Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo

Jeg har Fått studieplass veldig brått i utlandet, så jeg må ordne en del ting, reise osv

Jeg er tilkallingsvikar, har ikke signert noen kontrakt. Det ble avtalt et visst antall uker jeg skulle jobbe, av disse er det tre igjen. Kan jeg si at jeg ikke ønsker å jobbe mer?

Anonymkode: 0603f...308

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får bare jobb for dagene jeg jobber (dvs skriver meg opp på lista). Blkir jeg syk får jeg ikke lønn.

Skrevet

Ville nok bare ha forklart situasjonen med sjefen, sett om det finnes en løsning. Som regel finnes det alltid en løsning. 

• Liker 4
Skrevet

Send melding til sjefen din og forklar situasjonen, så finner dere ut av det sammen.

Gratulerer så mye med studieplass!😄🎉

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Brusmisbruker skrev:

Send melding til sjefen din og forklar situasjonen, så finner dere ut av det sammen.

Gratulerer så mye med studieplass!😄🎉

Jeg har ikke så nært forhold til sjefen. Men retten ligger vel på min side uansett? Jeg får jeg bare lønn for de dagene jeg jobber, uansett om jeg blir syk eller eie(må skrive på timeliste).

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjøre som du vil, men om du tenker å høre om attest for at du har jobbet der ville jeg gjort det på en annen måte.

Anonymkode: d3540...2d0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så nært forhold til sjefen. Men retten ligger vel på min side uansett? Jeg får jeg bare lønn for de dagene jeg jobber, uansett om jeg blir syk eller eie(må skrive på timeliste).

Du er nødt til å si ifra på en skikkelig måte, uavhengig om du har et nært forhold til sjefen eller ikke.

Hva er det med dere unge for tiden? Ikke klarer dere å jobbe, ikke fikser dere forpliktelser, å jammen tror dere det er greit å bare slutte på dagen på en arbeidsplass. Ikke rart at dere blir stående utenfor arbeidslivet. 

Dere må endre holdningene deres og få bedre moral. Makan. 

Anonymkode: f728c...f7e

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvis det ikke står i en skriftlig kontrakt (den som vanligvis regulerer arbeidstid), eller er avtalt i en muntlig avtale. Jf.Aml.

Virker som det skal gå helt greit, men hadde sendt en formell Mail til sjefen for å forklare hvis dere ikke har så nært forhold. Kan hende han/hun til og med kan anbefale videre, men uans viktig å våren ryddig i prosessen

Set ikke noe problemer med å si opp en midlertidig ansettelse uten skriftlig kontakt, sånn sett har arbeidsgiver selv brutt loven (jf.aml. §14-15)😅 Ved mindre muntlig avtale er gitt

Sjefen din kommer til å forstå at du prioriterer utdanning

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nødt til å si ifra på en skikkelig måte, uavhengig om du har et nært forhold til sjefen eller ikke.

Hva er det med dere unge for tiden? Ikke klarer dere å jobbe, ikke fikser dere forpliktelser, å jammen tror dere det er greit å bare slutte på dagen på en arbeidsplass. Ikke rart at dere blir stående utenfor arbeidslivet. 

Du skulle tatt del i dagens press, så ville du forstått.

vi er ikke på 90 tallet hvor det eneste du bryr deg om er beite og mat på bordet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vi er ikke på 90 tallet hvor det eneste du bryr deg om er beite og mat på bordet.

70 tallet * haha

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser virkelig ikke noe galt i at TS prioriterer utdanning?

Hu har tatt ansvar og faktisk fått seg en sommerjobb, (midlertidig, uten bindende kontrakt). Og svar kommet inn på studier i utlandet, noe som også er kjempe bra. Så spør hu om rettighetene sine ift oppsigelse? Syns bare det viser at hun er ansvarlig og tar styring jeg 

All credz til TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er tilkallingsvikar, med de fordeler og ulemper det måtte medføre. Du er ikke forpliktet til å jobbe en eneste vakt dersom du ikke ønsker det. Men for sjefens skyld er det bra å si fra om at du ikke lenger er tilgjengelig.

Anonymkode: b1bf6...6b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så "dagens press: gjør at du ikke kan snakke med sjefen, fortelle at du har fått studieplass, og avtale hvordan (hvor raskt) du skal avslutte arbeidsforholdet?

Anonymkode: c34cd...41e

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, Brusmisbruker skrev:

Ser virkelig ikke noe galt i at TS prioriterer utdanning?

Hu har tatt ansvar og faktisk fått seg en sommerjobb, (midlertidig, uten bindende kontrakt). Og svar kommet inn på studier i utlandet, noe som også er kjempe bra. Så spør hu om rettighetene sine ift oppsigelse? Syns bare det viser at hun er ansvarlig og tar styring jeg 

All credz til TS

Personleg ser eg ikkje noko problem med at TS prioriterer utdanning, men det går an å seie opp på ein skikkelig måte likevel. Ikkje skulde på at man "ikkje har eit nært forhold til sjefen". Snakk med sjefen, fortell at du må slutte før avtalt på grunn av at du har komt inn på studie, lever skriftleg oppsigelse. Høyr også om du kan slutte på dagen, eller om du må jobbe ein dag eller to før slutt. Er ganske bedritent gjort å seie at du ikkje kjem på jobb i morgon, utan meir forvarsel enn som så. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Amantheia skrev:

Personleg ser eg ikkje noko problem med at TS prioriterer utdanning, men det går an å seie opp på ein skikkelig måte likevel. Ikkje skulde på at man "ikkje har eit nært forhold til sjefen". Snakk med sjefen, fortell at du må slutte før avtalt på grunn av at du har komt inn på studie, lever skriftleg oppsigelse. Høyr også om du kan slutte på dagen, eller om du må jobbe ein dag eller to før slutt. Er ganske bedritent gjort å seie at du ikkje kjem på jobb i morgon, utan meir forvarsel enn som så. 

Det er ikke katastrofe akkurat, hadde skjønt hvis det var en butikk jobb. Men dette er jo en lagerjobb, det er mannskap tilgjengelig hele tiden rundt i avdelingene, og brukes her og der.

AnonymBruker
Skrevet

Men ja, jeg møter på jobb imorgen. Synes litt synd på sjefen som må finne noen nye.

Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere kan egentlig bare takke seg selv når de holder på slik. Det er ikke det minste rart at arbeidstakere ikke føler større ansvar når de kun får nulltimerskontrakter og deltid. Dette er ren utnyttelse. Arbeidsgivere forventer å få i både pose og sekk, maks fleksibilitet med nulltimerskontrakter og lojale "ansatte" som stiller opp når som helst. Dette er selvfølgelig ikke mange arbeidstakere interessert i. Denne "fleksibiliteten" må selvfølgelig gå begge veier. Ikke la deg lure, i perioder med redusert arbeidsbehov kommer ikke arbeidsgiveren din til å tenke seg om to ganger før de slutter å gi deg vakter og lar deg i stikken. Her er det bare å utnytte den elendige arbeidsavtalen til din fordel med den beste samvittighet, akkurat som arbeidsgiveren din ville gjort. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2019 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat slik det skal være!

Anonymkode: 234d7...d85

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat slik det skal være!

Anonymkode: 234d7...d85

Lykke til dersom du får ansvar for å ha folk i jobb en gang. 

Anonymkode: a5162...ae4

Skrevet (endret)

Slettet. Feil tråd

Endret av Jodaneida

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...