Gå til innhold

brennkopper eller vannkopper?

Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Jeg tror min datter har fått brennkopper. Hun har prikker/blemmer på rygg og mage. de er røde, noen der ut som de er fylt med gult puss. De klør ikke. Er det brennkopper? Hva annet kan det være? Bør vi gå til legen? Hun har ca 8-10 prikker. Kan hun i barnehagen i og med at hun ikke har de på hender/ ansikt? Håper noen kan gi meg gode svar da jeg ikke har vært borti dette før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

ville gått til lege! Også ville jeg satt plaster på dem i mellomtiden. Brennkopper er så vidt jeg vet, v e l d i g smittsomt, og gir stygge arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Er det mange brennkopper kan det være lurt å kontakte lege. Da får du en krem til å smøre på. Ellers kan du vaske brennkoppene forsiktig med pyrisept og dekke til med plaster ol. Brennkopper er meget smittsomt og kan lett smitt til andre plasser på kroppen eller til andre barn. Mener at brennkopper sto på den listen vi fikk en gang over sykdommer som barn måtte være borte fra barnehagen mens de hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Nå har hun fått prikker nesten over hele kroppen, så jeg begynner å lure på om det er vannkopper.. Hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Brennkopper er knuter i huden som er fylt med en gulaktig væske. Når denne brister vil det bli en brun skorpe på (står det i legeboken min). Vannkopper er fylt med vann (blank væske) og klør. Siden datteren din har fått prikker over hele kroppen, så er det mest sannsynlig vannkopper. På lommelegen står det om vannkopper. Det står også om brennkopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle INTE ha gått till läkaren UTAN RINGT FÖRST!

Min son har troligen vattkoppor/vannkopper och här vill de inte att man kommer till mottagningen utan att ha ringt eftersom det är mycket smittsamt.

Ring till läkaren och få besked om vad de vill att ni gör.

Jag skulle inte vilja sitta med min son i samma väntrum som ett barn med vattkoppor eller brennkopper (om sonen inte haft det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Primula

Vi er hjemme med vannkopper. :-) Har prikker over hele kroppen nå. Klør litt så vi har kjøpt hvitvask og smørt på. Håper på en rolig natt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

La ungen ligge og sove på varmekablene hvis du har noen, helst med våte (lunkne) håndklær som dyne. Det hjelper veldig på kløen, og koppene tørker inn innenfra så det hindrer ikke uttørkingen.

Ellers er det bare å ta tiden til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett gammalt husmorstips mot kliande vattkoppor är att använda potatismjöl. Fungerar riktigt bra, är uttorkande och hindrar klådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...