AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #1 Del Skrevet 23. juli 2019 Står litt fast her. Har endelig funnet ut hva jeg vil bli. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil bli barnehagelærer eller grunnskolelærer (1.-7. trinn). Jeg er 22 år og min samboer er 30 år. Han er ferdig utdannet og har fast jobb. Vi ønsker oss barn om ikke så alt for lenge. For å kunne bli grunnskolelærer må jeg ta opp norsk og matte som privatist. Har 3-ere i norsk i 2-ere i matte (P-matte). Norsken skal gå greit, handlet mest om motivasjonen min på videregående. Ironisk nok ønsker jeg nå å bli lærer 😋 Men matten slet jeg skikkelig med. Mulig jeg kan få en 3-er. Kanskje jeg kan prøve meg på S-matte? Da holder det jo å bare få bestått. Utenom dette er jo denne utdannelsen 5-årig, som betyr mer studielån og lengre til vi kan få barn. Selve jobben er vel også mer krevende på et vis, ved at det gjerne blir lange kvelder med retting av prøver, og at man i stor grad står alene. Samtidig ønsker jeg å jobbe med barn i den aldersgruppen. Siden jeg bor et par timer unna skolen må jeg ta studiet som samlingsbasert (barnehagelærer også). Jeg kom inn på barnehagelærer nå. Da er jeg ferdig etter tre år. Men inntrykket mitt sier at det kanskje er lettere å bli lei av barnehagejobb? Jeg er veldig interessert i pedagogikk og kreativitet. Liker også at det er litt "kontorarbeid" og planlegging. Jeg er veldig rolig av meg, så kanskje jeg fort kan bli utbrent i barnehage? Dette ble langt og rotete. Hvis jeg setter yrkene opp mot hverandre har jeg egentlig like lyst til begge deler, men jeg er usikker på hva som er best langsiktig. Tar gjerne imot råd og innspill fra dere Anonymkode: 1365c...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #2 Del Skrevet 23. juli 2019 Jobber som lærer. Stortrives! Gleder meg hver dag til å gå på jobb. I dag står man gjerne ikke lengre alene som lærer. Man jobber i team eller på trinn. For de minste er det ikke så mye prøveretting og slikt. Derimot kan det fort gå noen timer til å lage konkreter, forberede formingsaktiviteter og slikt som man gjerne slipper på de som er så store at de klarer selv. Det som fort kan bli mest utmattende er hvis man får en krevende foreldregruppe, som gjerne også utspeiler seg i en krevende klasse. Det er ekstremt energitappende. Da er man avhengig av gode kolleger og en god ledelse for å orke å stå i det. Når det gjelder matematikk er det svært viktig å selv ha en god forståelse av det. Ettersom en god forståelse selv hjelper en til å nøste opp feiloppfatninger elevene har eller utvikler, og istedet hjelper de videre på riktig spor. Selv helt fra begynneropplæringen er dette viktig, siden det er grunnlaget for alt de skal lære videre. Så dersom du vet med deg selv at matte er vanskelig og noe du ikke orker bruke tid selv på å lære slik at du faktisk forstår det, så ville jeg revurdert læreryrket. Men dersom du er villig til å legge inn innsatsen som trengs til forståelsen er på plass, så går det bedre. Da får du dessuten med seg masse nyttig erfaring om hvordan det selv er å synes noe er vanskelig, og det kan du ta med deg når elever synes ting er vanskelig. Når det gjelder barn så har jeg selv merket at jeg har blitt en utrolig mye bedre lærer etter at jeg selv har fått barn. Samtidig er det gode ordninger fra lånekassen feks for gravide studenter, så det er slett ikke nødvendig å vente i hele 5 år. Siden studiet ditt er samlingsbasert kan du dessuten jobbe som ringevikar på siden. Det kan du tjene greit med penger på, slik at det føles litt mer forsvarlig med barn. Og så er læreryrket et veldig sikkert yrke hvor du nærmest er garantert fast jobb etter studier. Hvertfall om du er villig til å flytte på deg. Anonymkode: c7e4d...881 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #3 Del Skrevet 23. juli 2019 Grunnskolelærer da du har lang ferie sommerstid og bedre lønn. Barnehagelærere jobber ikke noe mindre på kveldstid gjennom året, men har kun ordinær ferie. Anonymkode: 63ebe...44f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #4 Del Skrevet 23. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnskolelærer da du har lang ferie sommerstid og bedre lønn. Barnehagelærere jobber ikke noe mindre på kveldstid gjennom året, men har kun ordinær ferie. Anonymkode: 63ebe...44f Barnehagelærere jobber ingenting på kveldstid. Dersom vi har personalmøte eller kurs utenom arbeidstid får vi overtidsbetalt eller avspasering. Vi har timesbetalt, og jobber ikke gratis med noe på kveldstid. Anonymkode: 1d174...eef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #5 Del Skrevet 28. august 2019 Flere? Anonymkode: 1365c...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Del Skrevet 28. august 2019 Er barnehagelærer (eller, førskolelærer, men går ut på samme). Elsker jobben min, men til tider angrer jeg på at jeg ikke tok lærer. Mye pga ferie, men også for at barnehage er utrolig tøft/tungt til tider, særlig med de minste barna. Tror ikke jeg blir «gammel» i denne jobben, dessverre. Anonymkode: 012c3...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå