AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Vi har lenge tenkt at barnet skal få mobil ved skolestart (en av våre gamle f.eks) siden vi ikke skal benytte oss av SFO og barna i gata her stadig vekk løper mellom husene for å leke, drar på lekeplassen osv., og vi vil ha muligheten til å ringe for å si ifra når det er på tide å gå hjemmefra for å rekke skolen, barnet kan si ifra når det er kommet hjem eller hvor det går. Men kan disse smartklokkene være et like godt alternativ? Noen her som har erfaringer? Dere som føler behovet for surt oppgulp kan heller bare scrolle videre. Anonymkode: 85c21...dbd
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #2 Skrevet 24. juli 2019 Jeg skroller videre... Anonymkode: 641e5...b45 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #3 Skrevet 24. juli 2019 Min gutt skal begynne i 2. nå, og mange i klassen hans har hatt mobil siden skolestart. Som oftest er det ikke noe problemer med det, men det har hendt jeg har måttet gi dem beskjed om å legge dem vekk og leke i stedet for å spille når de er på besøk her. De fleste er forsiktige med dem, husker på å ta dem med seg hjem osv. Sønnen min er et rotehode som hadde lagt igjen telefonen på det første stedet han stoppet og ikke hatt noen anelse etterpå om hvor han la den, så han har bare en enkel mobilklokke foreløpig og forbud mot å ta den av selv, så han ikke legger den igjen noe sted. Måtte kjøpe en vanntett så han slipper å ta den av for å vaske hendene. 😛 Et like godt alternativ er det ikke, batterikapasiteten er f.eks. elendig, og den er litt mer kronglete å bruke enn en telefon, men den funker fint til å gi beskjed om at han må komme hjem, spørre hvor han er o.l. Så det kommer helt an på hvilken type ditt barn er. Anonymkode: 941fe...620
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 Klokke har vi valgt. På skolen måtte mobilen være lydløs og da fikk vi ikke tak i han hjemme og da vi lot den ligge hjemme slik at han kunne få tak i oss så skjedde ting fra skoleslutt til barnet hadde kommet hjem, så synes det var litt vondt da han har 3 km skolevei. Og en gang manglet han nøkkel også og kunne ikke få tak oss. Hadde heldigvis sagt at hvis det var noe så måtte han gå til en av de gamle i nabolaget. Så klokke har vært tryggest her. Den er på armen til vi kommer hjem. Anonymkode: 9e5b8...e09
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #5 Skrevet 24. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Klokke har vi valgt. På skolen måtte mobilen være lydløs og da fikk vi ikke tak i han hjemme og da vi lot den ligge hjemme slik at han kunne få tak i oss så skjedde ting fra skoleslutt til barnet hadde kommet hjem, så synes det var litt vondt da han har 3 km skolevei. Og en gang manglet han nøkkel også og kunne ikke få tak oss. Hadde heldigvis sagt at hvis det var noe så måtte han gå til en av de gamle i nabolaget. Så klokke har vært tryggest her. Den er på armen til vi kommer hjem. Anonymkode: 9e5b8...e09 Mobilen vi hadde først var en gammel Nokia. Meget lite spennende. Barnet har ipad så det holder, trenger ikke en skjerm til med samme funksjoner eller bare det å slippe skader osv. Anonymkode: 9e5b8...e09 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #6 Skrevet 24. juli 2019 I starten ringte barnet oss med facetime fra ipaden om det var noe. Smartklokke er ikke lov på mange skoler. I 2.klasse fikk hun en gammel iphone med foreldrekontroll på. Får ikke lov å ha den med på skolen, og mp spørre om å få ta den med til venninner. Vi har nøkkelboks på veggen om hun kan koden på. Så om hun har byttet sekk eller noe kommer hun seg inn uansett. Vi avtaler på morgenen om hun skal komme rett hjem eller om hun feks skal komme hjem senest til middag. Sender sms fra mobilen til venner eller foreldrene gir beskjed om det er noe. Anonymkode: dd522...f8a
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: I starten ringte barnet oss med facetime fra ipaden om det var noe. Smartklokke er ikke lov på mange skoler. I 2.klasse fikk hun en gammel iphone med foreldrekontroll på. Får ikke lov å ha den med på skolen, og mp spørre om å få ta den med til venninner. Vi har nøkkelboks på veggen om hun kan koden på. Så om hun har byttet sekk eller noe kommer hun seg inn uansett. Vi avtaler på morgenen om hun skal komme rett hjem eller om hun feks skal komme hjem senest til middag. Sender sms fra mobilen til venner eller foreldrene gir beskjed om det er noe. Anonymkode: dd522...f8a Har noen skoler totalforbud om å ha smartklokke med? Det jeg har lest er at barna må ha disse avslått i skole og sfo tid. Ikke noe mer Anonymkode: 9e5b8...e09
duplexx Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 Min tredjeklassing har enda klokke, og det er ikke mas om telefon. Jeg er dritsær og er glad til så lenge hun klarer seg uten telefon. Og det funker - vi får tak i henne uansett når og hvor, ser henne på GPS samt at hun slipper den skjermen. Jeg tror hun hadde forsvunnet langt inn i skjermen ganske fort dersom hun fikk en telefon nå. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #10 Skrevet 26. juli 2019 Armbåndsur er mer enn bra nok. Skjønner ikke hvorfor dagens unger skal ha alt av tekniske duppeditter. Vi som er født før år 2000 klarte oss fint uten, mindre digital mobbing var det også. Anonymkode: 0cc1d...a96
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #11 Skrevet 26. juli 2019 Tror også at det hadde blitt mye unødig skjermtid med mobil, tanken er jo bare at vi skal kunne nå hverandre om det er noe, så tenker at en slik klokke kanskje kan være like greit i starten. Og ja, vi andre klarte oss helt fint. Men det er stor forskjell på meg som begynte i første klasse i 1995 og barnet mitt som begynner i 2020. Det skader ikke å følge litt med i tiden. Å være mer tilgjengelig for hverandre gjør at barnet i stor grad får mer frihet. Anonymkode: 85c21...dbd
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 På vår skole så har man ikke lov til å bruke disse klokkene, klokke/mobil skal ligge i sekken til skoledagen er over. Har vært mye trøbbel med mobiltelefoner rundt på skolene i vår by, ganske små barn som er stygge med hverandre, filmer og legger ut på youtube. Er ikke bare barna som for gjennomgå, når lærere korrigerer oppførsel ol. så er det elever som filmer og legger det ut. Og de barna som er verst er faktisk de som har foreldre som sier at deres barn har en fornuftig oppførsel rundt mobil. Stor forskjell på barna når de diller med telefonen rundt foreldre og når de går hjem etter skolen... Jeg er veldig for totaltforbud når det kommer til telefoner i skolen, når man har elever som har foreldre som ikke tar tak så er det nesten slik man må gjøre det. Slike foreldre er det alltid og når det blir slik at barn er bekymret for å bli filmet på vei hjem fra skolen så har det gått for langt. Hvis barna trenger telefon så kan man legge mobilen hjemme og så kan de ta den der når de kommer hjem. Anonymkode: b7787...e2d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå