Gå til innhold

Eiendomsmegler - tradisjonell vs lavpriskonsept

Krepsekvinnen

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge en 3-roms i et populært strøk i Bergen og har innhentet pristilbud fra 3 ulike meglerforetak. De to første skal ha ca 105 000 hver og da er «alt» inkludert. Den siste er en lavprismegler som tar 30.000 for jobben. De dyre meglerne slengte drit om lavpriskonseptet og sier det er dårlig og uengasjert oppfølging, meglerne går hjem kl 16 og driter i salget fordi de har fastlønn, fotografen tar kun noen få bilder og de er ofte ikke bra, i tillegg må man betale kr 2500 for hver ekstra visning. Den billige sier dette er bare tull og at de sparer inn på andre måter, blant annet å ikke gå på befaring før oppstartsmøtet er avtalt (uforpliktende befaring sluker tid Og penger) , de tar en budrunde selv om det skjer på kveldstid, de er like engasjert som de dyre. Faktisk antydet han at hans kolleger som jobber på provisjon var mer stresset og ville ha salget gjennom så fort som mulig 

Så hva skal man tro! 

Er det sant at de dyre meglerne oppnår flere hundre tusen høyere priser fordi de «jobber hardere» for kunden, mens fastprismegler bare kjører salget igjennom uten å engasjere seg så mye? 

Har noen erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I disse tider er det kjøpers marked, og det vi har opplevd er at så lenge prisen er riktig så er det det samme hvem som selger boligen, men absolutt en fordel om selskapet når ut til flest og tar gode bilder da første inntrykk er viktig for å vekke interesse om ikke prisen lokker i seg selv. 

Anonymkode: 43a79...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Krepsekvinnen skrev:

Jeg skal selge en 3-roms i et populært strøk i Bergen og har innhentet pristilbud fra 3 ulike meglerforetak. De to første skal ha ca 105 000 hver og da er «alt» inkludert. Den siste er en lavprismegler som tar 30.000 for jobben. De dyre meglerne slengte drit om lavpriskonseptet og sier det er dårlig og uengasjert oppfølging, meglerne går hjem kl 16 og driter i salget fordi de har fastlønn, fotografen tar kun noen få bilder og de er ofte ikke bra, i tillegg må man betale kr 2500 for hver ekstra visning. Den billige sier dette er bare tull og at de sparer inn på andre måter, blant annet å ikke gå på befaring før oppstartsmøtet er avtalt (uforpliktende befaring sluker tid Og penger) , de tar en budrunde selv om det skjer på kveldstid, de er like engasjert som de dyre. Faktisk antydet han at hans kolleger som jobber på provisjon var mer stresset og ville ha salget gjennom så fort som mulig 

Så hva skal man tro! 

Er det sant at de dyre meglerne oppnår flere hundre tusen høyere priser fordi de «jobber hardere» for kunden, mens fastprismegler bare kjører salget igjennom uten å engasjere seg så mye? 

Har noen erfaringer? 

Lavprismeglerne ber deg vel holde visning selv? 

Gjør ikke en megler jobben sin, uansett hvor han er ansatt, så vet både meglerne og de flrste kunder at megleren kan klages inn til meglernes klageorgan. 

Fotografene er vel alle fra samme bedrift, i det det i alle fall tidligere var bare ett firma som drev med fotografering til megleres prospekter. 

Du kan jo gå på finn og se hva billigmegleren har av salgsa nonser og hvor mange og talende bilder prospektene deres har? 

Ellers finnes der veldig mye rart som har blitt meglere og som jobber som megler....vi hadde en som ikke klarte å skrive telefonnummeret riktig av fra epost og til egen telefon og aldri dukket opp til avtalt tid. Lite imponerende fra et dyrt meglerforetak. 

Anonymkode: b220b...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De dyre er nok ofte bedre ja. Er det et selgers marked som det var i 2016  og bakover så er jo kjøpere så desperate at de bare kjøper, men i dag er kjøpere skeptiske. De må overtales, og det krever både tid og erfaring.   Det krever en flink og engasjert megler som selv står på visning, lager et godt prospekt og en proff annonse. 

Anonymkode: 7144b...e21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bø sjekke ulike boligannonser og se hvordan du liker presentasjonen fra ulike tilbydere. Personlig kommer jeg ikke til å gå for billigmegler neste gang jeg skal selge, og det er det i hovedsak en grunn til. Eiendomsmeglere som har "sitt" område å jobbe innen har ofte lister med interessenter som de inviterer på visning og dermed kan treffe en kundegruppe som er villig til å kjøpe (og evt overby) hverandre raskt. Jeg følger med på hvem som har lignende leiligheter som min og hvem som får solgt til hvilken pris, og vet dermed hvem jeg ønsker å ha om/når jeg en gang skal selge. I mitt borettslag har f.eks et meglerforetak solgt leiligheter til langt over takst, mens et annet konsekvent har hatt 2-8 visninger på like leiligheter før de har fått solgt, som regel under takst. Jeg bor i et flott og veldrevet borettslag i gangavstand fra Haukeland, der leiligheter som regel går unna på første visning, så det at et meglerforetak ikke får solg er en varsellampe om dårlig virksomhet mer enn en uniteressant bolig. Viktig å ikke undervurdere interesselisten en erfaren megler sitter på. Det koster så klart litt mer, men du tjener fort inn igjen pengene når budkrigen går til værs. 

Du bør sjekke hva meglerne har av erfaring fra ditt område, gjerne hva de faktisk har fått solgt leiligheter lik din for. Du kan sjekke hvilke boliger som nyllig er solgt i ditt område på finn, og så finne prisen på 1881. 

Anonymkode: 27d5d...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode bilder og boligstyling er viktig! Så akkurat det bør bli bra.

Sjekk boligannonser i ditt område fra de forskjellige meglerne, så kan du gjøre deg opp en mening selv. Det er utvilsomt kvalitetsforskjeller mellom ulike meglere, men om dette er firmaavhengig eller personavhengig er jeg ikke sikker på.

Du bør uansett være kritisk og bidra i prosessen selv. Det er nærmest tragisk å se hvor mange boligannonser der bildeteksten er: "I (dette rommet) er det god plass til (sett inn møblene i rommet, som du ser i bildet)." Det vitner om samlebåndvirksomhet, og akkurat det er ikke det du vil ha når du skal selge boligen din.

Anonymkode: 120e5...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bø sjekke ulike boligannonser og se hvordan du liker presentasjonen fra ulike tilbydere. Personlig kommer jeg ikke til å gå for billigmegler neste gang jeg skal selge, og det er det i hovedsak en grunn til. Eiendomsmeglere som har "sitt" område å jobbe innen har ofte lister med interessenter som de inviterer på visning og dermed kan treffe en kundegruppe som er villig til å kjøpe (og evt overby) hverandre raskt. Jeg følger med på hvem som har lignende leiligheter som min og hvem som får solgt til hvilken pris, og vet dermed hvem jeg ønsker å ha om/når jeg en gang skal selge. I mitt borettslag har f.eks et meglerforetak solgt leiligheter til langt over takst, mens et annet konsekvent har hatt 2-8 visninger på like leiligheter før de har fått solgt, som regel under takst. Jeg bor i et flott og veldrevet borettslag i gangavstand fra Haukeland, der leiligheter som regel går unna på første visning, så det at et meglerforetak ikke får solg er en varsellampe om dårlig virksomhet mer enn en uniteressant bolig. Viktig å ikke undervurdere interesselisten en erfaren megler sitter på. Det koster så klart litt mer, men du tjener fort inn igjen pengene når budkrigen går til værs. 

Du bør sjekke hva meglerne har av erfaring fra ditt område, gjerne hva de faktisk har fått solgt leiligheter lik din for. Du kan sjekke hvilke boliger som nyllig er solgt i ditt område på finn, og så finne prisen på 1881. 

Nå fremsnakker du brl så mye at det er lett å vite hvor du bor. 

Problemet er imidertid litt annerledes nå etter at brl og selgerne har informert om at der er skjeggkre i brl. 

Du kan ha hvilken megler du vil, men et brl som er fullt av skjeggkre det er folk skeptisk til uansett megler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode bilder og boligstyling er viktig! Så akkurat det bør bli bra.

Sjekk boligannonser i ditt område fra de forskjellige meglerne, så kan du gjøre deg opp en mening selv. Det er utvilsomt kvalitetsforskjeller mellom ulike meglere, men om dette er firmaavhengig eller personavhengig er jeg ikke sikker på.

Du bør uansett være kritisk og bidra i prosessen selv. Det er nærmest tragisk å se hvor mange boligannonser der bildeteksten er: "I (dette rommet) er det god plass til (sett inn møblene i rommet, som du ser i bildet)." Det vitner om samlebåndvirksomhet, og akkurat det er ikke det du vil ha når du skal selge boligen din.

Anonymkode: 120e5...1bd

Hehe, det er jo ingenting i forhold til at bildeteksten er: «JPEG456»

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå fremsnakker du brl så mye at det er lett å vite hvor du bor. 

Problemet er imidertid litt annerledes nå etter at brl og selgerne har informert om at der er skjeggkre i brl. 

Du kan ha hvilken megler du vil, men et brl som er fullt av skjeggkre det er folk skeptisk til uansett megler. 

Vel du vet jo tydeligvis ikke hvor jeg bor (selv om jeg blir nysgjerrig på hva du tror?), for her har vi heldigvis ikke problemer med skjeggkre. I 30 min gangavstand fra Haukeland finnes det rikelig med borettslag som passer min beskrivelse, hvorvidt jeg bor i sentrum, på Gyldenpris eller på Landås vet du ingenting om. Skjeggkrev vil nok senke verdien på leiligheter ja, men det er ikke det som er tilfellet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Jeg ser i hvert fall at Himla får gode skussmål. Første visning er megler med på, evt flere koster kr 2500 stk. Gjør meg ingenting å holde visning selv, men det er alfa og omega at megler følger prosessen og får ut pris-potensialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til og med Privatmegleren her i Bergen har bedt naboer holde privatvisning fordi megleren ikke kunne komme. Og, ja, det fins forskning på dette: For deg er en prisøkning på 50-100.000 kr fantastisk, for megleren er provisjonsøkningen minimal. Så de prøver heller å selge kjapt enn å bruke mer tid på én til visning. Det er menneskelig, helt normalt, og ikke avhengig av hvor de jobber.

Anonymkode: 5bf3f...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Krepsekvinnen skrev:

Takk for svar, alle sammen! Jeg ser i hvert fall at Himla får gode skussmål. Første visning er megler med på, evt flere koster kr 2500 stk. Gjør meg ingenting å holde visning selv, men det er alfa og omega at megler følger prosessen og får ut pris-potensialet. 

Var det ikke Himla som reddet seg ut av konkurs med ett nødskrik nylig? Eller finnes der flere billigmeglere i Bergen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke Himla som reddet seg ut av konkurs med ett nødskrik nylig? Eller finnes der flere billigmeglere i Bergen? 

Marton har nylig lagt ned kontoret i Bergen. 

Himla greier seg bra. De er en underavdeling av Fana sparebank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 25.7.2019 den 22.09, Krepsekvinnen skrev:

Det «gjør ingenting for deg» nei, men hvor god selger er DU? Når megler selv har møtt personen på visning så får han/hun masse info som er gull verd i budrunden. Hvor interessert virket han ( det er noe garvede meglere merker mer enn en lekmann). Så legger de opp strategien deretter. 

I et selgers marked er det sikkert greit, men når du kanskje bare har én interessent og man prøver å få han til å by over seg selv ( som er helt vanlig i dag) så sliter du. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med gjebsidige sin meglertjeneste med  bologforsikring? Vurderer de selv..

Anonymkode: d79b6...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det «gjør ingenting for deg» nei, men hvor god selger er DU? Når megler selv har møtt personen på visning så får han/hun masse info som er gull verd i budrunden. Hvor interessert virket han ( det er noe garvede meglere merker mer enn en lekmann). Så legger de opp strategien deretter. 

I et selgers marked er det sikkert greit, men når du kanskje bare har én interessent og man prøver å få han til å by over seg selv ( som er helt vanlig i dag) så sliter du. 

Godt poeng 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...