Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi her i heimen. Det går vanligvis veldig fra ettersom samboer og jeg har et avslappet forhold til penger. Vi har derimot et stort problem: samboer bruker veldig mye penger på unødvendig tull som ofte gjør det vanskelig å få økonomien til å gå rundt. Jeg er ikke gnien, og vi har forsåvidt romslig økonomi, men stadig vekk har samboer brukt såpass mye penger på unødvendig tull at vi går i null før neste lønning. Jeg har prøvd gjentatte ganger å gi beskjed, men det hjelper ikke. Hvordan løser vi dette? 

Anonymkode: 6257d...f2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutter med felles økonomi. 

Anonymkode: 31a4f...ff2

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke hatt felles økonomi da, vi har ikke det, selvom vi er gift, eier bolig og har barn.

Vi sitter inn ett beløp på huskonto, som dekker fellesutgifter som lån, strøm, mat og barnehage.

Det vi har utover det, bestemmer vi over selv. Vi slipper en del krangel på denne måten. 

Anonymkode: 6bef3...a3c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bli enige om et budsjett før måneden starter, lov hverandre å holde det. Fortell ham at dette er viktig for deg, og at du blir veldig opprørt hvis han nå bryter løftet sitt. Snakk om hvilke mål dere har i livet mtp å spare litt penger. Hva ønsker dere å kunne gjøre? Begge må få innspill til budsjettet, han må få lov til å budsjettere for litt tull, innenfor rimelighetens grenser. Men kanskje når han ser helheten i hva dere må bruke penger på at han bedre forstår at ikke alt kan gå til tull, og at det er urettferdig at han får bruke mye på det han vil, mens du ikke får det. Hvis han så bryter løftet sitt om å holde budsjettet, må dere ta en alvorlig samtale om å dele økonomien fordi han ikke holder det han lover og ødelegger for framtidsplanene deres. 

Anonymkode: 4f593...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Felles økonomi er utrolig lite smart...

Anonymkode: 568f4...733

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør som overnevnte her, bortsett fra at vi har to kontoer vi setter inn penger på. En dedikert til regninger og en til mat. Vi har kun bankkort til matkontoen. Vi setter inn en fast sum hver på disse to kontoene hver måned. Resten forblir på egne kontoer og kan disponeres fritt og spares. 

Fellesøkonomi hvor alt går inn og ut av en konto, ville jeg aldri hatt. Mye pga det du beskriver i innlegget her, men også pga sparing. Om forholdet skulle ta slutt, så er det absolutt ingen krangel her om hvem som skal ha hva av penger, hvem som har brukt mest på dritt etc. 

Anonymkode: 88371...7bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere nevner allerede så har vi det også slik at vi hver måned setter inn en fast sum hver på felles konto. Er gift og har barn. Ingen av oss sløser noe mer enn den andre, men synes allikevel at denne løsningen er den mest ryddige.

Anonymkode: 191a2...7e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem, i tillegg så tjente mannen en del mindre enn meg, og da føltes det helt feil at han skulle bruke så innmari mye mer. Så vi gikk over til delt. Splittet alle kostnader i to, og satte inn på felleskonto. Jeg sitter igjen med dobbelt så mye i måneden som han, uten dårlig samvittighet. Jeg sparer til oppussing, ferier etc. Han bruker og bruker. Resultatet er at han og stebarn ikke kan bli med oss på ferie. (Jeg hadde gladelig betalt 2/3 av ferien siden jeg tjener mer, men han velger å ikke spare i det hele tatt, og når han har spart litt brukes de opp på festing)

Så ja, her er det brudd jeg går og tenker på, kan ikke ha det slik. 

Anonymkode: 8372b...80b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Delt økonomi ser ut som løsningen. Et av de store problemene er dessverre sløsing i matbutikk. Massiv sløsing. Samboer som handler mat av praktiske årsaker, og har selvfølgelig prøvd å prate med han om dette. På det verste bruker han fort 14-17000 på mat i løpet av en måned. Vi får gå over til å handle mat på nett hvor jeg handler. Litt av utfordringen er nok hvordan vi ser på økonomi. Han har aldri vært selvstendig med økonomien sin, og har aldri spart. Jeg har vært sparsom hele livet. For min del er det viktig å ha bufferkonto, feriekonto og betale ned på boliglånet. Han lever her og nå. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har også det sånn som de fleste over her. Får lønn til hver vår konto. Fører over en fast sum som går ti regninger, boliglån etc. Og en annen konto med kort til felles mat. Hvis vi vil kjøpe noe ekstra som lunsj i arbeidstiden, eller skal bare ha sjokolade til meg feks så tar jeg det fra mitt kort.

Om en av oss skulle gå tom, så betaler selvfølgelig den andre.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme problematikk, og har derfor delt økonomi. Felleskonti hvor vi setter inn fast beløp i mnd.

Anonymkode: b0e1a...09d

• Liker 2
Skrevet

Genial løsning for samboeren din da! 

Hjemme hos oss setter vi inn x på felleskono hver mnd. Skjønner ikke de som har felles. Eneste gang det er løsningen er om en er hjemmeværende og ikke får støtte av noe slag

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Genial løsning for samboeren din da! 

Hjemme hos oss setter vi inn x på felleskono hver mnd. Skjønner ikke de som har felles. Eneste gang det er løsningen er om en er hjemmeværende og ikke får støtte av noe slag

Det er ikke genial løsning for noen. Han ender jo selv opp med svært lite eller ingenting som alle oss andre. 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke genial løsning for noen. Han ender jo selv opp med svært lite eller ingenting som alle oss andre. 

Å kunne bruke mer penger en man har er jo en kjempedeal for samboeren! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Delt økonomi ser ut som løsningen. Et av de store problemene er dessverre sløsing i matbutikk. Massiv sløsing. Samboer som handler mat av praktiske årsaker, og har selvfølgelig prøvd å prate med han om dette. På det verste bruker han fort 14-17000 på mat i løpet av en måned. Vi får gå over til å handle mat på nett hvor jeg handler. Litt av utfordringen er nok hvordan vi ser på økonomi. Han har aldri vært selvstendig med økonomien sin, og har aldri spart. Jeg har vært sparsom hele livet. For min del er det viktig å ha bufferkonto, feriekonto og betale ned på boliglånet. Han lever her og nå. 

Som Silje fra Luksusfellen ville sagt: Det er GALSKAP! Ville aldri latt han handle mat. Og etter hva du forklarer ville jeg heller aldri hatt felles økonomi med en som var så forskjellig fra meg. 

Jeg ser det som en viss risk at hvis dere dropper felles økonomi, og du ikke lenger ser hva han bruker penger på, så kan han ta opp forbrukslån fordi han ved å ikke ha felles økonomi med deg vil ha mindre disponibelt. Her ville jeg tatt en god alvorsprat om at dere ikke kan ha felles økonomi, men at du også er bekymret for hans forhold til penger og hvorvidt han kan disponere det.

Anonymkode: 30fdb...79f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi er den vanligste årsaken til samlivsbrudd i Norge visstnok, og det er ikke så rart. Økonomi er grunnlaget for alle materielle goder, fra hus til ferier. Når den ene parten er fornuftig og den andre ufornuftig blir det fort uutholdelig for den fornuftige. 

For at du skal kunne leve med det her må du ta kontroll over begges økonomi, og han får ukepenger for å bruke på tull. Jeg tror ikke du klarer å leve slik du gjør nå resten av livet. 

Anonymkode: 5b5bf...7ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som å lese om meg og eksen.. Verste var at vi bodde gratis hos hans foreldre og slapp å betale leie som forresten var utrolig snilt av dem! Eksen brukte opp alle pengene på mat, øl og hasj. 16000 kr ut vinduet på et par dager. Jeg selv sparte 2500 i måneden på BSU, mens resten av pengene måtte jo gå til regninger og mat til oss etter alt hans var brukt opp. Utrolig frustrerende og å prøve å forklare hva sparing er så var det akkurat som om det ikke gikk inn. Vi måtte heller begynne å spare når vi hadde skikkelig jobb og tjente mer. Altså..? 

Mitt tips er at dere deler økonomien. Sett inn delte utgifter på en felles konto heller, så slipper dere dette.

Anonymkode: ea961...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regningskonto - den er til kun regninger, uansett hvilken regning som går under helse, hus og hjem. Og frisør går under her også, men ikke hudpleie. Det går under det som er igjen etter lønning/sløsing. 

Matkonto - den er til kun mat, husholdning og 3 fulle tanker til bil. 

Sparekontoer - jeg setter over til min konto og mitt barn. Han til seg og sine barn. 

Buffer - her føres det over hvis vi er under 20.000. 

Feri og aktivitets konto - her setter vi penger inn når vi vet når vi eller noen av oss skal reise. Vi setter også over beløp vi er enig om hvis vi skal på kino eller andre ting som kommer på over 1000,- siden vi har 4 barn. Og det varierer hvem som setter inn mest, alt etter evne. 

Annet - her fører vi f.eks beløp til å gjøre større innkjøp som møbler eller oppgraderinger ute som er nødvendig, ikke bare fordi vi har lyst å bytte ut. Her varierer det hvem som fører over mest, alt etter evne. Nå så har vi ført over 3000 hver til ny spisegruppe på kjøkkenet. 

Jeg betaler alt ungene trenger, bruker gjennomsnitt 5000 på det. 

Resten kan sløses. Og hvis det er jeg som har mest lyst på noe så krever jeg ikke at vi betaler 50/50. Slik som når han ville ha ny slangetrommel så kjøpte han dette selv til 2000 for vi måtte ikke ha ny. Jeg ville ha nye blomsterkasser på terrassen så da kjøpte jeg dette og blomster til uteområdet.

Tenker kommunikasjon er viktigst og planlegging slik at en kan luke bort penger som skal ut, sånt at de ikke bare står der tilgjengelige og frister. 

Hvis jeg f. Eks har brukt opp alt, men må ha nye sko til jobb så får jeg hans kort. Trenger han noe og er tom så tar han mitt kort. Sammen om han skal på kino med venner eller jeg på kafe med venner, men vi begge bruker hodet hva som er innafor ilp. av en mnd. Vi kan ikke bli med på alt. Er egentlig ikke så ofte vi går tomme for vi forholder oss mest mulig til det som er igjen etter overføringene. Skal vi på byen en kveld så betaler oftest han for jeg drikker meget liten og da vet jeg at dette mest sannsynlig går utover snus pengene hans så da vet jeg at han vil trenge dette av meg. Heldigvis er han fornuftig ute på byen også. 

Føler ikke vi bruker så mye energi på dette som det kan virke, det går liksom på kryss og tvers, men å fjerne penger til ting og utgifter som vil komme fungerer veldig bra for oss. Så ett par ganger i året så kan vi vipse hverandre varierende beløp med tekst: Til jakken du har sett på. Eller: Kjøp deg noe fint til helgen.

Anonymkode: 6b278...3e7

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regningskonto - den er til kun regninger, uansett hvilken regning som går under helse, hus og hjem. Og frisør går under her også, men ikke hudpleie. Det går under det som er igjen etter lønning/sløsing. 

Matkonto - den er til kun mat, husholdning og 3 fulle tanker til bil. 

Sparekontoer - jeg setter over til min konto og mitt barn. Han til seg og sine barn. 

Buffer - her føres det over hvis vi er under 20.000. 

Feri og aktivitets konto - her setter vi penger inn når vi vet når vi eller noen av oss skal reise. Vi setter også over beløp vi er enig om hvis vi skal på kino eller andre ting som kommer på over 1000,- siden vi har 4 barn. Og det varierer hvem som setter inn mest, alt etter evne. 

Annet - her fører vi f.eks beløp til å gjøre større innkjøp som møbler eller oppgraderinger ute som er nødvendig, ikke bare fordi vi har lyst å bytte ut. Her varierer det hvem som fører over mest, alt etter evne. Nå så har vi ført over 3000 hver til ny spisegruppe på kjøkkenet. 

Jeg betaler alt ungene trenger, bruker gjennomsnitt 5000 på det. 

Resten kan sløses. Og hvis det er jeg som har mest lyst på noe så krever jeg ikke at vi betaler 50/50. Slik som når han ville ha ny slangetrommel så kjøpte han dette selv til 2000 for vi måtte ikke ha ny. Jeg ville ha nye blomsterkasser på terrassen så da kjøpte jeg dette og blomster til uteområdet.

Tenker kommunikasjon er viktigst og planlegging slik at en kan luke bort penger som skal ut, sånt at de ikke bare står der tilgjengelige og frister. 

Hvis jeg f. Eks har brukt opp alt, men må ha nye sko til jobb så får jeg hans kort. Trenger han noe og er tom så tar han mitt kort. Sammen om han skal på kino med venner eller jeg på kafe med venner, men vi begge bruker hodet hva som er innafor ilp. av en mnd. Vi kan ikke bli med på alt. Er egentlig ikke så ofte vi går tomme for vi forholder oss mest mulig til det som er igjen etter overføringene. Skal vi på byen en kveld så betaler oftest han for jeg drikker meget liten og da vet jeg at dette mest sannsynlig går utover snus pengene hans så da vet jeg at han vil trenge dette av meg. Heldigvis er han fornuftig ute på byen også. 

Føler ikke vi bruker så mye energi på dette som det kan virke, det går liksom på kryss og tvers, men å fjerne penger til ting og utgifter som vil komme fungerer veldig bra for oss. Så ett par ganger i året så kan vi vipse hverandre varierende beløp med tekst: Til jakken du har sett på. Eller: Kjøp deg noe fint til helgen.

Ser at sløsing på mat er nevnt. Her går junk og restaurant under sløsing. Så dette tar vi ikke fra matkonto. Heller ikke når jeg skal kjøper diverse inn til klubb som spises opp eller hvis vi skal ha ost og vinkveld. 

Når vi er på matbutikken. F. Eks Obs da kan jeg handle ting som ikke kommer under mat og husholdning, og f. Eks innkjøp til en kveld med venninner eller sokker og undertøy. Da trekker jeg matkorte på alt og senere fører jeg tilbake for det som skulle gått fra lønningskortet. 

Hvis ikke så forsvinner jo pengene til andre ting også, og da blir det jo ikke nok innpå før neste lønning kommer. 

Det vi gjorde var da vi bestemte hvor mye som skulle inn på matkonto så tok vi vare på alle kvitteringer fra matbutikkene for å se hva vi spiste ilp. Av 3 mnd. og la på 500 til husholdning for det er ikke så nøye. Aner ikke hva vi bruker der. 

Snacks, brus og gotteri går under matkort når det er til helgen. Resten av uken hører i utgangspunktet til sløsing, og iom at vi har en storhandel etter lønning så blir det nesten bare småkjøp resten av mnd. på matbutikken og da drar vi lønningskortet og tar tilbake det som hørte til matkonto, siden det er enklere å hente penger til seg selv for det en har lagt ut, enn å betale tilbake til matkonto. 

Selvfølgelig er det ikke alltid vi er 100% på systemet vårt, men det er ett fungerende utgangspunkt som holder oss i sjakk.

Er det plutselig penger igjen etter en måned på matkortet så forsvinner det på noe annet og noen ganger går vi i 0, - f. Eks en uke før lønning, men da er det jeg som fører over siden det er jeg som mest holder styr på maten i hus.

Samboer igjen er den som er flinkest til å bruke penger på middler til bilene som trengs, dreping av ugress, lyspærer og andre ting som jeg ikke tenker like mye over, filter til støvsugeren, ny propp til vasken og alle slags ting som går under diverse, som vi ikke har tatt med i pengepostene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sett poenget med felles økonomi. Altså, hvis man er enige om at den ene skal være hjemme med barnet/barna, så må man jo selvsagt ha felles økonomi, men ellers skjønner jeg seriøst ikke greia. Det bør holde at man betaler likt på utgifter og eventuelt betaler likt til en felles sparing man er enige om, men utover det foretrekker jeg å disponere mine egne penger. Jeg hadde også hatt mye dårligere samvittighet og ikke følt at jeg kunne shoppet/sløst litt hvis vi hadde hatt felles økonomi. Her i huset lever relativt nøkternt, men jeg shopper allikevel mer og er mer på kafé enn han. Jeg hadde fått kjempedårlig samvittighet hvis jeg visste at halvparten av pengene jeg brukte var hans. Jeg hadde heller ikke likt det hvis det var omvendt. 

Anonymkode: caa19...1bb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...