AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #61 Del Skrevet 24. juli 2019 9 minutter siden, O.G. skrev: Ungen liker ikke vegansk mat og vil ha noe annet, derfor byttes det matpakke med de andre ungene. TS sin unge burde fått litt skjenn for å slarve om byttingen. Det kommer heller ingenting godt ut av å informere de andre foreldrene om dette siden folk som presser vegetarmat nedover strupen på unger ikke kan snakkes fornuft til. Barnet liker sikkert maten den har med seg, men barn synes det er gøy å bytte mat. Husker da jeg gikk på barneskolen pleide en god del bytte matpakker og smake på hverandres mat fordi det var gøy, og vi var nysgjerrige. Noen hadde også mer mat med seg for å dele med andre som hadde lyst å smake. Anonymkode: 74c6d...ea8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. juli 2019 #62 Del Skrevet 24. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet liker sikkert maten den har med seg, men barn synes det er gøy å bytte mat. Husker da jeg gikk på barneskolen pleide en god del bytte matpakker og smake på hverandres mat fordi det var gøy, og vi var nysgjerrige. Noen hadde også mer mat med seg for å dele med andre som hadde lyst å smake. Anonymkode: 74c6d...ea8 Nemlig, ingenting å legge seg opp i dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 24. juli 2019 #63 Del Skrevet 24. juli 2019 På 23.7.2019 den 0.28, AnonymBruker skrev: Det er ikkje mindre krise om veganerungen får i seg svin enn om den muslimske ungen gjer det, samme greia. Muslimer pleier å være veldig forståelsesfulle til at små barn får seg svin ved et uhell, så kanskje man som vegansk forelder kan være like liberal? Militant forhold til kosthold for barn, hører bare hjemme i tilfeller der barnet kan ta reell skade. Synes nå jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #64 Del Skrevet 24. juli 2019 At barn kan prøvesmake fra hverandre, bytte skiver osv er en velkjent sak. Så hvis det er fullstendig krise at det skjer, så får veganerforeldrene ta dette med barnehagen, ikke deg. Du skal ikke måtte legge om din livsstil for deres skyld. Det samme hadde jeg sagt om det gikk på religiøse grunner, eller om det var deg som var veganer. Hensyn er greit, men man skal ikke utslette seg selv og sitt eget liv av hensyn til andre. Eneste grunnen til å nekte ulike ting i matpakker, er alvorlig allergi sånn jeg ser det. Anonymkode: dcc8b...09d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 25. juli 2019 #65 Del Skrevet 25. juli 2019 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og svar til dette. Kragebein, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #66 Del Skrevet 25. juli 2019 Er så lei av dere veganer. Batshit crazy alle mann. Spesielt dere som setter helsen på barna i fare. Burde bli anmeldt til BV hver gang synes jeg da dette er omsorgssvikt. Anonymkode: 93b8e...4a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #67 Del Skrevet 25. juli 2019 On 7/23/2019 at 9:08 AM, AnonymBruker said: Det er ikke hersketeknikk, jeg synes bare det er oppriktig morsomt at du kommer med en slik ubegrunnet og vill påstand uten rene fakta på bordet. Jeg er ikke en akademiker med faglig tyngde i det her, men den problemstillingen din kan umulig være noe annet enn en vill hypotese fra resett.no. Trær og busker kan plantes, grønnsaker kan dyrkes i jorder. Økosystemer bygger seg opp igjen selv etter å ha brent fullstendig ned etter skogbrann osv. Det er ikke så store begrensninger i naturen som folk skal ha det til, og bare ressursene vi bruker alene for å avle dyr vil være mer enn nok. Å få over resten av verden over på vegansk kosthold hadde dessuten tatt laaaang tid. Det anslås at jorda er knappe 100 år unna totale miljøkatasteofer, og jeg anslår at det vil ta minst 100 år å få jorda 100% vegansk, så den problemstillingen dør litt ut her uansett. Og bare for å ha sagt det, så blir regnskogene i Amazonas rævkjørt av Bolsonaro, og han gjør det neppe fordi han er veganer. Anonymkode: f3216...697 Hvordan skal du dyrke soya og bønner her i Norge da? Slutter vi med beitedyr gror hele Norge igjen. Bortsett fra noen små områder der det kan dyrkes korn og grønnsaker. Dette vil nødvendigvis ikke ha en positiv effekt på kloden. Vi kommer til å måtte enten bygge enorme drivhus, med den energikostnaden det krever, eller importere mange flere varer fra utlandet for P dekke opp behovet for matvarer. Det kommer forøvrig til å kry med flått. Blomsterenger blir helt borte fordi krattskogen kommer til å ta over. Dette vil føre til enda større biedød f.ex fordi de mangler blomster å pollinere. Gjødsling av jorder med kumøkk eller annen biologisk gjødsel vil være uaktuell, og jordbruket må drive på en måte som vil kreve enorme areal for å produsere litt avling. Jeg ser helt greit atenkelte ting kan endres for at jordbruket skal bli bedre. men veganere vil jo avvikle alt husdyrhold. Bare det å kutte helt ned på beitedyr ser jeg for meg blir en total katastrofe. Så hvordan er fremtidscenarioet til veganere i Norge? Forklar gjerne hvordan du Ser for deg konsekvensene av at vi avvikler alt jordbruk i Norge. Hva kommer til å skje da? Og hvordan skal dette med å fø Norges befolkning med mat, i krig og fred, foregå? Anonymkode: 2c2cd...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #68 Del Skrevet 25. juli 2019 On 7/23/2019 at 8:41 PM, Hulderen said: Det høres ut som om noen (du?) virkelig har gnidd inn at det er din nevøs skyld at dyrene han spiser har dødd pga ham. Og det er unødvendig å gjøre mot et lite barn. Å ta med at dyrene er døde, var helt unødvendig, ja. Det var tendensiøst og unødvendig. Du kunne like godt ha spesifisert overfor nevøen din at husdyrene ikke ville ha blitt født, og ikke fått levd, hvis de ikke skulle brukes til mat. Det er helt naturlig å la barn få vite hvor maten kommer fra, uten å gi dem dårlig samvittighet. Ja jøss, jeg skrek og hadde illustrerende bilder, slo han og sa han var ond. Visse mennesker (deg) altså 🙄😂 Anonymkode: 25634...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #69 Del Skrevet 25. juli 2019 On 7/23/2019 at 3:13 PM, AnonymBruker said: Nå er det vel ganske vanlig, hvertfall burde, at foreldre lærer barna sine om hvor maten kommer fra, all maten. Men det er kanskje mer vanlig på landet at livets sirkel er en del av livet for barn siden de er født. Mat kommer ikke fra butikken! Hverken kjøtt eller grønnsaker. Hvor gammel var nevøen din når han plutselig fikk vite at han spiste dyr? Hvorfor hadde han ikke vokst opp med å vite det? Anonymkode: 60d4a...514 Kjære Hulder, er ikke lov å dobbeltposte under anonym når man allerede bruker brukeren sin i samme tråd 😉 Anonymkode: 25634...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #70 Del Skrevet 25. juli 2019 On 7/23/2019 at 10:48 AM, AnonymBruker said: At barnet av veganer-foreldre (barnet er IKKE veganer, like lite som det er kristent, muslim, høyreekstrem eller sosialist - barn har ingen egen tro fordi de ikke er gamle nok til å ta egne beslutninger - de blir bare prakket på sine foreldres overtro) får i seg kjøtt er helt uproblematisk. Men det som ER problematisk er at barnehagen ikke har kontroll over hva ungene får i seg. Tenk deg at din unge satt ved siden av Pål som var super-allergisk mot soya og fikk i seg en munnfull av sidemannens tofuburger.. Derfor skal barnehager ha kontroll, og de skal forstå at de må ha kontroll på ungenes matinntak. En 2-åring har kanskje aldri blitt eksponert for soya, heller, så det at et barn kommer "uten allergier" fra foreldrene betyr ikke at barnehagen ikke må kunne svare legevakt kontant og raskt på hva hver unge har spist. Anonymkode: 1ab69...200 Du tar feil på alle punkter. Et barn er kristent, muslimsk, vegetarisl, etc.. å tro noe annet er passe... korttenkt. Det handler ikke nødvendigvis om hva barnet tenker om gitt livsretning, men barnet blir eksponert for og lever etter gitte regler innenfor livssynet. Dette vil definere hele barnets barndom, så jo, barnet er de tingene. Vegetariske og veganske barn skal ikke bare plutselig få kjøtt. Er så rart at mange i tråden ikke forstår dette. Les dere opp om tarmen dere 👍🏼 Anonymkode: 25634...a16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinder Skrevet 25. juli 2019 #71 Del Skrevet 25. juli 2019 Hva tenkte du å gjøre med dette? Det er jo eventuelt foreldrene til veganerbarnet som bør be barnehagen om at det settes inn tiltak for å hindre at deres barn deler mat med andre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #72 Del Skrevet 25. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du tar feil på alle punkter. Et barn er kristent, muslimsk, vegetarisl, etc.. å tro noe annet er passe... korttenkt. Det handler ikke nødvendigvis om hva barnet tenker om gitt livsretning, men barnet blir eksponert for og lever etter gitte regler innenfor livssynet. Dette vil definere hele barnets barndom, så jo, barnet er de tingene. Vegetariske og veganske barn skal ikke bare plutselig få kjøtt. Er så rart at mange i tråden ikke forstår dette. Les dere opp om tarmen dere 👍🏼 Anonymkode: 25634...a16 Men man kan ikke forvente at alle andre skal tilpasse seg til de grader. Barn er barn. Det er ikke mitt problem hvis den muslimske gutten får i seg leverpostei i barnehagen fordi det var det barnet mitt hadde på brødet. Samtidig forventer jeg at det ikke serveres et fnugg halal til mott barn i bgh hvis det er fellesmåltider. Om hn spiser halal som noen andre har pakket sitt barn med i matpakke, greit. Ingen problem. Men barn som har foreldre som legger føringer som er helt unødvendige. Nei nei nei! Anonymkode: 2c2cd...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #73 Del Skrevet 25. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du tar feil på alle punkter. Et barn er kristent, muslimsk, vegetarisl, etc.. å tro noe annet er passe... korttenkt. Det handler ikke nødvendigvis om hva barnet tenker om gitt livsretning, men barnet blir eksponert for og lever etter gitte regler innenfor livssynet. Dette vil definere hele barnets barndom, så jo, barnet er de tingene. Vegetariske og veganske barn skal ikke bare plutselig få kjøtt. Er så rart at mange i tråden ikke forstår dette. Les dere opp om tarmen dere 👍🏼 Anonymkode: 25634...a16 Tror de barna du nevner har VELDIG godt av å lære seg at ikke alle er som dem. Her keg bor tror alle barn at det er Haram å spise svin. De aner ikke hva det er, hva det vil si og de er ikke engang muslimer. Så i mitt hode har muslimske barn svært godt av å lære at ikke alle spiser halal. Det er faktisk kjempeviktig. Anonymkode: 2c2cd...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #74 Del Skrevet 25. juli 2019 På 23.7.2019 den 0.21, KapteinJ skrev: Barnehagebarn bør ikke være veganere uansett så foreldrene for ta seg en bolle. Veganisme er en ideologi barnet eventuelt kan tillegge seg selv når det blir voksent, barnehagebarn er ikke veganere, de er barn. Idiot Anonymkode: f3b75...f76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WhiteSwan Skrevet 25. juli 2019 #75 Del Skrevet 25. juli 2019 På 23.7.2019 den 0.22, AnonymBruker skrev: Dette er dårlig av barnehagen. Som vegetarianer selv blir jeg veldig dårlig om jeg får i meg mat som er behandlet sammen med kjøtt. Her må barnehagen ta seg sammen. Anonymkode: a922e...a8f Enig. En voksen kan fint spise sammen med barna og si ifra at alle spiser sin egen matpakke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #76 Del Skrevet 25. juli 2019 På 23.7.2019 den 1.10, AnonymBruker skrev: Vi burde få forbud mot å oppdra barn vegansk. Anonymkode: b72c8...219 Du burde få forbud mot å uttale deg Anonymkode: f3b75...f76 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinder Skrevet 25. juli 2019 #77 Del Skrevet 25. juli 2019 På 23.7.2019 den 1.18, AnonymBruker skrev: Hurra for vegetariske barn! Skal barnet være vegansk bør en av foreldrene ha doktorgrad i ernæring, for der er det mange snublesteiner. Vegetarisk går lett for alle oppegående mennesker/foreldre 👍🏼 Alle «prakker» på matvarer på barna sine. Gulrøtter, melk, og kjøtt. Min nevø ble kjempelei seg når han fikk vite at han spiser døde dyr, og hadde en trassfase hvor han nektet å spise kjøtt. Foreldrene tvang på han kjøtt helt til han spiste det igjen. Han ble desensitivisert og tenker ikke lenger på at han spiser dyr. Så nå får dere kjøttetere som hater vegetarianere/veganere roe dere litt ned, for argumentet om tvang blir for latterlig. Bruk hjernene deres, vær så snill, og kom med ekte argumenter om dere først skal komme med motforestillinger. Alle tvinger holdninger og livsstil på sine barn! Alle!!! Som vegetarianer og med et barn som er vegetarianer vil jeg si at det i alle fall ikke er andre foreldres skyld at barna bytter matpakke. Jeg ville oppfordret barnet mitt til å ikke bytte matpakke med veggisbarnet, men ut over det ville jeg ikke kjeftet hvis regelen ble brutt. Her må barnehagen skjerpe seg!!! Anonymkode: 25634...a16 Det er svært dårlig argument og debattskikk å be andre bruke hjernen sin. De aller fleste bruker hjernen sin. Og selv om foreldrene til din nevø tvingte sitt barn å spise kjøtt når barnet ikke lengre vil spise kjøtt vil jeg tro at det ikke er normalen. De aller fleste foreldrene er vel derimot slik at de lar barna sine smake på det meste, også får de etterhvert velge selv. Men det er jo klart at et barn bør smake på en type mat flere ganger om det ikke liker maten første gangen. Så om det er det du tenker er tvang, så har jeg tvingt barnet mitt til å smake på grønnsaker gjentatte ganger. Jeg hadde en fase i min ungdom der jeg spiste vegetarisk, og foreldrene mine støtter meg i det. Selv spiser jeg lite kjøtt i dag, mens barnet mitt elsker kjøtt. Derfor får barnet mitt ofte kjøtt til middag selv om jeg ikke spiser det selv. Så det at alle tvinger holdninger og livsstil på sine barn er feil. Det håper jeg ikke du gjør heller. At barn adopterer noen holdninger og deler av livsstilen fra sine foreldre er ikke unaturlig. Men jeg håper at de aller fleste foreldre oppdrar barna sine til å bli selvstendige individer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #78 Del Skrevet 25. juli 2019 På 23.7.2019 den 8.18, AnonymBruker skrev: Med tanke på at regnskog og annet miljø der dyr, insekter osv lever så kan vel ikke akkurat det å spise vegansk være bra over tid. Mer etterspørsel betyr at det vil gå ut utover skog og mark. Hva må vike? Fin tanke å ikke spise kjøtt, men trur ikke folk ser konsekvensen av det Anonymkode: 38c39...e6f Det å spise vegansk er mye bedre for miljøet jo, også på sikt Anonymkode: f3b75...f76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #79 Del Skrevet 25. juli 2019 På 23.7.2019 den 8.50, Hulderen skrev: Det er da enda godt at dyrene nevøen din spiser er døde. Hadde han spist levende dyr, så hadde du virkelig hatt grunn til å reagere. I motsetning til deg virker det som nevøen har empati Anonymkode: f3b75...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summ Skrevet 25. juli 2019 #80 Del Skrevet 25. juli 2019 Tror virkelig ikke at dette er sant. Har barn i bhg selv, og han har nøtteallergi. De ansatte i bhg følger med, og det sitter alltid en voksen ved bordet under måltider, også for å hindre slikt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå