Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Vakthavende
tilleggsopplysning
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synd du slutta uten å ha en annen jobb å gå til :( Jeg ville oppsøkt flere som var gode på intervju (nav, karriererådgivere, ++), kanskje du har et forbedringspotensiale her. 

Anonymkode: c21b4...207

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du må huske at kvalifikasjoner og erfaring ikke er alt.

rett tid til rett sted er viktigst.

veldig mange sjefer prøver å ha sammensetning av personer i bedriften som gjør at ting går smertefritt. Variasjon i alder og kjønn prioriteres i mange bedrifter og bransjer.

er det en bransje eller bedrift med mye folk på 50+ er det ofte lettere å få jobb for folk på 30- uten mye erfaring.

jobben jeg har nå fikk jeg til tross for null erfaring, men pga sjefen mente jeg ville passe bra både i arbeidsmiljøet og i jobben. Selvfølgelig hadde jeg alle kvalifikasjoner i orden.

edit:

Gode referanser som sier du er en stiller opp for arbeidsgiver og har lite fravær er et pluss. Trenger ikke være fra en relevant bransje.

Så viktig å alltid ha god arbeidsmoral så man får gode referanser.

Endret av Slarti
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Vakthavende skrev:

Hva gjør man når man har slik uflaks som jeg har hatt?  

Uflaks? Du landet jo jobb tross alt uten å ha erfaring til å begynne med. Det finnes folk her på KG som måtte flytte fra Norge for å få en jobb.

Du hadde jobb og valgte å slutte frivillig...

20 minutter siden, Vakthavende skrev:

arbeidsgivere likevel ansetter den med mest erfaring

I Norge er det nesten alltid nettverk som bestemmer om du får jobb.

Anonymkode: 590b2...7cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Vakthavende skrev:

sluttet jeg i jobben på dagen, på grunn av personkonflikt

Jøss. Hva har skjedd så farlig at du måtte slutte??

• Liker 2
Skrevet (endret)

[slettet innlegg]

Endret av Vakthavende
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Hva har skjedd så farlig at du måtte slutte??

Noe av greien var at min nærmeste sjef mente at jeg lærte for sent. De reaksjonene og tilbakemeldingene jeg fikk var på et sånt nivå at det ikke fungerte, det gikk ikke an å gjøre større eller mindre feil uten at det ble en halvtimes oppvaskmøte av det. For å underbygge: jeg fikk høre fra andre at det hadde vært flere ansatte "innom", altså kort tid på hver. Det var i samråd med fagforening at jeg sluttet på dagen. Jeg trodde jo ikke det skulle bli en lett oppgave å forklare dette for en potensiell senere arbeidsgiver. På ett vis var det "frivillig" å gå, der og da var det ikke lett å se noe realistisk alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Vakthavende skrev:

Etter to måneders tid sluttet jeg i jobben på dagen, på grunn av personkonflikt.

Hva gjør man når man har slik uflaks som jeg har hatt? 

Tenker første avsnittet jeg refererer til gir deg svaret. Jammen bra jobba å komme opp i såpass konflikt på så kort tid at du føler at du må slutte. Kanskje tror ny arbeidsgiver at du er konfliktmaker, kanskje mener de at du ga opp for fort uten å gi jobben en sjanse. 

Du har ikke uflaks, men du tar dårlige valg når du velger å slutte på dagen. Da må konflikten virkelig være alvorlig. 

Du har nok ødelagt mye for deg selv mtp å komme inn i arbeidslivet. 

Anonymkode: 5c791...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Det teller vel ikke til din fordel at du nå har hull i CVen og ikke har referanse fra din forrige jobb, kan det ha noe med saken å gjøre? Jeg jobber selv med ansettelser og må innrømme at jeg hadde blitt litt skeptisk hvis det kom en med hull i CVen som ikke kunne gi en god referanse fra siste arbeidssted. 

Anonymkode: 57b04...def

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det teller vel ikke til din fordel at du nå har hull i CVen og ikke har referanse fra din forrige jobb, kan det ha noe med saken å gjøre? Jeg jobber selv med ansettelser og må innrømme at jeg hadde blitt litt skeptisk hvis det kom en med hull i CVen som ikke kunne gi en god referanse fra siste arbeidssted. 

Det forstår jeg godt, men hva gjør man da? Hvordan kan jeg redegjøre for situasjonen på en grei måte? Hvordan håndterer dere som ansetter søkere med hull i CVen?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Vakthavende skrev:

Det forstår jeg godt, men hva gjør man da? Hvordan kan jeg redegjøre for situasjonen på en grei måte? Hvordan håndterer dere som ansetter søkere med hull i CVen?

Har det blitt tatt opp i intervjuene du har vært på? Hvis ikke ville jeg ha nevnt det selv, vær ydmyk og si at du vet at du har hull i CVen fordi du dessverre hadde noen negative erfaringer fra forrige arbeidssted som førte til at du valgte å si opp jobben etter råd fra fagforeningen, og at du har hatt vanskelig med å komme inn på arbeidsmarkedet etter det. Så kan du framsnakke deg selv med å legge frem hvor motivert du er for stillingen osv. På den måten tar du tyren ved hornene og snakker om elefanten i rommet. For den som intervjuer deg tenker garantert på det selv om de ikke spør deg rett ut. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Vakthavende skrev:

Noe av greien var at min nærmeste sjef mente at jeg lærte for sent. De reaksjonene og tilbakemeldingene jeg fikk var på et sånt nivå at det ikke fungerte, det gikk ikke an å gjøre større eller mindre feil uten at det ble en halvtimes oppvaskmøte av det. For å underbygge: jeg fikk høre fra andre at det hadde vært flere ansatte "innom", altså kort tid på hver. Det var i samråd med fagforening at jeg sluttet på dagen. Jeg trodde jo ikke det skulle bli en lett oppgave å forklare dette for en potensiell senere arbeidsgiver. På ett vis var det "frivillig" å gå, der og da var det ikke lett å se noe realistisk alternativ. 

Jeg har selv vært i en stilling i 3 måneder og sluttet fordi jeg følte at jobben ikke passet meg og jeg hadde ingenting å gå til (var en selgerjobb og jeg kan ikke selge dritt til folk når jeg vet at produktet er dritt).

To viktige råd fra meg, som på en måte var i din situasjon:

1. aldri si opp jobben uten å ha en annen jobb. Finn deg hva som helst annet før du slutter...selv om det er kassajobb på meny eller noe lignende. Du må ha noe å gå til ellers vil det tære på selvtilliten og øke depresjon som igjen vil gjøre det vanskelig å finne en jobb.

2. Ikke før opp disse 2 mnd. Når de arb. giver leser din CV vil det alltid være spørsmål "hva skjedde at det kun ble 2 mnd. og hva er sannsynligheten at det skjer igjen?". Slett disse 2 mnd fra CVen og si at du valgte å ta noen måneder for å reise men så er arb.markedet så vanskelig at du ikke klarer å finne jobb.

Det er opp til deg å sitte hjemme og synes synd på deg selv eller å gjøre noe med situasjonen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Vakthavende skrev:

Hvordan kan jeg redegjøre for situasjonen på en grei måte? Hvordan håndterer dere som ansetter søkere med hull i CVen?

Til helvete med disse HR folka. Si at du valgte å fokusere på deg selv og ville reise/ta noen måneder fri/et eller annet etter studiene. Ikke alle kan finne jobb med en gang.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Vakthavende skrev:

Hull i CV'en er forholdsvis vanlig. Det er mer vanlig enn hva folk egentlig tror. Arbeidsmarkedet er presset, og folk står uten jobb. Sånn er det. Å ha hull i CV'en i ung alder etter studier pga arbeidsledighet er ingenting å frykte. Hadde hullet vært pga sykdom eller noe annet, så ville du slitt mer.

I din situasjon ville jeg ikke vært bekymret for hull i CV'en. Men det er avgjørende at du gjør gode intervju, ja intervju som er enda bedre enn dem med erfaring. Erfaring er blitt det viktigste evalueringskriteriet når kompetansen er lik på søkerne. Dessverre! Ikke skjønner jeg helt hvorfor heller. Fordi en nyutdannet kommer med fersk kunnskap og blankt ark, som gjør at man har mulighet til å forme de nyansatte slik man ønsker at dem skal være. Det klarer du ikke med noen som har kjørt seg fast i gammel kunnskap og gamle rutiner. 

Du må bare stå på. Forbedre din CV, jobb med din søknad og være himla godt forberedt til intervju. Ta dem med storm. Det er den muligheten du har. Hvis ikke må du imellomtiden se deg etter jobb uten kompetansekrav, og ta det som kommer. Det er faktisk en mulighet det også, selv om du kanskje ikke hadde helt sett det for deg. 

Skrevet (endret)

Dette medlemskapet i fagforeningen din ville jeg sagt opp omgående. Det er helt latterlig at de anbefalte deg å si opp jobben uten å ha noe annet å gå til. Jeg mistenker fagforeningen kun sa dette for å slippe å ta tak i og risikere å bli innblandet i denne personalkonflikten. At du helt uten videre sier opp er den absolutt enkleste løsningen for dem. Videre er det allment kjent at det er mye enklere å få ny jobb når man allerede har jobb. At du sa opp en relevant jobb etter bare 2 måneder uten å ha noe annet å gå til får alle varsellamper til å blinke hos en eventuell ny arbeidsgiver. Det er stygt å si det, men du har rett og slett driti på draget. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får se litt utenfor ditt fagfelt, da? Hvilket fagfelt er du utdannet innen? Du burde i det minste jobbe på butikk eller cafe eller noe i mens.

Anonymkode: 641dd...ba8

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bryr du deg noe som helst om årsaken til det hullet? Jeg har hull i cven pga konflikt ved tidligere jobb. Jeg ble syk av det. Det var ikke så tydelig som i ts sitt tilfelle, her kom det gradvis og snikende. Trakassering og mobbing. En sjef som brøt loven mange ganger, blandet seg inn i mitt privatliv og gjorde mye for å bryte meg ned. Hullet mitt er 2 år langt. Jeg har utrolig nok referanse fra den sjefen (eier og eneste sjef), men jeg stoler ikke på hva han kan finne på å si, så den vil jeg ikke bruke. Jeg har ikke noe annet. 

Hva mener du man skal gjøre? Hvis jeg forklarer dette i et intervju så er disse folka trent til å avvise meg fordi jeg snakker negativt om forrige arbeidsgiver. Folk som ts og meg kan jo ikke vinne. Vi er helt avhengig av å møte noen som ikke tenker så A4 som de fleste HR-folk, og som faktisk ser mennesket bak.

Kan du bruke nettverket ditt ts? De andre fra studiet som har jobb, kan du be dem om å anbefale deg? Hvordan har du forklart situasjonen din på intervju? Hvis du klarer å forklare dette på en litt objektiv måte, at du viser at du også tar kritikk for det, og kan forklare hva du har lært av alt dette, så kanskje kan det hjelpe og. 

Anonymkode: 32e5c...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært i en stilling i 3 måneder og sluttet fordi jeg følte at jobben ikke passet meg og jeg hadde ingenting å gå til (var en selgerjobb og jeg kan ikke selge dritt til folk når jeg vet at produktet er dritt).

To viktige råd fra meg, som på en måte var i din situasjon:

1. aldri si opp jobben uten å ha en annen jobb. Finn deg hva som helst annet før du slutter...selv om det er kassajobb på meny eller noe lignende. Du må ha noe å gå til ellers vil det tære på selvtilliten og øke depresjon som igjen vil gjøre det vanskelig å finne en jobb.

2. Ikke før opp disse 2 mnd. Når de arb. giver leser din CV vil det alltid være spørsmål "hva skjedde at det kun ble 2 mnd. og hva er sannsynligheten at det skjer igjen?". Slett disse 2 mnd fra CVen og si at du valgte å ta noen måneder for å reise men så er arb.markedet så vanskelig at du ikke klarer å finne jobb.

Det er opp til deg å sitte hjemme og synes synd på deg selv eller å gjøre noe med situasjonen.

Jeg glemte å legge til at jeg selv har 6 mnd hull på CVen (slettet de 3 mnd fra CVen som ikke fungerte og så tok det noen mndr før jeg fant noe annet).

Ingen har spurt meg om dette gapet enda. Om de spør sier jeg bare "reiste/ville finne ut hva jeg egentlig ville/prøvde å starte for meg selv/tok kurs" etc. (noe jeg faktisk gjorde, men ikke for 6 mnd selvfølgelig).

Det er viktig å være ærlig for ærligheten varer lengst. Men i Norge, hvor arbeidsmarkedet er heeeelt jævlig og det blir færre og færre arb.plasser, så må man være litt selektiv hvilken ærlighet man forteller og hva man holder for seg selv (snakker ikke om grove ting man prøver å skjule).

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bryr du deg noe som helst om årsaken til det hullet? Jeg har hull i cven pga konflikt ved tidligere jobb. Jeg ble syk av det. Det var ikke så tydelig som i ts sitt tilfelle, her kom det gradvis og snikende. Trakassering og mobbing. En sjef som brøt loven mange ganger, blandet seg inn i mitt privatliv og gjorde mye for å bryte meg ned. Hullet mitt er 2 år langt. Jeg har utrolig nok referanse fra den sjefen (eier og eneste sjef), men jeg stoler ikke på hva han kan finne på å si, så den vil jeg ikke bruke. Jeg har ikke noe annet. 

Hva mener du man skal gjøre? Hvis jeg forklarer dette i et intervju så er disse folka trent til å avvise meg fordi jeg snakker negativt om forrige arbeidsgiver. Folk som ts og meg kan jo ikke vinne. Vi er helt avhengig av å møte noen som ikke tenker så A4 som de fleste HR-folk, og som faktisk ser mennesket bak.

Kan du bruke nettverket ditt ts? De andre fra studiet som har jobb, kan du be dem om å anbefale deg? Hvordan har du forklart situasjonen din på intervju? Hvis du klarer å forklare dette på en litt objektiv måte, at du viser at du også tar kritikk for det, og kan forklare hva du har lært av alt dette, så kanskje kan det hjelpe og. 

Anonymkode: 32e5c...0f9

Det sitter altfor mange HR-folk og tror de er verdensmestere..... Har jobber for vikarbyrå i flere år, og hatt 4 stillinger tilknyttet HR i store konsern. Mye hovering og trynepolitikk i ansettelser.... Skremmende! 

Anonymkode: 1f052...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke oppgi dette arbeidsstedet, si du har brukt ett år på å reise etter studiene, og søk etter jobber for nyutdannede. Evt bruk nettverket ditt fra studiene for å komme inn et sted. 

Folk som lager konflikt på arbeidsplassen er et helvete å ha med å gjøre, og det er 50/50 om det var du som var årsak til konflikten eller ikke. Den sjansen hadde ikke jeg tatt som arbeidsgiver, uansett hvor godt inntrykk du gir på intervju.

Anonymkode: 8e5a2...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...