Gå til innhold

Hjelp! Har 400000 i kredittkortgjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ganske normalt å ha lån på bil..

Anonymkode: e478e...0ca

Vet ikke hvor normalt det er egentlig. Hadde vært interessant å vite hvor mange som har det. Jeg styrer helt unna billån av prinsipp, men det var fordi jeg følte jeg hadde nok med et stort studielån og et boliglån jeg sitter på alene. 

Anonymkode: 83105...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem da? Som er elbil? 

Ts

Det må være elbil? Jeg har ikke oversikt over elbiler, men kjøpte splitter ny Kia bensinbil til 170 000 for 2 år siden. 7 års garanti. Men om det totalt sett blir billigere med elbil for deg må du vurdere. Vet lite om garanti på elbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har 400.000 i kredittgjeld med en lønn på 550.000 

Lønnen til TS kan ha vært en lønn hun har fått iløpet av de siste 2-3 årene da. Vi vet ikke hva lønnen hennes har vært mens un tok opp kredittlånene. Jeg regner ikke med at hun greide å opparbeide seg så ekstrem kredittkortgjeld når man har så godt betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selger jeg den for 100000, sitter jeg igjen med 0 bil og 50000 i lån på den bilen. Det kan ikke være særlig smart. Jeg får ikke egenkapital ved å selge bilen. 

Ts

Har du 150 000 i billån i tillegg til 400 000 forbrukslån?

Og hvor mye i boliglån?

Anonymkode: 554db...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Selg bilen og kjøp en billigere brukt diesel-bil. el-biler er ikke "miljøvennlige". Elbiler skaper også forurensning, men bare ikke lokalt.

2. Selg alt annet du ikke må ha.

3. Betal så mye du kan på fb-lån.

4. Klipp alle kreditt-kort og skaff deg aldri et nytt.

Anonymkode: fe402...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må være elbil? Jeg har ikke oversikt over elbiler, men kjøpte splitter ny Kia bensinbil til 170 000 for 2 år siden. 7 års garanti. Men om det totalt sett blir billigere med elbil for deg må du vurdere. Vet lite om garanti på elbiler. 

Det handler om totalkostnaden, med elbil sparer jeg mye penger på drivstoff og bompengeutgifter.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du 150 000 i billån i tillegg til 400 000 forbrukslån?

Og hvor mye i boliglån?

1500000 i boliglån..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1500000 i boliglån..

ts

1500000 på hver av dere, så 3 mill til sammen? Har mannen din veldig lav inntekt, siden dere måtte ha kausjonist på et så lavt huslån?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke de som ikke pendler forstår regnestykket ditt på elbil.

min mann og jeg pendler begge to 18 mil om dagen i hver vår retning.

Jeg har en eldre dieselbil med lån som de aller fleste i dag har.

lånet er på 4000kr i mnd med 4 års nedbetalingstid. Drivstoff er 4000kr i mnd. Bompenger på 2000kr forsikring på 1400kr i mnd

Og så er det service på 7500kr i året

Mannen har en splitter ny elbil. Lånet er på 7000kr i mnd vi lader for kanskje 500kr i mnd bompenger er på 200kr mnd Forsikring på 800kr i mnd.

Service 3500kr i året.

Min bil som kostet 100000 mindre og er 10 år eldre koster 11400kr i mnd.

Hans bil koster 8500kr i mnd.

Det er altså langt billigere med elbilen enn dieselbilen. 

Hadde det vært gode nok lademuligheter den veien jeg kjører hadde jeg definitivt kjøpt meg elbil.

Jeg har vært i samme knipa som deg Ts. Og jeg anbefaler deg å snakke med samboeren din. Økonomisk utroskap er ikke lurt. Om han finner det ut av seg selv vil han kanskje aldri kunne stole på deg igjen og plutselig blir du sittendes alene.

Uansett så får du nok ikke ned renta uten at du har sikkerhet. 

Anonymkode: f81bc...f5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drit nå i bilen, når hun pendler så er det mest sannsynlig billigst med den bilen hun har.

5000 i måneden er ikke så mye hvis du holder forbruket ellers lavt. Jeg hadde blitt fly forbanna hvis jeg hadde oppdaget at samboeren min hadde skjult noe sånt, mer enn om han var ærlig med meg. Men det er jo din avgjørelse.

Anonymkode: 1c337...e4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet jeg er freidig nå, men håper du svarer allikevel siden du er anonym på nettet.

Hvor lang tid brukte du på å opparbeide deg så stor gjeld?

Hva har du brukt pengene på? 

I hvilken aldersgruppe er du?

Jeg er over gjennomsnittet interessert i privatøkonomi og det er derfor jeg spør.

Mine tanker om saken er at du vil komme til å bruke noen år på å betale dette tilbake (sannsynligvis). Det er ikke bra å ha en så stor hemmelighet for partneren og det kommer nok til å komme for en dag. Tenk om han får lyst å kjøpe noe større, som campingvogn, hytte eller båt? Da kommer jo banken til å gå gjennom økonomien deres. Eller han kan, om han ikke alt er, bli mistenksom over regninger som kommer. Det er viktig med åpenhet om økonomi i et forhold. Om du er ærlig kan dere sette en felles plan slik du får betalt ned raskere. Og med så mange som går fra hverandre, så blir du sittende i en skikkelig økonomisk vrien situasjon om det skulle hende dere. Uff, jeg kjenner jeg er urolig for deg. En ting er sikkert, du kan ikke fortsette som før og det kan bli vanskelig å holde fasaden. Uansett, lykke til. Håper det ordner seg.

Anonymkode: 1592e...066

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1500000 på hver av dere, så 3 mill til sammen? Har mannen din veldig lav inntekt, siden dere måtte ha kausjonist på et så lavt huslån?

Hver ja. Har jo betalt ned en god del på huset, og vi tjente mindre den gangen. Kausjonist handler også om å få så lav rente som mulig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.7.2019 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nesten 80.000 i kredittkortgjeld på 90-tallet. Måten jeg løste det på var å streife rundt på vestlandet og tilby små dukketeater-forestillinger, nesten som jøgleren i Reisen til julestjernen, bare uten de gamle kjolene. Samla inn 34-35.000 på en sommer. Resten av pengene fremskaffet jeg ved å ta jobb som pleiemedhjelper på et sykehjem i nabokommunen. Samtidig som jeg jobbet der, bodde jeg også på samme sykehjem gjennom en ordning med lederen. Bruk nettverket ditt for å se om noe kan avhjelpe situasjonen. Bryt gamle vaner. Jeg måtte avlive øgla mi, Ulf, blant annet (det skal sies at han også var hjerneskadet og ikke fant vann selv). Etter alt det ble mange ting bedre. Så det finnes håp.

Anonymkode: 67fce...f37

Dette var gøy å lese 😅

Ts, jeg skjønner motivasjonen for å holde dette hemmelig. De fleste ville blitt veldig skuffet over sin partner, men de fleste ville også ha hatt et ønske om å hjelpe til!

Du sier at mannen din ikke bruker så mye penger, vil det si at han også sparer en del? En løsning som kan hjelpe deg er at han betaler hele boliglånet i en periode. Da betaler han til seg selv, dette må dere avtale skriftlig. Hvis han gjør det kan du betale dobbelt så mye på gjelden din, og bli kvitt den fortere. Når perioden er over så kan du fortsette å betale samme sum inn i boliglånet, si 10 000, i like mange år. Da kan han enten fortsette å betale ned på sin del, eller velge å spare det. På denne måten får du hjelp uten at han må se at pengene hans går til *ingenting*.

Du har så mange flere muligheter hvis du bare forteller det til partneren din.

Anonymkode: 1fdc9...e90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver ja. Har jo betalt ned en god del på huset, og vi tjente mindre den gangen. Kausjonist handler også om å få så lav rente som mulig. 

Ts

Betalt ned en god del, men likevel ikke nok til at kausjonistene kan slippe å være kausjonister lenger?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.7.2019 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Nei, han vet ingenting. Vi har hver vår konto. Jeg betaler det jeg skal av felles utgifter. Ikke aktuelt å ta det opp før jeg evt har betalt ned en del. Svigers får ikke vite noe. Prøver å øke inntekt og senke forbruk.

Har sett på luksusfellen, så vet jo hva som er riktig og galt. Er liksom ikke det at jeg mangler kunnskap. Er mer dårlig selvfølelse, så det er brukt på meg selv .

ts

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men når du sier "så det er brukt på meg selv" betyr det da at pengene har blitt brukt til ting? For ting kan selges og frigjøre kapital som i sin tur kan brukes til å betale ned på selve lånebeløpet.

Eller har pengene blitt brukt på opplevelser eller kosmetiske operasjoner eller sånt som ikke kan selges?

Anonymkode: 6ab88...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytte boliglån til en annen bank. Det kan hende at de ikke krever kausjonist, da kan du ta et store boliglån for å betale ned de 400000. 

Anonymkode: 2b2f3...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg fatter ikke at du ikke forteller om dette og baker det inn i boliglånet. 400 000 ekstra vil utgjøre sånn 1800 kr i måneden hvis du tar det på 20-25 år. Kontra 5000 du betaler nå. 

Anonymkode: 7b068...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.7.2019 den 15.28, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 100 %og har to barn å følge opp. Jeg forsøker å jobbe litt ekstra, men får da Max 2-3000 i mnd.

ts

Dersom du bruker det ekstra du tjener til å betale ekstra ned på lånet, altså utenom de 5000, så får du fart på sakene! Stå på! Dette ordner seg! 

Husk at fortid er fortid, men nåtid og fremtid kan du gjøre noe med😀

Lykke til😀

Anonymkode: 07d8c...b22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om du melder deg opp som student, på fag du klarer, og bytter ut den dyre gjelden med lån med lav rente? Og den renta du allerede betaler på gir jo fradrag på skatten, har du regulert skattekortet ditt? 

Anonymkode: 098ab...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du melder deg opp som student, på fag du klarer, og bytter ut den dyre gjelden med lån med lav rente? Og den renta du allerede betaler på gir jo fradrag på skatten, har du regulert skattekortet ditt? 

Anonymkode: 098ab...022

Hvordan skulle det gå til? Hun har mann og barn og økonomiske forpliktelser. Man får ikke studielån hvis man går i full jobb, og hvordan forklare samboer - som hun ikke vil involvere - at på tross av fullt studielån så kan hun ikke bidra i hjemmet økonomisk?

Altså: nå mener jeg at når man har rotet det så til de grader til som 400.000 i forbruksgjeld er så er det ren utopi å tro at det lar seg løse uten at samboer involveres. Her er det tross alt fullt mulig å få innbakt lånet i boligen mest sannsynlig og vips - mye lavere rente.

Istedet velger TS å gå bak ryggen på samboer og svigerforeldre fordi hun synes det er ubehagelig å tilstå sitt overforbruk. Dette ender nok med at hun må fortelle det fordi det jo må forklares hvorfor hun er blakk hver måned. Så hvorfor ikke bite hodet av det store stygge trollet med en gang og få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...