isbjørnungen Skrevet 24. juli 2019 #41 Del Skrevet 24. juli 2019 Vet din mann/samboer om situasjonen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Pixiedust_ Skrevet 24. juli 2019 #42 Del Skrevet 24. juli 2019 Du trenger ikke ha en elbil som du har lån på. Du kan selge den og kjøpe en helt billig bil som er god nok til å ta deg fra a til å. Det fungerer ikke slik at du vil klare å få tak i en mye bedre rente og lånebetingelser. Det er prisen å betale for å ha vært så uansvarlig at du har 400 K i kredittkortgjeld. Selg bilen, kjøp en billigere og bak resten inn i boliglånet. Selv om det innebærer å informere kausjonist. Det er eneste løsning for å ikke leve som gjeldsslave de neste 20 årene! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #43 Del Skrevet 24. juli 2019 10 minutter siden, _Pixiedust_ skrev: Du trenger ikke ha en elbil som du har lån på. Du kan selge den og kjøpe en helt billig bil som er god nok til å ta deg fra a til å. Det fungerer ikke slik at du vil klare å få tak i en mye bedre rente og lånebetingelser. Det er prisen å betale for å ha vært så uansvarlig at du har 400 K i kredittkortgjeld. Selg bilen, kjøp en billigere og bak resten inn i boliglånet. Selv om det innebærer å informere kausjonist. Det er eneste løsning for å ikke leve som gjeldsslave de neste 20 årene! Elbilen kostet meg 250000, det er ikke mye for en helt ny bil hvor du i mye større grad kan slippe uforutsette kostnader+ drivstoffkostnader. Har hart gammel dieselbil og det er MYE dyrere. Ts Anonymkode: e478e...0ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #44 Del Skrevet 24. juli 2019 Trenger svigers å stå som kausjonist fremdeles? Hvis dere har bott i boligen en stund har den fort hatt verdistigning og da er det jo mulig at dere ikke lenger trenger kausjonist for egenkapitalen. Anonymkode: a39fa...0c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #45 Del Skrevet 24. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elbilen kostet meg 250000, det er ikke mye for en helt ny bil hvor du i mye større grad kan slippe uforutsette kostnader+ drivstoffkostnader. Har hart gammel dieselbil og det er MYE dyrere. Ts Anonymkode: e478e...0ca Jo, det finnes billigere biler du kan ha. Du må jobbe med å legge om tankemønsteret ditt, for nettopp tanken om at en elbil til 250.000 med billån (som gjør den langt dyrere) er billigere å ha enn en eldre bil er tanker som gjør at du over flere år har hatt et overbruk som tilsvarer en årslønn. Du har lagt deg til en vane hvor du tror du trenger ting som du egentlig ikke har råd til. Du må øve deg på å legge bort disse vanene. Akkurat nå forsøker du å fortrenge hele situasjonen, men du kommer ikke til å ha råd til å beholde en elbil til 250.000 samtidig som du kommer deg ut av dette uføret. Hvis ikke samboeren din vet om dette, må du snakke med han/hun om det. Anonymkode: 9867e...921 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #46 Del Skrevet 24. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trenger svigers å stå som kausjonist fremdeles? Hvis dere har bott i boligen en stund har den fort hatt verdistigning og da er det jo mulig at dere ikke lenger trenger kausjonist for egenkapitalen. Anonymkode: a39fa...0c7 En liten kredittsjekk og gjeldsregister, så vil de nok fortsatt måtte det med ts sin gjeld. Anonymkode: 9867e...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #47 Del Skrevet 24. juli 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det finnes billigere biler du kan ha. Du må jobbe med å legge om tankemønsteret ditt, for nettopp tanken om at en elbil til 250.000 med billån (som gjør den langt dyrere) er billigere å ha enn en eldre bil er tanker som gjør at du over flere år har hatt et overbruk som tilsvarer en årslønn. Du har lagt deg til en vane hvor du tror du trenger ting som du egentlig ikke har råd til. Du må øve deg på å legge bort disse vanene. Akkurat nå forsøker du å fortrenge hele situasjonen, men du kommer ikke til å ha råd til å beholde en elbil til 250.000 samtidig som du kommer deg ut av dette uføret. Hvis ikke samboeren din vet om dette, må du snakke med han/hun om det. Anonymkode: 9867e...921 Jeg kommer meg jo ut av det, det tar bare år. Jeg trenger også å kunne leve i hverdagen med to barn, så mnd kostnaden er viktigere for meg enn tida det tar. Å plutselig måtte ut med 10000 her og 5000 der med en gammel bil, skaper mye bekymring i hverdagen. Da er det mye bedre å ha forutsigbarhet i hverdagen. Ts Anonymkode: e478e...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spøkelse Skrevet 24. juli 2019 #48 Del Skrevet 24. juli 2019 Forskjell på å kjøpe en bruktbil til si, tja, 90 000,- i god stand og et vrak til 20 000,- da.. Men skjønner jo at du kan få et forklaringsproblem hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Pixiedust_ Skrevet 24. juli 2019 #49 Del Skrevet 24. juli 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Elbilen kostet meg 250000, det er ikke mye for en helt ny bil hvor du i mye større grad kan slippe uforutsette kostnader+ drivstoffkostnader. Har hart gammel dieselbil og det er MYE dyrere. Ts Anonymkode: e478e...0ca Det er penger du ikke har!! Tror du folk med lav inntekt har råd til å kjøpe en bil til 250 K? Nei! De kjøper en billigere bil. Du har gjeld opp etter ørene og denne må du ta ansvar for! Jeg har hatt både EL-bil, dieselbil og bensinbil. Da jeg gikk fra min samboer så kvittet jeg meg faktisk med EL-bilen og kjøpte en krute god Ford Focus som bare hadde gått 85 000 for 80 K. Den var gammel, men i god stand. Fordi jeg ikke hadde råd til å ha bil-lån lenger. Og jeg hadde IKKE kredittkortgjeld. Men. Du er åpenbart en luksusfelle-person. Jeg har nå i det siste fått mye bedre råd, og har kunnet shoppe og endelig fått nye klær, ny treningsklokke og slikt. I noen år før dette har jeg hatt dårlig råd og kun kjøpt det mest nødvendige. Du har hatt null sans for økonomisk ansvarlighet og det betaler du for nå. Det går ut over familien din og her må du gjøre det du kan for at det skal bli minst mulig skade. Har du et shoppe-avhengighetsoroblem må du komme deg til psykolog og finne ut av hvorfor og hvordan du kan jobbe med det. Endret 24. juli 2019 av _Pixiedust_ 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #50 Del Skrevet 24. juli 2019 1 time siden, _Pixiedust_ skrev: Det er penger du ikke har!! Tror du folk med lav inntekt har råd til å kjøpe en bil til 250 K? Nei! De kjøper en billigere bil. Du har gjeld opp etter ørene og denne må du ta ansvar for! Jeg har hatt både EL-bil, dieselbil og bensinbil. Da jeg gikk fra min samboer så kvittet jeg meg faktisk med EL-bilen og kjøpte en krute god Ford Focus som bare hadde gått 85 000 for 80 K. Den var gammel, men i god stand. Fordi jeg ikke hadde råd til å ha bil-lån lenger. Og jeg hadde IKKE kredittkortgjeld. Men. Du er åpenbart en luksusfelle-person. Jeg har nå i det siste fått mye bedre råd, og har kunnet shoppe og endelig fått nye klær, ny treningsklokke og slikt. I noen år før dette har jeg hatt dårlig råd og kun kjøpt det mest nødvendige. Du har hatt null sans for økonomisk ansvarlighet og det betaler du for nå. Det går ut over familien din og her må du gjøre det du kan for at det skal bli minst mulig skade. Har du et shoppe-avhengighetsoroblem må du komme deg til psykolog og finne ut av hvorfor og hvordan du kan jobbe med det. Ok, la oss si jeg kjøper en eldre bil til 100000. Da er det 2500 i lån pr måned. Bomutgifter på 2000 og drivstoffutgifter på 2000. Dvs 6500 i mnd. Nå betaler jeg 3800 kr i mnd og slipper uforutsette utgifter på en eldre bil. Jeg vil si at det økonomisk lønner seg for meg å ha den bilen jeg har. Ts Anonymkode: e478e...0ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 24. juli 2019 #51 Del Skrevet 24. juli 2019 TS, du har hatt et overforbruk i flere år, og har lagt deg til en del dyre vaner, åpenbart. Det høres ikke ut som om du egentlig er villig til å gjøre endringer, så egentlig snakker jeg for døve ører her, men prøver like vel. For det første, om din partner ikke er klar over situasjonen din, så har du begått et grovt økonomisk utroskap! For det andre, å få bedre renter løser ikke problemet ditt. Du må ha 400.000 for å løse det problemet! Det er ingen måte å fikse dette på som ikke vil koste deg noe. Tid, ære eller materielle goder. Du må se på penger inn og penger ut. Lag et detaljert budsjett, og begynn å jobbe med gjelden. Første punkt er å spare opp 10.000,- som skal på en egen konto. Det er krisebufferen din. Om noe skjer, og det gjør det gjerne, så må det løses uten å pådra seg ny gjeld. Har du mulighet for å få deg en ekstra jobb? Det vil få fortgang på prosessen? Alle penger du kan skvise ut etter at krisebufferen er på plass må gå til gjelden. Det er også viktig at du aldri mer har et kredittkort. Du er ikke tøff nok med deg selv til å håndtere det. Jeg kjøpte meg forresten el-bil med over 100 km rekkevidde til under 60.000 kontant i vår. Det er en billig bil. Men da må man ha kontanter å legge på bordet. Sjekk ut Dave Ramsey sine podcast. Han vil hjelpe deg med å forstå en del rundt økonomi. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #52 Del Skrevet 24. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, la oss si jeg kjøper en eldre bil til 100000. Da er det 2500 i lån pr måned. Bomutgifter på 2000 og drivstoffutgifter på 2000. Dvs 6500 i mnd. Nå betaler jeg 3800 kr i mnd og slipper uforutsette utgifter på en eldre bil. Jeg vil si at det økonomisk lønner seg for meg å ha den bilen jeg har. Ts Anonymkode: e478e...0ca Nå glemmer du av de vanvittige rentene du driver og betaler på. Som blir lavere jo lavere lånet ditt er. Anonymkode: 7b068...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #53 Del Skrevet 24. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå glemmer du av de vanvittige rentene du driver og betaler på. Som blir lavere jo lavere lånet ditt er. Anonymkode: 7b068...da6 Jeg har ikke vanvittige renter på billånet. Ts Anonymkode: e478e...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #54 Del Skrevet 24. juli 2019 21 minutter siden, Juniper skrev: TS, du har hatt et overforbruk i flere år, og har lagt deg til en del dyre vaner, åpenbart. Det høres ikke ut som om du egentlig er villig til å gjøre endringer, så egentlig snakker jeg for døve ører her, men prøver like vel. For det første, om din partner ikke er klar over situasjonen din, så har du begått et grovt økonomisk utroskap! For det andre, å få bedre renter løser ikke problemet ditt. Du må ha 400.000 for å løse det problemet! Det er ingen måte å fikse dette på som ikke vil koste deg noe. Tid, ære eller materielle goder. Du må se på penger inn og penger ut. Lag et detaljert budsjett, og begynn å jobbe med gjelden. Første punkt er å spare opp 10.000,- som skal på en egen konto. Det er krisebufferen din. Om noe skjer, og det gjør det gjerne, så må det løses uten å pådra seg ny gjeld. Har du mulighet for å få deg en ekstra jobb? Det vil få fortgang på prosessen? Alle penger du kan skvise ut etter at krisebufferen er på plass må gå til gjelden. Det er også viktig at du aldri mer har et kredittkort. Du er ikke tøff nok med deg selv til å håndtere det. Jeg kjøpte meg forresten el-bil med over 100 km rekkevidde til under 60.000 kontant i vår. Det er en billig bil. Men da må man ha kontanter å legge på bordet. Sjekk ut Dave Ramsey sine podcast. Han vil hjelpe deg med å forstå en del rundt økonomi. Greit det, men jeg har ikke 60000 i kontanter . Selger jeg bilen, sitter jeg med 0. Anonymkode: e478e...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Pixiedust_ Skrevet 24. juli 2019 #55 Del Skrevet 24. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vanvittige renter på billånet. Ts Anonymkode: e478e...0ca Kreditrkortgjelden din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #56 Del Skrevet 24. juli 2019 Akkurat nå, _Pixiedust_ skrev: Kreditrkortgjelden din! Ja, det vet jeg og derfor må jeg få renten så lav som mulig. Jeg har nå fått den ned i 9,9 prosent og med nedbetaling over 10 år, betaler jeg 5000 i mnd. Det skal jeg klare. Jeg prøver også å få en ekstrajobb til 3000 i mnd. Så ingen skal si jeg ikke prøver! Når jeg har halvert gjelda, kan jeg forsøke å få det inn i boliglånet , men ikke nå! ts Anonymkode: e478e...0ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #57 Del Skrevet 24. juli 2019 17 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Høres ekstremt usannsynlig ut. Å kjøre er en luksus som du ikke har råd til. Og du vil jo få bedre renter hvis du har mindre lån, så uten elbilen, som koster hva, flere hundre tusen, ville du fått bedre rente. Hvorfor be om råd når du ikke vil følge råd? Hvorfor er det ekstremt usannsynlig? Du vet alt ikke alle bor i storbyene? Prøv å bo i rollag, nore og uvdal osv.... der bussene nærmest ikke går om sommeren! Og det er 6 mil til nærmeste by Anonymkode: 1fcd0...2da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 24. juli 2019 #58 Del Skrevet 24. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ekstremt usannsynlig? Du vet alt ikke alle bor i storbyene? Prøv å bo i rollag, nore og uvdal osv.... der bussene nærmest ikke går om sommeren! Og det er 6 mil til nærmeste by Anonymkode: 1fcd0...2da Jeg bor ikke i noen stor by, men jeg kommer meg jo til jobb uten bil. Og det finnes jo billigere biler enn ts sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #59 Del Skrevet 24. juli 2019 Leste først 40k men 400k er straks en hel del verre ja. Tror luksusfellen kan hjelpe. Flaut, ja, men bedre enn å ikke få ryddet opp. Anonymkode: 9ceca...f60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #60 Del Skrevet 24. juli 2019 13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg bor ikke i noen stor by, men jeg kommer meg jo til jobb uten bil. Og det finnes jo billigere biler enn ts sin. Blir spennende å sykle på elsykkel 6-7 mil hver vei i månedene det kun går 1 buss i døgnet. Ja bilen hennes er i overkant dyr, det er jeg enig i. Men hun har jo et poeng iforhold til driftssikkerhet Anonymkode: 1fcd0...2da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå