Gå til innhold

Hvilken kunstig søtning foretrekker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke ettersmaken av vanlig Sukrin, men Sukrin Gold er ok. Liker Natreen/suketter i kaffen.

Leter etter noe som er allsidig og smaker godt, som kan brukes både i kaffe og for å lage en liten «dessert/sjokolademousse» av kesam. Altså både der det brukes i mindre og større mengder. 

Anonymkode: eec23...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aspartam. 

Det ekkleste er stevia (og det er linket med kreft så jeg ville styrt langt unna).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker flytende natreen veldig godt 😊 supert å blande i kesam

Anonymkode: 81c8e...88a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar hva som helst av kunstig søtning, egentlig. Det er jo uansett bedre enn kaloriene i alternativet, for oss som er på den runde siden.

Anonymkode: 7d186...eca

Skrevet (endret)

Jeg har gitt opp kunstig søtning. Bruker heller vanlig sukker. Har prøvd ulike varianter av sukrin, samt stevia og tagatesse. Mye bedre å bare bruke vanlig sukker, og heller begrense mengden. Sukker er langt ifra farlig så lenge man inntar moderate mengder. Jeg syns god smak er viktig, selv om jeg går ned i vekt. 

Edit: Jeg liker lettbrus da (pepsi max, solo super), så aspartam går. Men det kan du ikke akkurat strø over grøten eller tilsette i teen? 

Endret av Mehr
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Aspartam. 

Det ekkleste er stevia (og det er linket med kreft så jeg ville styrt langt unna).

Den vil jeg gjerne høre om. Aspartam som ikke er linket med kreft, men stevia - som er naturlig? 

Anonymkode: 062b3...f2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Den vil jeg gjerne høre om. Aspartam som ikke er linket med kreft, men stevia - som er naturlig? 

Så godt som alt er kreftfremkallende i store mengder. Slapp litt av her. Farene ved overvekt er vesentlig verre.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aspartam er det stoffet som er forsket mest på i hele verden, vi har overhvelmende mye bevis for at det er trygt.

Hvit fluesopp er naturlig, ville du spist det? 

Naturlig betyr ikke at noe er bra for deg. Lava er også naturlig, det betyr ikke at du bør spise det, det samme med bly og arsenikk. 

Stevia derimot er en plante med veldig lite evidensbasert empiri, og der det vi vet stort sett er: "Mulig det er farlig, mer forskning er nødvendig." Å spise stevia er som å spille russisk rullett med helsa. Bruk noe som beviselig er trygt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

Aspartam er det stoffet som er forsket mest på i hele verden, vi har overhvelmende mye bevis for at det er trygt.

Hvit fluesopp er naturlig, ville du spist det? 

Naturlig betyr ikke at noe er bra for deg. Lava er også naturlig, det betyr ikke at du bør spise det, det samme med bly og arsenikk. 

Stevia derimot er en plante med veldig lite evidensbasert empiri, og der det vi vet stort sett er: "Mulig det er farlig, mer forskning er nødvendig." Å spise stevia er som å spille russisk rullett med helsa. Bruk noe som beviselig er trygt.

Man kan fint spise hvit fluesopp, i mikroskopiske mengder. Leveren tar seg av det. Det er når det blir mye på en gang, at det går galt.

Skrevet

Man kan fint spise hvit fluesopp, i mikroskopiske mengder. Leveren tar seg av det. Det er når det blir mye på en gang, at det går galt.

Du kan fint spise plutonium også hvis mengden er lav nok.

Men stevia er potensielt giftig ved normale doser. Det vet vi at aspartam ikke er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, abrasiveRefraction said:

Du kan fint spise plutonium også hvis mengden er lav nok.

Men stevia er potensielt giftig ved normale doser. Det vet vi at aspartam ikke er.

Sier hvem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sier hvem?

Snakker du om MIN stevia?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier hvem?

All empiri som finnes på stevia kommer med disclaimeren om at det er for lite data til å trekke konklusjoner at det er trygt. 

Det finnes hundrevis av metastudier om aspartam som sier det er trygt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aspartam. 

Anonymkode: 87db5...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

All empiri som finnes på stevia kommer med disclaimeren om at det er for lite data til å trekke konklusjoner at det er trygt. 

Stevia smaker jo egentlig syntetisk møkk uansett.

• Liker 2
Skrevet

Stevia smaker jo egentlig syntetisk møkk uansett.

Det er jeg totalt enig i, at noen kan like noe så grusomt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sukrin gold på havregrøt. 

Anonymkode: 186b8...846

AnonymBruker
Skrevet

Bruker sukrin i alle varianter til vanlig, men søtningsmidler som tagatesse og sukralose smaker bedre.

Anonymkode: 86df3...f70

AnonymBruker
Skrevet

Bruker bananer som søtningsmiddel i bakst og pannekaker 😁 

Anonymkode: 4e15e...fbd

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det finnes mange studier som sier det samme om aspartam. I tillegg er det giftig ved oppvarming. Feks i te. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...