Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to familier som er på ferie i utlandet sammen. Vi har begge familiene med oss barn. Det andre paret er på telefonene sine  bortimot 24/7. Når vi er ute å spiser sitter de konstant med mobilen oppe, i går sjekket de mobilene 12 ganger tilsammen bare under middagen. Barna deres roper mamma og pappa i eningen uten at de blir verken hørt eller sett. De blir plutselig helt fjerne og faller ut av samtalen når mobilen åpnes. Dette skaper en litt kjedelig stemning for alle igrunn... det er helt greit å sjekke mobilen innimellom, men i dette tilfellet går det litt langt, barna har begynt å henvende seg til andre reisefølget for å få hjelp eller bli sett og hørt. 

Kan man si ifra om dette på noen måte uten å såre de andre? Føler jeg ikke vil blande meg men samtid vil jeg neppe reise på ny tur sammen med dem igjen etter denne opplevelsen... det syntes jeg er litt trist, for de er så fine folk uten mobilen.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du må ta opp dette. La dem lese innlegget ditt her til å begynne med. 

Anonymkode: ac050...abe

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, 161 skrev:

barna har begynt å henvende seg til andre reisefølget for å få hjelp eller bli sett og hørt. 

Kan man si ifra om dette på noen måte uten å såre de andre?

Ja, klart du skal si fra. Gjør det på en fin måte, så tenker jeg det ordner seg :)

Eller ta en som jeg ville gjort, direkte og rett fram, uten rom for misforståelser: Hør her, ungene deres trenger litt kontakt med dere, synes dere bør legge i fra dere mobilen litt oftere, og så er det jo også koselig om dere blir mer sosiale også, vi synes det er hyggelig å være sammen med dere. Eller er det vi som er kjedelig selskap?  :) 

Skrevet

Mobiltelefonen hører ikke hjemme ved middagsbordet. 

• Liker 2
Skrevet

Om du ikke direkte vil si at du syns de bruker mye tid på mobilen, hva med å gå rundt grøten? Spør hva de tenker om mobilbruk og foreslå felles regler, for eksempel at ved middagen skal mobilene ligge. Det er jo ferie, og det kan jo også godt være litt ferie fra mobilen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke sagt ifra, pleier aldri å kritisere andre. Jmf boken : how to make friends and influence people 

Anonymkode: 5fcaa...ea4

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke sagt ifra, pleier aldri å kritisere andre. Jmf boken : how to make friends and influence people 

Hvordan vil boka anbefale at du påvirker disse menneskene da? Ser ikke helt noe forandre seg om at eneste rådet er å late som ingenting. Men det er kanskje bare «make friends»-biten du fokuserer på?

Endret av Hactar
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hactar skrev:

Hvordan vil boka anbefale at du påvirker disse menneskene da? Ser ikke helt noe forandre seg om at eneste rådet er å late som ingenting. Men det er kanskje bare «make friends»-biten du fokuserer på?

Poenget i boken er ikke nødvendigvis å få folk til å gjøre som du vil, men å få venner/bli godt likt. Tror bare jeg hadde ignorert at de satt mye på telefonen, evt prøvd å holde samtale med dem. Poenget mitt er at generelt så liker folk veldig dårlig å bli fortalt hva de skal gjøre/bli kritisert. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenget i boken er ikke nødvendigvis å få folk til å gjøre som du vil, men å få venner/bli godt likt. Tror bare jeg hadde ignorert at de satt mye på telefonen, evt prøvd å holde samtale med dem. Poenget mitt er at generelt så liker folk veldig dårlig å bli fortalt hva de skal gjøre/bli kritisert. 

Samtidig tenker jeg vennskapet ikke er mye verdt om man ikke kan ha en dialog også når man opplever noe som et problem. Sannsynligvis er ikke disse vennene bevisste på hvor fjerne de blir både overfor voksne bordet, men særlig også overfor egne barn, og kan ha nytte av å få vite det.

Ikke sikkert de har lyst til å fremstå som de akkurat nå gjør. For nå fremstår de som uinteresserte venner og likegyldige foreldre.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Stakkars barn 😢 Selvfølgelig sier du i fra, for barnas skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Å, det hadde jeg sagt ifra første dagen. Dere kan jo vektlegge at DERE syns det er svært uhøflig og vil gjerne prate og kose dere uten mobil, kan dere være så snille å legge den vekk, særlig ved matbordet, det er så mye hyggeligere hvis man snakker sammen og er tilstede, du selv blir nysgjerrig og tar fram egen mobil og vil gjerne ha litt begrensninger på det i ferien for egen del. Dere vil gjerne at barna lærer også, (de får vel ikke lov til å ha leker og spill ved bordet?).

Og så ville jeg minnet dem på det, også ville jeg gjort et poeng ut av det selv (Unnskylde meg hvis jeg tok meg i å kikke osv). 

Anonymkode: e4785...122

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva mener du er poenget med å ha masse dårlige venner som er uinteressante og kjedelige mennesker? Hva får du ut av det? 

Dessuten er det bare bøl. Folk, som barn, liker å bli grensesatt og utfordret. Dersom en bare er hyggelig og overfladisk får en haugevis av bekjente. En er ikke venner med noen før en har sagt ting rett fra levra og diskutert så busta fyker. Folk sier (og tror trolig også) at de hater å bli fortalt hva de skal gjøre. Men folk flest ringer ned det offentlige og sine slektninger med tåpelige spørsmål de lett kunne ordnet selv. Av en enkel grunn: de ønsker at noen skal bestemme for dem hva de skal gjøre. 

Ts: du har intet å tape på å si fra. Scenario 1: de fortsetter som før og dere må etterhvert uansett droppe kontakten med dem (og varsle barnevern). Scenario 2: de blir sure og dere må gjøre som i scenario 1. Eller de endrer adferd og alle vinner. Sier du ikke fra er scenario 1 gitt.

Anonymkode: 492c9...1cd

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, 161 skrev:

Vi er to familier som er på ferie i utlandet sammen. Vi har begge familiene med oss barn. Det andre paret er på telefonene sine  bortimot 24/7. Når vi er ute å spiser sitter de konstant med mobilen oppe, i går sjekket de mobilene 12 ganger tilsammen bare under middagen. Barna deres roper mamma og pappa i eningen uten at de blir verken hørt eller sett. De blir plutselig helt fjerne og faller ut av samtalen når mobilen åpnes. Dette skaper en litt kjedelig stemning for alle igrunn... det er helt greit å sjekke mobilen innimellom, men i dette tilfellet går det litt langt, barna har begynt å henvende seg til andre reisefølget for å få hjelp eller bli sett og hørt. 

Kan man si ifra om dette på noen måte uten å såre de andre? Føler jeg ikke vil blande meg men samtid vil jeg neppe reise på ny tur sammen med dem igjen etter denne opplevelsen... det syntes jeg er litt trist, for de er så fine folk uten mobilen.

Hadde sendt de en sms og forklart :fnise: , så kanskje de selv hadde sett hvor dumt de oppførte seg. Men ser desverre rundt omkring folk i alle aldre sitter på mobilen sin konstant. Forferdelig uting. Ville aldri vært på telefon når jeg er sammen med andre, om barna mine ikke mer med så sjekker jeg innimellom om det  er kommet melding. Men aldri annet. Frekt og uhøflig og noe jeg lærer mine tenåringer.  Uakseptabel oppførsel

Anonymkode: 1969b...e83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ganske vanlig dag dessverre, mobilen er nr.1. Se når folk er ute med hunden, tur med barnevogna, venter på bussen, venter på andre, matpause på jobben, besøk hos andre, på byen/pub+++. Selv lar jeg den oftest ligge hjemme, har den ikke med på jobb lenger heller da den ikke trengs der. 

Jeg er så lei av mennesker som er avhengig av den jævla mobiltelefonen!!!

Anonymkode: 3d375...4d0

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...