Gå til innhold

Knuter i håret hennes!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av private årsaker børsta tydeligvis ikke dattera mi på 14 håret sitt over en lengre periode... Dette har uheldigvis resultert i to svære knuter, og er helt umulig å løsne de opp! Tro meg, prøvd alt fra balsamspray til «flokebørste», men ingenting ser ut til å hjelpe henne... Hun nekter forresten av en eller annen grunn å dra til frisøren! Helt håpløst, dette her! Noen som har noen råd å komme med? Vær så snill, haster litt!

Anonymkode: aff8d...97b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt flere dager på å floke ut begynnende dreads på ungen min. Brukte ikke kam, men fingre. Slapp å klippe, ihvertfall.

Anonymkode: 5a47a...443

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pøs på med en god "detangling" conditioner.

Anonymkode: 5a47a...443

Skrevet

Marokkansk olje i en eller annen variant- finnes mange forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet

Klipp dem så kanskje 14 åringen lærer at det lønner seg å ta vare på håret sitt. 

Anonymkode: 688cb...07a

• Liker 1
Skrevet

Håret mitt blir ofte sånn, Her bruker jeg en dunk med matolje. Begynn nederst, og gre ut litt og litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er regelen: børst håret hver dag eller klipp det i en lengde som ikke krever daglig stell. (Det er ikke straff, for det er superfint med kort hår! Men konsekvensen av å ha langt hår er at man må stelle det.)

Datteren din må rett og slett begynne å stelle håret hver dag, ellers kan hun ikke ha det så kort.

Anonymkode: 82b09...88e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så langt mente jeg! 

AnonymBruker
Skrevet

Sett av en halv dag, finn en god sittestilling (feks med henne sittende på en lav krakk foran din stol), og bruk masse olje (hårolje eller olivenolje), og bruk fingrene og dra ut litt og litt hår fra flokene. Sett av nok tid slik at dere slipper å stoppe halvveis og må vaske håret før alle floker er ute. Flytt dere ut i solen, inn foran TV/ PC osv.

Eller vær den voksne som bestemmer st dere må til frisøren, der trengs det også tid.

Hvis hun ikke klarer å ta godt vare på egen hygiene, så er det uansvarlig å la henne få bestemme over dette selv. Klarer hun å passe på andre ting (tannpuss / solkrem / hygiene rundt mens)? Dropper hun slike ring kan det få livslange konsekvenser for tenner og hud.

Anonymkode: 7963e...43f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruk fingrene uten at det lugger

Anonymkode: 0e3ea...562

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er regelen: børst håret hver dag eller klipp det i en lengde som ikke krever daglig stell. (Det er ikke straff, for det er superfint med kort hår! Men konsekvensen av å ha langt hår er at man må stelle det.)

Datteren din må rett og slett begynne å stelle håret hver dag, ellers kan hun ikke ha det så kort.

Enig! Jenta mi måtte klippe håret til rett over skuldrene fordi hun ikke var flink å børste seg og hun drev å tygde på det. Hun gikk riktignok i 2.klasse da. 

TS: hvordan kunne du unngå å legge merke til at det sto så dårlig til? 

Anonymkode: 09a8a...480

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: hvordan kunne du unngå å legge merke til at det sto så dårlig til? 

Anonymkode: 09a8a...480

Om dattera har satt det opp i en knute,  dult eller hale så er det ikke så lett å se! 

Anonymkode: e5cc4...f7e

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke at en 14-åring kan gå så lenge uten å børste håret eller uten at noen voksne tar affære.... Men gjort er gjort, tydeligvis...

Enten er du den voksne som sier at hun må til frisør. Eller så må dere ta den tiden det tar. Bruk fingre, ikke børster. Evt tynn spiss på en sånn lang kam med håndtak bare for å skille ut det du skal løsne akkurat da, og så neste område etterpå. 

Jeg har ei som straks blir 14, og aldri i verden om jeg hadde tillatt at hun ikke holdt et minimum av personlig stell.... Da må man klippe hår/tvinges i dusjen, hva det nå innebærer.... Det holder ikke å si "hun nekter å gå til frisøren", håret må fikses, og her er det du som er den voksne fortsatt!

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Ulrikke skrev:

Skjønner ikke at en 14-åring kan gå så lenge uten å børste håret eller uten at noen voksne tar affære.... Men gjort er gjort, tydeligvis...

Enten er du den voksne som sier at hun må til frisør. Eller så må dere ta den tiden det tar. Bruk fingre, ikke børster. Evt tynn spiss på en sånn lang kam med håndtak bare for å skille ut det du skal løsne akkurat da, og så neste område etterpå. 

Jeg har ei som straks blir 14, og aldri i verden om jeg hadde tillatt at hun ikke holdt et minimum av personlig stell.... Da må man klippe hår/tvinges i dusjen, hva det nå innebærer.... Det holder ikke å si "hun nekter å gå til frisøren", håret må fikses, og her er det du som er den voksne fortsatt!

Nysjerrig på hvordan du skal tvinge en 14åring til frisør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at mye kan skje på en uke som gjør at dette skjer; hun kan ha andre sykdommer som gjør at hårbørsting var det minste problemet, angst, ha vært bortreist, gått med oppsatt hår. Ts skriver personlige årsaker og ingen vits å spekulere.

Det beste er å bruke balsam i vått hår, og så gå ut av dusjen, få henne til å sette seg komfortabelt og sett på en film. Du må bruke fingrene. Dra floken så flat som mulig med fingrene og trekk løs litt og litt hår. Begynn nederst. Når du har fått løsnet en liten trase, dynk den med balsam og trekk fingrene gjennom helt til du kan bruke en børste. Bruk anledningen til å gi henne omsorg og snakk med henne, det kan være lettere å få gode samtaler når hun sitter med ryggen til og dere er opptatt med noe annet. 

Anonymkode: 6d907...ed9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun skal vaske det ville jeg kuret med vanlig balsam først. For å få ut flokenes bruk olje og fingrene. Neglesaks dersom du MÅ klippe i floken, da tar du ikke for mye.

Jeg har hår som floker seg tvert, så vet hvordan hun har det.

Til senere perioder bør hun putte olje i håret dersom hun ikke har tenkt å gre det, da blir det enklere å ordne opp.

Anonymkode: dc683...ed1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk og må ha hjelp av hjemmesykepleien til å stelle håret, dette gjøres to ganger i måneden. I mellomtiden blir håret mitt svært flokete. Det eneste som funker er å dra ut bittelitt hår om gangen fra floken. Dette går ikke når mitt hår er vått, kun når det er tørt. Flokene blir verre hvis håret vaskes før flokene er løsnet. Også kam eller børste kan kun brukes når alle flokene er løsnet, ellersblir alt bare verre. Så, løsne med fingrene, eventuelt en synål dersom knuten er for stram til å kunne dra ut mer hår fra den. 

Anonymkode: 0d31d...4b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...