Mrs. K Skrevet 8. mai 2005 #1 Skrevet 8. mai 2005 Jeg har 12 eggehviter til overs. Hvor lenge kan de stå i kjøleskapet og hva kan jeg bruke dem til? Hilsen Trille
Gjest piaf Skrevet 8. mai 2005 #2 Skrevet 8. mai 2005 Eggehviter kan brukes til å lage nøtte- eller mandelbunner, eller feks marengs. Du kan også fryse eggehvitene for senere bruk.
Mrs. K Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2005 Takk! Jeg tror at jeg vil fryse dem. Har ingen lyst til å bake nå etter å ha styrt med konfimasjon i flere dager :-) Bør jeg fryse dem i mindre porsjoner? Er 12 eggehviter ikke ganske mye til bakeoppskrifter? Hilsen Trille
Arkana Skrevet 8. mai 2005 #4 Skrevet 8. mai 2005 Jeg ville fryst dem ned i mindre porsjoner, gjerne bare 2 i hver, så kan du heller ta opp flere hvis du har bruk for det.
Mrs. K Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2005 Guri malla, du er jo genial. Det hadde jeg aldri kommet på selv på en søndags morgen. *iler til kjølskapet* Hilsen Trille
Nella Skrevet 8. mai 2005 #6 Skrevet 8. mai 2005 Eller du kan bake: ANGEL FOOD CAKE: 1 kopp hvetemel 1 1/2 kopp sukker 12 eggehviter 1 1/2 ts vaniljeekstrakt/vaniljesukker/ev frøene fra 1 stang 1 1/2 ts bakepulver 1/2 ts salt - Forvarm ovnen til 190 grader - Bland mel og halvparten av sukkeret i en bolle og sett tilside. - I en stor bolle visp eggehviter sammen med anilje, bakepulver, og salt til emdium stiv masse. - Ha gradvis i resten av sukkeret (det som ikke er blanda med mel), mens du rører til helt stiv masse og til hvitene har nådd sitt fulle volum. - Så sikt i mel/sukker blandingen gradvis og rør forsiktig inn. Ikke overrør. - Ha i form,24 cm, dekket med bakepapir i bunn. IKKE smør kantene i det hele tatt. - Stek nederst ca 40 min (til kaka "spretter" tilbake når du tar på den). - Avkjøl kaka opp ned. Balanser den på noen like glass eller noe. Den blir ganske høy. Kjempegod kake. Servert den med jordbærsaus der jeg tok frossne jordbær moste med stavmikser og hadde oppi litt sukker. Med vaniljesmaken så er det god til all slags frukt igrunn Smelta kokesjokolade oppe er også digg
Mrs. K Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2005 Det høres jo lekkert ut. Hvor lenge kan jeg ha hvitene i kjøleskapet? Har ikke lyst på kage nå da vi stadig har kake fra konfimasjonen.
Gjest borghild Skrevet 8. mai 2005 #8 Skrevet 8. mai 2005 Fryse eggehvite? jommen sa jeg smør!! Æsj så ekkelt! Tenk hvordan konsistensen blir når du tar dem ut av fryseren!!! Fryse egg og melk er kvalmt! Ville heller lager eggehviteomelett som de trendy kjendisene i Hollywood spiser. Smaker sikkert grevling da men.
Arkana Skrevet 8. mai 2005 #9 Skrevet 8. mai 2005 Frossen eggehvite er ikke ekkelt i det hele tatt. Når den er tint er den helt som den skal være. Det er da uansett bedre enn å kaste god mat. Vi sløser altfor mye! 1
:-) anna Skrevet 8. mai 2005 #10 Skrevet 8. mai 2005 Enig med arkana... Jeg har forresten hatt litt for kaldt kjøleskap slik at det som har stått bakerst har frosset. Fryste egg er ikke ekkelt... men litt fascinerende er det .
Mrs. K Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2005 Vi sløser altfor mye! Enig. Hvor lenge holder hvitene seg i kjøleskapet? Noen som vet? Hilsen Trille
Nella Skrevet 8. mai 2005 #12 Skrevet 8. mai 2005 Hvitene holder ihvertfall like lenge som det står på kartongen. Og fra egg.no: "I fryser Egg kan fryses, men de må selvfølgelig knekkes først. Da kan man velge om man vil fryse plomme og hvite hver for seg, eller om man vil fryse hele egget. Uansett er det lurt å vispe massen litt sammen først. Både eggeplommen og -hvitens gode egenskaper opprettholdes etter frysing. " Det stod også at ved pisking var det en fordel ved romtempererte egg for å få høyere volum
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå