Gå til innhold

Hvorfor så lite fokus på klær for oss som er litt tynn ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er undervektig, og har vært det omtrent hele mitt liv. Etter flere forsøk på å øke i vekt, har jeg bestemt meg for å godta at jeg er som jeg er. Dessverre er det slik, at kleskjedene stort sett har egne avdelinger for kvinner som trenger store størrelser, men klær i små størrelser, er det lite av. Jeg forstår at kleskjedene ikke kan markedsføre egne avdelinger som "Føl deg fin med lite former" (i motsetning til avdelingene med xxl størrelser som ofte markedsføre med "føl deg fin uansett størrelse", "passform som fremhever dine beste sider" osv). Men jeg med mine minimale former trenger faktisk å føle meg fin jeg og! Jeg forstår også at etterspørselen etter størrelse xs er mer begrenset enn etterspørselen etter xl, men det må da gå an å ha noen plagg i alle størrelser ? En gjenganger er at jeg finner et fint plagg, prøver størrelse s, og ser at jeg har behov for xs, men plagget kommer ikke i mindre enn s. Samtidig har butikken en hel avdeling for xxl ! 

Kjære kleskjeder, la oss som dessverre er født med en for tynn kropp også føle oss fine! Lag klær som hjelper oss å se bra ut! Å henvises til barneavdelingen (noe jeg faktisk har opplevd et par ganger), er ikke greit!

Anonymkode: 08846...c82

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg synes det blir feil å "reklamere" med klær for tynne (og tykke) mennesker, men litt mer utvalgt og true to size hadde vært fint. Jeg er ikke tynn engang, men jeg svømmer ofte i XS. Noen butikker er jo gigantiske i størrelsene!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Finner masse klær i xs, hvilke butikker er det du ikke finner xs?

Anonymkode: 09f87...822

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Finner masse klær i xs, hvilke butikker er det du ikke finner xs?

Anonymkode: 09f87...822

Synes jeg finner XXS stadig vekk også jeg.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner klær i størrelse xs og xxs i veldig mange butikker jeg?  :klo:

Bkant annet på Cubus, Gina Tricot, Bik Bok,  New Yorker, bare for å nevne noen eksempler. 

Anonymkode: 5d9f5...289

• Liker 17
Skrevet

Jeg tror oppfatningen av at "det finnes bare store klær" kommer av at du selv er liten.
Jeg kan garantere deg at de som er store føler det motsatt ;) 

Lurer litt på hvor du handler hen?

Min datter på 14 (som absolutt burde veid mer) handler det meste av klærne sine på HM sin DIVIDED avdeling (der går det meste ned til 32, og i tillegg er størrelsene ekstremt små slik at hun a og til kan kjøpe 34. Ellers går det mye i Gina Tricot, som har både XS og XXS i de fleste klærne. Hun handler også noe fra Nelly. Noen av klærne kan være litt vide el.l men da syr vi det bare inn. (Jeg er ingen Jenny Skavlan som er kjempe flink til å sy, men ofte holder det med noen sting på hver side i livet for at ting skal sitte litt mer etter - eller stroppene på en topp/kjole kan forkortes litt...…) Zara og BikBok har også mye smått.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Er jo markedskreftene som styrer, de driver ikke veldedighet akkurat.

Men det finnes flere merker som har petite-avdelinger, Topshop og ASOS bl.a.

Av billige kjedebutikker har du yngre merker som BikBok, Gina Tricot osv som har utrolig små klær sydd for tenåringer men samtidig mye fint for alle aldre så lenge man får skvist rumpa inn i det. HM har jo også bittesmå klær i divided-avdelingen. Nelly er jo laget for ekstremt små og tynne (gitt opp å bestille der, alle bukser blir høyvannsbukser).

De fleste merker i middels prisklasse har vel XXS, og går du opp i mer dyre designere så sliter du heller med å finne XLen enn XXSen. Føler egentlig ofte at i de butikkene jeg handler i så blir jeg stående med en bukse i hånda som jeg lurer på om er et erme, eller kanskje fingervanter.

Du kan også handle masse moro fra Kina i motsetning til alle andre i Norge. Prøvd et par ganger, men en kjole i kina er en topp på meg. Hvor jeg får inn bare den ene puppen.

Utover kina knock offs og alle asiatiske brands så er jo også gjerne klær fra spanske, italienske og franske merker laget for mindre kvinner.

Du har jo en hel verden å velge i når jeg tenker meg om, jeg som er kjempehøy kan nesten bare bruke skandinaviske designere. Velkommen i klubben som ikke er gjennomsnittet 😛 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 10
Skrevet

Jeg sliter litt med det samme, men mest fordi jeg erveldig tynn og høy. Jeg har både lang overkropp og lange ben, så klær i s/xs blir nesten alltid for korte. Det å finne bukser som passe og er lange nok på bena er helt grusomt. 

Jeg er ikke engang SÅ høy, bare 170, men når jeg må bruke s og xs, så kommer jeg desverre til kort. Bruker stort sett m fordi det passer på lengden, men resultatet er jo litt posete og store klær som ikke uthever noenting av de få tingene jeg faktisk liker på kroppen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme. Jeg liker ikke stilen på bik bok, så vil ikke alltid handle der.. Noen ganger ender det med at jeg kjøper noe i en større størrelse og tar et belte i livet eller noe.. Xs ser ut som en potetsekk, mens s ser ut som en potetsekk jeg kan forme litt. 

Det positive med dette er at jeg kan handle treningstøy og turklær på barneavdelingen og spare masse penger på det, men vanlige klær vil jeg helst ikke kjøpe på barneavdelingen.. 

Anonymkode: 22fcd...462

Skrevet (endret)

Merker jeg blir litt nysgjerrig på hvor høye og tynne dere er, som har så store problemer med å finne en bukse.
Når min undervektige 14åring helst knepper opp knappen når hun skal sitte, i den trangeste buksa hun har fra Cubus.....

Endret av *Emma*
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare finne de merkene som er små i størrelsen. Men str. xs og xxs ser jeg flere steder.

Nå er ikke jeg slank, mer en str. M/L, men jeg har jo klær i xl jeg ikke klarer å få på meg, for de er så små i størrelsen, og klær i s, fordi de er store i størrelsen. 

Jeg har selv en sønn på 13 år, som er høy og slank, og vi har jo lært oss hvilke merker som passer best til slanke gutter.

Anonymkode: ac0f5...0f7

• Liker 4
Skrevet

Du har rett og slett bare ikke vært en str xl, for det er titt og ofte at størrelsen tilsvarer en m eller liten L, eller at den heller ikke eksisterer. Bik bok hadde en periode ikke xl, men jeg tror samtidig de fjernet xs. Synes jeg ser xxs og xs overalt jeg, og at de aldri har xl, men det er sikker det samme for ditt fokus at du mener omvendt. 

Klær har blitt mindre i str med årene, og dermed mer tilpasset de som er tynne.

Uansett så er det sikkert like drit for deg å aldri ha noe som passer over skuldrene som det er for meg å aldri finne noe som passer over puppene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 170, lav bmi og bruker xs, og det er ikke noe problem, butikkene har mye. Eneste er lengden på bukser. Men ikke en eneste av mine venninner syns det er lett å finne perfekte bukser, uansett størrelse, høyde og fasong de har.
Men fine sommerkjoler, da er xs alltid utsolgt. Så de tar inn lite i enhver størrelse tror jeg, unntatt de store kjedene (som tar inn mye i alle størrelser). Og det er jo dem som har egne avdelinger for store?

Anonymkode: 9a05c...d63

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, *Emma* skrev:

Merker jeg blir litt nysgjerrig på hvor høye og tynne dere er, som har så store problemer med å finne en bukse.
Når min undervektige 14åring helst knepper opp knappen når hun skal sitte, i den trangeste buksa hun har fra Cubus.....

Har hun 36 i innerbenslengde?

Har alltid funnet noen merker som passer, men det har vært en enorm befrielse med trenden som har vært de siste 4-5 årene hvor det er lov å ha en betydelig glipe mellom sko og bukse. Plutselig kan jeg kjøpe skinny jeans overalt, så kaller jeg det bare ankelbukse når den er for kort :ler: Da jeg var undervektig 14-åring ble jeg bare mobbet og spurt om jeg fryktet høyvann 😜

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, *Emma* said:

Ikke sunt å gå med så trange bukser😨

Anonymkode: b0cad...4b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er da ikke nødvendigvis undervektig dersom man bruker størrelse xs. Jeg har bmi på 22, men bruker fremdeles den størrelsen. De fleste butikker fører størrelse xs. For de som er enda tynnere er det selvsagt kjedelig, men dersom du passer inn i en xs så finner du den størrelsen i de aller fleste butikker. Er man enda tynnere enn det så har endel merker også petite avdeling, men det passer bare hvis du i tillegg er lav og det er stort sett nettbutikker som har det. Det er riktignok flere butikker her til lands som har en xxl avdeling enn en petite avdeling, men det henger vel sammen med at den jevne nordmann både er forholdsvis høy og stor. Så det gjelder å finne de merkene/butikkene som fører mindre størrelser. Stort sett er de italienske/spanske merkene mindre og de skandinaviske merkene større. Feks er ofte klær fra mango og Zara små i størrelsen og klær fra Marlene Birger og Lindex er store i størrelsen. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er undervektig, og har vært det omtrent hele mitt liv. Etter flere forsøk på å øke i vekt, har jeg bestemt meg for å godta at jeg er som jeg er. Dessverre er det slik, at kleskjedene stort sett har egne avdelinger for kvinner som trenger store størrelser, men klær i små størrelser, er det lite av. Jeg forstår at kleskjedene ikke kan markedsføre egne avdelinger som "Føl deg fin med lite former" (i motsetning til avdelingene med xxl størrelser som ofte markedsføre med "føl deg fin uansett størrelse", "passform som fremhever dine beste sider" osv). Men jeg med mine minimale former trenger faktisk å føle meg fin jeg og! Jeg forstår også at etterspørselen etter størrelse xs er mer begrenset enn etterspørselen etter xl, men det må da gå an å ha noen plagg i alle størrelser ? En gjenganger er at jeg finner et fint plagg, prøver størrelse s, og ser at jeg har behov for xs, men plagget kommer ikke i mindre enn s. Samtidig har butikken en hel avdeling for xxl ! 

Kjære kleskjeder, la oss som dessverre er født med en for tynn kropp også føle oss fine! Lag klær som hjelper oss å se bra ut! Å henvises til barneavdelingen (noe jeg faktisk har opplevd et par ganger), er ikke greit!

Anonymkode: 08846...c82

Anonymkode: 39de8...c2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Nuith skrev:

Synes jeg finner XXS stadig vekk også jeg.

Ikke jeg. Det er mest XS. Problemet er at størrelsene har blitt større så til og med er ofte XXS for stort for meg. Jeg er 100% enig med ts her! Det er altfor lite utvalg i små størrelser. Ofte går vel størrelsene fra XS-XXL i vanlige butikker, og så har de egne butikker og avdelinger for de som trenger større klær. Det finnes også petite-avdelinger men det er jo ikke alle tynne som er lave, og det er uansett ikke like mye petite som det er i større størrelser.

Anonymkode: efa52...d85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal misunne noen for å lett finne størrelsen sin i butikker, er nok ikke de i XL riktig målgruppe. De fleste butikker tar inn minst av størrelsene i ytterpunktene; XXS og XL/XXL. Det er dem som har S-M-L som oftest finner klær i sin størrelse.

Det er nesten like mange som tilbyr klær i petite størrelse som i plus size, men du har rett i at de ikke reklameres like hardt for. Problemet er vel mest at de som er høye og langbente, enten de er tynne eller tjukke, sliter med å finne bukser som er lange nok. Både petite og plus size størrelser er ofte korte i benlengde.

Anonymkode: 488d4...12a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Cuntzilla skrev:

Er jo markedskreftene som styrer, de driver ikke veldedighet akkurat.

Men det finnes flere merker som har petite-avdelinger, Topshop og ASOS bl.a.

Av billige kjedebutikker har du yngre merker som BikBok, Gina Tricot osv som har utrolig små klær sydd for tenåringer men samtidig mye fint for alle aldre så lenge man får skvist rumpa inn i det. HM har jo også bittesmå klær i divided-avdelingen. Nelly er jo laget for ekstremt små og tynne (gitt opp å bestille der, alle bukser blir høyvannsbukser).

De fleste merker i middels prisklasse har vel XXS, og går du opp i mer dyre designere så sliter du heller med å finne XLen enn XXSen. Føler egentlig ofte at i de butikkene jeg handler i så blir jeg stående med en bukse i hånda som jeg lurer på om er et erme, eller kanskje fingervanter.

Du kan også handle masse moro fra Kina i motsetning til alle andre i Norge. Prøvd et par ganger, men en kjole i kina er en topp på meg. Hvor jeg får inn bare den ene puppen.

Utover kina knock offs og alle asiatiske brands så er jo også gjerne klær fra spanske, italienske og franske merker laget for mindre kvinner.

Du har jo en hel verden å velge i når jeg tenker meg om, jeg som er kjempehøy kan nesten bare bruke skandinaviske designere. Velkommen i klubben som ikke er gjennomsnittet 😛 

😂😂 Denne var gøy! Jeg tilhører også klubben som ender opp med høyvannsbukser og lurer på hvorfor fingervantene ligger i bukseavdelingen. 

Anonymkode: 437f7...adf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal misunne noen for å lett finne størrelsen sin i butikker, er nok ikke de i XL riktig målgruppe. De fleste butikker tar inn minst av størrelsene i ytterpunktene; XXS og XL/XXL. Det er dem som har S-M-L som oftest finner klær i sin størrelse.

Det er nesten like mange som tilbyr klær i petite størrelse som i plus size, men du har rett i at de ikke reklameres like hardt for. Problemet er vel mest at de som er høye og langbente, enten de er tynne eller tjukke, sliter med å finne bukser som er lange nok. Både petite og plus size størrelser er ofte korte i benlengde.

Anonymkode: 488d4...12a

I hvilke fysiske butikker finner du petite avdeling? Ser stadig vekk at mange kjeder har xxl avdeling, men ikke petite avdeling. 

Anonymkode: 39de8...c2f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...