Gå til innhold

Leietaker - tidsbestemt leieavtale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg leier en leilighet hvor det står i kontrakten at jeg leier fra *dato* til *dato*. Vi har blitt enige om at jeg skal fortsette å leie, men fra den datoen kontrakta går ut så har huseier valgt å sette opp husleia med nesten 25%, noe konsumerprisindeksen ikke er enig i at er lov. Jeg har betalt en lav leie, men har huseier lov til å sette opp denne husleia så mye? 

Anonymkode: 1236b...67c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har han.

Jeg leier feks. med studentsamskipnaden, og de har tidsbestemte kontrakter som varer i et år, selv om man har "rett" på å få de fornøyet. Dette gjør likevel at de helt lovlig kan sette opp leien med 100 kr hvert år. 

Anonymkode: cd699...01d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan han faktisk. 
https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/okning-av-husleien
Dersom man har en tidsbestemt leiekontrakt, som utleier og leieboer velger å fornye, kan utleier velge å sette opp husleien i den nye leiekontrakten til det han mener er markedspris. 

Anonymkode: 86111...37e

Ja, det var en sånn type del av loven jeg lette etter. Jeg regna med at den var der, men kunne ikke finne den. Ingen vil jo betale mer enn man må, så jeg vil vite alt før jeg går med på noe 😅 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har han.

Jeg leier feks. med studentsamskipnaden, og de har tidsbestemte kontrakter som varer i et år, selv om man har "rett" på å få de fornøyet. Dette gjør likevel at de helt lovlig kan sette opp leien med 100 kr hvert år. 

Joda. Men dette kan også være i tråd med IKP, og da er det jo greit. Den kan reguleres hvert år uansett, greia her var at det var mer enn en 100-lapp. Det er faktisk snakk om 25% mer enn det jeg allerede betaler.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var en sånn type del av loven jeg lette etter. Jeg regna med at den var der, men kunne ikke finne den. Ingen vil jo betale mer enn man må, så jeg vil vite alt før jeg går med på noe 😅 

Joda. Men dette kan også være i tråd med IKP, og da er det jo greit. Den kan reguleres hvert år uansett, greia her var at det var mer enn en 100-lapp. Det er faktisk snakk om 25% mer enn det jeg allerede betaler.

Joda, men det er fordi jeg bor i en ny bolig som allerede er ganske dyr. 

For noen har det skjedd at det har økt med feks. 500 kr, som er langt over kpi. 

Skrevet

Det er et par viktige detaljer som glemmes her. Etter husleieloven § 4-3 kan utleier sette opp leiepris til "gjengs leie", altså markedspris. Men det er likevel noen forutsetninger som må være oppfylt før dette kan skje etter § 4-3: 

"Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2 (KPI-justering), kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår [...]" 

"Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk."

Så svaret på om utleier kan sette opp leien til markedspris er ja. Men da må du ha vært leietaker hos utleier i minst to år og seks måneder, samt at utleier har måttet sende ut skriftlig varsel minst seks måneder i forkant.

Skrevet
2 timer siden, Juris skrev:

Det er et par viktige detaljer som glemmes her. Etter husleieloven § 4-3 kan utleier sette opp leiepris til "gjengs leie", altså markedspris. Men det er likevel noen forutsetninger som må være oppfylt før dette kan skje etter § 4-3: 

"Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2 (KPI-justering), kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår [...]" 

"Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk."

Så svaret på om utleier kan sette opp leien til markedspris er ja. Men da må du ha vært leietaker hos utleier i minst to år og seks måneder, samt at utleier har måttet sende ut skriftlig varsel minst seks måneder i forkant.

Dette gjelder ikke så lenge kontakten har gått ut og ny må skrives. 

AnonymBruker
Skrevet

Han har rett til det ja. Og du har rett til å flytte ut. 

Anonymkode: c7640...769

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...