Gå til innhold

Barn opptatt av tiss, hvor vanlig er dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 5 år er veldig opptatt av egen og andres tiss om dagen. Forleden dag prøvde han å få storebror til å vise tisse  til hverandre. I dag tegnet han to personer med synlig tiss (sånn strek tegning) og før leggetid så han mot en pil og sa at det var en pikk, et ord vi aldri har brukt her. Er dette grunn til bekymring? 

Anonymkode: 5c345...68d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt vanlig.

Anonymkode: 9bff7...7b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 5 år er veldig opptatt av egen og andres tiss om dagen. Forleden dag prøvde han å få storebror til å vise tisse  til hverandre. I dag tegnet han to personer med synlig tiss (sånn strek tegning) og før leggetid så han mot en pil og sa at det var en pikk, et ord vi aldri har brukt her. Er dette grunn til bekymring? 

Har tre gutter, her er det iallfall helt vanlig🙈

Anonymkode: 8ce74...6d2

AnonymBruker
Skrevet

For noen uker siden etter at jeg hadde dusjet kom hunden vår forbi bak meg og da sa femåringen at jeg måtte passe meg så hunden ikke skulle slikke tissen min 🤔 begynner å bli veldig bekymret nå 😞

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor lærer de disse tingene da? Ord som pikk, eller slikking, for meg så virker dette helt rart. Prøvde å snakke med ham om dette med han blir flau og sier at han bare tenkte dette selv.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, du må bare forberede deg på at han kommer til å "bo" med hendene i buksa en stund nå. Det er helt vanlig, og en veldig naturlig del av utviklingen.

La ham holde på, men bruk anledningen til å begynne å lære ham om forskjellen på egen og andres tiss, og om hva som er private deler av kroppen, men la ham utforske kroppen sin.

Anonymkode: 01654...891

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor lærer de disse tingene da? Ord som pikk, eller slikking, for meg så virker dette helt rart. Prøvde å snakke med ham om dette med han blir flau og sier at han bare tenkte dette selv.

Ts

Skrev du ikke at han har en eldre bror? Som har venner på besøk? Og han går kanskje også i barnehage?

De lærer av hverandre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skrev du ikke at han har en eldre bror? Som har venner på besøk? Og han går kanskje også i barnehage?

De lærer av hverandre.

Ja, han har en bror som er 11 år som aldri var gjennom denne seksuelle fasen, og vennene og han bare sitter og spiller for det meste. Men ja, mye kan komme fra barnehagen.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Du høres litt hysterisk og paranoid ut.

Jeg leser innleggene dine som at du er mann ts, om det stemmer, så burde vel du av alle vite at dette er helt normalt. Alle gutter i den alderen er nysgjerrig på sin egen, og andre sin tiss.

Slapp litt av.

Anonymkode: f6e98...15c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Du høres litt hysterisk og paranoid ut.

Jeg leser innleggene dine som at du er mann ts, om det stemmer, så burde vel du av alle vite at dette er helt normalt. Alle gutter i den alderen er nysgjerrig på sin egen, og andre sin tiss.

Slapp litt av.

Hysterisk mor her 😅 Overgrep er litt verste mareritt

Ts

Tusen takk for at dere svarer!

Skrevet

Min 3åring er ihvertfall kjempeopptatt av tissen! Han snakker om den, tar på den hvis han får mulighet, snakker om hvor stor pappa sin er, og at jeg har annen tiss enn han. Han spør stadig om han får se på tissene våre, og på rompene våre. Og når vi har dusjet sammen må jeg noen ganger stoppe han fra å borti underlivet mitt.

Hunder slikker jo over alt, og pikk er ett ord du fort finner brukt i de fleste skoler og barnehager.

Men! Nå vil jeg ikke bagatellisere det heller, fordi du har åpenbart en dårlig magefølelse. Og overgrep mot barn skjer jo. Hva med å lufte bekymringen for helsestasjonen for eksempel? Kanskje de enten kan hjelpe deg med å roe deg ned, eller komme til bunns i dette.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta bekymringen din på alvor. Spør i bhg om de bruker slike ord og følg med om han viser andre tegn på at noe kan ha skjedd. Vis ham gjerne filmene på nrk om slike ting, sånn at han vet at det ikke er lov, og får en mulighet til å snakke om det hvis det har skjedd noe. 

Anonymkode: 04e43...889

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, heipådegsann skrev:

Min 3åring er ihvertfall kjempeopptatt av tissen! Han snakker om den, tar på den hvis han får mulighet, snakker om hvor stor pappa sin er, og at jeg har annen tiss enn han. Han spør stadig om han får se på tissene våre, og på rompene våre. Og når vi har dusjet sammen må jeg noen ganger stoppe han fra å borti underlivet mitt.

Hunder slikker jo over alt, og pikk er ett ord du fort finner brukt i de fleste skoler og barnehager.

Men! Nå vil jeg ikke bagatellisere det heller, fordi du har åpenbart en dårlig magefølelse. Og overgrep mot barn skjer jo. Hva med å lufte bekymringen for helsestasjonen for eksempel? Kanskje de enten kan hjelpe deg med å roe deg ned, eller komme til bunns i dette.

Dette høres veldi lurt ut. Å høre med helsestasjonen

Anonymkode: 7a3c5...2cc

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hysterisk mor her 😅 Overgrep er litt verste mareritt

Ts

Tusen takk for at dere svarer!

Vel man kan ikke gå rundt og frykte alt. Ja, overgrep er grusomt, men det er også bilkræsj, at huset brenner ned, bli slått ned på gata, bli alvorlig syk. Kunne fortsatt i det uendelige.

Man kan ikke gå rundt å frykte alle mulige ting. Og om man skulle være så uheldig å oppleve noe helt grusomt, for det skjer dessverre, så er det ikke slik at man alltid kunne ha gjort noe med det. 

Men jeg er mann, og vel dette var helt normalt hos både meg og venner når vi vokste opp, og ingen av oss var utsatt for noe såvidt jeg vet.

Jeg tror det er helt normalt for gutter i den alderen, selv om selvsagt ikke alle er sånn. Men ville ikke bekymret meg. Hadde vært mer bekymret om han snakket om tissen til pappa, eller til en av de som jobber i barnehagen. Da hadde jeg reagert. Men at han er nysgjerrig på egen, og andre barn sin kropp er ikke noe som får varsellampene mine til å lyse :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta bekymringen din på alvor. Spør i bhg om de bruker slike ord og følg med om han viser andre tegn på at noe kan ha skjedd. Vis ham gjerne filmene på nrk om slike ting, sånn at han vet at det ikke er lov, og får en mulighet til å snakke om det hvis det har skjedd noe. 

Kroppen min eier jeg har han sett et par ganger og er veldig opptatt av de. Mulig det er derfor han virker så opptatt av tiss og sånn? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det jeg mener er galt med dagens generasjon. Dette var da helt normalt når jeg vokste opp, og ikke noe man reagerte så veldig på. Jeg sier ikke at man ikke skal ta bekymringer på alvor, men man må vel ikke se fanden over alt. 

Jeg er glad jeg ikke ble oppdratt av hysteriske foreldre, som mistenkeliggjør at det har skjedd noe kriminelt for den minste ting. Slikt tror jeg er skadelig og psykisk belastende for et barn. Det eneste man vil lære barn med ditt råd her er at det er galt å utforske egen kropp, og det tror jeg ikke er en god ting å lære barn. Da blir jo alt med egen kropp skambelagt, fordi mor må vise overgrepsdokumentarer fordi barnet var nysgjerrig på egen kropp.

I tillegg vil jeg påpeke at det er snakk om en 5 åring. Man viser da ikke slike dokumentarer om overgrep til en 5 åring. Er man bekymret får man heller ta en tur på helsestasjonen og be om råd. Det er de voksne sitt ansvar å passe på barna, ikke dytte ansvaret over på en 5 åring med å vise overgrepsdokumentarer. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det jeg mener er galt med dagens generasjon. Dette var da helt normalt når jeg vokste opp, og ikke noe man reagerte så veldig på. Jeg sier ikke at man ikke skal ta bekymringer på alvor, men man må vel ikke se fanden over alt. 

Jeg er glad jeg ikke ble oppdratt av hysteriske foreldre, som mistenkeliggjør at det har skjedd noe kriminelt for den minste ting. Slikt tror jeg er skadelig og psykisk belastende for et barn. Det eneste man vil lære barn med ditt råd her er at det er galt å utforske egen kropp, og det tror jeg ikke er en god ting å lære barn. Da blir jo alt med egen kropp skambelagt, fordi mor må vise overgrepsdokumentarer fordi barnet var nysgjerrig på egen kropp.

I tillegg vil jeg påpeke at det er snakk om en 5 åring. Man viser da ikke slike dokumentarer om overgrep til en 5 åring. Er man bekymret får man heller ta en tur på helsestasjonen og be om råd. Det er de voksne sitt ansvar å passe på barna, ikke dytte ansvaret over på en 5 åring med å vise overgrepsdokumentarer. 

I barnehagen til mine barn får alle 5åringer se den. Vi bruker også disse filmene i min jobb. 

I dette tilfellet har jo mor en sunn innstilling til kropp og fokus på dette. Hun dusjer med barnet og snakker med barnet om kropp. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen min eier jeg har han sett et par ganger og er veldig opptatt av de. Mulig det er derfor han virker så opptatt av tiss og sånn? 

Ts

Ts, det du sier her kan være forklaringen,  i tillegg til at han er 5 år og opptatt av tiss og rumpe. Følg med litt likevel, alle foreldre burde være litt obs. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen uker siden etter at jeg hadde dusjet kom hunden vår forbi bak meg og da sa femåringen at jeg måtte passe meg så hunden ikke skulle slikke tissen min 🤔 begynner å bli veldig bekymret nå 😞

TS

Jeg ville tatt kontakt med barnehagen evt helsestasjonen. Akkurat dette er jeg enig i er bekymringsverdig 

Anonymkode: f816d...533

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest det du skriver nå er rådet mitt å snakke med barnehagen om bekymringene dine.

Bare nevn det han sier, spør om dette er noe han kan ha lært i barnehagen, si også det kan jo være noe han har hørt fra storebror eller vennene hans, men at du vil de skal følge med litt på atferd og hva han sier.

Jeg er barnehagelærer, hadde skjønt bekymringen din, så ikke vær redd for å spørre de.

Anonymkode: 8ce74...6d2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hunden har vel muligens gjort det med barnet ditt da...? Hunder elsker jo alt som vi mennesker ikke akkurat definerer som "godlukt". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...