Gå til innhold

1,5 åring plutselig endret atferd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på 19 mnd har nesten over natten totalt endret atferd. Hun har alltid vært ett rolig og egentlig «enkelt» barn. Man skal ikke sammenligne barn men man gjør jo gjerne det likevel og det er sammenlignet med de som vi var i barselgruppe med og andre på samme alder som vi leker med at hun alltid har vært den rolige typen. Blid og fornøyd leker fint inne og ute, normalt utviklet på alle områder.

Så for noen dager siden har dette bare blitt totalt endret. Hun har vært totalt hyperaktiv fra morgen til kveld, faller mye og slår seg er høyt og lavt hele tiden. Hun har vert i veldig godt humør (som hun forøvrig bruker å være) men når hun har blitt sint de siste dagene så har hun virkelig blitt RASENDE. Hun har også slått meg flere ganger og bitt meg de siste dagene noe hun så og si aldri har gjort før. Hun har begynt å styre når hun skal legge seg og er helt urolig i kroppen som om hun har «lopper i blodet». Greier absolutt ikke å sitte i ro i noen sekunder en gang.

Jeg vet med sikkerhet at det ikke er noe spesielt hun kan ha opplevd som forårsaker dette. Hun går ikke i barnehage (starter i august) så jeg er hjemme med henne. Dette har fungert helt supert. Vi et ute hver dag, på åpen barnehage en gang i uken, treffer noen fra barselsgruppen om ettermiddagene, treffer søskenbarn, drar på lekeplass, bading osv. Har ikke hatt problemer med å aktivisere henne hjemme. 

Hva kan dette skyldes? Er det noen som har noen erfaringer?

Anonymkode: 4924a...37b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skyldes nok en helt normal utvikling :) Rolige barn forblir nødvendigvis ikke rolige. Hun nærmer seg 2 år, og det blir ofte kalt den mest voldelige alderen. Det er også vanlig at frustrasjon/sinne øker, de klarer enda ikke regulere seg selv på lange tider. Så det er nok bare å stålsette seg :) Min var også veldig rolig som baby, og ble propell fra rundt 1,5 års alderen. 

Anonymkode: 3334b...19a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normal utvikling. Vi var på gruppekontroll på helsestasjonen rundt den alderen. Vi kom dit fulle av bekymring over at gutten på 19 måneder hadde begynt å slå, bite og sparke, ble rasende hvis han ikke fikk viljen sin og skulle styre ALT selv. Vi ble veldig beroliget av både helsesøster, psykolog og de andre foreldrene. Det som er viktig er at du ikke gir den uønskede atferden noe særlig oppmerksomhet, men heller skryter uhemmet når barnet gjør noe bra. 

Anonymkode: 5a9a3...03f

Skrevet

Min på snart 18 måneder er også et enkelt og rolig barn som stort sett alltid er blid, men de siste månedene har jeg merket at hun er blitt mye mer viljesterk og kan bli rasende om hun blir nektet å f.eks gå ut på altanen eller blir fratatt gjenstander jeg er redd hun kan sitte fast i halsen (liker veldig godt å samle på gråstein når vi er ute i hagen). Tror ikke du trenger bekymre deg ts, dette er nok en helt normal del av utviklingen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Puh, takk for svar dere!

Grunnen til at jeg ble/er litt bekymret er ikke atferden i seg selv men hvor brått det skjedde. Det skjedde liksom ikke gradvis men nermest over natten.

ts

Anonymkode: 4924a...37b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er et utviklingstrinn? Barn reagerer forskjellig på det, og det skjer noen ganger nærmest over natten.. 

Anonymkode: 2814d...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...