere ganger, så fort været har tillatt det. Vi har vært i fornøyelsesparker, vi har hatt besøk av familie osv.

• Liker 5
Skrevet

Legger hun seg for tidlig kanskje?  Ser ut som om hun ikke er trøtt siden hun begynner å leke på badet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun legger seg rundt 20 på hverdager, men sovner ikke før rundt 21 (tror jeg tydeligvis). Hun står opp 6.15 i hverdagene. Nå i ferien er det friere, men da har det vært mindre av dette på badet også

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket alvorlig med henne om dette i et rolig øyeblikk? En syvåring er stor nok til å forstå en del.

Anonymkode: bd6f0...fa6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med henne mange ganger og hun sier hun bare ikke vet hvorfor hun gjør det

Skrevet

Denne atferden skal ikke belønnes med at dere gjør noe hyggelig i alle fall. Det du kan gjøre er å inngå en avtale med henne. Feks om hun oppfører seg pent i feks 1 uke, så gjør dere x . Bryter hun avtalen så blir det ingenting av. Samtidig må straff på plass når jenta gjør noe galt. Det at hun gjør dårlige ting, må få dårlige konsekvenser for henne. Feks ta fra leker i en gitt tid, mindre TV-titting/data etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er en veldig snill og rolig jente, men de siste månedene har hun begynt å gjøre ting hun ikke får lov til osv. Hun får beskjed om å legge seg som normalt. Istedetfor å legge seg som jeg tror hun gjør (jeg kan tilogmed sitte der til jeg tror hun sover), så sniker hun seg opp og gjør ting på badet f.eks. Det kan være å kline med tannkrem fordi hun skal lage noe, "sminke" seg med min sminke osv.

Hun kan spørre om å få låne litt leppeomade og hun får beskjed om å ikke kline eller noe, kun ta litt på leppene. Ender med at hun tar det på kinnene osv. fordi den er lys rosa så ser ut som sminke. 

Nå har vi nylig malt huset og et malingsspann med hvitmaling stod utenfor. Da tok hun og malte hvitmaling på den grå veggen! Heldigvis var det ikke tørket så jeg fikk tørket det vekk. 

Jeg spør hvorfor hun gjør slik og hun sier hun ikke vet hvorfor. Hva skal jeg gjøre? Må jeg fotfølge henne hvor enn hun går og er? Jeg kan jo ikke stole på henne lenger :(
Det har ikke skjedd noe i livet hennes, hun gjør det bra på skolen, har gode sosiale antenner, er veldig snill og har pleid å være ansvarlig. 

Fremfor å kjefte, fotførfølge og klage over alt hun gjør feil, så må du begynne å se henne, gjøre hyggelige ting med henne og rose henne for den hun er. 

Hun ønsker å bli sett, derfor må hun gjøre ting hun vet du gir henne oppmerksomhet for. Har hun småsøsken? 

Og du, gi henne en egen lypsyl, som belønning når hun ikke har gjort ugagn en dag eller tre. Sminke er personlig, sier du, og gir henne hennes egne ting. 

Anonymkode: 745df...2b9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når hun griser med maling ol, hva slags konsekvenser får det? Må hun selv vaske eller gjør du det for henne? 

Anonymkode: 4b6d9...6c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere ganger hvor hun hat mistet ipad et par dager osv.
Hun har fått egen leppeomade, og hun fikk noe småsminke til jul. Bare klin med det og så det har jeg fjernet.

Hun har ingen søsken 

AnonymBruker
Skrevet

Hun må vaske bad osv. selv ved grising. Når det gjaldt malingen på huset så tok jeg det for å være sikker på at alt ble borte

Skrevet

Hun høres ut som ei fantastisk jente, nysgjerrig og kreativ! Selv om dette er slitsomt for deg, er dette en resurs for henne. Gi henne mulighet dor utløp til slike ting, i enda større grad enn det du gjør idag. La henne male, rote og kose seg. Men hun rydder selv, og får egne ting å sysle med. Maling, sminke etc.. vipps har du ei enda lykkeligere liten jente, og så er du mindre sliten. Du er nok ei flink mor😉

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg blir så trist...»? I alle dager. Du har en intelligent jente som ed sin atferd sier at hun trenger mer tid sammen med deg. Les på sengekanten og syng en sang sammen. Sett tydelige grenser som får konsekvenser når de overskrides, og vær sammen - Finn på ting. Gå på tur og bli et team med deg som leder! 

Anonymkode: 82a2d...734

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Er unger som gjør ugagn "veldig intelligente"? Da må mine være genier :P 

Jeg tror det bare er snakk om helt normale unger som kjeder seg litt. Og jeg tror heller ikke ungene har vondt av å kjede seg, eller at de trenger å bli aktiviser og "å bli sett" i større grad enn de allerede gjør. Dagens foreldre er allerede veldig gode på å aktivisere og se barna sine. At de gjør noen spikk i blant er ikke tegn på at foreldrene nærmest bedriver omsorgssvikt, slik det antydes av flere her. 

Det med malingen kunne vært unngått ved å oppbevare malingen på et sted utilgjengelig for barn (siden det var sammen med venninner kan nok også behov for å tøffe seg ha vært utslagsgivende, også helt normalt). Gi ungene færre muligheter til å finne på sånt. Ellers er det nok bare en del av det å være barn og ikke noe å bekymre seg for.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som hun synes ting som sminke og maling er gøy. Kjøp henne et barne-sminkesett, og noe maling og ark til å male på. Hun bruker din sminke osv fordi hun er nysgjerrig på det. 

Anonymkode: d315f...40c

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er flere ganger hvor hun hat mistet ipad et par dager osv.
Hun har fått egen leppeomade, og hun fikk noe småsminke til jul. Bare klin med det og så det har jeg fjernet.

Hun har ingen søsken 

Lå nå henne få lov til å grise litt med lekesminken, da! 😱 Hun er 7 år! 

Anonymkode: d315f...40c

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...