Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herregud er helt ifra meg. Fant ut at jeg er gravid, va 7 uker. Har hatt sommerferie og drukket usedvanlig mye... Snakk om blackout hvertfall 4 ganger og en øl/vin her og der... Dette var ikke planlagt, verken graviditet eller alkoholmengde.. Går på p piller. Er denne babyen ødelagt?? 

Anonymkode: f0078...6fd

AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta abort?

Anonymkode: f77fc...ab4

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg hentet fra vg: 

Jeg kan ikke si så mye annet enn at i de fleste tilfellene går det bra, sier Kopperud.

- Og noen ganger går det ikke bra. Fram til uke 12 vil kroppen stort sett ordne opp selv, og dersom fosteret er alvorlig skadet vil det i mange tilfeller ende med spontanabort, sier hun.

Hun er enig med Helsedirektoratets anbefaling om totalavhold gjennom hele graviditeten, og råder sine pasienter til å droppe alkoholen helt.

- Norske helsemyndigheter støtter seg på forskning som sier at totalavhold er det tryggeste. Jeg pleier å vise til undersøkelser som har vist at det skal svært små mengder alkohol til for å gi skade.

Anonymkode: f77fc...ab4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Barnet er ikke planlagt men veldig ønsket. Ønsker derimot ikke et barn jeg selv har ødelagt en god fremtid for. 

• Liker 1
Skrevet

Husk at graviditeten regnes fra forrige mens, ikke fra eggløsning. Så de to første ukene gjelds ikke. Deretter tar det ca en uke før egget fester seg. Så det er bare de fire siste ukene fosteret kan ha blitt påvirket. Jeg tror det vil gå helt fint, bare kutt ut alkohol fra nå av. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Gode ord å høre 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tenk hvis barnet blir dummere enn hvis du hadde latt være å drikke da. Skal man sette noe til verden bør man i det minste gi dem så gode forutsetninger som mulig.

Anonymkode: 46671...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig så går det veldig fint :) mange mødre som drikker alkohol de første ukene av et svangerskapet fordi de ikke vet om at de gravide. Barna kommer ut friske og fine allikevel. Jeg kjenner faktisk ei som drakk jevnlig gjennom hele svangerskapet fordi «det roet ned babyen», og tilogmed den ungen kom ut frisk og fin. Selvfølgelig skal man ikke gjøre det - sjansen for permanente skader er ganske stor - men ikke så tidlig i svangerskapet som du er. Barn født med alkoholsyndrom, er resultat av at mor har kost seg med alkohol gjennom store deler av svangerskapet :) 

Anonymkode: f6bc8...c7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet av ei som ruset seg i svangerskapet. Og hun fikk et barn med en sjelden sykdom som gjør at barnet er avhengig av rullestol resten av livet. Barnet har en sjelden sykdom som påvirker motorikken og musklene i kroppen, slik at de gradvis svekkes :( 

Anonymkode: 33e12...5aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man virkelig ikke bør få barn hvis man er så ung (og dum) at man drikker seg til Black out flere ganger på rad. Å drikke så mye er noe man kanskje gjør én gang ved et uhell som 18-åring, deretter skjerper man seg og roer ned inntaket. Jeg mener du har et alkoholproblem hvis du blir så full flere ganger på rad. Og da bør du drite i å få barn til du vokser opp og har sluttet å ruse deg! 

Anonymkode: f335a...17a

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk hvis barnet blir dummere enn hvis du hadde latt være å drikke da. Skal man sette noe til verden bør man i det minste gi dem så gode forutsetninger som mulig.

Anonymkode: 46671...f72

Du fikk kanskje ikke med deg at det ikke var planlagt, og at TS gikk på p-piller? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man virkelig ikke bør få barn hvis man er så ung (og dum) at man drikker seg til Black out flere ganger på rad. Å drikke så mye er noe man kanskje gjør én gang ved et uhell som 18-åring, deretter skjerper man seg og roer ned inntaket. Jeg mener du har et alkoholproblem hvis du blir så full flere ganger på rad. Og da bør du drite i å få barn til du vokser opp og har sluttet å ruse deg! 

Anonymkode: f335a...17a

Herlighet for et tåpelig svar. 

Ts, snakk med legen din om dette. Ikke spør anonyme på nett.

Anonymkode: b48da...1bb

• Liker 17
Skrevet

Gratulerer😍💙

Bestill legetime , og ta det derfra..

Lykke til❤️

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer så mye med graviditeten.

Jeg ville pusta med magen, droppe å lese om svangerskap og alkohol, og bestilt time til lege og hos jordmor.

Det er mange som har tatt seg en fest eller flere før de oppdaget at de er med barn. Det viktigste er jo at man slutter å drikke når man oppdager det, og ikke fortsetter med mer festing.

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Snakk med legen din. Du kan nok ikke vite om babyen har fått men av drikkingen eller ikke, mange tåler det og noen tåler det ikke. Å si at barnet er ødelagt, er nok å ta i.  

Og ikke føl skyld, ihvertfall! Du gikk jo påprevensjon. 

Lykke til og stor klem til deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde med en venninne av meg, hun fant ikke ut av det før i uke 7-8. Og det var og sommer med utdrikningslag og eksamensfester, så var ikke rolig akkurat. Det gikk fint😊 Bestill en legetime, så kanskje du kan få en tidlig ultralyd for å se at alt ser bra ut nå. 

Anonymkode: 79ca8...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut i uke 9. Helt fin gutt i dag.

Anonymkode: cc897...e3b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet av ei som ruset seg i svangerskapet. Og hun fikk et barn med en sjelden sykdom som gjør at barnet er avhengig av rullestol resten av livet. Barnet har en sjelden sykdom som påvirker motorikken og musklene i kroppen, slik at de gradvis svekkes :( 

Anonymkode: 33e12...5aa

Moren min ruste seg de første 5mnd  i svangerskapet med meg, og jeg ikke fått noe skader av det.

Oppfordrer jo selvfølgelig ikke til det, men 7 uker kommer nok til og gå fint. Og kroppen rydder opp om det går galt.

Og for og være ærlig tror jeg det finnes mange tilfeller der motorikken og kroppen blir svekket gravid som ikke ble påført av alkohol i svangerskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Slå en strek over det. Det er mye vanligere enn du tror at barna som løper rundt i gatene er skapt på samme måte som ditt. Det går stort sett bra. Og selv om man har gjort alt helt perfekt har man heller ingen garantier for friskt barn. Hvis du ønsker barn: behold det. Fjerner du det så har du 1. Ingen garantier for å bli gravid igjen og 2. Ingen garantier for friskt barn uansett. Spander heller på deg en privat UL du. I dag f.eks! Klokka er bare 9.30 og det er sommer så det er nok lett å få time! Reka har nok hjerteslag innen nå ;) 

Anonymkode: 76728...8d4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...