Gå til innhold

Barn byttet matpakke i barnehage - veganer foreldre og trøbbel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som introtittelen sier så har vi et baren i barnehage. Hen sitter ved siden av et barn som er veganer, og det er greit nok. Men så viser det seg da at de to har byttett matpakke noen ganger, og at veganerbarnet har fått i seg kjøtt og melkeprodukter. Barnehagen sier de ikke klarer å holde 100% overiskt på alt. Så hva gjør jeg nå? Jeg ønsker jo ikke at veganerbarn skla spise noe hen ikke skal:

Anonymkode: e6c05...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det bør ikke være ditt problem i hvertfall, at barna bytter mat. Det får foreldrene legge på bhg hvis de skal ta problemet opp med noen. Du kan selvfølgelig forklare barnet at maten sin må spises selv og så får bhg flytte på det andre barnet frem til den sitter med noen som ikke bytter bort maten sin....

Anonymkode: 1d692...25c

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen sier de ikke klarer å holde 100% overiskt på alt. Så hva gjør jeg nå? Jeg ønsker jo ikke at veganerbarn skla spise noe hen ikke skal:

Det er ikke ditt ansvar. Hva tenkte du å gjøre? Tenkte du å sende med veganermat med ditt barn, i tilfelle h*n ønsker å bytte mat med vennen?

Anonymkode: 5ba27...96f

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du at du skal gjøre da? Legge om til veganerkost for ditt barn for å ikke støte noen i tilfelle de har byttet matpakke? 

Her får barnehagen ta sin del av ansvaret. Hvis det er så himla viktig at ungen er veganer får foreldrene instruere ungen til å ikke bytte mat med noen, og bhg får passe på. Din oppgave er å sende sunn mat med ditt barn. 

Trøst deg med at ungen ikke tar skade av det. De færreste er veganere på grunn av allergier. 

Anonymkode: 4ae06...702

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er dårlig av barnehagen. Som vegetarianer selv blir jeg veldig dårlig om jeg får i meg mat som er behandlet sammen med kjøtt. Her må barnehagen ta seg sammen.  

Anonymkode: a922e...a8f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som introtittelen sier så har vi et baren i barnehage. Hen sitter ved siden av et barn som er veganer, og det er greit nok. Men så viser det seg da at de to har byttett matpakke noen ganger, og at veganerbarnet har fått i seg kjøtt og melkeprodukter. Barnehagen sier de ikke klarer å holde 100% overiskt på alt. Så hva gjør jeg nå? Jeg ønsker jo ikke at veganerbarn skla spise noe hen ikke skal:

Anonymkode: e6c05...fcc

Du kunne ikke svare på vinduproblemet? 😁

Anonymkode: 5ba27...96f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, KapteinJ said:

Barnehagebarn bør ikke være veganere uansett så foreldrene for ta seg en bolle. Veganisme er en ideologi barnet eventuelt kan tillegge seg selv når det blir voksent, barnehagebarn er ikke veganere, de er barn.

Det synest eg er eit dårlig argument. Vi veljer jo for barna våre uansett. Om dei skal få sukker, laurdagsgodt, om dei kan eta is midt i veka, juice eller ikkje juice. Om det er greitt med fabrikkmat, grovt brød eller lyst brød. Foreldre velger uansett barna sine kosthold. At du er skeptisk til veganisme legitimerer ikkje at andre foreldre ikkje kan ta slike valg. Foreldre velger om barna skal tilhøyra ein bestemt religion også... Veganisme er eit livssyn. Det er ikkje mindre krise om veganerungen får i seg svin enn om den muslimske ungen gjer det, samme greia.

TS detta er det barnehagen som må finna rutiner på. Det er lite du kan gjera med det.

Anonymkode: 552d2...c73

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synest eg er eit dårlig argument. Vi veljer jo for barna våre uansett. Om dei skal få sukker, laurdagsgodt, om dei kan eta is midt i veka, juice eller ikkje juice. Om det er greitt med fabrikkmat, grovt brød eller lyst brød. Foreldre velger uansett barna sine kosthold. At du er skeptisk til veganisme legitimerer ikkje at andre foreldre ikkje kan ta slike valg. Foreldre velger om barna skal tilhøyra ein bestemt religion også... Veganisme er eit livssyn. Det er ikkje mindre krise om veganerungen får i seg svin enn om den muslimske ungen gjer det, samme greia.

TS detta er det barnehagen som må finna rutiner på. Det er lite du kan gjera med det.

Anonymkode: 552d2...c73

Synes det er latterlig å snakke om en muslimsk unge, barnehagebarn har ingen religion, de har religiøse foreldre som prakker sine holdninger på barnet sitt. Foreldre har et ansvar for at barnet har et sunt kosthold, men jeg mener det er feil å prakke sin moral på barn, spesielt ift veganisme som faktisk kan føre til underernæring. Om du ikke spiser svin gjør det ingenting egentlig, men å unngå alle animalske produkter er en enkel måte å pådra seg mangelsykdommer. Foreldre kan velge det for seg selv, men de har ingen rett til å gjøre det for barnet sitt. Hadde det vært vegetar hadde det vært en ting, men vegansk kosthold er veldig strikt og det skal mye til for at et barn skal få optimal ernæring med et slikt kosthold.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, KapteinJ skrev:

Barnehagebarn bør ikke være veganere uansett så foreldrene for ta seg en bolle. Veganisme er en ideologi barnet eventuelt kan tillegge seg selv når det blir voksent, barnehagebarn er ikke veganere, de er barn.

Eller er det å spise andre levende vesen noe han kan få slippe som barn, og heller velge om han vil når han blir eldre?

Anonymkode: 449e3...f4c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, KapteinJ skrev:

Synes det er latterlig å snakke om en muslimsk unge, barnehagebarn har ingen religion, de har religiøse foreldre som prakker sine holdninger på barnet sitt. Foreldre har et ansvar for at barnet har et sunt kosthold, men jeg mener det er feil å prakke sin moral på barn, spesielt ift veganisme som faktisk kan føre til underernæring. Om du ikke spiser svin gjør det ingenting egentlig, men å unngå alle animalske produkter er en enkel måte å pådra seg mangelsykdommer. Foreldre kan velge det for seg selv, men de har ingen rett til å gjøre det for barnet sitt. Hadde det vært vegetar hadde det vært en ting, men vegansk kosthold er veldig strikt og det skal mye til for at et barn skal få optimal ernæring med et slikt kosthold.

Jo. Det kan absolutt sammenlignes. Om det gjør noe at barnet får smake animalsk, så er det fordi foreldrene har et religiøst forhold til mat.

Anonymkode: b72c8...219

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det å spise andre levende vesen noe han kan få slippe som barn, og heller velge om han vil når han blir eldre?

Vi burde få forbud mot å oppdra barn vegansk. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bytter de matpakke, da? Kanskje barnet ditt har lyst på noe mer spennende i matpakka? 

Anonymkode: 5a450...f70

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dårlig av barnehagen. Som vegetarianer selv blir jeg veldig dårlig om jeg får i meg mat som er behandlet sammen med kjøtt. Her må barnehagen ta seg sammen.  

Anonymkode: a922e...a8f

Det er bare psykisk.

Anonymkode: 14fe0...1ee

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hurra for vegetariske barn! Skal barnet være vegansk bør en av foreldrene ha doktorgrad i ernæring, for der er det mange snublesteiner. Vegetarisk går lett for alle oppegående mennesker/foreldre 👍🏼 

Alle «prakker» på matvarer på barna sine. Gulrøtter, melk, og kjøtt. Min nevø ble kjempelei seg når han fikk vite at han spiser døde dyr, og hadde en trassfase hvor han nektet å spise kjøtt. Foreldrene tvang på han kjøtt helt til han spiste det igjen. Han ble desensitivisert og tenker ikke lenger på at han spiser dyr. Så nå får dere kjøttetere som hater vegetarianere/veganere roe dere litt ned, for argumentet om tvang blir for latterlig. Bruk hjernene deres, vær så snill, og kom med ekte argumenter om dere først skal komme med motforestillinger. Alle tvinger holdninger og livsstil på sine barn! Alle!!!

Som vegetarianer og med et barn som er vegetarianer vil jeg si at det i alle fall ikke er andre foreldres skyld at barna bytter matpakke. Jeg ville oppfordret barnet mitt til å ikke bytte matpakke med veggisbarnet, men ut over det ville jeg ikke kjeftet hvis regelen ble brutt. Her må barnehagen skjerpe seg!!!

Anonymkode: 25634...a16

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi burde få forbud mot å oppdra barn vegansk. 

Skjerp deg. Å være veganer er sunnere enn slik vi fleste lever. Det burde først bli ulovlig med godteri, røyk, religion og kvote på rødt kjøtt, ost osv - som kun fører til sykdommer og som ingen trenger.

Anonymkode: d4fb0...eea

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg. Å være veganer er sunnere enn slik vi fleste lever. Det burde først bli ulovlig med godteri, røyk, religion og kvote på rødt kjøtt, ost osv - som kun fører til sykdommer og som ingen trenger.

Anonymkode: d4fb0...eea

Enig! Disse som hutter med pekefingeren og sier at man bør «forby vegansk kosthold» banner jeg på at gir toroposer til barna sine i hverdagen og grandis i helgene. For det er jo et kjempebra kosthold 😒

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette et barnehagens problem. Så lenge det ikke er snakk om alvorlige allergier så er det ikke krise 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...