Gå til innhold

Dårlige matrutiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen er litt over 2. Iløpet av en litt for lang sommer har alle gode vaner ang måltider forsvunnet totalt. Nå blir det litt småspising her og der uten noen faste tidspunkter. Er bekymra for hvordan barnehageoppstart skal gå seg til...

Noen som har noen tips til hvordan vi kan snu om på dette?

Anonymkode: c4103...e7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe annet råd enn å innføre faste måltider... Spis gjerne sammen hele familien. 

Anonymkode: 9ca86...0dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe annet råd enn å innføre faste måltider... Spis gjerne sammen hele familien. 

Enig!

Anonymkode: ca037...118

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan gjør du det, f.eks? 

AnonymBruker
Skrevet

Dytt.

AnonymBruker
Skrevet

Dytt.

AnonymBruker
Skrevet

Dytt.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men vi for eksempel spiser frokost sammen når vi står opp. Så spiser vi lunsj sammen og så har vi middag sammen. Veldig enkelt. Vår begynner også snart i barnehage, tror ikke du trenger å være bekymret for de lager rutiner der også.

Anonymkode: 7f516...39c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterte, men vi for eksempel spiser frokost sammen når vi står opp. Så spiser vi lunsj sammen og så har vi middag sammen. Veldig enkelt. Vår begynner også snart i barnehage, tror ikke du trenger å være bekymret for de lager rutiner der også.

Men, er dere hjemme for alle de måltidene? Vi er stort sett ute hele dagen. Vi spiser sen middag, dermed er det egentlig ingen felles måltider før ungen har lagt seg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, er dere hjemme for alle de måltidene? Vi er stort sett ute hele dagen. Vi spiser sen middag, dermed er det egentlig ingen felles måltider før ungen har lagt seg.

Da må du forandre heile familiens rutiner da. Enkelt og greit

Anonymkode: 22774...ecc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da må du forandre heile familiens rutiner da. Enkelt og greit

Hvor mange fellesmåltider spiser dere? Jeg spiser ikke mer enn to måltider per dag. Mannen spiser litt flere, men som sagt ikke mer enn 1 gang sammen med meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis er vi det ja, hvis vi er invitert på middag hos familie så spiser vi hos dem. Nå som det er fint vær så er det jo koselig å lage med seg lunsj man kan spise ute på tur for eksempel, det er jo mange muligheter. For oss så må ting planlegges. Hvis vi vet at vi skal ut på noe hele dagen så må vi ta med oss noe, i hvert fall til den lille. 

Så mitt tips er veldig enkelt: Planlegg og gjennomfør. Lag faste rutiner!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvorfor kan du ikke bare sette igang med den rytmen du ønsker, da? Den du vil ha til høsten? 

Felles måltider er viktig for barn. Gjør om på prioriteringene.

Anonymkode: adfeb...b29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange fellesmåltider spiser dere? Jeg spiser ikke mer enn to måltider per dag. Mannen spiser litt flere, men som sagt ikke mer enn 1 gang sammen med meg.

Jeg bor alene (voksne barn) Men vi spiste 3 fellesmåltider. Man må jo forandre litt på egne rutiner og om man vil få rutiner for ungene

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå på sommeren prioriterer vi to faste måltider sammen. Frokost spises sammen før vi skal noe, og middag planlegges og spises sammen. Akkurat lunsj sklir kanskje litt ut, men vi har med niste hvis vi skal noe, og forsøker å spise til vanlig tid. Selv om jeg eller mannen ikke er så sultne så setter vi oss ned og spiser litt uansett. Et knekkebrød eller noe annet får man til å spise.

Anonymkode: db0ea...909

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan man gjør det? Man samles tre ganger om dagen og spiser måltider. Sånn ca til samme tidspunkt hver dag. Finner fram maten man skal spise og sitter sammen og spiser den. 

Spiser frokost sammen når dere står opp for eksempel. Hvis ikke dere voksne spiser kan dere i hvert fall sitte med bordet sammen med barnet mens dere drikker kaffe eller noe. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan man gjør det? Man samles tre ganger om dagen og spiser måltider. Sånn ca til samme tidspunkt hver dag. Finner fram maten man skal spise og sitter sammen og spiser den. 

Spiser frokost sammen når dere står opp for eksempel. Hvis ikke dere voksne spiser kan dere i hvert fall sitte med bordet sammen med barnet mens dere drikker kaffe eller noe. 

Men, vi er jo aldri hjemme hele dagen. Kan sikkert få til frokost og middag.

AnonymBruker
Skrevet

Stå opp sammen og spis frokost. Hvis rutiner er vanskelig, kan dere jo heller begynne med flere, men små måltider, så lenge dere spiser sammen? Og etterhvert kutte litt med og heller ha større måltider..? 

Som sagt, spise frokost, lag matpakke som dere spiser sammen ute (eller kjøp mat), og spis middag og kvelds sammen. 

Vi har rutiner, men jeg spiser ikke selv, for jeg er mye kvalm, så blir at jeg spiser kanskje en gulrot til hvert måltid, som dattera gjerne vil ha også 😂

Anonymkode: e4b01...945

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, vi er jo aldri hjemme hele dagen. Kan sikkert få til frokost og middag.

Frokost og middag er et fint sted å begynne.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dere må være hjemme for å spise sammen? Barnet må vel spise når dere er ute, og det må vel dere også? Hvis dere ikke spiser lunsj kan dere sitte med henne når hun spiser lunsj og drikke noe samtidig eller noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så trist for barnet å ikke få ha måltider sammen. Det er jo ikke så vanskelig? Er ikke bra å gå rundt å småspise hele dagen

kl8 frokost

kl12: lunsj. Enten hjemme, på stranden, på fjelltur

kl16: middag 

kl19: kveldsmat

evt er par mellomtider. Hendt vi har byttet om på kvelds og middag om vi har hatt sen middag. 

Anonymkode: d9668...cc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...