Gå til innhold

Hjelp! Har 400000 i kredittkortgjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han vet ingenting. Vi har hver vår konto. Jeg betaler det jeg skal av felles utgifter. Ikke aktuelt å ta det opp før jeg evt har betalt ned en del. Svigers får ikke vite noe. Prøver å øke inntekt og senke forbruk.

Har sett på luksusfellen, så vet jo hva som er riktig og galt. Er liksom ikke det at jeg mangler kunnskap. Er mer dårlig selvfølelse, så det er brukt på meg selv .

ts

Anonymkode: e478e...0ca

Vær glad du kan betale ned uten at det går utover andre. Men hvor mye vil du tåle i renteøkning? Ikke bare du, men også din mann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du begynner å jobbe ekstra for å nedbetale mer, vil ikke samboeren din begynne og lure på et tidspunkt, hvor alle de pengene dine egentlig blir av? Hvis han spør deg om dere skal kjøpe noe spesielt eller reise et sted på weekend tur eller noe, og du må svare "Jeg har ikke råd, dessverre", vil han ikke da begynne og lure? Regnestykket går jo liksom ikke opp når du tjener 550 000 i året pluss ekstrajobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan ta en ekstrajobb sammen som vi har prata om før. Han blir jo bare glad om jeg bruker mindre penger, for han synes nok jeg har brukt mye, så det er ikke noe problem. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, Jytte skrev:

Vær glad du kan betale ned uten at det går utover andre. Men hvor mye vil du tåle i renteøkning? Ikke bare du, men også din mann? 

Er begrenset hvor mye renteøkning det blir på 5 år. Dere vet jo ikke hvor mye gjeld og hvordan renta vår er totalt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.7.2019 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Jeg rydder opp, men ønsker ikke å involvere andre. Da betaler jeg heller høyere rente. Sånn er det! 

Ts

Jaja , lykke til med å betale alle de hundretusener ekstra du kunne slippet om du gikk til gjeldsrådgivning. Hvordan greier folk få nesten en halv million i kredittkortgjeld? Selg alle møblene og duppedittene du har brukt 400 000 for, du må ha noe av verdi etter å ha brukt nesten en halv mill. 

Anonymkode: 83105...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært med andre på gjeldsrådgivning og tror ikke de gir noen andre råd. Jeg har jo ikke kreditorer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært med andre på gjeldsrådgivning og tror ikke de gir noen andre råd. Jeg har jo ikke kreditorer 

Vel, tilbake til det du spør om, nemlig lavere rente. Det får du ikke, når du ikke har sikkerhet for lånet.

Anonymkode: 6065b...bf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.7.2019 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer meg jo ut av det, det tar bare år. Jeg trenger også å kunne leve i hverdagen med to barn, så mnd kostnaden er viktigere for meg enn tida det tar. Å plutselig måtte ut med 10000 her og 5000 der med en gammel bil, skaper mye bekymring i hverdagen. Da er det mye bedre å ha forutsigbarhet i hverdagen. 

Ts

Du får glatt billigere nybiler enn 250 000. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.7.2019 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Ok, la oss si jeg kjøper en eldre bil til 100000. Da er det 2500 i lån pr måned. Bomutgifter på 2000 og drivstoffutgifter på 2000. Dvs 6500 i mnd. Nå betaler jeg 3800 kr i mnd og slipper uforutsette utgifter på en eldre bil. Jeg vil si at det økonomisk lønner seg for meg å ha den bilen jeg har. 

Ts

sjekk hvor mye du får for din nåværende bil og ta utgangspunkt i det. Er bilen din f.eks verdt 100 000 selger du den og kjøper en ny for litt under 100 000. UTEN billån. Hvorfor skal du ta lån på bilen når du finner ok biler til summen du kan få for den du har nå? Jeg har aldri vurdert billån, ikke engang da jeg levde fra dag til dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ta en ekstrajobb sammen som vi har prata om før. Han blir jo bare glad om jeg bruker mindre penger, for han synes nok jeg har brukt mye, så det er ikke noe problem. 

Ts

men hvordan greier dere holde et budsjett og kutte ned i utgifter når han ikke engang er klar over hvor dårlig råd du egentlig har? Det er mye lettere for deg om du er ærlig med samboeren din og han vet at dere f.eks ikke kan bruke penger på å spise ute, kjøpe dyr alkohol, dra på ferie, kjøpe dyr mat osv. Jeg hadde dårlig råd en stund og måtte forteller samboeren min dette. Og da balanserte han forbruket etter meg, han kjøpte inn billigere mat, vi fant på ting som ikke kostet noe osv osv.. Du gjør det veldig vanskelig for deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hvordan greier dere holde et budsjett og kutte ned i utgifter når han ikke engang er klar over hvor dårlig råd du egentlig har? Det er mye lettere for deg om du er ærlig med samboeren din og han vet at dere f.eks ikke kan bruke penger på å spise ute, kjøpe dyr alkohol, dra på ferie, kjøpe dyr mat osv. Jeg hadde dårlig råd en stund og måtte forteller samboeren min dette. Og da balanserte han forbruket etter meg, han kjøpte inn billigere mat, vi fant på ting som ikke kostet noe osv osv.. Du gjør det veldig vanskelig for deg selv?

Han bruker lite penger, de pengene jeg har brukt over har gått til meg selv som han ikke vet om. Tror ikke han merker det.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sjekk hvor mye du får for din nåværende bil og ta utgangspunkt i det. Er bilen din f.eks verdt 100 000 selger du den og kjøper en ny for litt under 100 000. UTEN billån. Hvorfor skal du ta lån på bilen når du finner ok biler til summen du kan få for den du har nå? Jeg har aldri vurdert billån, ikke engang da jeg levde fra dag til dag. 

Selger jeg den for 100000, sitter jeg igjen med 0 bil og 50000 i lån på den bilen. Det kan ikke være særlig smart. Jeg får ikke egenkapital ved å selge bilen. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selger jeg den for 100000, sitter jeg igjen med 0 bil og 50000 i lån på den bilen. Det kan ikke være særlig smart. Jeg får ikke egenkapital ved å selge bilen. 

Ts

Oi halvparten av kjøpssummen på bilen er altså lån? Nei da forstår jeg at det ikke er lurt. Men uff. Nei dette ble jeg satt ut av. Eneste rådet jeg har er å være ekstrem på budsjettet. Ofte mye mer å spare der enn du tror. Jeg sa opp tv abonnementet i 2år da jeg hadde sinnsykt dårlig råd og samtidig sparte til bil. Du må tenke kreativt så du slipper sitte med dette stresset de neste årene. Selv små summer som tv-kanaler og nrk lisens har mye å si. Jeg hadde ikke greid å sove om natten med så enorm gjeld og det tar mye av stresset og bekymringene å være åpen til de rundt deg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi halvparten av kjøpssummen på bilen er altså lån? Nei da forstår jeg at det ikke er lurt. Men uff. Nei dette ble jeg satt ut av. Eneste rådet jeg har er å være ekstrem på budsjettet. Ofte mye mer å spare der enn du tror. Jeg sa opp tv abonnementet i 2år da jeg hadde sinnsykt dårlig råd og samtidig sparte til bil. Du må tenke kreativt så du slipper sitte med dette stresset de neste årene. Selv små summer som tv-kanaler og nrk lisens har mye å si. Jeg hadde ikke greid å sove om natten med så enorm gjeld og det tar mye av stresset og bekymringene å være åpen til de rundt deg .

Er vel ganske normalt å ha lån på bil..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får glatt billigere nybiler enn 250 000. 

Hvem da? Som er elbil? 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ganske normalt å ha lån på bil..

Nei, vet du. Når man har svigerforeldre som har kausjonert på boliglånet er det ikke vanlig å ha billån. Det er vanlig å betale ned så fort man kan på boliglånet for å fristille kausjonistene. Samtidig lever en nøkternt med en billig, driftssikker bil. Å kjøpe nybil er en luksus som de fleste i etableringsfasen ikke tar seg råd til. De fleste som kjøper nybil sparer delvis og tar resten over boliglånet som de betaler raskere ned enn de ellers ville gjort. 

Det at du tror det er vanlig å ha billån, har 400.000 i kredittgjeld med en lønn på 550.000 tyder på at dj legger merke til hva alle rundt deg har, men ikke ser hvilke prioriteringer de gjør for å oppnå det de har.

Anonymkode: 9867e...921

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vet du. Når man har svigerforeldre som har kausjonert på boliglånet er det ikke vanlig å ha billån. Det er vanlig å betale ned så fort man kan på boliglånet for å fristille kausjonistene. Samtidig lever en nøkternt med en billig, driftssikker bil. Å kjøpe nybil er en luksus som de fleste i etableringsfasen ikke tar seg råd til. De fleste som kjøper nybil sparer delvis og tar resten over boliglånet som de betaler raskere ned enn de ellers ville gjort. 

Det at du tror det er vanlig å ha billån, har 400.000 i kredittgjeld med en lønn på 550.000 tyder på at dj legger merke til hva alle rundt deg har, men ikke ser hvilke prioriteringer de gjør for å oppnå det de har.

Anonymkode: 9867e...921

Kom gjerne med forslag til bil til meg som pendler 10 mil hver dag, gjennom bom, og hvor det ikke er fare for store uforutsette utgifter og 0 i egenkapital. Hva bør jeg velge? Jeg har jo ikke akkurat noen luksusbil, SUV eller 4WD. Hadde en 2003 mod bil uten lån frem till for 3 år sideni ,  da hadde jeg både bom og drivstoffutgifter og uforutsette utgifter opp mot 5-6000 i mnd. Nå har jeg det forutsigbart med 3500 i mnd og en mer driftssikker bil. Er det virkelig så dumt?

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går vel ikke ann å komme unna nrk-lisensen som er blitt skatt nå? Er ikke det en media-skatt?

Endret av juliet capulet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan fikk du boliglån med samboer uten at han fikk vite om gjelden din? Har du fått gjelden i ettertid?

5000,- i måneden er sure penger, men jeg kjenner flere som bruker minst like mye i måneden på røyk/snus og sløsing. Det er verre.

Lykke til :)

Anonymkode: 03b68...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

I din situasjon, heldigvis er ikke jeg der, så tenker jeg at du bør ta en ekstrajobb. Vil være hardt mens det står på, men med noe som utgjør for eksempel 1,5 stilling så kan du betale ned lånet ditt på overkommelig tid, i alle fall dersom du bruker penger fornuftig i tillegg...

Du MÅ nødvendigvis bli kvitt mye av det lånet så fort som mulig, rentene er ikke akkurat lave på slike lån. Siden du har dette lånet så har du tydeligvis levd over evne, en ekstrajobb er da den eneste vei ut av situasjonen uten at du må stramme inn så mye at det gjør vondt...

Så brett opp ermene og vise handling nå, en ekstrajobb er den eneste vei ut av dette slik jeg ser det i alle fall. Det har aldri skadet noen å ta i et tak i en periode og å ha litt lengre jobbdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...