AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 Jeg lurer på noe. Hvis en pasient sliter særlig med søvn og ikke får sove med bevegelse, lyd eller mennesker rundt, får pasient lov å sove på eget rom? Hva er kriteriene for enerom? Anonymkode: b095a...c36
Pillarguri Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Det gjelder vel for de fleste av oss. Vi liker å sove sånn som vi er vant til, og på et sykehus vil det alltid være annerledes enn hjemme. Vanskelig å sove i nye omgivelser er ingen diagnose. Kan aldri i verden tenke meg at ved si at man sliter med søvn så vil de tilby enerom. Enerom bør og skal være forbeholdt de sykeste pasientene. 25
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #3 Skrevet 22. juli 2019 Akkurat nå, Pillarguri skrev: Det gjelder vel for de fleste av oss. Vi liker å sove sånn som vi er vant til, og på et sykehus vil det alltid være annerledes enn hjemme. Vanskelig å sove i nye omgivelser er ingen diagnose. Kan aldri i verden tenke meg at ved si at man sliter med søvn så vil de tilby enerom. Enerom bør og skal være forbeholdt de sykeste pasientene. Søvnvansker kan være en konsekvens av ptsd f.eks for de som har det. Det er en sykdom. Anonymkode: b095a...c36 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Kriteriene for enerom er at man har en sykdom som smitter via kontaktsmitte, dråpesmitte eller luftsmitte. Vi prioriterer også de som er svært dårlige og/eller er terminal for enerom. Er det flere ledige enerom kan pasienter som sliter veldig med søvn få et slikt rom med forbehold om at vedkommende vil bli flyttet ut når det kommer en pasient med smitte eller som er så syk at vedkommende trenger det. Anonymkode: 9fd23...903 14
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 Dette varierer vilt fra sykehus til sykehus. Kalnes sykehus i Østfold f.eks. er ganske nytt, og der er standarden i utgangspunktet enerom med mindre du trenger ekstra overvåkning. (Hadde de bare bygget det stort nok hadde de kanskje sluppet korridorpasienter også. Og så hadde det vært fint med mer penger => bedre tid hos leger og sykepleiere => mindre feilbehandlinger.) Men selve rommene er det ingenting å si på. Rene hotellrommene med enerom, eget bad og egen TV. Andre steder kan det være 4- eller 6-mannsrom som gjelder, f.eks. Ullevål. Men til gjengjeld har de mer penger til selve pleien og behandlingen ... Anonymkode: 06989...45f 1
Stjernerose Skrevet 22. juli 2019 #6 Skrevet 22. juli 2019 For å få enerom må pasienten ha en infeksjon som er smittsom, alvorlig syk( for eks alvorlig hodeskade), døende, forvirret, eller psykotisk. Det er veldig vanskelig å få enerom ellers. Ta med ørepropper/sov i ro om du er sensitiv for lyd. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #7 Skrevet 22. juli 2019 2 minutter siden, Pillarguri skrev: Det gjelder vel for de fleste av oss. Vi liker å sove sånn som vi er vant til, og på et sykehus vil det alltid være annerledes enn hjemme. Vanskelig å sove i nye omgivelser er ingen diagnose. Kan aldri i verden tenke meg at ved si at man sliter med søvn så vil de tilby enerom. Enerom bør og skal være forbeholdt de sykeste pasientene. Dette er faktisk ikke så innlysende som det høres ut. På Kalnes (som er sykehuset jeg har mest erfaring med) er det i alle fall slik at om du er spesielt syk og trenger overvåkning blir du plassert på et rom med flere andre, så det er lettere for sykepleierne å holde oversikten enn det er når pasienter ligger på enerom. Det krever veldig mye mindre ressurser å overvåke 6 pasienter på et 6-mannsrom enn 6 pasienter på hvert sitt enerom. Enerom får du gjerne etter hvert, når du er frisk nok til ikke å trenge kontinuerlige tilsyn og når du er i stand til å si ifra selv om du trenger noe. Før det er enerom en luksus de ikke har ressurser til å gi deg. Anonymkode: 06989...45f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #8 Skrevet 22. juli 2019 Om man sover på rom med flere pasienter, gjøres undersøkelser også der? Jeg trodde at alle undersøkelser ble gjort på legens kontor. Det er jo mest logisk. Anonymkode: b095a...c36
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #9 Skrevet 22. juli 2019 Foresten, er det kameraer inne på rommene på sykehuset ? Synes det hadde vært skummelt å sove på rom med fremmede, redd for å bli utsatt for et overgrep, ekkelt at folk går ut og inn og jeg ikke har kontroll på hvem som er der. Litt tryggere om de har kameraer inne på soverommene slik at de evt kommer løpende om en pasient skulle gjøre noe mot en annen. Anonymkode: b095a...c36
Pillarguri Skrevet 22. juli 2019 #10 Skrevet 22. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er faktisk ikke så innlysende som det høres ut. På Kalnes (som er sykehuset jeg har mest erfaring med) er det i alle fall slik at om du er spesielt syk og trenger overvåkning blir du plassert på et rom med flere andre, så det er lettere for sykepleierne å holde oversikten enn det er når pasienter ligger på enerom. Det krever veldig mye mindre ressurser å overvåke 6 pasienter på et 6-mannsrom enn 6 pasienter på hvert sitt enerom. Enerom får du gjerne etter hvert, når du er frisk nok til ikke å trenge kontinuerlige tilsyn og når du er i stand til å si ifra selv om du trenger noe. Før det er enerom en luksus de ikke har ressurser til å gi deg. Anonymkode: 06989...45f Kalnes er nok ikke representativt for sykehusene over hele landet. Til det er det altfor nytt og fint. De aller fleste sykehus er i eldre bygningsmasse og det er utopi å drømme om enerom med mindre du har en sykdom som gjør at det blir vurdert som mest hensiktsmessig. Det at man sover dårlig er ikke nok til å få enerom. Har ligget på Haukeland Sykehus i Bergen, og da ender du på et firemannsrom som standard. Du skal være fryktelig syk eller smittsom for at noe annet skal være aktuelt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #11 Skrevet 22. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Foresten, er det kameraer inne på rommene på sykehuset ? Synes det hadde vært skummelt å sove på rom med fremmede, redd for å bli utsatt for et overgrep, ekkelt at folk går ut og inn og jeg ikke har kontroll på hvem som er der. Litt tryggere om de har kameraer inne på soverommene slik at de evt kommer løpende om en pasient skulle gjøre noe mot en annen. Anonymkode: b095a...c36 Så du mener sykehuset burde ansette en eller flere som skal sitte og så på flere hundre monitorer om det skjer det overgrep? Anonymkode: d5bb1...87a 14
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #12 Skrevet 22. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du mener sykehuset burde ansette en eller flere som skal sitte og så på flere hundre monitorer om det skjer det overgrep? Anonymkode: d5bb1...87a Det var bare et spørsmål 😊 Anonymkode: b095a...c36 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #13 Skrevet 22. juli 2019 Si at du har HepC så får du eget rom. Anonymkode: 63cc0...711 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #14 Skrevet 22. juli 2019 Om en pasient er svært ustabil, gråter og har panikkanfall, blir denne skjermet fra de andre da? Tenker for begges del. Anonymkode: b095a...c36 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #15 Skrevet 22. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foresten, er det kameraer inne på rommene på sykehuset ? Synes det hadde vært skummelt å sove på rom med fremmede, redd for å bli utsatt for et overgrep, ekkelt at folk går ut og inn og jeg ikke har kontroll på hvem som er der. Litt tryggere om de har kameraer inne på soverommene slik at de evt kommer løpende om en pasient skulle gjøre noe mot en annen. Anonymkode: b095a...c36 De har ikke kameraer. Men du har en snor å dra i for å tilkalle hjelp om du trenger det. Sånn ellers ville jeg faktisk tro det er tryggere å sove på et rom med flere. Hva er sannsynligheten for at alle de andre skulle godta/være med på et overgrep liksom? Det er minst like enkelt for uvedkommende å komme seg inn på et enkeltrom som et flermannsrom. Du kan jo ikke akkurat låse døra. Anonymkode: 06989...45f 9
Maleficenta Skrevet 22. juli 2019 #16 Skrevet 22. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på noe. Hvis en pasient sliter særlig med søvn og ikke får sove med bevegelse, lyd eller mennesker rundt, får pasient lov å sove på eget rom? Hva er kriteriene for enerom? Anonymkode: b095a...c36 Smitte, veldig urolige eller demente pasienter som må skjermes, har man vært utsatt for alvorlig store skader og er fullstendig pleietrengende pga det. Slike ting. Sove dårlig er tynt grunnlag. Er ofte veldig få enerom 1
Maleficenta Skrevet 22. juli 2019 #17 Skrevet 22. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si at du har HepC så får du eget rom. Anonymkode: 63cc0...711 Man får ikke enerom pga hep c nei 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #18 Skrevet 22. juli 2019 3 minutter siden, Pillarguri skrev: Kalnes er nok ikke representativt for sykehusene over hele landet. Til det er det altfor nytt og fint. De aller fleste sykehus er i eldre bygningsmasse og det er utopi å drømme om enerom med mindre du har en sykdom som gjør at det blir vurdert som mest hensiktsmessig. Det at man sover dårlig er ikke nok til å få enerom. Har ligget på Haukeland Sykehus i Bergen, og da ender du på et firemannsrom som standard. Du skal være fryktelig syk eller smittsom for at noe annet skal være aktuelt. Kalnes er nytt og fint å se på, ja, men dette med at det krever mindre ressurser å passe på 6 pasienter på ett rom enn 6 pasienter på 6 rom vil jeg tro er ganske universelt? Poenget mitt er forøvrig ikke at Kalnes er noe mønster for hvordan ting er/skal være (så langt derifra), men at det ikke er mulig å si noe bastant uten å vite hvilket sykehus det gjelder. Nettopp fordi det varierer veldig fra sykehus til sykehus. Anonymkode: 06989...45f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #19 Skrevet 22. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ikke kameraer. Men du har en snor å dra i for å tilkalle hjelp om du trenger det. Sånn ellers ville jeg faktisk tro det er tryggere å sove på et rom med flere. Hva er sannsynligheten for at alle de andre skulle godta/være med på et overgrep liksom? Det er minst like enkelt for uvedkommende å komme seg inn på et enkeltrom som et flermannsrom. Du kan jo ikke akkurat låse døra. Anonymkode: 06989...45f Det skjønner jeg, ja. Kanskje tryggere å sove sammen med noen da sannsynligheten er stor for at de andre merker noe om det skjer noe. Er vant med enerom på psykiatrisk. Der kan jeg låse. Føles mye tryggere. Har ikke vært innlagt på somatisk siden babyalder. Anonymkode: b095a...c36
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #20 Skrevet 22. juli 2019 Da kjæresten min ble hasteinnlagt på sykehus ifjor sa legene at jeg kunne få sove der første natta, de skulle ordne enerom til oss. Noen timer før trodde vi alt var fint, så de tenkte nok mye på at kjæresten min selv skulle slippe å ligge alene med bekymringer. De sa dagen etterpå at jeg kunne sove der videre om ikke det ble fullt (nevrokirurgisk avdeling) og kom inn folk fra ulykker den helgen og da var det ikke mulig å gi enerom lengre. De strekker seg så langt de kan fikk jeg inntrykk av. Anonymkode: 96f71...8d2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå